Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Ale z tego co widzę, dużą, jak nie większą, część energii przeznaczam, na grzanie podłogi w salonie.

 

W salonie mam zainstalowany kabel 3kW. Grzeję podłogę w godz. 4-6 rano i 15-17 po południu. I z tego co widzę, w tym czasie nie osiąga założonej temperatury (25C), więc każdego dnia wydatkuję 4h*3kW = 12kWh. Zastanawiam się czy nie zrezygnować z tej podłogówki na rzecz 2 konwektorów na ścianie. Niestety, podczas budowy popełniłem błąd i obecnie mam pod podłogą jedynie 10cm styropianu. Obawiam się więc, że grzeję górników w kopalni pode mną, a nie siebie. Co myślicie?

 

Rezygnacja z podłogówki pozwoliła by mi ponadto zamiast płytek położyć jakieś panele. Żona by się ucieszyła :lol:

Przy 10cm styropianu masz U dla podłogi min. 0,4W/(m2*K). Masz zdaje się 109m2 posadzki. Przy temperaturze posadzki 25 st. C i temperaturze gruntu pod budynkiem min. 10 st. C przez posadzkę przenika w ciągu doby 15kWh energii. W rzeczywistości jest to mniej, bo dochodzi opór pozostałych warstw posadzki i warstwy gruntu. Tym niemniej możesz spodziewać się przez posadzkę ucieczki co najmniej kilku kWh dziennie.

To ciepło przenkajace przez posadzkę oczywiście podwyższa temperaturę gruntu, i straty te będą stopniowo malały, jednak tylko do pewnej granicy - ustalenia się równowagi pomiędzy ciepłem dostarczanym do gruntu przez budynek i ciepłem traconym przez grunt do otoczenia.

 

Nie grzejąc posadzki, tylko pomieszczenia zmniejszysz te straty o jakieś 20-30%.

 

Przejrzałem jeszcze Twój dziennik i widzę, że ucieczka ciepła przez styropian pod posadzką to jedno, a drugie to ucieczka ciepła do gruntu przez ściany konstrukcyjne. To nawet nie jest wszędzie gazobeton, tylko rdzenie żelbetowe i wewnętrzne ściany z Silki. W tej sytuacji rezygnacja z ogrzewania podłogowego niewiele Ci da.

 

Jak w tej sytuacji ratować sytuację?

Proponowałbym Ci nietypową metodę. Ocieplenie gruntu wokół budynku. Zaizolowanie pasa gruntu o szerokości 2-3m wokół budynku powinno znacznie poprawić sytuację. Czym ocieplić ? Na styropian wydasz majątek, podobnie jak na keramzyt, który byłby chyba najlepszym rozwiązaniem. Może warstwa żużla paleniskowego ?

Jest jeszcze proszek poliuretanowy, który swego czasu oferował na Forum Pigeon. Jego współczynnik przewodzenia oceniam na 0,1W/(m*K). Zastosowanie warstwy 20-30cm powinno załatwić sprawę. Umieściłbym taką warstwę na głębokości ok. 0,5m pod powierzchnią terenu.

Takim proszkiem obsypałem u siebie fundamenty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

21 kWh/dobę to raczej sporo przy obecnych temp. które nie są wcale takie niskie (oprócz 2oC dwa dni temu u mnie w terenie). A masz Frykow już wszystko skończone pod względem ociepleniowym?

Prawda, wciąż mam część stropu do ukończenia - jakieś 50% jest ocieplone jedynie 20cm wełny między belkami stropowymi, i tu i ówdzie znajdzie się jakąś dziurę. Ale z tego co widzę, dużą, jak nie większą, część energii przeznaczam, na grzanie podłogi w salonie.

 

W salonie mam zainstalowany kabel 3kW. Grzeję podłogę w godz. 4-6 rano i 15-17 po południu. I z tego co widzę, w tym czasie nie osiąga założonej temperatury (25C), więc każdego dnia wydatkuję 4h*3kW = 12kWh. Zastanawiam się czy nie zrezygnować z tej podłogówki na rzecz 2 konwektorów na ścianie. Niestety, podczas budowy popełniłem błąd i obecnie mam pod podłogą jedynie 10cm styropianu. Obawiam się więc, że grzeję górników w kopalni pode mną, a nie siebie. Co myślicie?

