Gość Jacek K. 14.09.2006 07:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Września 2006 Czemu artur11 zakłada ogrzewanie podłogowe? W domu pasywnym wystarczy grzałka w kanale wentylacyjnym: http://img97.imageshack.us/img97/7242/hhhoj4.png Podłogówka jest także w domu pasywnym w przewodniku budowlanym. Nie wiem po co? Jeżeli zapotrzebowanie na energię pokryje nagrzewnica w wentylacji czemu instalują dodatkowe systemy grzewcze? http://www.passivhaustagung.de/englisch/Passive_House_E/compact_system_passive_house.htm Radzę się nie sugerować tym rysunkiem, bo przedstawia on agregat reku+cwu+akumulator ciepła+PC do odzysku ciepła. Takie ustrojstwo kosztuje coś z 30 tys. albo więcej. Już sam pomysł odzysku ZA reku ciepła poprzez PC jest trochę jakby nietrafiony. To nie tak do końca prawda, że w domu pasywnym wystarczy grzałka w kanale wentylacyjnym. Przy większych powierzniach do grzania ucieczka ciepła jest również większa i grzałka 2kW może nie wystarczyć (a nie wolno podrzewać powietrza powyżej 40 st. C ze względów zdrowotnych). Zastosowanie podłogówki może mieć sens w takim wypadku. Artur chce stosować ogrzewanie kominkowe i prędzej przez ten kominek się ugotuje w swoim domu. W Przewodniku Budowlanym pisano wielokrotnie, że ich dom jest eksperymentem i raczej nie ma sensu powielać ich rozwiązań. Wpakowano tam bardzo dużo technologii, które w normalnym domu się wykluczają, np grzejniki i podłogówka. Przypominam, że ich budynek kosztował 500 tys. zł w stanie surowym zamkniętym z częścią instalacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jezier 14.09.2006 08:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Września 2006 A projektant gdzie życzyłby sobie punkt rosy? I jakie problemy przy wykonastwie? Zapewne chciałby poza ścianą. Zresztą słusznie ja też nie chciałbym aby występował w scianie. Szkoda tylko, że nie wie iż czym więcej styro tym korzystniej. A wykonawcy to maja problemy tylko z cieciem tak grubego styropianu. Zwykłe nożyki im nie wystarczają. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Jacek K. 14.09.2006 11:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Września 2006 Zapewne chciałby poza ścianą. Zresztą słusznie ja też nie chciałbym aby występował w scianie. Szkoda tylko, że nie wie iż czym więcej styro tym korzystniej. Może ja wyobraźni nie mam, ale jak izoterma punktu rosy może przebiegać poza ścianą dwuwarstwową? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ravbc 14.09.2006 11:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Września 2006 Zapewne chciałby poza ścianą. Zresztą słusznie ja też nie chciałbym aby występował w scianie. Szkoda tylko, że nie wie iż czym więcej styro tym korzystniej. Może ja wyobraźni nie mam, ale jak izoterma punktu rosy może przebiegać poza ścianą dwuwarstwową? No ewidentnie wyobraźni brakło... Wystarczy w tynk zewnętrzny wtopić przewód/siatkę grzewczą (taką jak do podłogówek) i podłączyć to do prądu... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jezier 14.09.2006 11:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Września 2006 Materiały posiadają opór dyfuzyjny. Do tego dochodzi współczynnik przenikania ciepła. Prawidłowo łącząc materiały nasycenie pary wodnej w przegrodzie w żadnym miejscu nie powinno dojść do 100%. Nawet przy najbardziej niekorzystnych warunkach wewnetrznych i zewnętrznych.Jeśli ściana jest odpowiednio zaprojektowana to wszystko jest ok.Wykres dla takiej ściany wygląda np. tak:http://www.systemyogrzewania.pl/foto/1_441_foto.jpgNiebieska linia to ten osławiony punkt rosy a zielona to rzeczywiste nasycenie parą wodną. Brązowa to temperatura. a program do obliczeń cieplno-wilgotnosciowych można ściągnąć ze strony producenta:http://www.datacomp.com.pl/index.php?id=16 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Patos 16.09.2006 07:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Września 2006 A gdzie jest wentylacja połaci? Widzę, że też to zauważyłeś ... Przecież kontrłaty są właśnie po to, żeby robić dystans pomiędzy warstwą izolacji, a łatami. Tutaj łaty leżą bezpośrednio na folii, więc spływająca woda będzie się na nich zatrzymywała, gnicie łat po kilku latach, duża też szansa, że zacznie nam cieknąć na ocieplenie Już dwa domy widziałem z tym błędem i to oba w Zielonce koło Warszawy, niedaleko salonu Harleya, pewnie ta sama ekipa to robiła ( sp.....