Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam! Panowie, a da się policzyć w drugą stronę? Salon+ jadalania i kuchnia (wszystkie otwarte) razem 51m2. 16m2 - terakota, 35m2 parkiet. Pod podłogą 20cm styro. Zapotrzebowanie na ciepło całości to 1500W. I teraz pytanie - zakładając rozstaw 10cm, jaką najmniejszą tem. zasilania/powrotu (różnica ok 5 st C) mogę uzyskać, chcąc osiągną wysoki COP przy PC?

 

PS. Żeby otrzymać takie fajne wyliczenia w KANQuickFloor też musielście podawać dane i adres e-mail?

 

pozdr, luke

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam! Panowie, a da się policzyć w drugą stronę? Salon+ jadalania i kuchnia (wszystkie otwarte) razem 51m2. 16m2 - terakota, 35m2 parkiet. Pod podłogą 20cm styro. Zapotrzebowanie na ciepło całości to 1500W. I teraz pytanie - zakładając rozstaw 10cm, jaką najmniejszą tem. zasilania/powrotu (różnica ok 5 st C) mogę uzyskać, chcąc osiągną wysoki COP przy PC?

pozdr, luke

 

Wykopalem jakiś tam podobny projekt. Salon+Kuchani+Jadalnia, łącznie 50m2 i 2400W zapotrzebowanie (1500 salon, 900 kuchnia). W kuchni rozstaw 0.1 bo tylko 11m2 do dyspozycji, w salonie 3 petle z rozstawem 0.2. W kuchni wyszedl mi deficyt mocy jakies 150W ale nadrobilem to w salonie. Temperatura zasilania 40C, temperatura podlogi nigdzie nie przekroczyla 26.7C (oprocz lazienki gdzie wyszlo 28.5C).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałem wyliczyć podłogówkę, ale jest jeden parametr który wysłał wszelkie obliczenia w kosmos. Największy dopuszczalny i sensowny rozstaw rurek do 30 cm, a mnie w zależności od przyjętej temp. zasilania wychodziły rozstawy 40-80 cm. Mieszanie długościami pętli tylko powiększało problem z uzyskaniem wyników możliwych do zastosowania. Rozstaw rurek zmienia się co 5 cm, czyli realnie w zakresie 10 - 30 cm mamy 5 rozstawów do wyboru, na 1m2 posadzki możemy dać od 3,3 do 10 mb rurki, czyli samym rozstawem rurek możemy regulować moc w zakresie na przykład 33 - 100W.

Zacząłem więc od końca. Ponieważ rurki sprzedają w zwojach po 200 m, wrysowywałem w schemat domu pętle po 100 m, później po 60-70 m. Wyszło że wszędzie mogę dać pętle ok 60-80 m, zachowując rozstaw 20 cm, a w łazienkach przy długości pętli z tego zakresu rozstawy mogą być 15 cm. Potem policzyłem moce grzewcze przy jakiejś jednej temperaturze zasilania i porównałem wyniki z zapotrzebowaniem poszczególnych pomieszczeń na ciepło. Okazało się że proporcje są zachowane z dokładnością lepszą niż 15%. Zmieniając temperaturę zasilania mogłem teraz sobie policzyć moc oddawaną i dobrać do zapotrzebowania domu na ciepło przy różnych temperaturach - czyli przy okazji zrobiłem sobie krzywą grzewczą.

W praktyce układ wydaje się działać prawidłowo, w łazience jest o 3C cieplej niż w pozostałych pomieszczeniach, a jeszcze mam możliwość doregulowania na rozdzielaczu.

Wodę w całej podłogówce (160m2, trochę ponad 800 m rurki) napędza swobodnie pompa na pierwszym biegu, pobierając 27W.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałem wyliczyć podłogówkę, ale jest jeden parametr który wysłał wszelkie obliczenia w kosmos. Największy dopuszczalny i sensowny rozstaw rurek do 30 cm, a mnie w zależności od przyjętej temp. zasilania wychodziły rozstawy 40-80 cm.

[...]

Wodę w całej podłogówce (160m2, trochę ponad 800 m rurki) napędza swobodnie pompa na pierwszym biegu, pobierając 27W.

 

No właśnie. Doczytałem już i dotarłem do tablic (audytor co na razie sobie odpuscilem) i faktycznie, przy tych parametrach podloga bedzie za goraca nawet jesli dam rozstaw rurek 30cm! Właściwie to najlepiej by było położyć po prostu "gorszą" wykładzinę podłogową. Fakt, że wszędzie ma być ceramika nagle okazuje sie być problemem.