 

Rezygnacja z podłogówki pozwoliła by mi ponadto zamiast płytek położyć jakieś panele. Żona by się ucieszyła :lol:

 

Szkoda, że masz podlogówkę i nie zamierzasz jej używać, hmm ale:

 

Ale globalnie to gdzieś Ci wg mnie więcej ucieka niz przez posadzkę bo zakładając straty ok 21/24=875W

dalej:

875W/150(nie wiem ile masz m2 powierzchni ale załóżmy że tyle)*10 (średnia delta T w środku i na zewnątrz a ta jest wokół domu jak i pod domem teraz w miarę podobna)=0,58 W/m2*K

 

To spory ogólny współ. u dla całości domu

 

Skoryguj go o Twoją rzeczywsitą powierzchnię wszystkich przegród i sprawdz.

Ale oprócz wspomnanej posadzki przez HenoKa jeszcze gdzieś Ci zwiewa kupę ciepła i może to być strop właśnie.

 

Zakładając że ok. 80-90% ciepła leci do góry a 10-20% w dół do górników bo jednak sporo tego ciepła z podłogówki idzie do domu przez promieniowanie (70%) i konwekcję (30%) to naprawdę może to być strop lub cos jeszcze co ma dziury jakieś.

 

Ja bym jeszcze wszystkiego na razie nie zwalał na podłogówkę.

 

Mimo wszystko 10 cm pod posadzką to mało jak na dom energooszczędny dlatego na pewno obsypanie domku "proszkiem" by pomogło bo wbrew pozorom co pokazały moje sprawdzenia z zeszłego roku temp. po zewnętrznym obrysie budynku w gruncie jest zdecydowanie niższa niż w centrum.

 

pzdr

 

 

To typowe cech domu pasywnego. Wygląda na to, że bez problemu spełnisz wymogi stawiane domom pasywnym.

W każdym razie wystąpiłem z propozycją nadania Ci stosownego tytułu :

http://forum.muratordom.pl/post3698142.htm#3698142

 

Ale nic za darmo ;).

Uważam, że dobrze by było zebrać Twoje wypowiedzi (związane z budową) w jeden wątek - taki Dziennik budowy. Nie szkodzi, że post factum. Łatwiej będzie Twoim naśladowcom znaleźć potrzebne informacje.

 

Wiesz HenoK, wcześniej pisałem że to na razie początki, wszystko idzie ku dobremu ale na razie cały czas staram się nie zapeszać.

W każdym razie dzięki za kandydaturę hehe, choć nigdy nie myślalem o tym w ten sposob aby być doradcą :oops: ale raczej to bylo wszystko dla swojego dobra a przy okazji jak ktoś coś ... skorzystał ... to dobrze :).

Ale jeśli się mam komuś choć trochę przydać to czemu nie :).

Co do sklecenia jakiegoś osobnego tematu to od dawna włąśnie się z tym nosze ale trochę na to więcej czasu muszę wygospodarować :) dlatego tak ciężko się zebrać.

 

pzdr.

 

 

Co do technicznych aspektow jeszcze to chyba nie do końca dobrze że wziąlem regulację posadzką bo w WC i łazience gdzie mam czujki, posadzka szybciej stygnie (teraz jest 21oC) niż w reszcie pomeiszceń (w posadzce ok 22oC) a wszędzie temp. powietrza powyżej 22,5oC i jeśli nie będę tego kontrolował to pewnie niepotrzebnie ogrzewanie może się włączyć tylko dlatego że WC i łazienka będą mialy chłodniejsze posadzki mimo iż w domu wszędzie ciepło.

Mam wrażenie że tam własnie straty przez posadzkę przewyższają straty przez ściany i stop wraz z zyskami i dlatego tak się dzieje.

Mam wrażenie że unormuje się to kiedy zrobi się zdecydowanie zimniej ale na razie to ten okres przejściowy trochę komplikuje sprawę.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, jestem tu nowy, i mam pytanie do HenoK bo widzę, że w temacie ekonomicznego ogrzewania domu jesteś bardzo dobrze poinformowany, a ja dopiero czytam co to za cuda teraz są dostępne i szeroko otwieram oczy ze zdumienia.

 

Mamy w planie budowę domu Dandys1, wszystkie dane jakie posiadam są tu:

http://www.domenaprojekt.pl/pr/opis/n/21.aspx

 

Chciałbym zainwestować w pompę ciepła z wymiennikiem gruntowym plus panele solarne. Myślałem zrobić ogrzewanie podłogowe tam gdzie płytki (korytarze, łazienki), w pozostałych pomieszczeniach standardowe grzejniki.