ła ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Jacek K. 16.09.2006 08:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Września 2006 Jezier fajny programik. Wychodzi na to, że typowa ściana ze styro przy dużym mrozie może tracić więcej ciepła niż wynika to z jej U wskutek zawilgocenia termoizolacji. Obawiałem się tego i dlatego mam w projekcie od wewnątrz folią paroizolacyjną na ścianie konstrukcyjnej + 24cm styro od zewnątrz. Folia musi być przykryta rusztem i płytami, np g-k. Martwi mnie tylko bardzo duża złych opinii o płytach g-k. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jabko 16.09.2006 19:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Września 2006 W najnowszym muratorze piszą co by w domach energooszczędnych dawać kuchnie od zachodu. To jak to w końcu jest Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Jacek K. 17.09.2006 05:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Września 2006 W najnowszym muratorze piszą co by w domach energooszczędnych dawać kuchnie od zachodu. To jak to w końcu jest Chodzi Ci o schemat na str. 146? Kuchnia może być wg niego również na wschodzie. Ja mam kuchnię na płd-zach. narożniku domu i bynamniej nie wynika to energooszczędności. A schematem się nie przejmuj: Murator umieszcza łazienki na kierunkach południowych, a tam powinny być pomieszczenia w ktorych ludzie przebywają najdłużej. Raczej jest to bzdura. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jezier 17.09.2006 21:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Września 2006 Wychodzi na to, że typowa ściana ze styro przy dużym mrozie może tracić więcej ciepła niż wynika to z jej U wskutek zawilgocenia termoizolacji. Obawiałem się tego... Mógłbyś rozwinąć tę myśl. Jakiego zawilgocenia się dopatrzyłeś i jaki wpływ to ma na styropian? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
msobanie 17.09.2006 21:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Września 2006 Witam,Mam prosbe do tych, co potrafia liczyc te litry:1. Ilu litrowy jest moj dom, skoro spala 2000-2300 litrow propan-butanu na sezon? Podam jeszcze ze cwu grzeje pradem.2. Co musze zrobic aby dom byl 5 litrowy? Obecnie BK24 +12 styro, w dachu 15 (na razie) cm welny, docelowo mialo byc 25 cm. Pow uzytkowa 180 m2.3. Ile litrow mi spali propan-butanu na sezon jesli juz bedzie 5 litrowy?PozdrawiamMirek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 17.09.2006 22:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Września 2006 Witam, 1. Ilu litrowy jest moj dom... pojęcie to jest umowne i oznacza ilość spalanego gazu lub oleju opałowego w sezonie na 1 m2 powierzchni użytkowej domu. Wychodzi, że Twój dom jest ok. 11-12 litrowy. ( może nieco mniej, propan-butan ma większą wartość opałową ). Witam, Ile litrow mi spali propan-butanu na sezon jesli juz bedzie 5 litrowy? A niby jak tego chcesz dokonać skoro masz już wybudowany dom ? Takie założenia lepiej robić na etapie projektu. Podejrzewam, że przygotowany jesteś na sporą modernizację... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Jacek K. 18.09.2006 06:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Września 2006 Wychodzi na to, że typowa ściana ze styro przy dużym mrozie może tracić więcej ciepła niż wynika to z jej U wskutek zawilgocenia termoizolacji. Obawiałem się tego... Mógłbyś rozwinąć tę myśl. Jakiego zawilgocenia się dopatrzyłeś i jaki wpływ to ma na styropian? Jeśli dobrze odczytuję wykresy z podanego programiku to obszar zakreskowany (zielona linia nad niebieską) oznacza wykraplanie się wody z pary wodnej. Takie obszary pojawiały się przy większych mrozach (np -20) i wilgotności wewn. np 60%. Czyżbym coś źle odczytywał? Wpływ zawilgocenia na styropian jest taki, że dosyć szybko traci on swoją izolacyjność. Podam źródło jak znajdę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jezier 18.09.2006 13:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Września 2006 Te zakreskowane pola dobrze odczytałeś. Ale jak słusznie zauważyłes dopiero przy bardzo niskich temperaturach sie one pojawiają i przy wysokiej wilgotnoście wewnętrznej. Aby uzyskać tak wysoka wilgotność wewnątrz przy takim mrozie, trzeba nawilżać powietrze. Takich mrożnych dni jest w roku jak na lekarstwo.Styropian jest materiałem odpornym na wilgoć i wodę. Ociepla się nim nawet fundamenty. Lambda styropianu suchego wynosi 0,04. Styropian dostępny na rynku prawie nie zawiera wody (tak z 1 kg/1m3). Partrzyłem na wykres zależności współczynnika przenikania ciepła (lambda) w zależności od zawilgocenia) dopiero od 50 lkg wody w 1m3 styropianu lambda zwiększyla się do 0,042. Według moich symulacji jest raczej niemożliwe takie zawilgocenie styropianu w ścianie dwuwarstwowej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