 

Mam tylko nadzieje, ze te tabele są liczone dla Tzewn=-20st.

 

W kazdym razie wyglada na to, ze powinienem parametry przyjac 40/30. Ale jak sie to ma do tego KanQuickFloora?

 

NJerzy A jaka to pompa? Zastanawiam sie, czy brac 1 czy 2 pompy. U mnie pietro niby - czy 1 25/40 wyrobi?

 

Czeka mnie jutro wyjaśnianie hydraulikowi dlaczego instalacja z samą podłogówką nie potrzebuje mieszacza :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś mi tu nie gra - nawet przy kompletnie odjechanych założeniach (zasilanie 35, powrót 31), czyli Tśr=12, podłoga ma 26 st! Czy ja jakoś nie potrafię zinterpretować poprawnie tych tabel?

 

Ponadto wyniki z KanQuickTherma sie nie zgadzają z tą tabelą - KAN wylicza moc 2165W/40m2, czyli 54w/m2, a z tabeli wynika, że jest to 74w/m2.

 

W co wierzyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czeka mnie jutro wyjaśnianie hydraulikowi dlaczego instalacja z samą podłogówką nie potrzebuje mieszacza :)
To może najpierw przećwicz na sucho i spróbuj nam to wyjaśnić :).

 

Podłogówka może nie potrzebować mieszacza, ale może go wymagać źródło ciepła. Kotły, poza elektrycznymi i kondensacyjnymi, nie lubią niskich temperatur :(. Pompy ciepła z kolei przy niskich temperaturach pracują najlepiej :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale mówisz że para wyjdzie sobie ewentualnie bokiem przez wełnę?

a jak rozwiązałeś problem szronienia wlotowej części reku ??

 

Wstępny podgrzew będzie przez GWC. W razie "w" centrala ma odszranianie, wyłącza nawiew.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i ta cała wilgoć pójdzie w wełnę ??

 

Odprowadzenie skroplin jest.

A normalnie kiedy kanały sa izolowane wełną to sie nie dostanie? W jaki sposób wilgoć z reku ma się dostać do wełny?

Pisz pisz :) jeszcze mogę coś poprawić przy reku.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

NJerzy A jaka to pompa? Zastanawiam sie, czy brac 1 czy 2 pompy. U mnie pietro niby - czy 1 25/40 wyrobi?

 

Czeka mnie jutro wyjaśnianie hydraulikowi dlaczego instalacja z samą podłogówką nie potrzebuje mieszacza :)

 

Jakie zapotrzebowanie wyszło dla domu? Nawet jeśli 25/40 nie pociągnie (w co wątpię) to nie ma problemu wymienić pompę na 25/60 (dwa śrubunki do odkręcenia). Zrobiłem ogrzewanie domu 425m^2 1080m^3 19,3kW na jednej 25/60 (ścienne i podłogowe) i jest dobrze.

Wiesz już jakim kotłem będziesz grzał?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i ta cała wilgoć pójdzie w wełnę ??

 

Odprowadzenie skroplin jest.

A normalnie kiedy kanały sa izolowane wełną to sie nie dostanie? W jaki sposób wilgoć z reku ma się dostać do wełny?

Pisz pisz :) jeszcze mogę coś poprawić przy reku.

Chodzi o kondensację na zewnętrznych powierzchniach chłodnych rur wyrzutni i czerpni powietrza. Rury te powinny być zaizolowane cieplnie, a na izolacji cieplnej powinna być paroizolacja. Jeżeli jej nie ma lub jest ona nieskuteczna, na przewodach będzie kondensowała się wilgoć, która zawilgoci wełnę mineralną. Co będzie się działo później nie muszę dodawać :(.

 

Najkorzystniej byłoby rury wyrzutni i czerpni dać ponad izolacją z wełny mineralnej i zaizolować je odrębnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i ta cała wilgoć pójdzie w wełnę ??

 

Odprowadzenie skroplin jest.

A normalnie kiedy kanały sa izolowane wełną to sie nie dostanie? W jaki sposób wilgoć z reku ma się dostać do wełny?

Pisz pisz :) jeszcze mogę coś poprawić przy reku.

Chodzi o kondensację na zewnętrznych powierzchniach chłodnych rur wyrzutni i czerpni powietrza. Rury te powinny być zaizolowane cieplnie, a na izolacji cieplnej powinna być paroizolacja. Jeżeli jej nie ma lub jest ona nieskuteczna, na przewodach będzie kondensowała się wilgoć, która zawilgoci wełnę mineralną. Co będzie się działo później nie muszę dodawać :(.

