Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Hej, koledzy w boju o każdą odrobinkę ciepła...

 

jak, tak teoretycznie, policzyć straty powodowane przez mostek?

 

załóżmy że mamy cały dom (200m2 pow. scian) opatulony 10cm styropianu, w tym na 2 m2 ściany mamy tylko 1cm . ile będzie uciekało przez to ciepła ?

 

Potraktuj obwód tej powierzchnii o izolacji 1 cm jak ościeżnica boczna najgorszego okna i przyjmij współczynnik liniowy jak dla takiego przypadku (czyli ok. 0,05-0,1 W/m*K) a same straty przez powierzchnię o izolacji 1 cm policz normalnie.

 

A straty prze mostek to masz:

[współ. strat liniowych (tzw. ksi)*długość mostka (czyli obwód)] / powierzchnię ściany pomniejszoną o powierzchnie z izolacją 1 cm

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na czym polega gadanie, że zamoknięty styro i pianka mają gorszą przewodność??

 

Zrobiłem domowym sposobem badania jak wcześniej pisalem współ. lambda dla BK i od razu chciałem zrobiś dla styro i pianki ale okazało się że udało mi sie tylko zamoczyć i zmoczyć BK ale styro i pianka za cholerę nie chcialy najść wodą, były mokre tylko zewnętrznie. Gdy wsadziłem taki styro do lodówki to temp. zachowywała sie identycznie jak w przypadku suchego styro tak samo z pianką.

Oznaczałoby to że i styro i pianka nie moga namoknąć!

Sprawdzcie też ale całą dobę nawet trzymałem styro w wodzie i pianke.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na czym polega gadanie, że zamoknięty styro i pianka mają gorszą przewodność??

 

Zrobiłem domowym sposobem badania jak wcześniej pisalem współ. lambda dla BK i od razu chciałem zrobiś dla styro i pianki ale okazało się że udało mi sie tylko zamoczyć i zmoczyć BK ale styro i pianka za cholerę nie chcialy najść wodą, były mokre tylko zewnętrznie. Gdy wsadziłem taki styro do lodówki to temp. zachowywała sie identycznie jak w przypadku suchego styro tak samo z pianką.

Oznaczałoby to że i styro i pianka nie mogą namoknąć!

Sprawdzcie też ale całą dobę nawet trzymałem styro w wodzie i pianke.

 

pzdr

To jeszcze niczego nie dowodzi. Przecież wilgoć w styropianie nie bedzie się brała z tego, że będziesz ścianę polewał wodą, tylko poprzez kondensację w niej pary wodnej. Można tu podać analogię - membrany dachowe mogą być wysoce paroprzepuszczalne, a jednocześnie nie przepuszczą kropli wody. Sprawdzałeś czy styropian jest paroszczelny ? Jeżeli nie jest, to w jego porach zajdzie zjawisko kondensacji pary wodne (punkt rosy). Można się spodziewać, że różne rodzaje styropianu będą w różnym stopniu przepuszczały parę wodną. Wśród nich są też paroszczelne. Tylko czy styropian, który stosujemy do ociepleń ma takie właściwości ?

Chcesz zrobić próbę ? Obecne warunki pogodowe są do tego odpowiednie. Przykryj zbiornik z temperaturze pokojowej płytą styropianową i wystawiając drugą stronę płyty na mróz. Wcześniej oczywiście płytę należałoby zważyć, aby móc wyznaczyć przyrost jej ciężaru wynikający ze wzrostu wilgotności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzałeś czy styropian jest paroszczelny ? Jeżeli nie jest, to w jego porach zajdzie zjawisko kondensacji pary wodne (punkt rosy). Można się spodziewać, że różne rodzaje styropianu będą w różnym stopniu przepuszczały parę wodną. Wśród nich są też paroszczelne. Tylko czy styropian, który stosujemy do ociepleń ma takie właściwości ?

