Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Apropo ilości powietrza to w innym temacie napisałem:

 

właśnie pomierzyłem ilość uciekającego powietrza u teściów i:

 

1. Okna pozamykane niby szczelne

Kratka- kuchnia- ok. 30 m3/h

Kratka- łązienka- ok. 0 m3/h

razem ok. 30 m3/h

 

2. jedno okno rozszczelnione (1,3 mx1,3,m)

Kratka- kuchnia- ok. 50 m3/h

Kratka- łazienka- ok. 10 m3/h

razem ok. 60 m3/h

 

3. jedno okno uchylone (1,3 mx1,3,m)

Kratka- kuchnia- ok. 100 m3/h

Kratka- łazienka- ok. 10 m3/h

tu dodatkowo pojawił sie wywiew górą okna- ok. 110m3/h

razem daje to ok. 220m3/h

Pomierzyłem też naiwew bokami okien i wyszło ok 250m3/h.

 

Z tego co widzę mieszkając u tesciów to okna mają rzadko porozszzcelniane, raczej zamknięte szczelnie.

Częściej raczej tak na ok 1,0 h (sumując wszystko) uchylają.

 

Średnio może zużywają wg powyższego ok.:

220m3/h*1h+30m3/h*18h+60m3/h*5h=44,0 m3/h przez cały dzień.

 

Nie umierają na brak powietrza i jest wg nich niby OK jeśli chodzi o samopoczucie (ale nie wiedzą jak mogloby być z mechaniczną :) ), pomijając wychodzące grzyby (poważnie).

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

pigeon

Zrozum. Stopień "zużycia" powietrza określa stopień jego "zachuchania" co wprost pokazuje hygrometr.

Załączasz wentylację na minimum i obserwujesz hygrometr. Stopniowo podkręcasz tę wentylację i w okolicy, zazwyczaj, 120m3/godz stabilizuje się jakieś 50% wilgotności.

Jak masz w domu babiniec, to nieco więcej, bo one stale coś pichcą, piorą albo się pluszczą...

Ale jak Ci potrzeba z 500m3 to Ty tam jakiś harem masz!!! :o

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

j-j - widzę, żeś biegly (pewnie adam_mk też jest) w użyciu anemometrów - masz może własny?

 

Chodzi mi po głowie, coby się w taki sprzęt wyposażyć - macie jakieś rady? Co warto, co nie warto?

 

Ja dziś zacząłem z moimi kłaść instalację wentylacyjną. Jest niezły sajgon, bo się w suficie nie mieści. Nie wiem, czy to będzie działać. Właśnie - jak działa taki kurde siłownik Belimo? Ma skubany tylko 3 kabelki - klasyczne faza, 0, ziemia. Jak tym się steruje? Jak mu załącze fazę to się przekręci i co dalej? Odejme fazę, to wróci do stanu wyjściowego? Jakoś nie czaję tego... A dodana instrukcja jest, że tak powiem, l a k o n i c z n a .... :evil: (kilka malych obrazków)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj Depi!!!

 

Żyje "to" jeszcze?! :o

 

Masz 3 kabelki. Brązowy (faza), niebieski (zero) i biały - TA SAMA FAZA LUB JEJ BRAK!

Łączysz biały z brązowym wpiętym w FAZĘ - to idzie w "lewo"

Zabierasz biały zostawiając pozostałe dwa - to wraca "w prawo".

"lewo" i "prawo" określasz takim małym przełącznikiem z przodu (pod mały śrubokręt).

Masz to na tych rysunkach!

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pigeon

Zrozum. Stopień "zużycia" powietrza określa stopień jego "zachuchania" co wprost pokazuje hygrometr.

Załączasz wentylację na minimum i obserwujesz hygrometr. Stopniowo podkręcasz tę wentylację i w okolicy, zazwyczaj, 120m3/godz stabilizuje się jakieś 50% wilgotności.

Jak masz w domu babiniec, to nieco więcej, bo one stale coś pichcą, piorą albo się pluszczą...