 

Najkorzystniej byłoby rury wyrzutni i czerpni dać ponad izolacją z wełny mineralnej i zaizolować je odrębnie.

 

Wywiew mogę zaizolowac osobno ale nawiew już nie, bo idzie z pomieszczenia wewnątrz domu, przez strop i przez ocieplenie stropu :(.

No ok ale normalnie kanały też są izolowane wełną i idą np. przez pomieszczenia gdzie temp. jest wyższa niż zewnętrzna więc tam też może występowac skraplanie a jeśli ta wełna izolująca będzie wilgotna to izolacja nie spełnia swojej funkcji?

Poza tym dlaczego powierzchnia zewnętrzna kanałów ma być "ciepła" i w związku z tym miałoby występować skraplanie skoro jest wokół wełna?

Mogę mieć problem raczej w sytuacji gdybym nie ocieplił przejścia przez strop wtedy powierzchnia kanału byłaby na tyle "ciepła" że mogłoby wystąić skraplanie, przede wszystkim chodzi o szczelność aby ciepłe powietrze nie doszło do chłodnej powierzchnii rury, dobrze myślę??

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałem wyliczyć podłogówkę, ale jest jeden parametr który wysłał wszelkie obliczenia w kosmos. Największy dopuszczalny i sensowny rozstaw rurek do 30 cm, a mnie w zależności od przyjętej temp. zasilania wychodziły rozstawy 40-80 cm.

[...]

Wodę w całej podłogówce (160m2, trochę ponad 800 m rurki) napędza swobodnie pompa na pierwszym biegu, pobierając 27W.

 

No właśnie. Doczytałem już i dotarłem do tablic (audytor co na razie sobie odpuscilem) i faktycznie, przy tych parametrach podloga bedzie za goraca nawet jesli dam rozstaw rurek 30cm! Właściwie to najlepiej by było położyć po prostu "gorszą" wykładzinę podłogową. Fakt, że wszędzie ma być ceramika nagle okazuje sie być problemem.

 

Mam tylko nadzieje, ze te tabele są liczone dla Tzewn=-20st.

 

W kazdym razie wyglada na to, ze powinienem parametry przyjac 40/30. Ale jak sie to ma do tego KanQuickFloora?

 

Daj sobie spokój z liczeniem. Jeśli chcesz napędzać podłogówkę kociołkiem, bez mieszacza, to kocioł nie będzie chodził 24 godziny na dobę, a tylko wtedy gdy włączy go termostat. Jeśli termostat będzie miał małą histerezę, to kocioł włączy się na tyle często że średnia temperatura podłogi będzie zgodna z tym co wynika z zapotrzebowania domu na ciepło, a chwilowa niewiele wyższa - jestem w zasadzie pewny że skoki nie przekroczą 2 C. Możesz zastosować taki termostat który ma dwa czujniki, jeden temperatury pomieszczenia (wzorcowego) a drugi temperatury podłogi, jeśli by się jakimś cudem podłoga przegrzała to wyłączy kocioł.

 

 

 

NJerzy A jaka to pompa? Zastanawiam sie, czy brac 1 czy 2 pompy. U mnie pietro niby - czy 1 25/40 wyrobi?

Wilo Star E 25-3 (elektroniczna), odpowiednik typowej 25-40.

U mnie pompa chodzi non-stop, a u Ciebie będzie chodziła tylko wtedy gdy pracuje kocioł, więc może być potrzebna większa jej wydajność, czyli włączenie II lub III biegu, a możne nawet mocniejsza pompa.

 

Czeka mnie jutro wyjaśnianie hydraulikowi dlaczego instalacja z samą podłogówką nie potrzebuje mieszacza :)

Będzie mu smutno jak Ci nie sprzeda wielu niepotrzebnych Tobie urządzeń :-(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie zapotrzebowanie wyszło dla domu? Nawet jeśli 25/40 nie pociągnie (w co wątpię) to nie ma problemu wymienić pompę na 25/60 (dwa śrubunki do odkręcenia). Zrobiłem ogrzewanie domu 425m^2 1080m^3 19,3kW na jednej 25/60 (ścienne i podłogowe) i jest dobrze.

Wiesz już jakim kotłem będziesz grzał?

 

Zapotrzebowanie wyszło 8 kW. Grzał będę deditrisiem MCR24.

 

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...