W projekcie jest również kominek.

 

Bardzo proszę o Twoją opinię:

- czy warto inwestować w takie ogrzewanie dla mojego projektu ?

- jeśli tak, to jaką konfigurację tych urządzeń zaproponowałbyś w moim przypadku?

- czy warto wykorzystać kominek (kanały do wszystkich pomieszczeń) czy lepiej zainwestować w wydajniejszy solar/system z pompą ciepła ?

- a może w tym przypadku lepiej zrobić podłogówkę z całym domu ?

- gdzie najlepiej się zwrócić żeby uzyskać jakiś projekt i kosztorys całego systemu ?

 

Dodam, jeśli może to być potrzebne, że działka ma 15a, dom ma stanąć nieopodal Wieliczki (na sporym lecz płaskim wzniesieniu). Koszty są ważne ale wolę zainwestować więcej teraz, a uzyskać naprawdę tanie w eksploatacji system.

 

Będę bardzo wdzięczny za każdą pomoc !

 

Pozdrawiam !

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, dziękuję za obliczenia. Wpierw rzeczywiście dokończę ten strop i będę obserwować czy sytuacja ulega polepszeniu. Zapewne będzie lepiej, zobaczymy tylko o ile.

 

Co do propozycji HenoKa, zacząłem już robić coś podobnego, jednak w inny sposób: przedłużałem w głąb izolację pionową ścian i płyty fundamentowej. W około połowie domu mam również zrobioną dylatację wylewki od ścian zewnętrznych (5cm styropianu), jak i ocieplone ściany od wewnątrz (5cm) - tak że mostek poprzez te słupy żelbetowe jest mniejszy. (o, teraz widzę że mpoplaw wkleił obrazek)

 

Zostało mi jeszcze kilkanaście paczek styropianu, więc również je zakopię wokół domu - tym razem poziomo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, jestem tu nowy, i mam pytanie do HenoK bo widzę, że w temacie ekonomicznego ogrzewania domu jesteś bardzo dobrze poinformowany, a ja dopiero czytam co to za cuda teraz są dostępne i szeroko otwieram oczy ze zdumienia.

 

Mamy w planie budowę domu Dandys1, wszystkie dane jakie posiadam są tu:

http://www.domenaprojekt.pl/pr/opis/n/21.aspx

 

Chciałbym zainwestować w pompę ciepła z wymiennikiem gruntowym plus panele solarne. Myślałem zrobić ogrzewanie podłogowe tam gdzie płytki (korytarze, łazienki), w pozostałych pomieszczeniach standardowe grzejniki.

W projekcie jest również kominek.

 

Bardzo proszę o Twoją opinię:

- czy warto inwestować w takie ogrzewanie dla mojego projektu ?

- jeśli tak, to jaką konfigurację tych urządzeń zaproponowałbyś w moim przypadku?

- czy warto wykorzystać kominek (kanały do wszystkich pomieszczeń) czy lepiej zainwestować w wydajniejszy solar/system z pompą ciepła ?

- a może w tym przypadku lepiej zrobić podłogówkę z całym domu ?

- gdzie najlepiej się zwrócić żeby uzyskać jakiś projekt i kosztorys całego systemu ?

 

Dodam, jeśli może to być potrzebne, że działka ma 15a, dom ma stanąć nieopodal Wieliczki (na sporym lecz płaskim wzniesieniu). Koszty są ważne ale wolę zainwestować więcej teraz, a uzyskać naprawdę tanie w eksploatacji system.

Dom tani w eksploatacji, to przede wszystkim małe zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania i przygotowania ciepłej wody, bo przy obecnych cenach energii są to czynniki decydujące o ekonomii.

Oczywiście ta ekonomia ma też drugi aspekt - inwestycyjny. Zainstalowanie bardzo drogiego systemu grzewczego, po to tylko, żeby osiągnąć minimalne oszczędności mija się z celem. Trzeci aspekt, związany z ekonomią to nakład pracy potrzebny przy obsłudze systemu i koszty serwisowania urządzeń.