To jest jasne, wszak o paroszczelności materiału mówi nam wskaźnik delta. I tak:

 

BK: 0,0225 (g/(mˇhˇhPa))

Wełna: 0,048

Styropian: 0,0012

 

jak widać styro ma rząd wielkości mniej niż BK czy wełna, ale..:

 

Folia PVC: 0,00000862

Folia aluminiowa: 0,0000000556

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym przykladem membrany dachowej to dobry przyklad, hmm, masz rację ale

Styro jest przeciez nieźle paroszczelny jak wyżej napisał frykow

 

Siwy, może jest to różnica cholernie niewielka ale temp. po włożeniu do lodówki kawałka styro po dniu w wodzie była identyczna po tych samych czasach. co suchego.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym powiedział, że styropian jest "słabo paroprzepuszczalny". Widać to nawet na wykresie - jak zmienia się ciśnienie rzeczywiste pary wodnej w styropianie. Ma on zresztą podobną przepuszczalność jak zwykły beton (beton o gęstości 2400kg/m3 ma 0,003 g/(mˇhˇhPa)).

 

Wracając do mojego wywodu z ociepleniem ściany. Wydaje mi się, że zrobię tak: od środka dam izolację paroszczelną, 5cm styropianiu, ściana, 20cm styropianu).

 

1. Izolacja paroszczelna zapobiegnie przenikaniu pary wodnej z pomieszczenia do ściany.

 

2. Od zewnątrz nie muszę się raczej martwić przenikaniem pary wodnej, bo to zjawisko nie będzie występować.

 

3. Zagrożeniem może być wilgoć technologiczna i z opadów atmosferycznych:

 

a) - technologiczną trzeba możliwie usunąć - mój dom stał już całą wiosnę, lato, jesień; ocieplę go w kolejne lato w suche dni; do klejenie styropianu użyję pianki

 

b) - trzeba dokładnie pouszczelniać okna od zewnątrz i parapety; poza tym mam duże i nisko umieszczone okapy, w zasadzie nie zdarza się aby deszcz lał po ścianie frontowej czy tylniej; jedyny problem to ściany szczytowe

 

W ten sposób po dodaniu folii teoretycznie nie powinno się zdarzyć skraplanie pary wodnej w żadnej z przegród:

 

http://lh6.ggpht.com/_48TWBczs9hc/SVuQa2PD_LI/AAAAAAAAD78/1mQXiZ2CaGA/s800/wykres-folia.jpg

 

Tu jest zresztą ciekawa dyskusja na ten temat: http://forum.muratordom.pl/punkt-rosy-w-scianie,t123312.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Frykow, przy systemie 20 cm styro, 24 BK i 5 wełna wykraplanie będzie tylko przy ok. -13oC i mniej a to rzadko bywa. W okresie letnim Ci to wyparuje a w zimowym aż takiego problemu nie wytworzy bo rzadko są tak niskie temp.

Albo daj zamiast wełny styro i bedziesz miał jeszcze lepiej. Folia wg mnie przy styro zamist wełny jest CI niepotrzebna.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety żona chce tyyyyyyyyyyyyyyyyle okien w domu, że połowa strat ciepła przypada na okna.

 

Hmmm... Skąd ja to znam? :) Gdyby jeszcze chciała tylko z południa i zachodu to jeszcze OK, ale nawściubiała mi zupełnie niepotrzebnych okien od północy "bo ona nie będzie mieszkała w bunkrze". Na nic moje tłumaczenia, że tę stronę domu będzie oglądać ok. 30 sekund dziennie podczas oczekiwania na otwarcie bramy... Ech baby... :)

 

W sumie dobrze jest nie spieszyć się. :D

Można wiele przemysleć, choć ostatecznie jeszcze decyzje nie zapadły.

