Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Ależ właśnie takie wartości są w normach! Na pewno to 4 się zgadza, a nieszczelnych okien raczej nie da się już kupić :)

Depi, czytałeś tą norme. Wiesz, czego dotyczą te 4 wymiany na godzinę ?

Jest infiltracja przez wszystkie otwory okienne przy ciśnieniu 50Pa. Dla porównania wydajność nawiewników określa się dla ciśnienia 10Pa.

Nie wystarczy przeczytać jednostki 1/h, trzeba jeszcze doczytać czego dana wielkość dotyczy.

 

Ow kors - przecież był przytoczony cytat expressis verbis. Ja o tym mówię - a Ty o czym? :lol:

Potwierdziłeś, że zajrzałeś do normy, to powinieneś doczytać tam co ta wielkość znaczy. Nie oznacza ona bynajmniej, że w "normalnych" warunkach przez zamknięte okna uzyskamy 4 wymiany powietrza na godzinę. Z prostego powodu - zazwyczaj różnica ciśnień jest dużo mniejsza niż te 50Pa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Potwierdziłeś, że zajrzałeś do normy, to powinieneś doczytać tam co ta wielkość znaczy. Nie oznacza ona bynajmniej, że w "normalnych" warunkach przez zamknięte okna uzyskamy 4 wymiany powietrza na godzinę. Z prostego powodu - zazwyczaj różnica ciśnień jest dużo mniejsza niż te 50Pa.

 

Jeżu, HenoK, szaleju się najadłeś? Przeciez nawet jakbym nie spojrzał, to stoi jak byk:

 

"a OZC purmo 4,0 proponuje:

 

Domyślna krotność wymiany powietrza wewnętrznego, wynikająca z różnicy ciśnienia 50 Pa między wnętrzem budynku a jego otoczeniem, z uwzględnieniem wpływu nawiewników powietrza,

dla bardzo szczelnych okien 4 [1/h]"

 

O co si chozi? :o

 

Mój komentarz miał znaczyć "To nie OZC tak proponuje, tylko norma tak mówi".

 

Tera kumasz? :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wszyscy rozumieja, ze OZC to nie inteligentna maszynka, ktora sama cos zrobi.

To jest swoisty spis norm, wzorow etc. obowiazujacych w naszym kraju i nieomal wszystko jest obliczane na tej podstawie.

To, co jest wymagane norma to bedzie tak zdefiniowane zeby "zbytnio" nie odstapic od tego -po prostu musimy wybrac jakis wariant, ale taki ktory jest okreslony w normach.

Jesli mamy jakas pozycje gdzie mozemy dowolna wartosc wpisac, to zazwyczaj nie ma jej okreslonej w zadnej normie -nie jest narzucona "odgornie"

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No moze troche przerysowalem, ale mialo to cel taki, zeby uswiadomic ze sa niektore wartosci okreslone norma i jesli ma byc poprawnie obliczone (czyt. zgodnie z norma) to powinny pozostac owe wartosci niezmienione.

Gdyby nie norma to jak bysmy porownywali cokolwiek?

Zadnego odniesienia by nie bylo, a tak jest cos ustalone i od tego wychodzimy-ja to tak interpretuje

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od 01.01.br zmieniły się przepisy – dotyczące wentylacji, wymogów dla okien i obowiązku stosowania nawiewników przy wentylacji grawitacyjnej i mechanicznej wywiewnej.

• w budynku mieszkalnym, zamieszkania zbiorowego i budynku użyteczności publicznej współczynnik infiltracji powietrza dla otwieranych okien i drzwi balkonowych w pomieszczeniach, w których napływ powietrza zewnętrznego jest zapewniony przez nawiewniki, powinien wynosić nie więcej niż 0,3 m3/(m x h x daPa2/3), a w pozostałych przypadkach powyżej 0,5, lecz nie więcej niż 1,0 m3/(m x h x daPa2/3).

Cytujesz nieaktualny już przepis (obowiązywał przed 01.01.2009 r.).

Aktualna treść jest taka :

2.3.2. W budynku mieszkalnym, zamieszkania zbiorowego i budynku użyteczności publicznej współczynnik infiltracji powietrza dla otwieranych okien i drzwi balkonowych powinien wynosić nie więcej niż 0,3 m3/(m ˇ h ˇ daPa2/3), z zastrzeżeniem § 155 ust. 3 i 4 rozporządzenia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stosując wentylatory stałoprądowe masz ciszę ich pracy, ale świst przepływającego powietrza!

Ten świst jest w łopatach wentylatora ZAWSZE i zależy od jego prędkości obrotowej.

Stosując wentylatory zmienno prądowe masz świst strugi na łopatach i buczenie 50 Hz dodatkowo wzmacniane rezonansem sztywnego pudła napędu! Jak zaczniesz je zwalniać jaki ściemniaczem to dodatkowo dochodzą "komary" harmonicznych a to po kanałach się niesie .

 

Co najlepsze?

