Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Nie mam zdjęcia, ale ściana szczytowa dochodzi do połaci dachowej
To podstawowy błąd. Ściana szczytowa powinna dochodzić do spodu izolacji cieplnej. Popatrz np. tutaj : http://forum.muratordom.pl/post2919268.htm#2919268 :

http://images50.fotosik.pl/38/546f4e5f8dabbcc8med.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Wiem Hnryku że to błąd. Ale nie w tym rzecz żeby teraz biadolić tylko żeby jakoś zalepić dziure jaką mam na wylot. Jak przyjechałam na budowę to ściany szczytowe już były wylane do tej wysokości.

 

Postaram się coś cyknąć z zewnątrz bo od wewnątrz to nie wiem co by tu Wam lepiej zapodać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Przeczytałem całe 83 strony tego wątku i jestem pod wrażeniem, wiedzy i szerokich horyzontów myślowych szanownych kolegów :D

Jeśli tylko czytałem ze zrozumieniem to wnioskuje, że celem kolegów jest wybudowanie domów pasywnych lub też jak najbardziej energooszczędnych w oparciu o w miarę możliwości tradycyjne technologie, o racjonalnych kosztach.

Nie mniej jednak chcę wrzucić parę pomysłów, wykraczających poza schemat.

W moim przypadku mam szczęście posiadać działkę zorientowaną prawie idealnie północ-południe, nie wspominając o żonie, która godzi się mieszkać w "stodole".

Więc z pośród podstawowych zasad budowania pasywnego zastosuje:

1. południowa elewacja maksymalnie przeszklona plus izolacja transparentna ala rymsol, ale samoróbka (aktualna cena rymsoli 400zł/m2-za drogo) opcjonalnie zastanawiam się nawet nad szkieletem żelbetowym i przeszkleniem całej elewacji.

2. Południowe połówki ścian szczytowych - analogicznie jak elewacja południowa.

3. Na dachu kolektor dachowy i bariera w gruncie jak u kolegi Henoka

4. oczywiście izolacja na maxa, WM i reku

5. natomiast w pólnocnej częsci budynku w ścianach zewnętrznych zastanawiam się nad dwoma rozwiazaniami.

5.1. ekstremalne ocieplenie 20 styro lambda 0,031 + 15 silki + 20 styro lambda 0,031

5.2. bariera w ścianach

I tu zaczyna się temat do rozważań. Zawsze można ten pomysł skomentować: masz kaskę i nie wiesz co z nią robić to buduj sobie jak chcesz.

Ale jednak ja mam przeczucie, że myśląc niekonwencjonalnie można to osiągnąć nie rozdmuchując budżetu do wielkości średnich miesięcznych zarobków byłego prezesa byłego BPH. (7 mln/rok)

Konkretne pomysły w następnych wejściu bo nie chce przynudzać.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

południowa elewacja maksymalnie przeszklona plus izolacja transparentna ala rymsol, ale samoróbka (aktualna cena rymsoli 400zł/m2-za drogo) opcjonalnie zastanawiam się nawet nad szkieletem żelbetowym i przeszkleniem całej elewacji.

 

No nie koniecznie. Gunter Schlagoski twierdzi że przeszklenie południowej elewacji powyżej 50% to wyrzucanie ksy w błoto. Zyski słoneczne nie zrównoważą kosztów wielkiego okna jak i strat z tak wielkiej i słabej (w stosunku do ścian) przegrody.

Usytuowanie.

Moim zdaniem lepsze usytuowanie elewacji jest na południowy wschód. Dlaczego? W zimie bez róznicy - słońce operuje tak samo jak przy ustawieniu południowym bo jest nisko. Za to w lecie słońce przez większość dnia praktycznie nie zagląda w duże przeszklenia. własnie testuje takie ustawienie :D :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem lepsze usytuowanie elewacji jest na południowy wschód. Dlaczego? W zimie bez róznicy - słońce operuje tak samo jak przy ustawieniu południowym bo jest nisko. Za to w lecie słońce przez większość dnia praktycznie nie zagląda w duże przeszklenia. własnie testuje takie ustawienie :D :wink:

E tam, trzeba okapy zrobić odpowiednio i będziesz miał i słońce zimą i cień latem (hint: różnica wysokości górowania słońca między latem a zimą). ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

No nie koniecznie. Gunter Schlagoski twierdzi że przeszklenie południowej elewacji powyżej 50% to wyrzucanie ksy w błoto. Zyski słoneczne nie zrównoważą kosztów wielkiego okna jak i strat z tak wielkiej i słabej (w stosunku do ścian) przegrody.