 

To święte słowa. Przez pośpiech popełniłem dużo błędów, na wiele rzeczy machnąłem ręką (mostki! suboptymalne rozwiązania dla świętego spokoju) a i tak wiele nie przyspieszyłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Frykow, przy systemie 20 cm styro, 24 BK i 5 wełna wykraplanie będzie tylko przy ok. -13oC i mniej a to rzadko bywa. W okresie letnim Ci to wyparuje a w zimowym aż takiego problemu nie wytworzy bo rzadko są tak niskie temp.

Albo daj zamiast wełny styro i bedziesz miał jeszcze lepiej. Folia wg mnie przy styro zamist wełny jest CI niepotrzebna.

 

Ja wciąż nie kumam po co? Przy układzie 20cm styro + BK nigdy się nic nie wykropli - nawet przy -40. Dodanie wełny od środka od razu wali czerwienią po oczach na całym wykresie.

 

I dlatego pytam: PO CO CI TO? :o Żeby Wgregorowi zrobić przyjemność?

 

Ja też mam mostki od rolet ale tam tylko miejscowo dokleję coś (PIR, wełnę), albo i nie. Po co ryzykować wodę w ścianie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Frykow, przy systemie 20 cm styro, 24 BK i 5 wełna wykraplanie będzie tylko przy ok. -13oC i mniej a to rzadko bywa. W okresie letnim Ci to wyparuje a w zimowym aż takiego problemu nie wytworzy bo rzadko są tak niskie temp.

Albo daj zamiast wełny styro i bedziesz miał jeszcze lepiej. Folia wg mnie przy styro zamist wełny jest CI niepotrzebna.

 

Ja wciąż nie kumam po co?

 

Depi, bo ma za mało styro i chce zwiekszyć, ma mało podłodze i chce to odbić sobie w ścianie choć moim zdaniem to nie to samo bo dodanie do 20 cm ocieplenia dodatkowo 5 cm to mały zysk stosunku do zmiany np. styro w podłodze z 10 cm na 20 cm, ale to też zależy od stosunku powierzchnis cian do podłogi itp. więc widocznie frykow sobie to dobrze przeliczył.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I dlatego pytam: PO CO CI TO? :o Żeby Wgregorowi zrobić przyjemność?

Tu mnie masz :lol:

 

Ja cały czas rozważam ten pomysł. Mam nie tylko mostki od rolet, również betonowe słupy w ścianach - szczególnie mnie denerwują te w narożach ścian. Poza tym wgregor ma trochę racji odnośnie mostka przez fundamenty (może nie w takiej wielkości jak on podaje, ale spójrz wcześniej na mój przekrój - mam płytę posadowioną 10cm PPT). I kolejny mostek - wielki wieniec, który zaczyna się na 2m od podłogi a kończy na nieocieplonym strychu.

 

Do tego wszystkiego musiałem zmniejszyć grubość ocieplenie w podłodze do 10cm.

 

No i po prostu nie wiem co robić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I dlatego pytam: PO CO CI TO? :o Żeby Wgregorowi zrobić przyjemność?

Tu mnie masz :lol:

 

Ja cały czas rozważam ten pomysł. Mam nie tylko mostki od rolet, również betonowe słupy w ścianach - szczególnie mnie denerwują te w narożach ścian. Poza tym wgregor ma trochę racji odnośnie mostka przez fundamenty (może nie w takiej wielkości jak on podaje, ale spójrz wcześniej na mój przekrój - mam płytę posadowioną 10cm PPT). I kolejny mostek - wielki wieniec, który zaczyna się na 2m od podłogi a kończy na nieocieplonym strychu.

 

Do tego wszystkiego musiałem zmniejszyć grubość ocieplenie w podłodze do 10cm.

 

No i po prostu nie wiem co robić.

