Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Gość Jacek K.
Nie ma wad :lol: tylko jedna; m/b kosztuje 17,5 i trzeba kupic cala paczke bo na sztuki nie sprzedaja.

A sztywność dachu? Dasz pełne deskowanie czy wiatrownice? Ja się boję najbardziej o pękające płyty g-k na poddaszu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podstawiłem mój domek do audytora OZE i wyszło mi coś takiego:

i jak myśłicie ?? da się w nim mieszkać ??

 

:) - trochę mało widać. Jak Ci wyszło tak niskie (ujemne!) zapotrzebowanie na wentylację ? Liczyłeś może, że min 4 razy dziennie otworzysz drzwi wejściowe i wywiejesz całe ciepło z tego pomieszczenia ? To samo z garażem, przejściem garaż/dom oraz okapem kuchennym.

 

 

Jak rozwiązujesz problem sasiadujących pomieszczeń z różnymi temperaturami ?

Mając np. nieogrzewany garaż i gabinet przedzielone ścianą (ocieploną BTW) to definiując w OZC pomieszczenia wpisuję dla obu ścianę sąsiadującą z temperaturą powietrza drugiego pomieszczenia (dla gabinetu wpisuje zamiast temperatury ">PGARAZ", dla garazu wpisuje ">GAB".

Nie wiem, czy przypadkiem nie duplikuje jakichś watrości przy obliczaniu zapotrzebowania. Nie mogę się doszukać tego w podręczniku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Mam pytanie jeszcze do Z_I_G_I dot wentylacji w kuchni i reku:

 

To jak ktoś ma reku, to w kuchni ma mieć tradycyjny kanał wentlacyjny? Jakie ty rozwiązanie sugerujesz? Bo z tego co wiem jak ktoś ma reku, to ma też wyciąg powietrza z kuchni za pomocą reku.

 

Sorki, ale nie dostawałem powiadomień o nowych wiadomościach na forum.

Nie ma problemu z wentylacją okapu kuchennego - wyrzucasz to przez dach/ścianę i tyle. Wiem, że to mostek termiczny, ale bez przesady.

Czy zakłuca pracę reku ? - oczywiście, że zakłuca. Podobnie jak np. odkurzacz centralny. Ale to urządzenia pracujące w krótkim okresie czasu (max 1-2h) - nic się złego dziać nie będzie.

 

O! To jest dobre pytanie - jak myślą energo-zorientowani na tym forum ? -

 

Czy odkurzacz centralny to strata energii i nie nadaje się do domów pasywnych/3/5 litrowych ? W końcu wyrzuca ciepłe, z trudem ogrzane powietrze poza budynek.

Czy lepiej mieć standardowego kaszlaka, który mieli powietrze w obrębie jednego pomieszczenia i dusimy się od smrody owiewających nas podczas odkurzania roztoczy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W jaki sposób w Audytorze OZC uwzględnić wentylacje mechaniczną opartą o rekuperator i GWC?

Kombinuje że chodzi o powietrze wentylacyjne w samych definicjach pomieszczeń, ale raz że nie bardzo wiem ile ustawić wymian i jaką temperaturę w stosunku do pokojowej/zewnętrznej. Inna sprawa to to czy moje podejście jest poprawne.

 

Ja to zrobiłem tak (myślę, że nie da się sensownie inaczej) :

Zdefiniowałem zmienną temperaturową TR = 19stopni,

W każdym pomieszczeniu zdefiniowałem wentylację (prawa górna tabela).

Ilość wymian na godzinę założyłem na poziomie 0,6. Dla tej wymiany ustawiłem temperaturę nawiewania TR, czyli 19stopni. Dlaczego 19 ? To już moje szybkie wyliczenia, że przy zakładanej temperaturze w pomieszczeniach (zmienna TD = 20stopni) i sprawności rekuperatora Storkair na poziomie 92% dostanę około 18,5-19stopni nawiewanego powietrza.