Wolnoobrotowe wentylatory prądu stałego , promieniowe, sterowane elektronicznie, płynnie od zera do max.

Wtedy, niestety, małe być nie mogą a pudło dla nich to 1,8 do 2,2 "D" (średnicy).

No i masz to, co ja stosuję czyli EBM=Papst.

Koszt -że zęby bolą, zwłaszcza w dobie drogiego euro... Ale uważam , że warto.

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby nie norma to jak bysmy porownywali cokolwiek?

Zadnego odniesienia by nie bylo, a tak jest cos ustalone i od tego wychodzimy-ja to tak interpretuje

 

Ja też tak to interpretuję. Nawet jestem przekonany, że mamy rację :lol:

 

A ja tymczasem klecę to coś, co ma niby wyjść energooszczędnie. Wykazuję przy tym pewną dozę inwencji. Np zamiast Illbrucka I3 mam właśny patent pt. taśma aluminiowa + duuuuużo silikonu :)

 

A wnęki okienne (glify) obrobilismy tak, że przyklejona została płyta GK na parę placków, a cała przestrzen pozostała wypełniona została pianką. Proste i chyba dość skuteczne :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja tymczasem klecę to coś, co ma niby wyjść energooszczędnie. Wykazuję przy tym pewną dozę inwencji. Np zamiast Illbrucka I3 mam właśny patent pt. taśma aluminiowa + duuuuużo silikonu :)

 

A wnęki okienne (glify) obrobilismy tak, że przyklejona została płyta GK na parę placków, a cała przestrzen pozostała wypełniona została pianką. Proste i chyba dość skuteczne :)

 

Depi napisz cos wiecej - moze byc na pW - jak ta tasme sobie zrobiles

rozumiem ze tylko wewnatrz?

Ja mam illbruck - lezy i czeka na temperature - dwie strony - ale boje sie ze montazysci to maja w d...uszy dokladnosc (u nich pewnie okolo+- 5mm :) )

 

a co do glifow - to nie lepiej bylo plyte cala przylepic na pianke?

 

ja mam cale styro na pianke niskopezna przylepione (nawet nie klej do styropianu - tylko zwykla pianke)

ale kupowana u kontrachenta - polecam polychem systems

9 zl za puszeczke (special price od prezesa dla prezesa)- m2 wychodzi okolo 1 zl

 

wiec wiem ze jak ich technolog mowi - wytrzyma to wytrzyma - zreszta robilem nieudolna probe i musialem to potem szpadlem odrywac bo recznie sie nie dalo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a odnosnie glifow zewnetrznych

 

http://images32.fotosik.pl/446/b22526a5b8a894ffmed.jpg

 

planuje cos takiego - nie do konca zgodne ze sztuka - bo tasmy naklejane na zewnatrz okna a nie z boku

 

ale potem chce jeszcze glifik taki 2 cm styropianu przykleic

 

i tutaj moje watpliwosci - miedzy tym glifem 2 cm styro a rama okna - chce dac tasme rozprena

 

wiem - i tasma illbruck ai tasma rozprezna - podwojnie to samo

 

ale jak ta uszczelka rozprezna zachowa sie w kontakcie bezposrednim ze styropianem - bo glif nie bedzie tynkowany od strony ramy

 

 

acha polecam jeszcze zdjecia na tygodniku budowlanym - gdzie zbudowali pasywniaka - nietety zdjecia dotyczace obrobki okien nie sa za dokladne

 

smieszne ze oni tu daja uszczelke na zewnatrz ramy okna potem to tej rozprezonej uszczelki dociskaja styro - ale przez siatke wzacniajaca - tak troche dziwnie i nie dokladnie

 

 

generalnie jak wykonczyc te elementy

no i slynny dolny parapet - pytalem o to na "oknach"

ale o ile chcemy zamontowac dolny parapet podchodzacy pod rame okna - jak powinien - to mamy "mostek" jak ta lala

 

 

czekam na wasze rozwiazania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taśmę sobie zrobiłem bardzo prosto - śmieciowa taśma aluminiowa, którą mieli akurat w pobliskim składzie (przeznaczenie - sklejanie folii paroizolacyjnej) nijak się nie chciała kleić, szczególnie do muru. Zakupiłem więc pudło silikonu i nużę pod nią go napsikalim tak, że wyciekał bokami, docisnelim no i gitara. Chyba szczelniej niż tak się nie da. A drogo nie wychodzi.

 

Oczywiście to tylko wewnątrz. Na zewnątrz chcę dać po prostu Corobanda, albo jakąś inną taśmę do klejenia memebrany paroprzepuszczalnej. Jako, że mam okna zlicowane ze ścianą, to wydaję mi się, że montaż nie będzie nastręczał trudności. Byleby się bydle lepiło do muru - jak lepilismy memebrane, to wyglądało na to, że klei porządnie, ale do muru nie probowałem....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Np zamiast Illbrucka I3 mam właśny patent pt. taśma aluminiowa + duuuuużo silikonu :)

Podobnie i ja - taśmę wyciąłem z folii aluminiowej, której mam w zapasie, a przyklejałem ją do muru za pomocą taśmy bitumicznej, której też mi zostało.

