HenoK 31.12.2008 07:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 Jeszcze jedno- kable zbyt głęboko osadzone czyli np. na dnie płyty będą nadmiernie grzać jej dno a więc zwiekszać temp. nad styro i tym samy może ciut zwiekszac straty ciepła. Musiałbyś więc te kable dać w płycie jakby w powietrzu aby były ok 6-8 cm od góry płyty albo wylać płytę i ułozyc kable na niej i to zalac znowu betonem 6-8 cm (jak tak właśnie miałem). Nie zastanawiałem się wcześniej nad tą sprawą. Teraz jednak to przeanalizowałem. Zakładam, że płyta fundamentowa ma 25cm grubości i jest wykonana z betonu (lambda 1,7W/(mK)) przy wydajności posadzki 50W/m2 (średnie zapotrzebowanie dobowe może być niższe, np. 30W/m2, ale jeżeli chcemy grzać tylko w II taryfie, to te 50W/m2 to chyba minimum, które trzeba założyć). Dla takich warunków różnica temperatury pomiędzy kablem grzejnym ułożonym na spodzie wyniesie ponad 7 st. C. Dla porównania dla kabli umieszczonych 5cm pod powierzchnią posadzki będzie to nie więcej niż 2 st. C. Zaletą tego pierwszego rozwiązania jest bardziej równomierna temperatura posadzki oraz większa jej akumulacyjność. Wadą są większe straty przez izolację do gruntu. Jeśli chodzi o płytę fundamentową, to da sie ją wykonać tak, żeby stanowiła bezpośrednie podłoże pod posadzki (odchyłki od poziomu rzedu kilku milimetrów), ale trzeba mieć w tym doświadczenie i sprzęt (mechaniczna zacieraczka). Jeżeli tych elementów brakuje, to lepiej zrobić to dwuetapowo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
coulignon 31.12.2008 07:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 jednak kiedy przyjedzie grucha z betonem to za chiny ludowe nie wyrównasz tego pod posadzkę, To zależy tylko od sprawności ekipy. U mnie jest na gotowo z gruchy i nie ma mowy o różnicach w cm. Jest kilka miejsc gdzie po zlaniu wodą zrobiła się kałuża głębokości 3-4 mm. I to największe różnice. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 31.12.2008 08:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 ... ale jeżeli chcemy grzać tylko w II taryfie, to te 50W/m2 to chyba minimum, które trzeba założyć). 50W/m2 to rozkład standardowego kabla o. 17W/mb co ok. 35 cm, więc chyba te min. to należałoby dac tyle aby rozstaw nie był większy niż 20 cm a to oznaczałoby ok. 80W/m2. Jeszcze jedno- kable zbyt głęboko osadzone czyli np. na dnie płyty będą nadmiernie grzać jej dno a więc zwiekszać temp. nad styro i tym samy może ciut zwiekszac straty ciepła. Musiałbyś więc te kable dać w płycie jakby w powietrzu aby były ok 6-8 cm od góry płyty albo wylać płytę i ułozyc kable na niej i to zalac znowu betonem 6-8 cm (jak tak właśnie miałem). Nie zastanawiałem się wcześniej nad tą sprawą. Teraz jednak to przeanalizowałem. Zakładam, że płyta fundamentowa ma 25cm grubości i jest wykonana z betonu (lambda 1,7W/(mK)) przy wydajności posadzki 50W/m2 (średnie zapotrzebowanie dobowe może być niższe, np. 30W/m2, ale jeżeli chcemy grzać tylko w II taryfie, to te 50W/m2 to chyba minimum, które trzeba założyć). Dla takich warunków różnica temperatury pomiędzy kablem grzejnym ułożonym na spodzie wyniesie ponad 7 st. C. Dla porównania dla kabli umieszczonych 5cm pod powierzchnią posadzki będzie to nie więcej niż 2 st. C. Zaletą tego pierwszego rozwiązania jest bardziej równomierna temperatura posadzki oraz większa jej akumulacyjność. Wadą są większe straty przez izolację do gruntu. Ale gdy kable sa wyżej to akumulacyjność masz również dużą chyba HenoK bo ten beton niżej również grzejesz, ciepło głównie idzie do góry do domu ale cała masa betonu jest jednak grzana i się też chłodzi. jednak kiedy przyjedzie grucha z betonem to za chiny ludowe nie wyrównasz tego pod posadzkę, To