 

Nie zapomnij też dodać wentylacji często pomijanej, np. otwarcie drzwi wejściowych w wiatrołapie. Ja założyłem dla tego przypadku 0,5 wymiany na godzinę, temperatura oczywiście zewnętrzna. Dla mojego wiatrołapu (3,5m2?) otwarcie drzwi raczej wywieje całe ciepłe powietrze, więc zakładam, że drzwi otwierane będą raz na 2 godziny.

 

Druga sprawa to samo określenie ścian 3W i uwzględnienie kotew obniżających U ściany - gdzie to się robi?

Tego się nie robi. Po prostu musisz strzelać, o ile się obniży ten współczynnik. W ogóle to zastanów się jakie kotwy, z jakim trzpieniem. Moim zdaniem to ma znaczenie, ale marginalne. Jak grube wyniki chcesz otrzymać ? - bo chyba nie co do pojedynczego wata. Ludzie lubią przesadzać i zbytnio teoretyzować (używając chociażby Audytora OZC), a później okazuje się, że człowiek robiący ocieplenie po złym docięciu płyty styro zamiast uszczelnić ją czymś termoizolacyjnym doładuje kleju. I niech to będzie mała szpara, 0,5cm nawet to już cała idea liczenia kołków (!!!) idzie w ...

 

Chciałbym zobaczyć jak wychodzi mój domek w kontekście litrowości ale bez tych początkowych informacji obliczenia są chyba mało realne.

Nie przesadzaj, licz licz, te informacje Ci wystarczą...

Wszystkie programy audytorskie zakładają milion rzeczy, więc to wyłącznie model teoretyczny.

Ty też wszystkiego nie przewidzisz, bo nie ma sensu. Przyjdzie Ci zakładać gaz i musisz przejść stalową rurą przez całą ścianę i ocieplenie - ciepło ucieka. Zainstalujesz wylot od odkurzacza centralnego - też ciepło ucieka. A jak np. obliczysz izolacyjność termiczną dachu, kiedy w jednym miejscu masz krokiew, a drugim samo ocieplenie ? Zapomnij o szczegółach - skup się na rozwiązaniach tych problemów, a nie na ich zamodelowaniu w audytorze.

 

A i jeszcze jedno: macie może informacje jak się kształtują współczynniki U dla okien Urzędowskiego - normalne, Galuxy i Galuxy z szybami U=0,5. Jakie przyjąć założenia w celu zmniejszenia pomyłki. To samo defacto dotyczy drzwi wejściowych i bram garażowych - też nie mogę znaleźć informacji odnoszących się do termoizolacyjności.

 

Ja mam już umowę podpisaną na okna od Urzędowskiego - Galux Oro. Sporo czasu mi zajęło wyciągniecie paru informacji o tych oknach. Co do szyb i współczynnika q - musiałem wyciągnąć info z centrali urzedowskiego, gdzie je zamawiają (oni nic o nich nie wiedzieli), przedzwoniłem tam i w ciągu 0,5 godziny wymodelowali mi moją szybę (dwukomorowa z P4) i przesłali w formacie PDF na mail-a. Co do izolacyjności termicznej, to jedyne info, które mam potwierdzone to murator - wychodzi, że te okna mają 0,8. Choć bladego pojęcia nie mam, jaki jest rozkład tej wartości dla różnych rozmiarów okien (inne proporcje drewno-szkło). Mi te informacje wystarczyły, aby się zdecydować (było oczywiście jeszcze forum)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to chyba moje wyliczenia zupełnie są do luftu. Dla przyjętej temperatury 22 stopnie w domu i po reku 19 stopni wychodzą mi dane:

http://img93.imageshack.us/img93/6096/ozc3ml6.png

 

Coś bardzo to nierealne, z tą jednak różnicą, iż nie uwzględniłem kotew w murze, gdyż najzwyczajniej nie wiem jak je wpisać do przegrody. Bez kotew ściany zewnętrzne wychodzą 0,177 a w praktyce pewnie coś lekko ponad 0,2. Do tego jaki strop jeżeli liczycie to bierzecie pod uwagę? W programie jest kilka uwzględnianych a mają duży wpływ na wyniki.