 

A wnęki okienne (glify) obrobilismy tak, że przyklejona została płyta GK na parę placków, a cała przestrzen pozostała wypełniona została pianką. Proste i chyba dość skuteczne :)

Używałeś zwykłej pianki czy nisko-rozprężnej? Nic się nie działo z płytą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobnie i ja - taśmę wyciąłem z folii aluminiowej, której mam w zapasie, a przyklejałem ją do muru za pomocą taśmy bitumicznej, której też mi zostało.

 

Ja kupiłem taśmę bitumiczną Soudala, ale chyba nie taką, co trzeba. Nawet podgrzana nie trzymała sie muru.

 

Używałeś zwykłej pianki czy nisko-rozprężnej? Nic się nie działo z płytą?

 

Wiesz co - nie pamiętam. Musiałbym sprawdzić. W każdym razie z płytą nic się nie stało - była przyciśnięta na całej długości deską :)

 

Z innych energooszczędnych akcji to dokładam teraz drugie 10cm wykół fundamentu, ale tym razem już tylko na 60cm - czyli płyty nie pionowo, a poziomo. Akurat zostało mi tego szuwaksu tyle, że prawie obskoczę tym dom jeszcze raz. Ale tu się pojawia zgryz - na 1 warstwie mam folię kubełkową. Co zrobić teraz? Znowu folię? Może klej i siata? Na tym będzie chyba coś siedzieć, przynajmniej na kilku(nastu) cm - na folię kub chyba się średnio przykleja płytki? Jak Wy macie to wykończone?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Folie obcina sie na wysokosci gruntu lub wysokosci dokad beda siagac obrobki cokolow-fundamentow.

Wytnij folie i dopiero doklej druga warstwe styro i oblec to siatka z klejem.

 

Czy do okien nie stosuje sie folii paro-izolacyjnych i paro-przepuszczalnych? Widzialem a raczej dowiedzialem sie ze illbruck takowe produkuje i poleca do montazu "pasywnego"

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Folie obcina sie na wysokosci gruntu lub wysokosci dokad beda siagac obrobki cokolow-fundamentow.

Wytnij folie i dopiero doklej druga warstwe styro i oblec to siatka z klejem.

 

Czy do okien nie stosuje sie folii paro-izolacyjnych i paro-przepuszczalnych? Widzialem a raczej dowiedzialem sie ze illbruck takowe produkuje i poleca do montazu "pasywnego"

 

Pzdr.

 

ad1. Czyli obciąż tą folię, którą mam teraz, i druga warstwę przykleić? Oblecieć siatą i klejem - a co z folią? Dać na koniec?

 

ad2. Oczywiście, że się stosuje - to jest właśnie folia paroizolacyjna :) Napisałem przecie, że to "pseudo-illbruck" - ma spełniać tę samą funkcję za mniejsze pieniądze :)

 

mpoplaw Program jest dla mnie nie do rozkminienia, a raczej szkoda mi na to czasu - podłogówki raczej drugi raz nie będę rozkładał :) Rozstaw zależy też od oporu stawianego przez wykładzinę podlogową - dla gresu to 0,02; parkiet/panele 0,05 a dywanowce - 0,09 m2K/W. Ja używałem tabeli Kisana. Zgonie z nimi jak chcesz uzyskać strumień cieplny rzędu 50W/m2 to dla parametrów 40/30 i parkietu rozstaw wychodzi co 20cm. W łazience (Ti=24st) przy gresie nie mieści się w tabeli, jesli chcesz mieć koniecznie 70W/m2. Pewnie trzeba by co 5cm dać. Ale jakie masz do diaska tam zapotrzebowanie? Naprawde takie? A drabinkę liczysz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 wymiany? Hmmm... Całe powietrze z chałupy puszczasz przez łazienkę? Nie będziesz potrzebował suszarki! :lol: Czy przy liczeniu założyłeś Tnaw=20st?

 

Ja mam drabinki na oddzielnych obwodach. Są głównie do suszenia faktycznie, a w razie czego jakby faktycznie z podłogówki nie starczało pary, to dodpalę drabinkami. Będą duże, więc na niskiej temp i tak kilkaset wat doładują. Rurki mam co 10 cm i szczerze mówiąc nie widzę, jak sensownie da sie je gęściej ułożyć. To już jest naprawde rurka na rurce. Tak jak już gdzies pisałem - gęstość strumienia cieplnego oddawanego przez podłogówkę słabo skaluje się wraz z zagęszczeniem - zagęszczenia 2x (z 20 na 10 cm) daje tylko kilkanaście procent więcej ciepła. Nie opłaca się - wzrasta tez pojemność istalacji, opory ... Lepsze efekty daje podwyższenie Tzas. :) Czy tym grzejesz, bo mam skleroze?

 

W łazience bruździ ta wyższa Ti, ale czy faktycznie mamy po 25 stopni?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...