 

Dom, który wybrałeś do gatunku energooszczędnych nie należy (wykusze, podcienie, lukarny, balkony). Oczywiście można go lepiej lub gorzej zaizolować, zastosować lepszą stolarkę okienną, wentylację z odzyskiem ciepła i w porównaniu z wersją z projektu znacznie zmniejszyć jego zapotrzebowanie na ciepło. Na ile będzie to opłacalna inwestycja zależy od kosztów energii użytej do ogrzewania. Pompa ciepła daje podobny poziom kosztów ogrzewania jak węgiel, czy drewno, ale pod względem bezobsługowości jest bezkonkurencyjna.

Właściwie dobrana może pełnić rolę jedynego źródła ciepła w domu zarówno do ogrzewania jak i do przygotowania ciepłej wody. Ponieważ pracuje przez cały rok ze podobną wydajnością nie musi być dublowana innymi źródłami ciepła.

Jeżeli zdecydujemy się na montaż pompy ciepła, jako podstawowego źródła ciepła, to ekonomia zastosowania każdego innego źródła staje pod dużym znakiem zapytania. Jeżeli roczny koszt przygotowania ciepłej wody przez pompę ciepła dla 4 osób nie przekracza 400zł, to zastosowanie kolektorów słonecznych, czy kominka z płaszczem wodnym do tego celu nie ma sensu.

Podobnie jest z kominkiem jako źródłem ciepła.

Oczywiście można także dobrać pompę ciepła o mniejszej mocy (niższe koszty inwestycyjne), uzupełniając ją o szczytowe źródło ciepła, np. kominek. Jesteśmy wtedy na ten kominek skazani przy najniższych temperaturach zewnętrznych. Jednak nawet w takiej sytuacji zazwyczaj nie warto stosować kominków z DGP lub PW, tylko proste kominki o stosunkowo niewielkiej mocy.

 

Na Twoim miejscu zacząłbym od sporządzenia charakterystyki energetycznej Twojego budynku, która pokaże jego słabe strony. Dopiero dysponując taka analizą można świadomie zdecydować się na takie lub inne rozwiązania.

Poszukaj w swoich okolicach osób, które wykonują świadectwa energetyczne - osoby te posiadają odpowiednia wiedzę i doświadczenie i narzędzia (programy komputerowe), aby szybko i sprawnie taka analizę przeprowadzić. Nie zrobią tego oczywiście za darmo (chociaż pewnie przy oddawaniu budynku do użytku dostaniesz u nich sporą zniżkę na zlecone im do wykonania świadectwo energetyczne), ale poniesione koszty bardzo szybko odzyskasz budując optymalnie pod względem energetycznym zaprojektowany dom.

 

Pod tym względem jesteś w komfortowej sytuacji. Jeszcze rok temu, takich specjalistów można było szukać ze świeczką, dzisiaj to oni po skończonych studiach podyplomowych i kursach szukają pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

już to zrobił w lipcu

http://forum.muratordom.pl/post3489899.htm#3489899

teraz ma tak

http://lh5.ggpht.com/_48TWBczs9hc/SbbMm3Qrd6I/AAAAAAAAEWw/6C06YweWCbI/s800/ocieplenie.jpg

ja bym na jego miejscu już nic nie robił tylko przeczekał pierwszy sezon grzewczy, wilgoć technologiczna musi odparować, ściany muszą się nagrzać, temperatura ziemi pod domkiem ustabilizować, o konkretach będzie sobie można pogadać za rok

Też to już później doczytałem w jego dzienniku ;).

To co ja proponuję to pozioma izolacja termiczna (ewentualnie z lekkim spadkiem od budynku) na szerokości 2-3m.

http://www.forumbudowlane.pl/images/gallery/HenoK/izolacje%3Aizolacja.JPG

Pionowa izolacja byłaby skuteczna, ale musiałaby sięgać dosyć głęboko, co zagrażałoby płycie fundamentowej.

W tym roku to już chyba za późno na takie roboty, przez zimę zobaczysz, co się będzie działo.

Jeżeli chcesz grzać głównie energią elektryczną, to na pewno warto to zrobić.