Pocieszające jest to, iż bilans strat na poszczególne przegrody wychodzi dość porównywalny do siebie i na wentylacji tracę już nie więcej niż 25% co by zapewne mniej więcej odpowiadało praktyce z reku. Ogólnie prawie wszystkie przegrody mają podobne straty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Teraz złośliwość - nie potrafię sobie tego odmówić. Coś 4 miesiące temu założyciel tego wątku udawadniał mi, że nie jestem w stanie ogrzać 120m2 powierzchni za pomocą żródła ciepła o mocy 5-6kW.

Teraz z satysfakcją stwierdzam, że dom o powierzchni 269m2 można ogrzać za pomocą źródła ciepła o mocy 3-4 kW - tak wynika z Waszych obliczeń - mowa o mocy tzw. szczytowej - co akurat moim zdaniem jest w dużej części do zrealizowania.

Teraz do rzeczy. Myślę, że z tym REKU to nie jest tak jak przyjmujecie.

Moim zdaniem (i nie tylko) podawana sprawność dotyczy urządzenia, a nie całości instalacji i została wyliczona ( i niewątpliwie uzyskana) w warunkach idealnych. Przyjęcie że dostarczane powietrze będzie miało temperaturę 18,5 do 19 stopni przy różnicy temperatur (założonej) 40 stopni, jest dość ryzykowne. Moim zdanie bardziej realna będzie wartość oscylująca w granicach 14 - 16 stopni. Oczywiście zastosowanie GWC może poprawić tą relację, lecz pod warunkiem, że zostanie wykonany zgodnie z obliczeniami (np. dla powierzchni domu 200m2 - długość GWC rurowego wynosi dobrze ponad 100mb).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś bardzo to nierealne, z tą jednak różnicą, iż nie uwzględniłem kotew w murze

 

Zapomnij o tych kotwach ! :) :D No jak się człowiek uprze....

Ktoś mi liczył na początku straty wynikające z kotew montażowych do okien - stalowe, większa powierzchnia. spora liczba. Tak komuś wychodziły jakieś całki, bo to nie rozkłada się liniowo. Nie wiem, kto to był - jest chyba w połowie wątku...

Pamiętaj, że to wszystko założenia teoretyczne - ktoś Ci źle w jednym miejscu zrobi izolację poziomą przeciwwilgociową fundamentów lub źle połączysz folię z tej izolacji z izolacją pionową termiczną domu (jakieś małe szpary) i masz swoje wyliczenia z czaszki :)

 

Skoro Ty masz ścianę 0,177, a ja mam ścianę 0,139 i Tobie wychodzi dom poniżej pasywnego, a mi ledwo 3 litrowy (3,3) , to o co chodzi :) ???

 

Pisałeś już może co nieco o swoich domu ? nie mogę znaleźć żadnego info. Z chęcią bym sprawdził, co tak pozytywnie wpływa na niską termoizolacyjność Twojego domu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyjęcie że dostarczane powietrze będzie miało temperaturę 18,5 do 19 stopni przy różnicy temperatur (założonej) 40 stopni, jest dość ryzykowne. Moim zdanie bardziej realna będzie wartość oscylująca w granicach 14 - 16 stopni. Oczywiście zastosowanie GWC może poprawić tą relację, lecz pod warunkiem, że zostanie wykonany zgodnie z obliczeniami (np. dla powierzchni domu 200m2 - długość GWC rurowego wynosi dobrze ponad 100mb).

 

A masz jakiś program, który liczy długość potrzebną dla GWC ? Bo tutaj trzeba rozważać kilka zmiennych:

- dłuższe GWC pociąga za sobą mocniejszy silnik od reku

- dłuższe GWC wymaga większego przekroju rur

- dłuższe GWC zżera więcej prądu (więcej wysiłku od silnika reku)

 

Poza tym GWC ma za zadanie przede wszystkim dostarczyć powietrze o dodatniej temperaturze do reku (niewłącza się system antyoblodzeniowy). Z tą sprawnością nie chcę się kłócić, ale jakieś tam wykresy Ci producenci przedstawiają :D Nie wiem, jak bardzo można to naciągnąć, kiedy mamy trzy wartości - powietrze nawiewane, powietrze pobierane prędkość przepływu powietrza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś z Was już interesował się, czy MY, świrnięci-pasywni :) możemy uzyskać jakieś dotacje z Banku Ochrony Środowiska albo z unii europejskiej ??

