Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Znalazłem taki oto link 'Czy akumulacja ciepła w ścianach jest zawsze pożądana?'

http://www.ekoenergia.polska-droga.pl/ocieplanie-budynkow-blog/265-akumulacja-ciepsa-w-pcianach.html

Jakie są zalety i wady budowania domu który ma dużą akumulacje ciepła? Kiedy nie ma sensu mieć taką dużą akumulacje ciepła i kiedy na tym się traci zamiast zarobić? Wcześniej myślałem o ceramice(Max) dla ścian zewn. i silikatach dla ścian wewn. ale czy nie lepszym wyjściem jest wszędzie BK lub tylko ceramika (czyli zmniejszyć bezwładność cieplną domu)?

Rozumiem, że dużo można zyskać zimą na akumulacji ciepła w domu dzięki słońcu, które wpada przez okna oraz kominka i pieców na paliwo stałe ale co w przypadku gdy będzie się mieszkało na terenie zalesionym (mniej zysków ze słońca) oraz głównym źródłem ciepła będzie kocioł na gaz ziemny i ciepło będzie oddawane przez grzejniki przez reg. pokojowy? Czy są zauważalne różnice w komforcie i wydatkach na ogrzewanie w domach które mają małą i dużą akumulacje ciepła w ścianach (zakł. że w obu przypadkach wsp. przenikania ciepła są identyczne)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Akurat ceramika ma wciąż niemała pojemność cieplną. No i nie zapominaj o stropach i podłogach :)

 

Dla mnie nie ma wątpliwości, że sympatyczniej się mieszka w domu masywnym. Czy jest taniej to raczej wątpie, ale za to komfortowiej :) Teoretycznie najtaniej jest w szkieletorze i jeszcze w ogóle najlepiej ręcznie podnosić temperaturę 5 minut przed wejściem do danego pomieszczenia.

 

Jak ktoś lubi takie zabawy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

To jest oczywiście prawda, artykuł dużo wyjaśnia ale jak zwykle to bywa wg mnie nie do końca bo to też zależy od zapotrzebowania domu na ciepło.

 

Jak na razie u siebie cały czas obserwuję jak się zachowuje dom i muszę przyznać że głównym aczkolwiek do obejścia problemem wydaje sie być zbyt mała grubość izolacji pod podłogą w części dziennej w stosunku do ścian i stropu i szybsze wychladzanie podłogi niż samego powietrza w pomieszeniu i mój regulator w podłodze częściej reaguje. I ta reakcja wg mnie jest spowodowana większymi stratami ciepła do gruntu niż powietrza w pomieszczeniu do temp. na zewnątrz.

Widać to ewidentnie bo w części nocnej gdzie mam o 1/3 więcej izolacji z powodu GWC pod domem i tam regulator załącza się ok. 3-5 razy rzadziej (% działania ogrzewania jest 3-5 razy mniejszy).

Ale myślę że to tylko na razie potem będzie część dzienna używana rzadziej, na razie pomieszczenie z regulatorem jest na przewiewie i stą może częściej wychładza podłogę i załącza.

 

Uważałem że tą wadę wyeliminuje regulacją temperatury wg części dziennej i nocnej i nadal tak uważam asle dodatkowo po obserwacjach stwierdziłem że sprubuję trzymać temp. w podłodze ok 19-20oC aby wyrównać straty do gruntu a zyski od "życia" powinny zagwarantować mi te 20oC w stosunku do strat przez ściany i strop w samych pomieszczeniach.

 

I jedno zauważam na razie, okres przejściowy jak teraz jest trudniejszy do wyregulowania bo temp. na zewnątrz mocno się waha a pod domem jest wciąż taka sama a więc ogrzewanie traci w zasadzie podobnie, musze nad tym podumać.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest oczywiście prawda, artykuł dużo wyjaśnia ale jak zwykle to bywa wg mnie nie do końca bo to też zależy od zapotrzebowania domu na ciepło.
Artykuł pomija zupełnie sprawę akumulacyjnego ogrzewania elektrycznego (wykorzystania II taryfy). Ten rodzaj ogrzewania ma wiele zalet i w przypadku jego stosowania duża akumulacyjność ścian jest zaletą.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oglądałem taki w 2005, i w środku było całkiem normalnie, komfort podobny

 

Ale tylko "oglądałeś". Ja w takim szkieletorze mieszkałem pare tygodni. Klasyczny amerykański dyktowiec z nagrzewaniem nadmuchowym, czyli niby ideał szybkiego i precyzyjnego sterowania temperaturą. No i powiem tyle - nie podoba mi się to. Mimo, że system tez oczywiście miał nawilżanie nawiewanego powietrza. To uczucie, że to właśnie jest gorące powietrze, jakoś nie umiem nawet tego nazwać. Nieprzyjemne.

