Gość Jacek K. 15.08.2006 19:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Sierpnia 2006 Tak mnie pochłonęła budowa ostatnimi czasy, że zupełnie zarzuciłem przeglądanie internetu i forum. Więc wpadłem na coś takiego, co się nazywa solar dachowy. Czy ktoś z Was o tym coś słyszał więcej ? Jakie sprawności, może gotowe rozwiązania ? http://isomax.com.pl/UserFiles/Image/galeria/2-3.jpg A gdzie jest wentylacja połaci? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Z_I_G_I 16.08.2006 07:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Sierpnia 2006 Domek składa się z dwóch pomieszczeń, piwnicy z tem +5 stopni i parteru z tem +20 stopni, powierzchnia po 134m2. Założyłem migrację ciepłego powietrza z parteru do piwnicy poprzez podłogę. Program podaje że bez ogrzewania w piwnicy i tak będzie się utrzymywać dodatnia temperatura tak więc powierzchnia ogrzewana powinna być 134m2. Domek ma okna dzwi i reku. Po uwzględnieniu nie ogrzewanej piwnicy wyszedł mi w obliczeniach dom 5 litrowy Dziwne jest to ze wzrosło mi zapotrzebowanie roczne na ciepło ?? No więc, może jednak uda mi się uzyskać tą informację - Jak rozwiązujesz problem sasiadujących pomieszczeń z różnymi temperaturami ? Zarówno w piwnicy, jak i na parterze dodałeś powierzchnię sąsiadujące z zimniejszymi/cieplejszymi pomieszczeniami ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Z_I_G_I 16.08.2006 07:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Sierpnia 2006 Liczyłem to dość dokładnie ( kąty padania słońca, ilosć dni słonecznych, przewodności i sprawności ), Koszt kolektora na 30 m2 dachu ok. 1650-2000 zł ( komplet, własny projekt i podłączenie ). Zysk 1100-1350 kWh rocznie... Masz może jakieś archiwalne wyliczenia tego systemu ? U mnie jedna połać dachowa ładnie wyeksponowana na południe, kąt 40stopni, dachówka ceramiczna, pełne deskowanie (bo zostanie z szalunków stropu), kolor grafit (czy antracyt, nie rozróżniam ). Moim zdaniem wymarzone miejsce na taki tani kolektor. Powierzchnia około 90-100m2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Z_I_G_I 16.08.2006 08:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Sierpnia 2006 A gdzie jest wentylacja połaci? Widzę, że też to zauważyłeś ... Przecież kontrłaty są właśnie po to, żeby robić dystans pomiędzy warstwą izolacji, a łatami. Tutaj łaty leżą bezpośrednio na folii, więc spływająca woda będzie się na nich zatrzymywała, gnicie łat po kilku latach, duża też szansa, że zacznie nam cieknąć na ocieplenie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 16.08.2006 09:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Sierpnia 2006 Masz może jakieś archiwalne wyliczenia tego systemu ? U mnie jedna połać dachowa ładnie wyeksponowana na południe, kąt 40stopni, dachówka ceramiczna, pełne deskowanie (bo zostanie z szalunków stropu), kolor grafit (czy antracyt, nie rozróżniam ). Moim zdaniem wymarzone miejsce na taki tani kolektor. Powierzchnia około 90-100m2 zapodaj e-maila, to Ci wyślę arkusz, osobiście liczyłem dla dachu o nachyleniu 35 st i skręceniu budynku względem południa o 15 st. Też mam większą połać dachu, te 30 m2 kolektora wynika z optymalnego wykorzystania materiałów. Większa połać kolektora dachowego to para w gwizdek lub tylko jeśli masz basen do ogrzania lub regenerujesz latem złoże odwiertu PC. Inaczej jest z kolektorami szybowymi ( najlepiej próżniowymi ) te zbierają ciepełko nawet w dni pochmurne i wielkość ma znaczenie, szczególnie w okresie grzewczym, dachówka jest bardziej izolatorem i zimą duży kolektor niewiele zmienia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 16.08.2006 09:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Sierpnia 