:wink:

 

I to dla mnie jest w tym trochę niekonsekwencji. Skoro oczywistym jest, że m2 okna od strony południowej daje zysk w bilansie cieplnym (zyski słoneczne - straty), to im więcej metrów kwadratowych tym większe zyski w bilansie. Co do kosztów to się nie zgodzę. Schlagoski odnosi swoje stwierdzenie do niemieckich realiów, i do tego sprzed kilku lat. Aktualnie ceny okien poszły mocno w dół.

Cena metra kwadratowego ściany z silki 24 cm + 20 cm styro 0,031 z tynkami, malowaniem, robocizną to około 200 zł, natomiast cena fixa w ramie (kolor biały, profil 6-komorowy bez dodatkowego ocieplenia) z szybą dwukomorową u 0,8 to również 200zł/m2 + montaż. Sprawę podraża co najwyżej roleta zewnętrzna, też o około 200zł/m2.

Co do słońca latem to projektuje duży okap (180 cm szerokości w rzucie), który utworzy mi, znaną z amerykańskich domów werandę. Okap zimą okna nie zacieni a latem i owszem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5.1. ekstremalne ocieplenie 20 styro lambda 0,031 + 15 silki + 20 styro lambda 0,031

faktycznie ekstremalne, a nie lepiej 18cm silki + 40cm styro ??

 

Wydaje mi się, że ściana północna, w najmniejszym stopniu sprawdza się w roli akumulatora ciepła, więc styro z wewnątrz i z zewnątrz da lepszy rezultat, a po za tym mniejsze problemy z wykonawstwem. 40 cm styro na klej i kołki to już trochę przesada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5. natomiast w pólnocnej częsci budynku w ścianach zewnętrznych zastanawiam się nad dwoma rozwiazaniami.

5.1. ekstremalne ocieplenie 20 styro lambda 0,031 + 15 silki + 20 styro lambda 0,031

5.2. bariera w ścianach

 

A propo bariery to miałem na początku taki pomysł, zainspirowany znalezioną wiadomością:

"Ciekawym przykładem jest dom w Darmstadt w Niemczech. Prof. Mirosław Dakowski z Grupy Poszanowania Energii objaśnia działanie tego budynku: Ściany tego domu są wykonane ze stali o grubości 2-3 cm, od zewnątrz ocieplone wełną mineralną. Ściany zewnętrzne wkopane są w grunt na głębokość 2m (gdzie temperatura jest stała i wynosi +10 şC). Fundament stanowi pozioma płyta stalowa o szerokości 50 cm. Zimą stalowe ściany pobierają z gruntu ciepło o stałej temperaturze + 10 şC, a latem oddają do gruntu ciepło zewnętrzne."

Ale przy uwzględnieniu aktualnych cen blachy stalowej (2,5-3 zł/kg) wykonanie w tej technologi tylko ściany północnej kosztowałoby ok. 60-80 tys. zł- ergo nieopłacalne.

Następnie pomyślałem sobie, że skoro buduje z silki, która ma takie piękne drążenia układające się w ciągły otwór na całej wysokości ściany to może w te otwory zainstalować pręty zbrojeniowe fi 32 mm zagłębione w gruncie na głębokość ok. 3 m i oparte na stalowej ławie. Koszt zdecydowanie mniejszy (sama stal około 7-8 tys.). Choć to też dość dużo i wydaje mi się, że taniej byłoby w te otwory sprowadzić rurki z glikolem, a ciepło czerpać spod budynku.

Najnowszym pomysłem jest kolejne zmniejszenie ilości stali potrzebnej do wykonania stalowego kolektora. Zmniejszenie ilości poprzez zastosowanie rur stalowych zamiast prętów, w celu zwiększenia sprawności wypełnionych jakimś czynnikiem wrzącym w temp. 7-9 stp. - czyli zastosowanie tzn. heatpipe-ów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I to dla mnie jest w tym trochę niekonsekwencji. Skoro oczywistym jest, że m2

 

moje okno (fix) bez monatżu kosztowało 350 zł netto. Liczmy 400 zl/brutto z montażem.