Terenu wokół budynku jeszcze chyba nie zagospodarowałeś ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W jaki sposób izolować ten styropian od wody? Przykryć go folią kubełkową czy czymś takim?
U siebie przykryłem to folią kubełkową. Jak po roku to odkrywałem, to styropian był lekko wilgotny. Stosowałem jednak styropian EPS 100, który pewnie ma trochę mniejszą nasiąkliwość.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co myślicie o tym że chyba nie do końca dobrze że wziąlem regulację posadzką bo w WC i łazience gdzie mam czujki, posadzka szybciej stygnie (teraz jest tam 21-21,3oC) niż w reszcie posadzek ( ok 22oC) a wszędzie temp. powietrza jest powyżej 22,5oC i jeśli nie będę tego kontrolował to pewnie niepotrzebnie ogrzewanie może się włączyć tylko dlatego że WC i łazienka będą mialy chłodniejsze posadzki mimo iż w powietzru wszędzie ciepło.

Mam wrażenie że tam własnie straty przez posadzkę przewyższają straty przez ściany i stop wraz z zyskami i dlatego tak się dzieje.

Mam wrażenie że unormuje się to kiedy zrobi się zdecydowanie zimniej ale na razie to ten okres przejściowy trochę komplikuje sprawę .

Jak myślicie?

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co myślicie o tym że chyba nie do końca dobrze że wziąlem regulację posadzką bo w WC i łazience gdzie mam czujki, posadzka szybciej stygnie (teraz jest tam 21-21,3oC) niż w reszcie posadzek ( ok 22oC) a wszędzie temp. powietrza jest powyżej 22,5oC i jeśli nie będę tego kontrolował to pewnie niepotrzebnie ogrzewanie może się włączyć tylko dlatego że WC i łazienka będą mialy chłodniejsze posadzki mimo iż w powietzru wszędzie ciepło.

Mam wrażenie że tam własnie straty przez posadzkę przewyższają straty przez ściany i stop wraz z zyskami i dlatego tak się dzieje.

Mam wrażenie że unormuje się to kiedy zrobi się zdecydowanie zimniej ale na razie to ten okres przejściowy trochę komplikuje sprawę .

REgulacja temperatury powinna być na podstawie czujników temperatury powietrza. W ten sposób uwzględniasz też wszystkie zyski energetyczne.

Czujnik w posadzce, to dodatkowe zabezpieczenie przed przegrzaniem posadzki (termostat pokojowy ma prawo się też zepsuć).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co myślicie o tym że chyba nie do końca dobrze że wziąlem regulację posadzką bo w WC i łazience gdzie mam czujki, posadzka szybciej stygnie (teraz jest tam 21-21,3oC) niż w reszcie posadzek ( ok 22oC) a wszędzie temp. powietrza jest powyżej 22,5oC i jeśli nie będę tego kontrolował to pewnie niepotrzebnie ogrzewanie może się włączyć tylko dlatego że WC i łazienka będą mialy chłodniejsze posadzki mimo iż w powietzru wszędzie ciepło.

Mam wrażenie że tam własnie straty przez posadzkę przewyższają straty przez ściany i stop wraz z zyskami i dlatego tak się dzieje.

Mam wrażenie że unormuje się to kiedy zrobi się zdecydowanie zimniej ale na razie to ten okres przejściowy trochę komplikuje sprawę .

REgulacja temperatury powinna być na podstawie czujników temperatury powietrza. W ten sposób uwzględniasz też wszystkie zyski energetyczne.

Czujnik w posadzce, to dodatkowe zabezpieczenie przed przegrzaniem posadzki (termostat pokojowy ma prawo się też zepsuć).

 

Założyłem że w powietrzu będą większe wahania temp. niż w posadzce i aby system nie włączał się zbyt często stwierdziłęm że będzie lepiej posadzką sterować tylko że może faktycznie troszkę przedobrzyłem bo zyski w pasywnym są ogromnie znaczące i jak widać one tworzą temp. a nie ogrzewanie w obecnym okresie.

Poza tym brałem pod uwagę fakt że jeśli się posadzka wychłodzi a w powietrzu będzie ciepło to przy dużym spadku temp. nagle na zewnątrz, spadnie ona w powietrzu w domu i wtedy mogę nie wyrobić w taniej taryfie z dogrzaniem chłodniejszej posadzki, hmm... a tak sterując posadzką cały czas trzymam w kontroli dom bez względu na zyski i nagły spadek temp, hmmm ... tak sobie dumałem ... ale teraz nie wiem do końca hmm.

 

 

pzdr

 

PS Poprawiłęm "h" :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Założyłem że w powietrzu będą większe wahania temp. niż w posadzce i aby system nie włączał się zbyt często stwierdziłęm że będzie lepiej posadzką sterować tylko że może faktycznie troszkę przedobrzyłem bo zyski w pasywnym są ogromnie znaczące i jak widać one tworzą temp. a nie ogrzewanie w obecnym okresie.