A może to już się przewijało ? Sprawa niebanalna, bo w każdym z omawianych dziwnych lub bardzo dziwnych przypadkach zawsze zastanawiamy się nad kosztami i czasem zwrotu danego rozwiązania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rózni producenci na swoich stronach podają "kalkulatory" do obliczania długości GWC - w jakimś wątku forumowicz podawał nawet wycenę GWC o długości 110mb. Moim zdaniem (z różnych przyczyn) jest to typowe naciąganie inwestora, bo "moc ziemna" takiego rozwiązania oscyluje wokół 4kW - co zakrawa na jakąś paranoję - bo w zamian proponują "płaski wymiennik" o "mocy gruntowej" coś około 1kW.

Co do wykresów. To zauważ, że "ostatnio" dla nowego rekuperatora nie podali (MISTRAL miał taki wykres dla 3 prędkości wentylatora).

Myślę, że biorąc wszystko pod uwagę bezpieczniej jest przyjąć - dla tej nowości oczywiście - realną sprawność coś wokół 80% co i tak jest bardzo dużo i przedkłada się na realne oszczędności w ogrzewaniu wynosząca między 10 a 15% ogólnego zapotrzebowania cieplnego budynku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do dotacji. Firmy już od ładnych paru lat mają możliwość uzyskania dotacji (pomocy) na termomodernizację. Natomiast my jeszcze jesteśmy nie dostrzegani i coś mi się wydaje, że prędzej "stare zasoby" uzyskają jakąś szansę niż my - bo i tak musimy (przepisy) budować energooszczędnie. Jedynym pocieszeniem może być fakt, że Unia już pogroziła naszym "przedstawicielom" za brak chęci w dofinansowywaniu szeroko pojętej "energooszczędności" - co w praktyce skończy się tak, że pieniądze do wzięcia z UE dostaną się komuś innemu. Nasz stan "pomocowy" z unijnych funduszy zrealizowaliśmy w 30%, a budżet jest do roku 2007.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak mnie pochłonęła budowa ostatnimi czasy, że zupełnie zarzuciłem przeglądanie internetu i forum.

 

Więc wpadłem na coś takiego, co się nazywa solar dachowy.

Czy ktoś z Was o tym coś słyszał więcej ? Jakie sprawności, może gotowe rozwiązania ?

 

http://isomax.com.pl/UserFiles/Image/galeria/2-3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do dotacji. Firmy już od ładnych paru lat mają możliwość uzyskania dotacji (pomocy) na termomodernizację. Natomiast my jeszcze jesteśmy nie dostrzegani i coś mi się wydaje, że prędzej "stare zasoby" uzyskają jakąś szansę niż my - bo i tak musimy (przepisy) budować energooszczędnie.

 

Twoim zdaniem nie ma sensu zgłębiać tematu?

Chciałbym wiedzieć, czy badałeś szansę dotacji, czy masz jakieś pewne źródła, że to niemożliwe w naszych polskich warunkach, czy to może tylko Twoje ogólne stwierdzenie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za dysponowanie funduszami "eko" odpowiedzialne są gminy. Pośrednio finansuje toto wojewódzka agenda funduszu ochrony środowiska. W gminach, które "pomyślały" były przypadki dofinansowania nawet pomp ciepła - ktoś na forum się chwalił.