ściana 150 zł/m2 (otynkowana)

Odpaliłem OZC i robię skok co 10% przeszklenia południwej elewacji, ściana ma 36 m2, po myslniku sezenowe zapotrzebowanie na ciepło w GJ:

10% - 36,58

20% -35,59

30% - 34 ,65

40% - 33,80

50% - 33,00

60% - 32,30

70% - 31,63

80% - 31,00

90% - 30,42

100% - 29,87

 

Czyli róznica pomiędzy 50% przeszklenia a 80% to 2Gj/rok czyli 554 kWh.

Licząc grzanie prądem 200 zł zysku. Koszt inwestycji w większe okno to około 2700zł.

Tak na szybko. Choć wycena okien za 1m2 wydaje mi się błędem. Może sie okazać że wykonanie okna 2,5 na 5 m może być sporo droższe od wykonania dwóch okien 2,5na 2,5. Poza tym przeszklenie 80% ściany może sprawić kłopoty konstrukcyjne a to też może być koszt. Jak dla mnie - gra nie jest warta świeczki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS przy układzie 20cm15cm 20cm mnie wychodzi punkt rosy dokładnie w sylikatach, może nich inni to przeliczą bo może się gdzieś pomyliłem

Punkt rosy wystąpi jeżeli będzie niedostateczny opór dyfuzyjny warstw wewnętrznych. Ścianę w tym wypadku należy potraktować jako ocieploną od środka, czyli konieczne jest zastosowanie paroizolacji od strony wewnętrznej.

Zresztą, z tego co zrozumiałem, Brass chce zastosować barierę termiczną o temperaturze 8-9 st. C, co zmienia rozkład temperatury w przegrodzie i tym samym możliwość powstania punktu rosy.

Dokładniejszą analizę tego problemu znajdziesz na stronach Isomaxu :). W końcu to podobna technologia.

 

Ściana murowana z bloczków 15cm może być za słaba konstrukcyjnie, ale można zastosować ściany betonowe prefabrykowane lub wylewane na budowie w szalunkach.

 

Pomysł z wewnętrzną konstrukcją stalową wydaje się ciekawy. Zapewnia 100% szczelność budynku ;).

Może zaadaptować jakąś łódź podwodną z demobilu ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A propo bariery to miałem na początku taki pomysł, zainspirowany znalezioną wiadomością:

"Ciekawym przykładem jest dom w Darmstadt w Niemczech. Prof. Mirosław Dakowski z Grupy Poszanowania Energii objaśnia działanie tego budynku: Ściany tego domu są wykonane ze stali o grubości 2-3 cm, od zewnątrz ocieplone wełną mineralną. Ściany zewnętrzne wkopane są w grunt na głębokość 2m (gdzie temperatura jest stała i wynosi +10 şC). Fundament stanowi pozioma płyta stalowa o szerokości 50 cm. Zimą stalowe ściany pobierają z gruntu ciepło o stałej temperaturze + 10 şC, a latem oddają do gruntu ciepło zewnętrzne."

Ale przy uwzględnieniu aktualnych cen blachy stalowej (2,5-3 zł/kg) wykonanie w tej technologi tylko ściany północnej kosztowałoby ok. 60-80 tys. zł- ergo nieopłacalne.

 

Pomysł naprawdę ciekawy, hmmm ... cholernie ciekawy.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A propo bariery to miałem na początku taki pomysł, zainspirowany znalezioną wiadomością:

"Ciekawym przykładem jest dom w Darmstadt w Niemczech. Prof. Mirosław Dakowski z Grupy Poszanowania Energii objaśnia działanie tego budynku: Ściany tego domu są wykonane ze stali o grubości 2-3 cm, od zewnątrz ocieplone wełną mineralną. Ściany zewnętrzne wkopane są w grunt na głębokość 2m (gdzie temperatura jest stała i wynosi +10 şC). Fundament stanowi pozioma płyta stalowa o szerokości 50 cm. Zimą stalowe ściany pobierają z gruntu ciepło o stałej temperaturze + 10 şC, a latem oddają do gruntu ciepło zewnętrzne."

Ale przy uwzględnieniu aktualnych cen blachy stalowej (2,5-3 zł/kg) wykonanie w tej technologi tylko ściany północnej kosztowałoby ok. 60-80 tys. zł- ergo nieopłacalne.