zależy tylko od sprawności ekipy. U mnie jest na gotowo z gruchy i nie ma mowy o różnicach w cm. Jest kilka miejsc gdzie po zlaniu wodą zrobiła się kałuża głębokości 3-4 mm. I to największe różnice. Masz rację musi to byc naprawdę sprawna ekipa ze sprzętem bo to robota nie lekka i nie łatwa. gościu- jeszcze jedno co do kabli na podkładkach: jak na tych podkladkach dasz siatkę aby była wyżej i do niej kable to jak po tym będziesz chodził aby zamontować do niej kable i potem jeszcze jak beton rozprowadzić i wyrównać? Ja miałem równo siatke na betonie i do niej kable mocowane i musiałem wylać sobie scieżkę z betonu na to plyta OSB i tak jeździłem taczką po całej podłodze ale jeśli jest to wszystko wyżej to bedzie trudna sprawa. pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 31.12.2008 08:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 Ale gdy kable sa wyżej to akumulacyjność masz również dużą chyba HenoK bo ten beton niżej również grzejesz, ciepło głównie idzie do góry do domu ale cała masa betonu jest jednak grzana i się też chłodzi.Narysuj sobie rozkład temperatury w takiej płycie dla różnych położeń kabli grzewczych w trakcie "ładowania" płyty ciepłem i potem w czasie jej rozładowania. Oczywiście można osiągnąć taką samą akumulacyjność płyty w obu przypadkach, ale będzie się to wiązało z dużo wyższą temperaturą posadzki, a tym samym przegrzaniem pomieszczenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 31.12.2008 08:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 Ale gdy kable sa wyżej to akumulacyjność masz również dużą chyba HenoK bo ten beton niżej również grzejesz, ciepło głównie idzie do góry do domu ale cała masa betonu jest jednak grzana i się też chłodzi.Narysuj sobie rozkład temperatury w takiej płycie dla różnych położeń kabli grzewczych w trakcie "ładowania" płyty ciepłem i potem w czasie jej rozładowania. Oczywiście można osiągnąć taką samą akumulacyjność płyty w obu przypadkach, ale będzie się to wiązało z dużo wyższą temperaturą posadzki, a tym samym przegrzaniem pomieszczenia. Ok, nie zrozumieliśmy się . Zgadzam się jeśli chodzi o akumulacyjność tzw. krotką do grzania czyli noc-dzien, tam będzie istotne to co nad kablami, fakt, masz rację. Ale jeśli chodzi o akumulacyjność rozumianą jako bezwładność cieplną domu to poziom kabli nie będzie miał znaczenia bo grzeje się i chłodzi cała masa obłozona naszym styropianem. pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 31.12.2008 08:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 Ale jeśli chodzi o akumulacyjność rozumianą jako bezwładność cieplną domu to poziom kabli nie będzie miał znaczenia bo grzeje się i chłodzi cała masa obłozona naszym styropianem.Jeżeli o taka akumulacyjnosć Ci chodzi, to kable możesz w ogóle pominąć . W praktyce jedna w takiej akumulacyjności bierze udział tylko część warstw posadzki. Dal przykładu w "metodologii" obliczania charakterystyki energetycznej budynku do akumulacyjności uwzględnia się nie więcej niż 10cm z grubości przegrody . Dlaczego tak ? Znowu można sobie przeanalizować jak będzie się zmieniała temperatura w takiej przegrodzie w czasie . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