Ale jak Ci potrzeba z 500m3 to Ty tam jakiś harem masz!!! :o

 

Adam M.

 

Potwierdzam - norma niemiecka dla domów pasywnych (oczywiście z wentylacją mechaniczną nawiewno-wywiewną) wymaga 30 m3/h/osobę -dla 4-5 osób jest to 120-150 m3/h - jako minimum wymagane jest 15 m3/h/osobę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

j-j - widzę, żeś biegly (pewnie adam_mk też jest) w użyciu anemometrów - masz może własny?

 

Chodzi mi po głowie, coby się w taki sprzęt wyposażyć - macie jakieś rady? Co warto, co nie warto?

 

Ja dziś zacząłem z moimi kłaść instalację wentylacyjną. Jest niezły sajgon, bo się w suficie nie mieści. Nie wiem, czy to będzie działać. Właśnie - jak działa taki kurde siłownik Belimo? Ma skubany tylko 3 kabelki - klasyczne faza, 0, ziemia. Jak tym się steruje? Jak mu załącze fazę to się przekręci i co dalej? Odejme fazę, to wróci do stanu wyjściowego? Jakoś nie czaję tego... A dodana instrukcja jest, że tak powiem, l a k o n i c z n a .... :evil: (kilka malych obrazków)

 

Apropo ilości powietrza to w innym temacie napisałem:

 

właśnie pomierzyłem ilość uciekającego powietrza u teściów i:

 

pzdr

 

czym to mierzyłeś ? znaczy może nie czym tylko jak takim anemometrem mierzyć ilość powietrza uciekającego przez rozszczelnione okno ?

 

Oto urządzenie (termoanemometr cyfrowy AM4204) którym robiłem pomiary, trochę mnie kosztowało ale chyba warto:

 

http://images24.fotosik.pl/275/e9eb07bc75f561a6med.jpg

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pigeon

Zrozum. Stopień "zużycia" powietrza określa stopień jego "zachuchania" co wprost pokazuje hygrometr.

Załączasz wentylację na minimum i obserwujesz hygrometr. Stopniowo podkręcasz tę wentylację i w okolicy, zazwyczaj, 120m3/godz stabilizuje się jakieś 50% wilgotności.

Jak masz w domu babiniec, to nieco więcej, bo one stale coś pichcą, piorą albo się pluszczą...

Ale jak Ci potrzeba z 500m3 to Ty tam jakiś harem masz!!! :o

 

Adam M.

 

 

no to mi pojchaliscie - domelduje sobie 12 kobitek i was zagne :lol:

 

adamie czytalem twoj watek - wentylacja wszerz... i chyba kilka pobocznych i komus tam doradzales ze robi ok - a facet liczyl pelna wymiane kubatury na h - a ty cos sugerowales zeby policzyc dla dwa rady wiekszych wartosci - cos z 2006 roku post mi sie zdaje (oczywiscie obliczenia nie mialy nic do faktycznych wartosci jakie nalezy puscici) - i jak zaczolem u siebie wyliczac to mi przewody po fi300 zaczely wychodzic - potem gdzies doczytalem ze 50% obj domu jest ok na /h i tak mi te 500m3 wyszlo

 

a wy mi tu lopata ze 120 starczy - no widze ze starczy ale "normy mowia co innego"

 

jasne na osobe na h sie zgodzi - ale te traktujace ze na kuchnie tyle, na lazienke tyle , na pokoj tyle.... to juz w 120 sie nie zamkniesz :)

 

no nie wazne - bede mial 4 babki na stanie w tym dwie za nascie lat pewnie beda spedzaly wiecej czasu w lazience niz poza nia - wole byc gotowy

wpadnie tesciowa - pochucha i co?

 

a ja im powiem mechaniczna wentyulacja - jedziemy na 500m3/h - powietrze swierze jak w ciechocinku - co mam na to???? :lol: :lol: :lol:

 

 

czyli wracajac do mojego pierwogtnego pytania - mozna spokojnie mieszac podlogowki wodna i elektryczna?!?!