 

Oczywiście bez przesady, da się tam żyć, ale jakoś mi to nie pasi i tyla.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś się znowu potwierdza, mimo gorąca na dworze w domu ogrzewanie działało, Myślę że tak ocieplony dom i o dużej bezwładności nie nagrzewa się i temperatura wewnątrz nie nagrzewa posadzki ktora będąc bliżej gruntu o niższej temp. i traci ciepło.

W związku z tym że czujnik mam w podłodze i że sie onajako pierwsz chłodzi to załżca się ogrzewanie. Wniosek, chyba powinenem zainstalowac czujniki jednak powietrzne a nie podłogowe, no cóż na razie dom jeszcze nie skończony bez reku. Zobaczymy jak to wszystko ukończę, może dam rade to wyregulować.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Jako nowy i jak na razie niedouczony zadam proste pytanie a mianowicie. Posiadam projekt domu i chciałbym go przystosować do wymogów domu pasywnego, ale po wstępnych obliczeniach zastanawiam się czy nie taniej będzie kupić nowy projekt np.dom pasywny Lipińskich za 3900 zł, który jest bardzo podobny, ale posiada już wszystkie instalacje.

Poz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

De gustibus non est disputandum. Większości rzeczy, które wprowadziłem (raczej wprowadzono mi) do projektu domu w celu li tylko jego estetyzacji, teraz bardzo bardzo żałuję.

 

BTW - piękny nowy awatar :)

Na szczęście postęp widać w domach pasywnych. Na początku nie było wielkiego wyboru ale dzisiaj z praktycznie każdego projektu można przerobić budynek na pasywny.

Fajnie, że się komuś mój nowy wizerunek podoba :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś się znowu potwierdza, mimo gorąca na dworze w domu ogrzewanie działało, Myślę że tak ocieplony dom i o dużej bezwładności nie nagrzewa się i temperatura wewnątrz nie nagrzewa posadzki ktora będąc bliżej gruntu o niższej temp. i traci ciepło.

W związku z tym że czujnik mam w podłodze i że sie onajako pierwsz chłodzi to załżca się ogrzewanie. Wniosek, chyba powinenem zainstalowac czujniki jednak powietrzne a nie podłogowe, no cóż na razie dom jeszcze nie skończony bez reku. Zobaczymy jak to wszystko ukończę, może dam rade to wyregulować.

 

pzdr

Kurde, to mnie teraz wkurzyles hehe... :lol: :wink:

Jesli takie sa realia to moze warto zmienic PC na tansza bez chlodzenia pasywnego...

Juz wybralem pompe ciepla vaillant'a geotherm z pasywnym chlodzeniem, ale teraz musze od noa przemyslec wszystko. Jesli beda mial wentylacje mech. z reku i GWC, 20cm styro na BK 400 36cm gr. to moze nie bedzie mi potrzebne to chlodzenie? :o

Zawsze kilka tysi zostanie na inne "zbozne" cele

Na szczescie pc bede mial na pogodowke i wewnetrzny czujnik to moze unikne takich poroblemow jak Twoje -fakt ze w okresach przejsciowych to troszke kichowato wyglada.

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[

 

Ale tylko "oglądałeś". Ja w takim szkieletorze mieszkałem pare tygodni. Klasyczny amerykański dyktowiec z nagrzewaniem nadmuchowym, czyli niby ideał szybkiego i precyzyjnego sterowania temperaturą.

 

Ja mieszkałem parę lat w mieszkaniu w szkielecie stalowym, tu w Posce. Bardzo niekomfortowe w okresie grzewczym - każde otwarcie okna czy drzwi od razu subiektywnie (obiektywnie zresztą też) bardzo obniżało temperaturę w pomieszczeniu. Stropy były betonowe więc akumulacja i tak była lepsza niż w "czystym" szkielecie nieskażonym kubikami betonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie chłodzenie nie potrzebne, w zeszłe lato nigdy temperatura nie przekroczyła w domku +25, ale ja mam schowane pod grubym styropianem 178 ton cegły i betonu, jeśli tylko zasłonię rolety od południa a otworze okno i drzwi na północy to słoneczko nie ma żadnych szans mnie przegrzać

A jak miałeś z ogrzewaniem domu przez ostatni tydzień w którym porządnie słońce grzało w dzień (jakie spadki temp. z nocy)? Musiałeś grzać i jaką miałeś temp. w domu? Jakie masz ściany zewn./wewn. i jakie ocieplenie?