frykow 31.12.2008 08:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 Przykryj fragment posadzki np. grubą płytą styropianową (10 - 12cm) i na środku tej płyty daj termometr. Zobaczysz wtedy jak w tych warunkach wzrośnie temperatura. No tak, ale styropian to materiał termoizolacyjny - a dywan czy drewniane meble już niekoniecznie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 31.12.2008 08:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 to bardzo ciekawe informacje, o których piszecie wyżej, a niezbyt się nimi zajmowałem wcześniej, bo i konstrukcja miała być inna. Jeszcze jeden minus ogrzewania elektrycznego, jaki zauważyłem manipulując danymi w arkuszu.Wykonanie i staranność ocieplenia jest tutaj sprawą krytyczną, a każda niedokładność strasznie się mści na kosztach ogrzewania.Przy PCi nie miało to takiego znaczenia, gdyż koszty dzieliło się przez 3-4 ( COP ). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 31.12.2008 09:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 No tak, ale styropian to materiał termoizolacyjny - a dywan czy drewniane meble już niekoniecznie. W porównaniu z betonem i płytkami ceramicznymi to także izolacja . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 31.12.2008 09:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 Wykonanie i staranność ocieplenia jest tutaj sprawą krytyczną, a każda niedokładność strasznie się mści na kosztach ogrzewania. Przy PCi nie miało to takiego znaczenia, gdyż koszty dzieliło się przez 3-4 ( COP ).To normalne, im droższe ogrzewanie tym bardziej warto oszczędzać każdą kWh ciepła . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 31.12.2008 10:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 Ale jeśli chodzi o akumulacyjność rozumianą jako bezwładność cieplną domu to poziom kabli nie będzie miał znaczenia bo grzeje się i chłodzi cała masa obłozona naszym styropianem.Jeżeli o taka akumulacyjnosć Ci chodzi, to kable możesz w ogóle pominąć . No nie do końca bo czyms musisz podgrzać tą ilośc betonu w domu . W praktyce jedna w takiej akumulacyjności bierze udział tylko część warstw posadzki. Dal przykładu w "metodologii" obliczania charakterystyki energetycznej budynku do akumulacyjności uwzględnia się nie więcej niż 10cm z grubości przegrody . Dlaczego tak ? Znowu można sobie przeanalizować jak będzie się zmieniała temperatura w takiej przegrodzie w czasie . Nom , można sobie przeanalizowac ale jakoś nie mam głowy do funkcji Laplace`a i Bessela . Taki profil to nie łatwa sprawa, tym bardziej że kable są w jednej płaszczyźnie i to nie na dole ale wyżej. Można logicznie podumac: Aby mieć straty ciepła to ciepło musi przejść przez wszystkie przegrody aż do chroniącego nas styro a więc musi te przegrody nagrzać (dlatego pierwszy sezon jest najgorszy trzeba tą masę domu nagrzac). to oznacza że nagrzewa się każda grubość betonu w podłodze też. I teraz jeśli temp. w pomieszczeniu spadnie a temp. betonu będzie wyższa to ciepło będzie wędrowało ku górze bo na dole jest dużo styro (samoregulacja- im większe delta T tym szybciej płyta odda ciepło pomieszczeniom). Tym samym ta ilośc betonu zwiększa nam bezwładność a za tym mniejsze będą skoki temperatur w pomieszczeniach. Podobnie będzie ze ścianami. Jesli nagle otworzymy okno to nas wymrozi w tej chwili ale gdy zamkniemy je ale ogrzewania nie bedziemy włączać to po jakiejś chwili zrobi się ciepło ale na pewno temp. będzie ciut niższa niż przed otwarciem okna. Mury, podłoga trzymaja ciepło no chyba że dasz potężną grubość muru i parę cm styro wtedy ciepło niekoniecznie będzie głównie lecieć do wewnątrz. pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
frykow 31.12.2008 10:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 Wracając do tematu izolacji ściany od środka, co myślicie o takim przekroju: http://lh6.ggpht.com/_48TWBczs9hc/SVtOQk0QBMI/AAAAAAAAD7M/1jgd7zODLeM/s800/przekroj-sciana.jpg Czy płyta KG jest na tyle paroprzepuszczalna, że odbierze ewentualną wilgoć z wełny (w domu z wentylacją mechaniczną)? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
coulignon 31.12.2008 11:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 Teraz ty trącisz Brzęczkowszczyzną Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