2006 mój pomysł jest następujacy ; Kolektor dachowy 30 m2 z pompą włączaną automatem jeśli czynnik w rurach ( termometr przylgowy na rurce ) osiągnie powyżej 35C oraz termozawór, który przekieruje czynnik do bufora ciepła ( zasobnika ) PC jeśli temp. czynnika jest pomiędzy 35-50C,Jeśli temp. czynnika jest większa od 50C czynnik będzie grzał zasobnik cwu.Ale nie jestem zdecydowany na zastosowanie tego ustrojstwa w moim systemie grzewczym. ... i jeszcze jedno,nie jestem pewien ,czy te rury pex na dachu to dobry pomysł.Latem czynnik ( np. borygo ) może rozgrzewać się sporo do ponad 100C,a rury pex pracują do 90C. Myślałem jednak o miedzi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Z_I_G_I 16.08.2006 14:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Sierpnia 2006 zapodaj e-maila, to Ci wyślę arkusz, osobiście liczyłem dla dachu o nachyleniu 35 st i skręceniu budynku względem południa o 15 st. Zapodałem, jest już w stopce każdej wiadomości Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 16.08.2006 17:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Sierpnia 2006 Zapodałem... wysłałem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Z_I_G_I 16.08.2006 18:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Sierpnia 2006 wysłałem Chłopie.... masz talent i cierpliwość, żeby to wyliczyć. S_Z_A_C_U_N No to teraz musisz się trochę potłumaczyć 1. Co to jest "COP PC dla CWU" ? 2. Skąd założyłeś sprawność tego układu na poziomie 25%? 3. Dlaczego w kosztorysie wrzuciłeś pompę CO ? 4. Dlaczego 3 mail-e wcześniej uważasz, że większa połać dachu to para w gwizdek ? Przecież chyba woda w zbiorniku CWU się nie zagotuje ?? 5. Myślisz, że jest szansa, że pod grafitową dachówką czasami temperatura sięgnie powyżej 100 ? 6. Co w sytuacji, gdzie po upalnym dniu nadchodzi średnio ciepły wieczór, pompa cały czas pompuje, bo ma np. glikol > 35%, a w zbiorniku CWU jest woda np 55%? Chyba trzeba zrobic logicznego AND-a miedzy czujnikiem temperatury w kolektorze i (temp_kolektora > temp_zbiornika) Całość wygląda zachęcająco, nawet z tych wyliczeń (mi np. odpadnie sterownik, bo chyba mogę to zrealizować przez centralę satela chociażby). Jeszcze jakby odpadła pompa CO to według Twoich wyliczeń zwraca się to po 10 latach... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Z_I_G_I 16.08.2006 20:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Sierpnia 2006 No więc najpierw podstawiłem do programu wszystkie pomieszczenia, i w obliczeniach pojawiła się strata na przegrodach wewnętrznych. Nie bardzo mogłem pojąc jak może się pojawić strata skoro przegrody wewnętrzne nie mogą wypromieniować ciepła na zewnątrz domu, albo jak może być strata na ścianie wewnętrznej jeśli po obydwu stronach ściany będzie temperatura +20 stopni. A to nie tak, że ściana wewnętrzna z założenia programu wypromieniowuje ciepło do gruntu ? Jakie miałeś straty na metrze bieżącym ściany (nie kwadratowym) ? Dodatkowo borykam się z dziwnym problemem, jak ustawiłem ogrzewanie w piwnicy na +5 stopni to miałem dom który roczne zużycie 5MWh ciepła, a jak dałem piwnice bez ogrzewania to program wyliczył że przez strop ucieknie do piwnicy ciepło z parteru i roczne zapotrzebowanie na ciepło wzrosło do 7MWh a temperatura tam będzie oscylować w granicach +15 stopni. No to faktycznie jest już spory błąd... A zobacz, jakie będziesz miał zużycie, gdy będziesz ogrzewał piwnice z temperaturą 14 stopni. Teoretycznie powinno wyjść w pobliżu/poniżej 7MWh, o ile program dobrze liczy. Być może on tylko nie potrafi zasygnalizować, że to pomieszczenie będzie miało więcej niż 5 stopni ze względu na emisję ciepła z parteru ? A ludzie się martwią, jak zamodelować kotwy styropianowe w warstwie ocieplenia ... Muszę przeprowadzić doświadczenia i najwyżej wyśle e-maila do sankoma. No może to już natręctwo, ale ja cały czas nie wiem, jak modelujesz teraz połączenie pomiędzy dwoma sasiądującymi pomieszczeniami.... czy zarówno w parterze wpisujesz sąsiadujące z nim pomieszczenie (piwnica) i w piwnicy wpisujesz sąsiadujące z nim pomieszczenie (parter) czy wybierasz tylko jedno. