Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

A propo wody użytkowej to pomysł jest taki aby podgrzewać wstępnie wodę w zbiorniku buforowym za pomocą: latem - kolektor dachowy ala HenoK, a zimą kolektor plus płaszcz wodny, a następnie docelowa temperatura w razie potrzeb w pogrzewaczach przepływowych umieszczonych w pobliżu punktów czerpania wody (czyli podgrzewacz w kuchni, w łazience na dole i na piętrze). W zbiorniku buforowym jeszcze na wszelki wypadek grzałka elektryczna, choćby po to aby podgrzać wodę do temperatury pozwalającej na dezynfekcję instalacji.

 

Czy wiesz jaka będzie temperatura powietrza z takiego wymiennika kominowego? Wymienniki reku mają najczęściej są plastikowe i max jego temperatura to 80st.

 

Poszukam może są takie z wymiennikiem metalowym. A po za tym nie sądzę aby temperatura przekraczała 50 stopni. Zresztą powietrze ogrzane przez komin będzie się jeszcze mieszać z resztą powietrza wywiewanego z domu.

 

Co do cugu to wydaje mi się że nieocieplenie komina w części ogrzewanej nie wpłynie na cug. A po za tym w domu który prawie w całości oparty jest na różnego rodzaju instalacjach elektrycznych, można również założyć wentylator na kominie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Buduje dom podobny do Pasywnego Lipińskich ale jako, że żona uparła się na kominek, próbuje go jakoś racjonalnie wykorzystać. Tak więc oprócz płaszcza wodnego wymyśliłem następujący koncept. (...)

 

A ja buduję dom dość ciepły. Naczytałem się, nagłowiłem, naliczyłem i generalnie to wychodzi na to, że im prościej tym taniej i lepiej. Jak kominek to bez płaszcza, jak bez płaszcza to koza, jak koza to jakaś ładna - żywi się powietrzem z pomieszczenia.

 

Ktoś mi powie jak takie coś pogodzić z wentylacją mechaniczną? Są jakieś patenty na wykonanie zamykanej/otwieranej/szczelnej dziury doprowadzającej powietrze dla kozy? Są jakiś patenty zamykające rurę do komina tak aby nie uciekało ciepło? Pamiętam, że był, kiedyś na forum pewien znany pan (TB), który propagował kominki otwarte w domach pasywnych.

 

A jeszcze wracając do pomysłów kol. Brass - drogie to wszystko. Za kominek i to co do niego potrzebne to trzeba 20tyś wydać. Za 15 tyś to już jest pompa ciepła 2,5KW włącznie z podłogówką i montażem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Wiem, że już ktoś kiedyś pisał o czujnikach temperatury ale nie mogę znaleźć. Jakie czujniki zastosować i jaki wyświetlacz/sterownik zastosować aby można w prosty sposób odczytywać temperaturę z różnych miejsc w budynku. Czujników będzie kilkanaście/kilkadziesiąt.

Proszę o jakieś sugestie gdzie warto takie czujniki zamontować. Moje typy miejsc to :

1-w kilku miejscach pod płytą fundametową

2-wlot wylot GWC oraz jeszcze w kilku punktach w nim

3-okolice rekuperatora

4-pomiędzy styropianem a murem, ściana północna a południowa

5-kilka w buforze, zasilania powroty

6-temp. posadzki wewnątrz, może też ściana

7-pod podjazdem

8-oczyszczalnia

9-pod dachem

co jeszcze ? pozdrawiam adam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam,

kolejny raz chciałabym zwrócić się o radę do specjalistów (mam nadzieję, że mnie nie pogonicie). Odebrałam już projekt i chciałabym dowiedzieć się jeszcze pewnych rzeczy:

1. Ocieplenie

a) fundamentu:

- czy ociepla się też ściany fundamentowe wewnętrzne?