 

i da sie na elektrycznej osiagnac wieksza temperature??? w lazienkach

 

 

czy tez moze to rowiazanie jest do pupy i robic cala wodna?????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robiłbym całą wodną.

Jak MUSISZ to w łazience rurki ułóż gęściej. (da się i na rozdzielaczu to dobrze wyregulować).

 

Z tą wentylacją....

Tyle tu pieprzenia i roztrząsania drewna na podłogówce, że czasem łapy opadają.

Przesuszysz to klepki "podniosą rogi". Napchasz wilgoci to "wygną grzbiety".

Drewno pracuje ze zmianą wilgoci a nie temperatury!

DLATEGO właśnie olej te metry na kuchnię/pokój/sraczyk.

Trzymaj około 50% na hygrometrze i będzie zawsze dobrze. To, jak sam zobaczysz, przy 1 kubaturze/1godz max oznacza 1/4 do 1/3 wydajności - te 120 lub nieco więcej m3/godz dla całej chałupy.

Taka "domieszka" świeżego powietrza nie zmieni Ci nastawionych różnic pomiędzy płytami podłogowego.

Poza tym. Ona (ta podłogówka) bardziej "świeci" ciepłem niż grzeje!

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żyje "to" jeszcze?! :o

 

Masz 3 kabelki. Brązowy (faza), niebieski (zero) i biały - TA SAMA FAZA LUB JEJ BRAK!

Łączysz biały z brązowym wpiętym w FAZĘ - to idzie w "lewo"

Zabierasz biały zostawiając pozostałe dwa - to wraca "w prawo".

"lewo" i "prawo" określasz takim małym przełącznikiem z przodu (pod mały śrubokręt).

Masz to na tych rysunkach!

Adam M.

 

Żyje, bo jeszcze nie podłączyłem :) Nie bardzo jednak rozumiem Twoje instrukcje - może dlatego, że siłownik został na budowie. Gdzie to "łączenie" ma miejsce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po kolei.

 

Bierzesz neonówkę.

Pchasz do kontaktu. Świeci tylko w jednej dziurze - to faza.

Do fazy wpychasz ten brązowy.

Do tej drugiej ten niebieski.

Jak wepchniesz tam gdzie ten brązowy dodatkowo ten biały (będą dwa razem) to zabawka się przełączy.

Jak wyciągniesz ten biały - to wróci na poprzednią pozycję.

 

Jak te pozycje masz "odwrotnie" od tego co potrzebne, to tym małym przełącznikiem na siłowniku zmieniasz stan.

 

Teraz lepiej?

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Średnio może zużywają wg powyższego ok.:

220m3/h*1h+30m3/h*18h+60m3/h*5h=44,0 m3/h przez cały dzień

a OZC purmo 4,0 proponuje:

 

Domyślna krotność wymiany powietrza wewnętrznego, wynikająca z różnicy ciśnienia 50 Pa między wnętrzem budynku a jego otoczeniem, z uwzględnieniem wpływu nawiewników powietrza,

dla bardzo szczelnych okien 4 [1/h]

dla średnich 7 [1/h]

dla zwykłych 10 [1/h]

Żeby taką krotność wymiany uzyskać musiałbyś mieć różnicę ciśnienia pomiędzy środowiskiem zewnętrznym i wnętrzem równą 50Pa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Średnio może zużywają wg powyższego ok.:

220m3/h*1h+30m3/h*18h+60m3/h*5h=44,0 m3/h przez cały dzień

a OZC purmo 4,0 proponuje:

 

Domyślna krotność wymiany powietrza wewnętrznego, wynikająca z różnicy ciśnienia 50 Pa między wnętrzem budynku a jego otoczeniem, z uwzględnieniem wpływu nawiewników powietrza,

dla bardzo szczelnych okien 4 [1/h]

dla średnich 7 [1/h]

dla zwykłych 10 [1/h]