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 20.08.2006 21:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2006 No dobra, potłumaczę się parę dni byłem w świecie bez netu Chłopie.... masz talent i cierpliwość, żeby to wyliczyć. S_Z_A_C_U_N No to teraz musisz się trochę potłumaczyć jak w powiedzeniu "jak chcesz coś zrobić dobrze to zrób to sam" Kasę jest łatwo wywalić, ale wywalić z głową ( alokować rozsądnie ) to już wielka cnota. 1. Co to jest "COP PC dla CWU" ? Jeśli cwu grzejesz PC, to COP jest niższy niż dla ogrzewania, zazwyczaj coś pomiędzy 2,5-3,5 COP - tak najkrócej ; współczynnik uzyskania ilosci ciepła z dostarczonej energii, 2. Skąd założyłeś sprawność tego układu na poziomie 25%? to szacunek. wstaw sobie ile chcesz, to kalkulator do obliczeń. Zwróć uwagę, że symulujac różne sprawności nie mają one liniowego wpływu na zyski. Nigdzie w sieci nie znalazłem wartości sprawności dla kolektora dachowego. Kolektory słoneczne mają sprawnosci od ok. 50% do 80 ( paru )%. Kolektor dachowy musi z założenia konstrukcji mieć mniejszą sprawność. Sądzę, że te 25% to minimalna wartość. Można pewnie wyciągnąć więcej. 3. Dlaczego w kosztorysie wrzuciłeś pompę CO ? Bo porwnywałem zwrot nakładów kolektora dachowego przy ogrzewaniu PC. 4. Dlaczego 3 mail-e wcześniej uważasz, że większa połać dachu to para w gwizdek ? Przecież chyba woda w zbiorniku CWU się nie zagotuje ?? Dlatego, że większy kolektor dachowy nie przynosi znaczących zysków w okresie zimowym ( listopad-styczeń ). Może dać Ci i 100% ale w całkowitym bilansie w tym okresie to ułamek, mozę 1% różnicy, a nakłady na instalację ( rurki, czynnik, mocniejsza pompa itd. ) znaczące. A od maja do września i tak masz ponad 100% pokrycia cwu z 30 m2. Tu chodzi głównie o cwu latem, gdy PC byłaby wyłączona lub w jakimś stanie standby aby nie ciągnęła swoich 1,5-2 kW. w okresie grzewczym, chodzi aby nie marnować ciepełka w przedziale 30-55C. 5. Myślisz, że jest szansa, że pod grafitową dachówką czasami temperatura sięgnie powyżej 100 ? Możliwe, nie testowałem. Bardziej obawiam się delty temp. 6. Co w sytuacji, gdzie po upalnym dniu nadchodzi średnio ciepły wieczór, pompa cały czas pompuje, bo ma np. glikol > 35%, a w zbiorniku CWU jest woda np 55%? Chyba trzeba zrobic logicznego AND-a miedzy czujnikiem temperatury w kolektorze i (temp_kolektora > temp_zbiornika) pewnie tak, tak jak pisałem wcześniej, nie zagłębiałem się w temat po przeanalizowaniu kosztów i zysków do tego etapu, który przedstawiłem Ponadto Adam_mk coś pisał o "spapraniu dachu", ale nie określił o co mu chodziło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Szarbia 21.08.2006 08:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2006 przecież ściana wewnętrzna nie może stać na izolacji. Wlasnie, ze moze : "Produkty do izolacji cokołów fundamentowych ścian" Novomur/Novomur light http://pl.schoeck.com/index.php?scriptlet=Schoeck/Products&id=2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jedr 13.09.2006 17:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Września 2006 O izolacje scian pytalem. Ja mam Silke 25cm + 30 cm ocieplenia - pierwotnie konstrukcja z dwuteownikow drewnianych wypelnionych welna celulozowa oblozona plyta OSB ... Może zamiast konstrukcji z dwuteowników zastosować kołki Baumit KlebeAnker i 25-30cm styropianu Neopor (BASF) o L=0.032? Kołki mocuje się do muru i na nie nakleja styropian. Baumit podaje że można zastosować styro do 30 cm grubości: http://www.baumit.com/imperia/md/content/baumitpl/prospekty/klebeanker.pdf[/img] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Szarbia 13.09.2006 19:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Września 2006 http://www.baumit.com/imperia/md/content/baumitpl/prospekty/klebeanker.