- przyjęto ocieplenie ścian fundamentowych zewnętrznych polistyrenem ekstrudowanym Austrotherm XPS 30 SF 12 cm (lambda na stronie producenta <0,035) - izolacja pociągnięta do poziomu podłogi, dom nie będzie miał żadnych stopni, więc wejście będzie na poziomie zero, nie będzie żadnej dodatkowej warstwy np. klinkieru - czy te 12 cm jest ok? czy można zastosować ewentualnie inny rodzaj pol. ekstrudowanego, bo ten austrotherm kosztuje ok. 510 zł/m3

b) podłogi na gruncie:

- część mieszkalna - materiał jak wyżej 15 cm

- część pod garażem - materiał jw 5 cm

c) dookoła garażu

- płyty austrotherm STK EPS T 5 cm – wg producenta lambda 0,045 – podane jako izolacja akustyczna, do umieszczenia na stropie parteru i ścianie pomiędzy garażem a częścią mieszkalną

Konsultując z Wami wcześniej izolację proponowaliście chyba 10 cm na ścianie a 15 na stropie, chodziło chyba jednak o zwykły styropian, czy przy tym austrothermie chudsza izolacja będzie ok. (chociaż te 0,045 nie wygląda jakoś nisko)

d) ścian zewnętrznych (część nośna to 25 cm porotherm)

- austrotherm EPS 032 fasada Premium – 15 cm (wg producenta lambda 0,032)

e) dachu (zachowana ciągłość ocieplenia przy murłacie)

- między krokwiami austrotherm EPS 0037 dach 20 cm (wg producenta lambda 0,037)

- strop między kleszczami austrotherm 15 EPS 70-040 20 cm (wg producenta lambda 0,040)

 

2. Wentylacja

- zaprojektowano wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła. Centralę umieszczono w projekcie na poddaszu w części nieocieplonej czyli na stropie poddasza – czy wówczas należy jakoś specjalnie ocieplić jednak to miejsce?

- przyjęto zapotrzebowanie 310 m3/h

- propozycja rekuperatora Mistral 600 P 350-600 m3/h

- wstępny podgrzew powietrza ma zapewnić nagrzewnica elektryczna – na rysunkach jest ich dwie sztuki 2kw

- kanały to Spiro z folią aluminiową typu flex + izolowanie otuliną z wełny mineralnej w płaszczu z folii aluminiowej

- doprowadzenie powietrza do kominka wolnostojącego odrębnym kanałem w podłodze

- w kotłowni ma być jednak wentylacja grawitacyjna – to chyba „niezamykany kanał nawiewny”

3. Ogrzewanie

- kocioł kondensacyjny 24 kw + zbiornik na 200l

- podłogówka, grzejniki, w tym grzejniki kanałowe pod przeszkleniami w salonie – i tu właśnie pytanie, jak te grzejniki kanałowe mają się do izolacji podłogi, bo przecież trzeba zrobić „dziurę w podłodze”

Według projektanta instalacji całkowite zapotrzebowanie ciepła na potrzeby centralnego ogrzewania budynku wynosi Qco =16,6 kw (czy to możliwe, żeby wyszło tak nisko???). Z moich obliczeń współczynnik A/V wyszedł mi 0,616.

 

4. Inne

– jak najlepiej zamontować okna i rolety okienne – okna – czy w ścianie nośnej czy wysunąć do warstwy ocieplenia, rolety – czy będzie dobrze, kiedy będą nad oknem (lub nadprożem – nie wiem jak ko instrukcyjnie lepiej) i ocieplenie na nie zajdzie?

- jakie parametry drzwi wejściowych i bramy garażowej przyjąć?

 

Strasznie obszerny post, ale chciałam zawrzeć od razu wszystkie pytania. Jeśli więc mogę prosić Was uprzejmie o spojrzenie na te założenia i ewentualne wskazówki będę bardzo wdzięczna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na szybkiego bo dziś mnie czas ogranicza to daj spokój z jakimikolwiek styrodurami(!)- XPS, to ściema a droga jak diabli.

Pod posadzkę na gruncie zwykły EPS100 lub ewentualnie EPS200 (ale wystarczy EPS100).

Na ściany fund. też dałbym EPS ale ten Aqua lub hydropian czyli te wodoodporne tyle że one sa chyba tylko mocne czyli EPS200 ale to i tak taniej niż ten XPS.