Poza tym brałem pod uwagę fakt że jeśli się posadzka wychłodzi a w powietrzu będzie ciepło to przy dużym spadku temp. nagle na zewnątrz, spadnie ona w powietrzu w domu i wtedy mogę nie wyrobić w taniej taryfie z dogrzaniem chłodniejszej posadzki, hmm... a tak sterując posadzką cały czas trzymam w kontroli dom bez względu na zyski i nagły spadek temp, hmmm ... tak sobie dumałem ... ale teraz nie wiem do końca hmm.

 

 

pzdr

Po prostu musisz najpierw się sam nauczyć reakcji swego domu, a potem przełożyć to na automatykę. Jak widzisz temperatura zewnętrzna ma minimalny wpływ na temperaturę w Twoim domu. Spora akumulacyjność zarówno samego domu jak i ogrzewania podłogowego stabilizuje temperaturę w pomieszczeniach. Samo ogrzewanie podłogowe ma właściwości samoregulacji, o której kiedyś wcześniej pisałem, nie ma więc obawy, że przegrzejesz ten dom.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Założyłem że w powietrzu będą większe wahania temp. niż w posadzce i aby system nie włączał się zbyt często stwierdziłęm że będzie lepiej posadzką sterować tylko że może faktycznie troszkę przedobrzyłem bo zyski w pasywnym są ogromnie znaczące i jak widać one tworzą temp. a nie ogrzewanie w obecnym okresie.

Poza tym brałem pod uwagę fakt że jeśli się posadzka wychłodzi a w powietrzu będzie ciepło to przy dużym spadku temp. nagle na zewnątrz, spadnie ona w powietrzu w domu i wtedy mogę nie wyrobić w taniej taryfie z dogrzaniem chłodniejszej posadzki, hmm... a tak sterując posadzką cały czas trzymam w kontroli dom bez względu na zyski i nagły spadek temp, hmmm ... tak sobie dumałem ... ale teraz nie wiem do końca hmm.

 

 

pzdr

Po prostu musisz najpierw się sam nauczyć reakcji swego domu, a potem przełożyć to na automatykę. Jak widzisz temperatura zewnętrzna ma minimalny wpływ na temperaturę w Twoim domu. Spora akumulacyjność zarówno samego domu jak i ogrzewania podłogowego stabilizuje temperaturę w pomieszczeniach. Samo ogrzewanie podłogowe ma właściwości samoregulacji, o której kiedyś wcześniej pisałem, nie ma więc obawy, że przegrzejesz ten dom.

 

Właśnie w samoregulację zainwestowałem :) ale ten okres teraz mi teraz miesza bo myślałem że ustawię raz i OK ale jednak jak piszesz muszę się "nauczyć obsługi domu". Zaklądałem naukę tego domu i byłem na to przygotowany ale to było parę m-cy temu ;) ale teraz jakoś chciałbym od razu :) aby działało jak w szwajcarskim zegarku.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, jestem tu nowy, i mam pytanie do HenoK bo widzę, że w temacie ekonomicznego ogrzewania domu jesteś bardzo dobrze poinformowany, a ja dopiero czytam co to za cuda teraz są dostępne i szeroko otwieram oczy ze zdumienia.

 

Mamy w planie budowę domu Dandys1, wszystkie dane jakie posiadam są tu:

http://www.domenaprojekt.pl/pr/opis/n/21.aspx

 

Chciałbym zainwestować w pompę ciepła z wymiennikiem gruntowym plus panele solarne. Myślałem zrobić ogrzewanie podłogowe tam gdzie płytki (korytarze, łazienki), w pozostałych pomieszczeniach standardowe grzejniki.

W projekcie jest również kominek.

 

Bardzo proszę o Twoją opinię:

- czy warto inwestować w takie ogrzewanie dla mojego projektu ?

- jeśli tak, to jaką konfigurację tych urządzeń zaproponowałbyś w moim przypadku?

- czy warto wykorzystać kominek (kanały do wszystkich pomieszczeń) czy lepiej zainwestować w wydajniejszy solar/system z pompą ciepła ?

- a może w tym przypadku lepiej zrobić podłogówkę z całym domu ?