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lazik 13.09.2006 19:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Września 2006 O izolacje scian pytalem. Ja mam Silke 25cm + 30 cm ocieplenia - pierwotnie konstrukcja z dwuteownikow drewnianych wypelnionych welna celulozowa oblozona plyta OSB ... Może zamiast konstrukcji z dwuteowników zastosować kołki Baumit KlebeAnker i 25-30cm styropianu Neopor (BASF) o L=0.032? Kołki mocuje się do muru i na nie nakleja styropian. Baumit podaje że można zastosować styro do 30 cm grubości: http://www.baumit.com/imperia/md/content/baumitpl/prospekty/klebeanker.pdf[/img] http://www.termoorganika.pl/produkty/sciana/platinium_plus.asp -Platinmum+ ma L=0.031 i jest to unowocześniona TermoLambda która miała L=0.032 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
SNCF 13.09.2006 19:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Września 2006 idea słuszna, mnie się podoba to klejenie zamiast kołkowania racja ale jaka masz pewnosc ze polski robotnik trafi ci ciapką kleju na plycie styropiuanu w kołki juz powbijane ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jedr 13.09.2006 20:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Września 2006 Czemu artur11 zakłada ogrzewanie podłogowe? W domu pasywnym wystarczy grzałka w kanale wentylacyjnym: http://img97.imageshack.us/img97/7242/hhhoj4.pngPodłogówka jest także w domu pasywnym w przewodniku budowlanym. Nie wiem po co? Jeżeli zapotrzebowanie na energię pokryje nagrzewnica w wentylacji czemu instalują dodatkowe systemy grzewcze?http://www.passivhaustagung.de/englisch/Passive_House_E/compact_system_passive_house.htm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Zonzi 13.09.2006 20:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Września 2006 IMHO to dobry system ale dla starych tynkow. Na nowe podloza jak na razie jestem przekonany wylacznie do klejenia bez kolkowania. Przy okazji czy mozecie podac jakies linki do przekrojow ocieplen w domach pasywnych ? Moj architekt ma watpliwosci co do poprawnosci konstrukcji 24 cm silka i 20 cm styropianu. Mowi ze dzwonil do wkonawcow i nikt nie polecal bo to problemy a do tego punkt rosy wypada w przegrodzie tj styropianie. Proponuje mi ze wpisze 15 cm a zrobie jak bede chcial. PozdrawiamZonzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jezier 13.09.2006 21:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Września 2006 Zonzi. Twój projektant jest jakiś niedouczony. Jeśli punkt rosy nie występuje przy 15 cm styropianu to tym bardziej przy 20. Im więcej izolacji tym dla warunków wilgotnościowych w scianie lepiej. Jeśli nie wierzysz to ściągnij sobie z netu dowolny program do takich obliczeń. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Jacek K. 14.09.2006 06:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Września 2006 Mowi ze dzwonil do wkonawcow i nikt nie polecal bo to problemy a do tego punkt rosy wypada w przegrodzie tj styropianie. Proponuje mi ze wpisze 15 cm a zrobie jak bede chcial. A projektant gdzie życzyłby sobie punkt rosy? I jakie problemy przy wykonastwie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.