Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

18-Paź-2009 10:29:37 :

Analizę przeprowadziłem, aby pokazać, że podawane przez Brzęczkowskiego straty przez fundament 400kWh/m2 rocznie są nierealne. Z obliczenia wychodzi poniżej 60kWh/mb w sezonie grzewczym dla całego układu (ściana o wysokości 1m i posadzka o szerokości 5m).

Sam zainteresowany skomentował to następujaco :

Dla ścisłości - Licznikowa różnica w zużyciu energii identycznych dwóch połówek wahała się od 6000 do 9000 kWh rocznie. długość fundamentu 22mb. Napisałem Szanowny Panie, że nie wiem ile z tych 400kWh/mb poszło do gruntu a ile przez zwiększoną wilgotność ściany. Ściana z wełną od środka i paroizolacją miała cały czas zawilgocenie poniżej 1% a ta "ocieplana" bez paroizolacji miał 5% po pierwszej zimie potem przybywało po 2% potem 1 % przy rozbiórce było między 11 a 12 %.

Raczyłby Pan dla ścisłości tak moje pomiary komentować – 400kWh / liczone na mb fundamentu a nie do fundamentu.

 

Sęk w tym, że liczyłem to na 1mb fundamentu. Można mi nawet zarzucić, że nie uwzględniam przestrzennego charakteru tych strat (narożników budynku).

Oczywiście uwzględniłem przy tym normowe właściwości izolacyjne materiałów, ponieważ brak było podstaw, aby podawać inne.

 

Co Wy na to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie lepiej policzyć te straty po odjęciu ciepła traconego przez ściany oraz podłogę. Wtedy powinny wyjść rzeczywiste straty przez sam mostek.

W przeciwnym razie straty mocno zależą od grubości użytych materiałów do ocieplania. I jak sądzę u każdego może być "ciut" inaczej.

Mi przy grubym ociepleniu (30 cm ściana, 20 cm podłoga, 20 cm fundament z klasycznym mostkiem tzn ceramika-bloczek betonowy) straty na mb mostka wychodzą około 3W.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi przy grubym ociepleniu (30 cm ściana, 20 cm podłoga, 20 cm fundament z klasycznym mostkiem tzn ceramika-bloczek betonowy) straty na mb mostka wychodzą około 3W/K.
Ale na pewno nie uwzględniłeś zwiększającej się wilgotności materiałów izolacyjnych, które w końcu zmuszą Cię do rozbiórki budynku ;).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale na pewno nie uwzględniłeś zwiększającej się wilgotności materiałów izolacyjnych, które w końcu zmuszą Cię do rozbiórki budynku ;).

Zaskakująca sugestia.

 

Podciąganie kapilarne mam odcięte przy pomocy foli fundamentowej.

(Od środka mam docieploną tylko ściankę kolankową ale tam pójdzie folia aluminiowa.)

Przy tak grubym ociepleniu (30 cm styropianu) woda może wykraplać się jedynie w styropianie przy bardzo dużych mrozach (-20oC) i dużej wilgotności wewnętrznej rzędu 90%. A więc będzie jej na tyle mało, że będzie mogła sobie spokojnie odparować.

 

Czyżby było coś jeszcze oprócz wentylacji i szczelności większej w środku niż na zewnątrz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyżby było coś jeszcze oprócz wentylacji i szczelności większej w środku niż na zewnątrz?
Niektórzy twierdzą, że wilgotność styropianu systematycznie rośnie. Mylą się przy tym w zeznaniach. Raz piszą o wilgotności 12% określanej wagowo, a raz objętościowo. Np. 12% zawilgocenie styropianu określane wagowo dla styropianu o gęstości 20kg/m3 oznacza 2,4l wody w jednym m3. Objętościowo będzie to 0,24%.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyżby było coś jeszcze oprócz wentylacji i szczelności większej w środku niż na zewnątrz?
Niektórzy twierdzą, że wilgotność styropianu systematycznie rośnie. Mylą się przy tym w zeznaniach. Raz piszą o wilgotności 12% określanej wagowo, a raz objętościowo. Np. 12% zawilgocenie styropianu określane wagowo dla styropianu o gęstości 20kg/m3 oznacza 2,4l wody w jednym m3. Objętościowo będzie to 0,24%.

Hehe, ciekawiej to wygląda policzone w drugą stronę: 12% wilgotności "objętościowej", to 700% wagowo, czyli 1 m3 takiego "styropianu" ważył by ok. 140 kg. :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyżby było coś jeszcze oprócz wentylacji i szczelności większej w środku niż na zewnątrz?
Niektórzy twierdzą, że wilgotność styropianu systematycznie rośnie. Mylą się przy tym w zeznaniach. Raz piszą o wilgotności 12% określanej wagowo, a raz objętościowo. Np. 12% zawilgocenie styropianu określane wagowo dla styropianu o gęstości 20kg/m3 oznacza 2,4l wody w jednym m3. Objętościowo będzie to 0,24%.