- gdzie najlepiej się zwrócić żeby uzyskać jakiś projekt i kosztorys całego systemu ?

 

Dodam, jeśli może to być potrzebne, że działka ma 15a, dom ma stanąć nieopodal Wieliczki (na sporym lecz płaskim wzniesieniu). Koszty są ważne ale wolę zainwestować więcej teraz, a uzyskać naprawdę tanie w eksploatacji system.

Dom tani w eksploatacji, to przede wszystkim małe zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania i przygotowania ciepłej wody, bo przy obecnych cenach energii są to czynniki decydujące o ekonomii.

Oczywiście ta ekonomia ma też drugi aspekt - inwestycyjny. Zainstalowanie bardzo drogiego systemu grzewczego, po to tylko, żeby osiągnąć minimalne oszczędności mija się z celem. Trzeci aspekt, związany z ekonomią to nakład pracy potrzebny przy obsłudze systemu i koszty serwisowania urządzeń.

 

Dom, który wybrałeś do gatunku energooszczędnych nie należy (wykusze, podcienie, lukarny, balkony). Oczywiście można go lepiej lub gorzej zaizolować, zastosować lepszą stolarkę okienną, wentylację z odzyskiem ciepła i w porównaniu z wersją z projektu znacznie zmniejszyć jego zapotrzebowanie na ciepło. Na ile będzie to opłacalna inwestycja zależy od kosztów energii użytej do ogrzewania. Pompa ciepła daje podobny poziom kosztów ogrzewania jak węgiel, czy drewno, ale pod względem bezobsługowości jest bezkonkurencyjna.

Właściwie dobrana może pełnić rolę jedynego źródła ciepła w domu zarówno do ogrzewania jak i do przygotowania ciepłej wody. Ponieważ pracuje przez cały rok ze podobną wydajnością nie musi być dublowana innymi źródłami ciepła.

Jeżeli zdecydujemy się na montaż pompy ciepła, jako podstawowego źródła ciepła, to ekonomia zastosowania każdego innego źródła staje pod dużym znakiem zapytania. Jeżeli roczny koszt przygotowania ciepłej wody przez pompę ciepła dla 4 osób nie przekracza 400zł, to zastosowanie kolektorów słonecznych, czy kominka z płaszczem wodnym do tego celu nie ma sensu.

Podobnie jest z kominkiem jako źródłem ciepła.

Oczywiście można także dobrać pompę ciepła o mniejszej mocy (niższe koszty inwestycyjne), uzupełniając ją o szczytowe źródło ciepła, np. kominek. Jesteśmy wtedy na ten kominek skazani przy najniższych temperaturach zewnętrznych. Jednak nawet w takiej sytuacji zazwyczaj nie warto stosować kominków z DGP lub PW, tylko proste kominki o stosunkowo niewielkiej mocy.

 

Na Twoim miejscu zacząłbym od sporządzenia charakterystyki energetycznej Twojego budynku, która pokaże jego słabe strony. Dopiero dysponując taka analizą można świadomie zdecydować się na takie lub inne rozwiązania.

Poszukaj w swoich okolicach osób, które wykonują świadectwa energetyczne - osoby te posiadają odpowiednia wiedzę i doświadczenie i narzędzia (programy komputerowe), aby szybko i sprawnie taka analizę przeprowadzić. Nie zrobią tego oczywiście za darmo (chociaż pewnie przy oddawaniu budynku do użytku dostaniesz u nich sporą zniżkę na zlecone im do wykonania świadectwo energetyczne), ale poniesione koszty bardzo szybko odzyskasz budując optymalnie pod względem energetycznym zaprojektowany dom.

 

Pod tym względem jesteś w komfortowej sytuacji. Jeszcze rok temu, takich specjalistów można było szukać ze świeczką, dzisiaj to oni po skończonych studiach podyplomowych i kursach szukają pracy.

 

Bardzo dziękuję za te wyjaśnienia. Tak naprawdę to potwierdziłeś moje przypuszczenia. Wiem, że dom nie jest specjalnie energooszczędny ale taki nam po prostu się spodobał, teraz cały sęk w tym, żeby system ogrzewania jaki tam zainstalujemy był najlepszym kompromisem pomiędzy nakładami inwestycyjnymi i późniejszymi kosztami ogrzewania. Z tego co piszesz wnioskuję, że kominek może u nas pełnić rolę co najwyżej rekreacyjną, to w sumie dobrze, bo będzie w nim palone tylko dla efektu i klimatu, a ciepło ma pochodzić z nowoczesnej instalacji lub w przypadku awarii podstawowego systemu. Idąc za Twoją radą poszukam odpowiedniego specjalistę w okolicy. Przy okazji, jeśli ktoś z Państwa ma jakiegoś godnego polecenia speca w tej dziedzinie to proszę o zapodanie namiarów.