Teoretycznie jest to możliwe (dofinansowanie), lecz jak wspomniałem zależy to w dużej mierze od operatywności gmin i powiatów - a z tym jest tak jak jest. Również niektóre oddziały banku BOŚ oferowały ( a może i oferują nadal - tego nie sprawdzałem), kredyty na przedsięwzięcia energooszczędne i proekologiczne), w których umarzano odsetki, a bywało, że i część rat. Teoretycznie rzecz biorąc możliwości są. Ja sobie ( na razie) dałem z tym spokój - może za rok?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro Ty masz ścianę 0,177, a ja mam ścianę 0,139 i Tobie wychodzi dom poniżej pasywnego, a mi ledwo 3 litrowy (3,3) , to o co chodzi ???

A jak myślisz? Ja nie mam pojęcia. Wstawiłem wszystkie ściany (zewnętrzne i wewnętrzne). Ustawiłem ich orientację. Wstawiłem okna z orientacjami. Ustawiłem temperatury i dodatkowo zyski według sugerowanych danych przy zastosowaniu reku (link podany w innym wątku). Co jest źle nie mam pojęcia, a wydaje się że wszystko jest dość poprwnie i zgodnie z projektem wstawione (RAZEM Z DRZWIAMI ZEWNĘTRZNYMI WEJŚCIOWYMI I WEWNĘTRZNYMI).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak myślisz? Ja nie mam pojęcia. Wstawiłem wszystkie ściany (zewnętrzne i wewnętrzne). Ustawiłem ich orientację. Wstawiłem okna z orientacjami. Ustawiłem temperatury i dodatkowo zyski według sugerowanych danych przy zastosowaniu reku (link podany w innym wątku). Co jest źle nie mam pojęcia, a wydaje się że wszystko jest dość poprwnie i zgodnie z projektem wstawione (RAZEM Z DRZWIAMI ZEWNĘTRZNYMI WEJŚCIOWYMI I WEWNĘTRZNYMI).

 

Hmm, możesz dać namiary na ten wątek ?

Ja mam sporo okien, może to dlatego...

Z drugiej strony mam garaż i pomieszczenie gospodarcze, gdzie utrzymuje dużo niższą temperaturę, więc to powinno zadziałać "na plus".

Dość restrykcyjnie natomiast wpisywałem wentylację - oszacowałem ilość otwarcia drzwi garażowych na dobę, to samo z drzwiami wejściowymi i okapem kuchennym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak mnie pochłonęła budowa ostatnimi czasy, że zupełnie zarzuciłem przeglądanie internetu i forum.

 

Więc wpadłem na coś takiego, co się nazywa solar dachowy.

Czy ktoś z Was o tym coś słyszał więcej ? Jakie sprawności, może gotowe rozwiązania ?

 

http://isomax.com.pl/UserFiles/Image/galeria/2-3.jpg

 

Liczyłem to dość dokładnie ( kąty padania słońca, ilosć dni słonecznych, przewodności i sprawności ),

Koszt kolektora na 30 m2 dachu ok. 1650-2000 zł ( komplet, własny projekt i podłączenie ).

Zysk 1100-1350 kWh rocznie, ale przy wykorzystaniu go do cwu ( latem będą niewykorzystane nadwyżki, a wiosną, jesienią i zimą będziesz wykorzystywał kolektor tylko wówczas, gdy temp. czynnika w rurkach przekroczy temp. wody w zasobniku, bo przecież nie będziesz chłodził zasobnika mimo, że czynnik w rurkach osiągnie np. 30C ) średnie pokrycie zapotrzebowania na cwu wyniesie ok. 50%. Zwrot nakładów po ok. 17-18 latach.

 

Inne obliczenia.

koszt energii el. na przepompowanie czynnika 36 zł rocznie ( przy zastosowaniu automatyki ),

 

Temat ciekawy, ale nie wypróbowany. Kolektor policzony, zaprojektowany, tylko do wykonania.

 

Biorąc pod uwagę ilość możliwych rozwiązań w celu oszczędzania/odzyskiwania energii, a co za tym idzie w parze również komplikacji, skłaniam się do zainwestowania w tym przypadku w lepszą izolacyjność domu, lub jeszcze wydajniejszą PC lub sprawniejszy rekuperator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...