 

Ja mam obecnie trochę inną sytuację od Was bo mieszkam w mieszkaniu(blok) 65m2, który ma idealne usytuowanie względem stron świata. Okna od wschodu, południa, zachodu. Sąsiad od dołu, góry i strony północnej!. Od 02 kwietnia kocioł gazowy nie załączył się do grzania mieszkania (mam swoje CO i CWU). Od 09.2008r od końca 03.2009r(7 miesięcy) na CO i CWU wyszło 360m3 gazu GZ50 (pewnie na samo CO max. 200m3). A wszystko dzięki temu, że mam podłogę, strop i północną ścianę ciepłą od sąsiadów oraz dużo słońca dociera do mieszkania ogrzewając go w dzień. Za to latem przez te słońce jest za gorąco w mieszkaniiu - musiałem zainstalować klimatyzator. Co do ścian to pewnie mam ceramikę, okna i ocieplenie developerskie(słabe). Aha mam jeszcze balkon, który jest kiepsko złączony ze stropem tak że przed oknem balkonowym w odl. 40cm mam b. zimną podłogę w zimie.

Ideałem byłoby osiągnąć takie zużycie (m3 gazu/m2) w domu jednorodzinnym :-) Tak więc przykłady takich mieszkań dowodzą, że z zużyciem energii do ogrzania domu można porządnie zejść w dół. Mam w tym mieszkaniu wentylację grawitacyjną i nie zamierzam instalować mechanicznej w przyszłym domu - to dowód dla tych co myślą, że went. grawitacyjna dużo zużywa energii (oczywiście trzeba ją dobrze wykonać i sterować!). U sąsiadów co mieszkają na parterze lub na samej górze i co nie mają tak słonecznego mieszkania zużycie gazu jest o wiele większe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś się znowu potwierdza, mimo gorąca na dworze w domu ogrzewanie działało, Myślę że tak ocieplony dom i o dużej bezwładności nie nagrzewa się i temperatura wewnątrz nie nagrzewa posadzki ktora będąc bliżej gruntu o niższej temp. i traci ciepło.

W związku z tym że czujnik mam w podłodze i że sie onajako pierwsz chłodzi to załżca się ogrzewanie. Wniosek, chyba powinenem zainstalowac czujniki jednak powietrzne a nie podłogowe, no cóż na razie dom jeszcze nie skończony bez reku. Zobaczymy jak to wszystko ukończę, może dam rade to wyregulować.

 

pzdr

Kurde, to mnie teraz wkurzyles hehe... :lol: :wink:

Jesli takie sa realia to moze warto zmienic PC na tansza bez chlodzenia pasywnego...

Juz wybralem pompe ciepla vaillant'a geotherm z pasywnym chlodzeniem, ale teraz musze od noa przemyslec wszystko. Jesli beda mial wentylacje mech. z reku i GWC, 20cm styro na BK 400 36cm gr. to moze nie bedzie mi potrzebne to chlodzenie? :o

Zawsze kilka tysi zostanie na inne "zbozne" cele

Na szczescie pc bede mial na pogodowke i wewnetrzny czujnik to moze unikne takich poroblemow jak Twoje -fakt ze w okresach przejsciowych to troszke kichowato wyglada.

 

Pzdr.

 

 

Piwopijca, obecnie temp. na czujnikach nastawiłem na 18oC w posadzce i od paru dni przy takim ustawieniu temp. w domu wynosi od 19-20oC a w posadzce ogrzewanie nie działa w ogóle to by oznaczało że temp. w posadzce ustawiona na 19oC byla zbyt wysoka bo tyle było też w domu i w obecnej chwili gdy w domu jest ok 19-20oC to posadzka z powietrza wewnątrz dostaje trochę ciepła (bo czujnik w posadzce wskazuje 18oC więc delta T między posadzką a powietrzem wewnątrz jest ok 1-2oC) i wystarcza to aby trzymać temp. w posadzce ok. 18oC.

Jak pisałem od początku, będę musiał nauczyć się zachowania mojego budynku, może nie będzie tak źle jak mi się wydawało na początku.

 

A fakt że przy takim słońcu od tygodnia w domu mam ok 19-20oC tylko dobrze świadczy, bo tez mam nadzieję że w upalne dni letnie żwirowiec mi wystarczy na wszystkie zyski.

Jak pisałem w zeszłe lato: na roboczo z GWC zyskałem ok 2 kW chłodu.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...