Gdzieś widzaiłem wyniki badań, które pokazywały, że styropian położony na świerzym (mokrym) budynku nabiera dużo wilgoci a potem przez kilka lat wysycha do stanu normalnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- czy ktoś z Was był na tyle nierozsądny, aby zafundowac sobie taras/balkon?

Ja mam mieć balkon, chyba że druga połówka da się namówić na balkon francuski czyli bez płyty a okno balkonowe zabezpieczone balustradą.

Czy ktoś weryfikował zastosowanie specjalnie dla balkonu płyty stropowej ytong z betonu komórkowego z zaznaczeniem, że dom nie jest budowany z betonu komórkowego a strop jest np. z terivy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Buduje dom podobny do Pasywnego Lipińskich ale jako, że żona uparła się na kominek, próbuje go jakoś racjonalnie wykorzystać. Tak więc oprócz płaszcza wodnego wymyśliłem następujący koncept.

1. komin muruje z klinkierówki, w środek kanału daje wkład z kwasówki. Wkładu nie ocieplam żadną wełną, w odróżnieniu od rozwiązań systemowych, chce aby klinkier się nagrzewał.

2. odrzucam z góry system rozprowadzenia ciepłego powietrza, bo ma dużo wad, ale wymyśliłem, że przecież przestrzeń między wkładem kominowym a cegłami klinkierowymi można wentylować i ogrzane powietrze pakować od razu do rekuperatora, co daje mam wyższą temperaturę powietrza wywiewanego, co z kolei da mi większa temperaturę powietrza wwiewanego.

 

A wątpliwości mam takie:

Czy wkład kominowy jest wystarczająco szczelny aby mogło go bezpośrednio owiewać powietrze?

Ponadto planuje jako jedyne źródło ciepła nagrzewnice wodną w centrali wentylacyjnej.

Co wy na to? Jakieś widoczne błędy logiczne lub praktyczne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Buduje dom podobny do Pasywnego Lipińskich ale jako, że żona uparła się na kominek, próbuje go jakoś racjonalnie wykorzystać. Tak więc oprócz płaszcza wodnego wymyśliłem następujący koncept.

1. komin muruje z klinkierówki, w środek kanału daje wkład z kwasówki. Wkładu nie ocieplam żadną wełną, w odróżnieniu od rozwiązań systemowych, chce aby klinkier się nagrzewał.

2. odrzucam z góry system rozprowadzenia ciepłego powietrza, bo ma dużo wad, ale wymyśliłem, że przecież przestrzeń między wkładem kominowym a cegłami klinkierowymi można wentylować i ogrzane powietrze pakować od razu do rekuperatora, co daje mam wyższą temperaturę powietrza wywiewanego, co z kolei da mi większa temperaturę powietrza wwiewanego.

 

A wątpliwości mam takie:

Czy wkład kominowy jest wystarczająco szczelny aby mogło go bezpośrednio owiewać powietrze?

Ponadto planuje jako jedyne źródło ciepła nagrzewnice wodną w centrali wentylacyjnej.

Co wy na to? Jakieś widoczne błędy logiczne lub praktyczne?

 

Czy wiesz jaka będzie temperatura powietrza z takiego wymiennika kominowego? Wymienniki reku mają najczęściej są plastikowe i max jego temperatura to 80st.Pytałem kiedyś o to bo planowałem w ten sposób nagrzewać powietrze wdmuchiwane do domu do domu właśnie przez rurę owiniętą dookoła rury spalinowej nad kominkiem zanim wejdzie w komin. Ale nie uzyskałem żadnej informacji - nie pozostaje spróbować. Ale na razie czasu brak.

 

Docelowo planuję ocieplić komin od zew. w części wystającej ponad dach styropianem minimum 5cm. i na to dać płytki klinkierowe.

 

 

Co do twoich wątpliwości:

Nie ocieplony komin będzie sporym mostkiem w Twoim Pasywniaku.

nie ocieplony komin może mieć problemy z cugiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponadto planuje jako jedyne źródło ciepła nagrzewnice wodną w centrali wentylacyjnej.

Co wy na to?

Jeżeli to będzie dom pasywny lub prawie pasywny, to takie źródło ciepła wystarczy. Przy dużych mrozach (parę dni w roku) dodatkowo włączysz jakiś przenośny grzejnik elektryczny i będzie OK. Plusem są tu bardzo niskie nakłady na system grzewczy.

A jak planujesz ciepłą wodę użytkową?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...