I nie ma mądrego żeby podpowiedział jaką wartość tu przyjąć. A pytało sie...pytało. Różnica między np. 0,5 a 4.0 to ponad 10% w moim przypadku a 0,5 to i tak wymiana dla 530m3 kubatury na poziomie 215m3/h. Przyjmując to, że teraz mam reku ustawiony na najniższy bieg, czyli wymianę 100m3/h a higrometr pokazuje wilgotność w granicach 45-50% to wszystko do tej pory działa jak należy. Tylko w OZC powinienem ustawić ten współczynnik na poziomie 0,2 - abstrahuje tutaj od tematu szczelności okien, bo niby to co wstawiłem w otwory okienne nie spełnia według normy tego co powinno określać się oknem. Okno to by było dopiero przy wycięciu uszczelnień.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Średnio może zużywają wg powyższego ok.:

220m3/h*1h+30m3/h*18h+60m3/h*5h=44,0 m3/h przez cały dzień

a OZC purmo 4,0 proponuje:

 

Domyślna krotność wymiany powietrza wewnętrznego, wynikająca z różnicy ciśnienia 50 Pa między wnętrzem budynku a jego otoczeniem, z uwzględnieniem wpływu nawiewników powietrza,

dla bardzo szczelnych okien 4 [1/h]

dla średnich 7 [1/h]

dla zwykłych 10 [1/h]

Żeby taką krotność wymiany uzyskać musiałbyś mieć różnicę ciśnienia pomiędzy środowiskiem zewnętrznym i wnętrzem równą 50Pa.

Wartość tego parametru jest brana przy opisie wentylacji z reku dla każdego pomieszczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno info dla posiadaczy reku StorkAir G91-350.

Jeżeli macie go w ustawieniach fabrycznych to na 3 biegu osiągany max. to nie 350m3/h a 225m3/h przy 290Pa. Oczywiście diabeł tkwi w tym Pa i żeby wypośrodkować zużycie prądu przez reku i odpowiedni poziom wentylacji nalezałoby troszeczkę pomierzyć jak to właściwie wygląda.

BTW jak ktoś chciałby zmienić parametr wydajności na poszczególnych biegach to trzeba użyć kodu serwisowego - podawałem kiedyś tutaj na stronie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I nie ma mądrego żeby podpowiedział jaką wartość tu przyjąć. A pytało sie...pytało.
Nie ma problemu z tym parametrem w budynku poddanym próbie szczelności. Dla niego wstawia się konkretną wartość.

 

Zgodnie z "Warunkami technicznymi..." :

 

http://republika.pl/hanko2005/foto/szczelnosc.GIF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od 01.01.br zmieniły się przepisy – dotyczące wentylacji, wymogów dla okien i obowiązku stosowania nawiewników przy wentylacji grawitacyjnej i mechanicznej wywiewnej.

• w budynku mieszkalnym, zamieszkania zbiorowego i budynku użyteczności publicznej współczynnik infiltracji powietrza dla otwieranych okien i drzwi balkonowych w pomieszczeniach, w których napływ powietrza zewnętrznego jest zapewniony przez nawiewniki, powinien wynosić nie więcej niż 0,3 m3/(m x h x daPa2/3), a w pozostałych przypadkach powyżej 0,5, lecz nie więcej niż 1,0 m3/(m x h x daPa2/3).

 

Przeciętne mieszkanie dla rodziny 3-4 osobowej wymaga wentylacji o przepływie strumienia powietrza 150 do 175 m3/h czyli ok. 40 m3/h na jednego mieszkańca.

 

Normatywny współczynnik infiltracji wynosi od 0,5 do 1 m3/hdaPa2/3 na 1 m długości szczelin. Jedno okno dwuskrzydłowe o wymiarach 1,5×2 m ma łączną długość szczelin 8,5 m a normalne drzwi ok. 6 m. Wynika z tego, że łączna długość szczelin o wymaganej normą przepustowości przepływu powietrza, powinna w przeciętnym mieszkaniu wynosić ok. 150 – 300 m. Aby zapewnić możliwość przepływu wymaganego przez normę strumienia powietrza, należałoby wyposażyć mieszkanie w otwory drzwiowe i okienne o powierzchni ok. 100 m2.