 

Pomysł naprawdę ciekawy, hmmm ... cholernie ciekawy.

 

pzdr

Ciekawy, ale w tak podstawowej wersji chyba jednak za drogi. Przy grubości stali 20mm na 1m2 wychodzi 160kg stali. Dla mojego domu tylko na fundamenty i ściany poszłoby 40ton stali, a żeby to dobrze działało trzeba by też w ten sam sposób wykonać strop. Jednak pomysł jest dobry, trzeba by go tylko dopracować. Np. zamiast blachy stalowej aluminiowa (lepsza przewodność cieplna) odpowiednio ukształtowana dla zwiększenia sztywności konstrukcji, może do tego jeszcze te "rurki ciepła".

Chociaż wersja ze stalą ma swoje zalety - może służyć jako schron atomowy ;).

Informacja pochodzi z artykułu :

http://www.wentylacja.com.pl/technologie/technologie.asp?id=2912

lub http://www.linia.com.pl/public/article.php?15-1502-0

Oba artykuły pochodzą z roku 2004. Od tego czasu trochę zmieniły się relacje cenowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz racje HenoK, koszt duży a gdyby tak jeszcze z z miedzi ;).

A tak naprawdę to ocieplić grubo od wewnątrz, na zewnątrz dać tylko parę cm ocieplenia aby tą temp. z gruntu rozprowadzić wcześniej po całej powierzchnii domu (stali) zanim to 10oC ucieknie na zewnątrz, wtedy byłoby tak jakbyśmy mieli na zewnątrz temp. 10oC i dogrzewali tylko o delta T 10oC, a do tego jeszcze własnej roboty coś jak rymsole, choć nie wiem czy byłyby potrzebne bo pewnie przy izolacji np. pasywnej od wewnątrz wystarczyłyby zyski od użytkowania.

I jeśli chcielibyśmy mieć akumulację ciepła to mozna zrobić ją w podłodze na gruncie a jeśli nie to podłoga cieńka i mamy szybkie grzanie i szybkie chłodzenie,k ja jestem jednak nadal za dużą bezwładnością czyli dać wtedy od dołu: styro, wylewkę (chudziaka) na to 0,5 m piasku i na to wylać 20 cm betonu i mamy bezwładność :).

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

PS przy układzie 20cm15cm 20cm mnie wychodzi punkt rosy dokładnie w sylikatach, może nich inni to przeliczą bo może się gdzieś pomyliłem

 

Wrzuciłem taką przegrodę do kalkulatora cw na stronie rockwool'a i wyskakuje, że nie ma możliwości wystąpienia kondensacji pary wodnej w przegrodzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oki. Jasne jest, że konstrukcja całego domu ze stali to pomysł czysto akademicki, nierealny do wykorzystania w praktyce ze względu na koszty. Ale może jednak zdałoby egzamin to co proponuje w zamian czyli albo pręty zbrojeniowe w odpowiednim rozstawie albo stalowe lub miedziane "rurki ciepła". Działałyby jak bariera w ścianie isomaxu ale bez dodatkowych kosztów związanych z pracą pomp obiegowych.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem lepsze usytuowanie elewacji jest na południowy wschód. Dlaczego? W zimie bez róznicy - słońce operuje tak samo jak przy ustawieniu południowym bo jest nisko. Za to w lecie słońce przez większość dnia praktycznie nie zagląda w duże przeszklenia. własnie testuje takie ustawienie :D :wink:

 

Ja też testuję dokładnie taką konfigurację. Odchylenie w kierunku E o jakieś 30st. od osi N-S. Trochę się bałem, że to za dużo, ale jest w miarę OK, choć na oko o wiele lepiej nasłoneczniona jest ściana W i żałuję, że ją tak słabo oszkliłem.

 

Co do dużych okien to tak: mam okno 4x2,75. Sporo problemów. Popularne (czytaj: tanie) systemy nie pozwalają na takie rozmiary, więc musieliśmy zastosować stałe naświetle górne. Wygląda to hm... tak sobie. Trzeba o tym pamiętać. Otwór oczywiście cały z żelbetu - słupy i nadproże o wys. 50cm! :o Ale da się :)

 

Pomysły z wstawianiem stali - Panowie! To musi mieć jakiś sens ekonomiczny!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...