 

Myślę, że nie jest to najlepsza droga. Jak pisze j-j dodanie tych 5cm wiele nie da, choć może faktycznie coś w temacie tej podłogi poprawi przy okazji. Ale tez nie masz chyba aż takiej tragedii - ja w podlodze mam tylko 15cm i jakoś żyję :) Policzyłeś dobrze koszty całej operacji? Stelaże, płyty GK itd? Chyba, że i tak robisz wykończenie z płyt - mi wyszło to o wiele drożej, niż ze zwykłego tynku.

 

Nie wiem, na jakim jesteś etapie budowy - może zastąp 10cm styro 10cm PUR?

 

A słupy żelbetowe i wieńce mam ja także. Mój plan jest taki, że tam dam po prostu lepsza izolację - właśnie PUR albo jakiś styro z Neoporem najpewniej (na reszcie będę miał zwykły). I tyle. Też bez histerii - przy 20cm ocieplenia to już nie jest żadna tragedia. Mi wychodzi U=0,19 vs. 0,17 dla BK. A zamiana na styro o lambda 0,031 daje już nawet lepsze ocieplenie, niż na reszcie ściany - U=0,15 :)

 

Ja już robić ocieplenie od wewnątrz, to, moim zdaniem, TYLKO od wewnątrz. Robiąc z dwóch stron kumulujesz wady obu rozwiązań, poza zaletami. No i koszty masz x2.

 

Takie są moje na ten temat refleksje - ale ja jestem tylko lajkonikiem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm, jeśli nie masz jeszcze tych 10 cm styro to możesz dać vapotherm ale pójdziesz chyba z torbami :).

Tyle że zostanie ci wciąż mostek na styku fundamentu.

Szczerze to masz ch... sytuację, mostek na gruncie, 10 cm styro tylko (biorąc pod uwagędom energooszczędny)

Jedyny ratunek to faktycznie ocieplenie od wewnątrz co pozwoliłoby Ci na eliminację mostka na gruncie.

 

Jesli już to dałbym bardzo twardy styro od wewnątrz wręcz XPS`a, moze ten vapotherm w posadzkę jeśli da radę jeszcze ale ta cena ...:

http://www.icmarket.pl/ecotherm-plyta-ecotherm-vapotherm-p-13454.html

choć to też przy 10 cm u=ok.0,26 a ze zwykłym styro u=ok. 0,37 /m2*K- obie te wartości są małe jak dla domu energooszczędnego, hmm.

 

Niestety ale w takim układzie musisz pogodzić się z tym że posadzka to będzie Twój największy minus. Zostawienie mostka na fundamencie to jeszcze większy minus. W kobrze wdać wyraźnie jaka może to być strata.

Dlatego jedyne rozwiązanie to chyba XPS od wewnątrz a wpodsadzkę albo zwykły styro albo vapo.

Musisz sobie przeliczyć straty.

 

I reasumując:

robisz w dachu 35 cm, podłoga 10 cm bez mostka, 25 cm w ścianie (w tym 5 cm XPS od wewnatrz) i poineneś wylądować w 5- litrowym ale ptrzelicz sobie wszystko.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety żona chce tyyyyyyyyyyyyyyyyle okien w domu, że połowa strat ciepła przypada na okna.

A u mnie dla odmiany od północy okien nie ma ale za to za sprawą żony z frontu od południa zamiast po jednym dużym (180 x 150) w pomieszczeniu są po dwa mniejsze(90 x 150). Jak sądzę straty ciepła są większe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

robisz w dachu 35 cm, podłoga 10 cm bez mostka, 25 cm w ścianie (w tym 5 cm XPS od wewnatrz) i poineneś wylądować w 5- litrowym ale ptrzelicz sobie wszystko.

 

Przeliczył (doczytałem dziennik przed chwilą - nawet jest cytat z Ciebie :) ). Ale ten XPS to tez jest masakra cenowa (400pln/m3). No może nie taka, jak Vapotherm, ale jednak. A czym jest lepszy od styro? Lambde ma nawet gorszą od tych neoporowych. Jaki sens?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...
/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/199