frykow 31.12.2008 11:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 Teraz ty trącisz Brzęczkowszczyzną Nie trolluj, tylko daj odpowiedź Przypominam: 1. mam miejsce na to ocieplenie od środka 2. chcę w ten sposób zniwelować mostki od rolet i betonowych słupów 3. mam do dupy rozwiązaną płytę fundamentową i widzę w tym szansę na poprawę izolacyjności na modłę wgregora Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lakusz 31.12.2008 11:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 Hej, koledzy w boju o każdą odrobinkę ciepła... jak, tak teoretycznie, policzyć straty powodowane przez mostek? załóżmy że mamy cały dom (200m2 pow. scian) opatulony 10cm styropianu, w tym na 2 m2 ściany mamy tylko 1cm . ile będzie uciekało przez to ciepła ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 31.12.2008 11:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 Wracając do tematu izolacji ściany od środka, co myślicie o takim przekroju: http://lh6.ggpht.com/_48TWBczs9hc/SVtOQk0QBMI/AAAAAAAAD7M/1jgd7zODLeM/s800/przekroj-sciana.jpg Czy płyta KG jest na tyle paroprzepuszczalna, że odbierze ewentualną wilgoć z wełny (w domu z wentylacją mechaniczną)? Czy to prowokacja ( w pozytywnym znaczeniu słowa ), do ciekawej dyskusji ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
coulignon 31.12.2008 11:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 Teraz ty trącisz Brzęczkowszczyzną Nie trolluj, tylko daj odpowiedź Przypominam: 1. mam miejsce na to ocieplenie od środka 2. chcę w ten sposób zniwelować mostki od rolet i betonowych słupów 3. mam do dupy rozwiązaną płytę fundamentową i widzę w tym szansę na poprawę izolacyjności na modłę wgregora Ja bym jeszcze dał paroizolację pod płytę. Bo jak jej nie dasz to wełna zawsze złapie jakąś wilgoć. Ale... Z drugiej strony masz styropin który zamyka mur dyfuzyjnie. Więc wilgoć technologiczna nie będzie miała jak się wydostać. I wełna będzie mokra. I tak źle i tak niedobrze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 31.12.2008 11:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 OK, w punkcie pomiędzy styro a BK bedziesz miał temp. -6,5C przy dT=40K.Jak myślisz co się tam będzie działo ? Przy -5C nadal wykrapla się w tym punkcie woda.Chyba, że ktoś ( znający temat ) wykaże, że wilgoci tam będzie 0%....no może 0,1%Pytanie jak to zrobić ?????? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
coulignon 31.12.2008 11:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 OK, w punkcie pomiędzy styro a BK bedziesz miał temp. -6,5C przy dT=40K. Jak myślisz co się tam będzie działo ? Przy -5C nadal wykrapla się w tym punkcie woda. Chyba, że ktoś ( znający temat ) wykaże, że wilgoci tam będzie 0%. ...no może 0,1% Pytanie jak to zrobić ?????? Gościu, Jesteś pewny tej temp? Bo mi wychodzi Tak: http://images50.fotosik.pl/44/07a2d2fa49a8755b.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
frykow 31.12.2008 11:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 OK, w punkcie pomiędzy styro a BK bedziesz miał temp. -6,5C przy dT=40K. Jak myślisz co się tam będzie działo ? Jak to wyliczyłeś? Mi wychodzi około 8 stopni na styku; jednak jak widać na wykresie może tam się wykraplać woda: http://lh4.ggpht.com/_48TWBczs9hc/SVteEk3GHCI/AAAAAAAAD7s/1yrw0CdBsTU/s800/wykres_welna.jpg Więc może zrobić wariant z styropianem po obu stronach ściany? Wtedy wykres wygląda nieco inaczej: http://lh4.ggpht.com/_48TWBczs9hc/SVteDyQ1VnI/AAAAAAAAD7k/gQDopEPRADU/s800/wykres_styro.jpg Nie jestem jednak zbyt biegły w interpretacji tych wyników. UPDATE: coulignon potwierdzi wyniki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.