msobanie 18.09.2006 18:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Września 2006 Witam,Gosciu01, jestem caly czas w trakcie budowy. Nie mam tynku na zewnatrz (siatka + klej), poddasze niewykonczone (ocieplone 15 welny), takze docieplic moge i dach i na zewnatrz mam nadzieje tez sie da dokleic 10 cm styropianu do obecnej 12 - stki.Wentylacja mechaniczna w trakcie roboty (troche to jeszcze potrwa).Kwestia tylko: co moge porawic relatywnie malymi kosztami i mala ingerencja w budynek.Ocieplenia w podlodze nie wymienie ...PozdrawiamMirek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jezier 18.09.2006 18:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Września 2006 Witam, Mam prosbe do tych, co potrafia liczyc te litry: 1. Ilu litrowy jest moj dom, skoro spala 2000-2300 litrow propan-butanu na sezon? Podam jeszcze ze cwu grzeje pradem. 2. Co musze zrobic aby dom byl 5 litrowy? Obecnie BK24 +12 styro, w dachu 15 (na razie) cm welny, docelowo mialo byc 25 cm. Pow uzytkowa 180 m2. 3. Ile litrow mi spali propan-butanu na sezon jesli juz bedzie 5 litrowy? Pozdrawiam Mirek 1. Propan pozwala na uzyskanie z 1 litra ok 6,67 kWh ciepła (100% wartości opałowej). Jeśli zużywasz 2000-2300 litrów tylko na ogrzewanie to oznacza, że twój dom jest 7,4-8,5-litrowy. 1 litr to umownie 10 kWh. 2000*6,67/180 lub 2300*6,67/180 Ale to tylko wtedy jeśli system grzewczy miały 100% sprawność. A tak raczej nie jest. Są straty na przesyle, sterowaniu, wykorzystaniu, spalaniu. Więc raczej twój dom jest troszkę mniej litrowy niż wynika z prostego przemnożenia zużytych litrów przez ich kaloryczność. 2. Daj więcej styropianu na ściany 20 zamiast 12. 30 cm wełny w dach. Dokończ odzysk z wentylacji a dom powinien wyjść 5 litrowy. 3. i wtedy spalisz z 1500 litrów gazu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jezier 18.09.2006 20:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Września 2006 Wychodzi na to, że typowa ściana ze styro przy dużym mrozie może tracić więcej ciepła niż wynika to z jej U wskutek zawilgocenia termoizolacji. Przejżałem dane o zużyciu energii z zeszłego roku. w dniach 21-23 stycznia odnotowałem zużycie 294 kWh (98 na dobę). Były to dni gdy temperatura nocą spadała do -30 stopni. Nawet jeśli trochę ciepła można dodać od grzejących ludzi i troche wpadło przez okno to musze odjąć kilka kWh, które odpłynęły do szamba. Moje teoretyczne szczytowe zapotrzebowanie na cieplo wynosi 4,4 kW. Ja nie zauważyłem jakiejkolwiek zwiększonej ucieczki ciepła przy dużych mrozach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Jacek K. 18.09.2006 21:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Września 2006 Moje teoretyczne szczytowe zapotrzebowanie na cieplo wynosi 4,4 kW. Ja nie zauważyłem jakiejkolwiek zwiększonej ucieczki ciepła przy dużych mrozach. A jaką utrzymywałeś wilgotność w czasie tych mrozów? Ja się nie przejmuję pokojami czy kuchnią, ale mam w projekcie łazienkę od północy i w ścianie może coś tam się skraplać. Jeszcze jedno: skąd masz dane nt zależności lambdy od zawilgocenia styropianu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jezier 19.09.2006 09:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2006 Nie notuję wilgotności, gdzieś pewnie między 40-50% była. Porób symulacje procesów cieplno-wilgotnościowych zachodzących w ścianie w ciągu całeo roku.http://www.hoki.ibp.fhg.de/wufi/downl_form_33ful_p.htmlTo jest bardzo dobry program. Można w nim też oglądać bardzo dokładne charakterystyki materiałów budowlanych, których nie można znależć na stronach producentów.A tutaj znajdziesz opis co ten program potrafi:http://www.hoki.ibp.fraunhofer.de/ibp/publikationen/konferenzbeitraege/pub1_42.pdf#search=%22%20%22wufi%22%22 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Zonzi 19.09.2006 21:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2006 Witam A propo wczesniejszego posta o zastrzezeniach architekta to juz teraz podaje tylko ew. problemy wykonawcze. - brak standardowych listew startowych 20 cm, brak kotew, mniejsze swiatlo okien. Proponuje dac termoorganike 16 cm ale o zmniejszonej lambda (chyba chodzi o Platinium plus - 0,031) Sam juz nie wiem czy nie zrezygnowac z Silki i nie dac BK +16 cm zwyklego styro. W najnowszym Ladnym Domu jest dodatek - mieszkac taniej. Podaja rozne wyliczenia tylko niestety nie podaja jak zrobic np 25 cm izolacji na scianach. Podaja za to jak ocieplic dach 30 cm. Wg Ladnego Domu str 21 powinno to sie robic pomiedzy krokwiami to normalne ale i nad i pod krokwiami ? Pod krokwiami to rozumiem na stelazu dajemy extra warstwe izolujaca ale nad krokwiami z uzyciem desek dystansowych ? PozdrawiamZonzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.