 

Taka moja uwaga. Nie należy zbytnio opierać się na gotowcach typu OZC, bo baza danych - zwłaszcza wymogów dotyczących wentylacji nie pokrywa się z obowiazującymi przepisami w tym zakresie. "Krotność" wymiany nie obowiazuje juz od kilku lat.

 

Ps. Zgodnie z obowiązującymi przepisami powinny być dwa rodzaje okien, jedne dla wentylacji mechanicznej zrownoważonej, a drugie dla wentylacji grawitacyjnej i mechanicznej wywiewnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od 01.01.br zmieniły się przepisy – dotyczące wentylacji, wymogów dla okien i obowiązku stosowania nawiewników przy wentylacji grawitacyjnej i mechanicznej wywiewnej.

• w budynku mieszkalnym, zamieszkania zbiorowego i budynku użyteczności publicznej współczynnik infiltracji powietrza dla otwieranych okien i drzwi balkonowych w pomieszczeniach, w których napływ powietrza zewnętrznego jest zapewniony przez nawiewniki, powinien wynosić nie więcej niż 0,3 m3/(m x h x daPa2/3), a w pozostałych przypadkach powyżej 0,5, lecz nie więcej niż 1,0 m3/(m x h x daPa2/3).

 

Przeciętne mieszkanie dla rodziny 3-4 osobowej wymaga wentylacji o przepływie strumienia powietrza 150 do 175 m3/h czyli ok. 40 m3/h na jednego mieszkańca.

 

Normatywny współczynnik infiltracji wynosi od 0,5 do 1 m3/hdaPa2/3 na 1 m długości szczelin. Jedno okno dwuskrzydłowe o wymiarach 1,5×2 m ma łączną długość szczelin 8,5 m a normalne drzwi ok. 6 m. Wynika z tego, że łączna długość szczelin o wymaganej normą przepustowości przepływu powietrza, powinna w przeciętnym mieszkaniu wynosić ok. 150 – 300 m. Aby zapewnić możliwość przepływu wymaganego przez normę strumienia powietrza, należałoby wyposażyć mieszkanie w otwory drzwiowe i okienne o powierzchni ok. 100 m2.

 

Taka moja uwaga. Nie należy zbytnio opierać się na gotowcach typu OZC, bo baza danych - zwłaszcza wymogów dotyczących wentylacji nie pokrywa się z obowiazującymi przepisami w tym zakresie. "Krotność" wymiany nie obowiazuje juz od kilku lat.

 

Ps. Zgodnie z obowiązującymi przepisami powinny być dwa rodzaje okien, jedne dla wentylacji mechanicznej zrownoważonej, a drugie dla wentylacji grawitacyjnej i mechanicznej wywiewnej.

 

Czyli dla naweiewno-wywiewnej mechanicznej okna mogą lub powinny być szczelne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli dla naweiewno-wywiewnej mechanicznej okna mogą lub powinny być szczelne.

 

Praktycznie dla kazdej wentylacji powinny byc szczelne - dlatego obowiazek stosowania "nawietrzaków" w przypadku wentylacji grawitacyjnej i mechanicznej wyciagowej. Natomiast prawdą jest, ze w przypadku wentylacji mechanicznej zrównoważonej dom (i okna) muszą być "bardziej szczelne" - co jest logiczne.

A obowiazek wpeowadzono zapisem:

w § 155 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. W przypadku zastosowania w pomieszczeniach innego rodzaju wentylacji niż wentylacja mechaniczna nawiewna lub nawiewno-wywiewna, dopływ powietrza zewnetrznego, w ilosci niezbednej dla potrzeb wentylacyjnych, należy zapewnic przez urzadzenia nawiewne umieszczane w oknach, drzwiach balkonowych lub w innych czesciach przegród zewnetrznych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...