 

Jeszcze raz wielkie dzięki za radę, pozdrawiam !

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idąc za Twoją radą poszukam odpowiedniego specjalistę w okolicy. Przy okazji, jeśli ktoś z Państwa ma jakiegoś godnego polecenia speca w tej dziedzinie to proszę o zapodanie namiarów.
Przesłałem sprawę jednemu z lepszych specjalistów od ŚChE w Twojej okolicy. Niewykluczone, że się z Tobą skontaktuje. Jakby nikt się nie odezwał, to daj znać. Poszukamy kogoś :).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Pojawiam się na Henoka wezwanie, jak trudne jest to zadanie? :D

Na szybko widzę, że chodzi o sporządzenie koncepcji oraz projektu ogrzewania z wykorzystaniem PC oraz układu solarnego, projekt wentylacji z odzyskiem pewnie też? Akurat dzisiaj nie mam za wiele czasu by przeczytać cały artykuł :(

Pozdrawiam Andrzej Tlałka, mój numer 0-600-688-526

 

PS

Przeglądnąłem na szybko projekt domu, budynku pasywnego z niego za bardzo nie da się zrobić, ale niskie koszty ogrzewania - jak najbardziej. Przede wszystkim lepsza izolacja oraz montaż wentylacji z odzyskiem ciepła (to prawie dwukrotnie obniża zużycie energii do ogrzewania), na końcu zająłbym się tanim źródłem ciepła.

Po zainwestowaniu w dobrej klasy ocieplenie ścian (np. 15 cm styropianu Platinum Plus o lambda 0,033) + dobre okna + wentylacja z odzyskiem ciepła zapotrzebowanie na moc grzewczą spada do bardzo niskich poziomów.

Najprościej zamontować kociołek gazowy kondensacyjny za kilka tysięcy zł + koszt dociagnięcia gazu, drugim tanim sposobem jest mały kociołek węglowy automatyczny, z kolei przy pompie ciepła dla maksymalizacji sprawności powinno się wszędzie zamontować ogrzewanie podłogowe lub ścienne.

Jednak biorąc pod uwagę całość kosztów, inwestycyjnych oraz eksploatacyjnych pompa ciepła wychodzi najdrożej.

Zdecydowanie korzystniej zamiast w PC zainwestować w wentylację z rekuperacją, i tradycyjne źródło ciepła. Oczywiście jeśli tylko taka wola, to PC można wstawić.

Układ solarny jest co prawda nieco droższym rozwiązaniem do grzania CWU od każdego z trzech w/w źródeł, jednak bardzo silnie wpływa na obniżenie emisji zanieczyszczeń (czy to z domowej kotłowni, czy z elektrowni) i tu namawiam do montażu solarów niezależnie od wybranego źródła ciepła. To tylko około 2% kosztów budowy domu, a daje darmowe ciepło długie lata.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Proszę o pomoc w podjęciu decyzji. Zamówiłem ciepłe okna TYTANOWEtermoPVC w firmie MS okna, na dniach mają je montować. Wstępnie umówiłem się na montaż w warstwie ocieplenia (20 cm styro), a dziś pojawił się problem, ponieważ, ściany są z porotermu, i instalatorzy obawiają się czy kotwy utrzymają ciężkie okna. No i teraz sam nie wiem co robić. Dom z założenia miał być energooszczędny, fundamenty ocieplone 15 styropianu, podłoga na razie 15 a będzie jeszcze ok 10 cm styro, rekuperator, ogrzewanie podłogowe elektryczne kable DEVI, być może GWC. Dlatego chcieliśmy montować okna w warstwie ocieplenia, no ale firma ma obawy, żę ściany mogą tego nie wytrzymać. Czy ktoś z Was ma w ten sposób zamontowane okna w ścianie z porotermu?

A może dać sobie z tym spokój i zastosować tylko ciepły montaż w otworze okiennym i zmniejszyć grubość styropianu do 15 cm, żeby bunkra z domu nie robić?

Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...