Ostatecznie jak dobrze zabezpieczysz przed wodą ściany fund. to spokojnie wystarczy teżEPS100.

12 cm na ściny fund. to OK.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.Odebrałam już projekt i chciałabym dowiedzieć się jeszcze pewnych rzeczy:

1. Ocieplenie

a) fundamentu:

-

b) podłogi na gruncie:

-

c) dookoła garażu

-

d) ścian zewnętrznych (część nośna to 25 cm porotherm)

 

e) dachu (zachowana ciągłość ocieplenia przy murłacie)

 

 

2. Wentylacja

-

3. Ogrzewanie

 

Według projektanta instalacji całkowite zapotrzebowanie ciepła na potrzeby centralnego ogrzewania budynku wynosi Qco =16,6 kw (czy to możliwe, żeby wyszło tak nisko???).

 

4. Inne

 

Po kolei:

 

1.

a) j-j już napisał co trzeba. Dałbym Hydropian ale za to więcej. A właściwie "dałem" :)

 

b) XPS pod wylewkę? Idiotyzm. Patrz post j-j.

 

c) Nie rozumiem, co to znaczy "dookoła garażu" - sprecyzuj. Czy garaż będzie ogrzewany? Jeśli nie, to między nim a domem dałbym grubiej. Podobnie co to znaczy "na stropie parteru"? Może jakiś przekrój?

Zapomnij o marce styropiany, patrz na współczynnik. 0,045 to straszna lipa.

d) Policz, czy nie lepiej (taniej) wyjdzie 20cm zwykłego styropianu. Moim zdaniem tak - i jak tak zrobiłem.

e) Czemu styropian? Czemu tak mało? Powinno być min. 30cm. I chyba wełna się do tego lepiej nadaje. Poddasze jest mieszkalne, więc tutaj prawidłowa wersja to warstwa 20cm wełny między krokwiami a następnie druga warstwa 10cm prostopadle na ruszcie.

 

2. Wentylacja

 

Oczywiście reku powinien być możliwie jak najlepiej ocieplony - błędy i wypaczenia tutaj całkowicie pozbawiają inwestycję sensu. Zobacz, jak zrobił to j-j: cały reku pod gruuubą warstwą wełny.

 

Nagrzewnice elektryczne to droga zabawka- chyba ideą instalacji z rekuperacja jest oszczędzanie?

 

Jesli chodzi o markę, to ja bym na Twoim miejscu zerknął na jan-gazy. Wydają się solidne i z głową zaprojektowane no i konstruktor ma dobre podejście typu "no bullshit" (NBS).

 

3. Ogrzewanie

 

16,6 kW to strasznie DUŻO, jak na taki domek (ile to dokładnie ma metrów kw i sześć?). Mój się miejsci (wedle obliczeń) poniżej 10kW (220m2 pow ogrzewanej).

 

Ja kupiłem piec 24kW, ale nie zrobiłbym tego ponownie. Chyba Junkers ma niedrogie piece o małej mocy - ważne, żeby modulował od najniżesze możliwej wartości, bo te 16 nawet (choć wydaje mi się to przesadą) jest obliczone dla -20 stopni, co zdarza się kilka godzin do roku. Ekonomiczniej jest niedowymiarować i te kilka godzin spędzić w swetrze, niż przez 99% czasu mieć nieefektywnie pracujący kocioł.

 

Kanałowe są fajne, choc dość drogie. Ja w końcu zagęściłem tylko podłogówkę pod oknami. Należałoby kupić wersję możliwie jak najniższą (8-10cm, żeby nie przebić całkiem izolacji pod podłogą).

 

4.

Okna niby lepiej w warstwie ocieplenia, ale to nie każda ekipa potrafi, a norma np. mówi, że jak jest węgarek to nie liczymy mostka. Ja w końcu olałem i zlicowałem ze ścianą, m. in. także po to, aby uniknąć ew. problemów z montażem rolet (które wciąż planuje mieć i na które mnie wciąż nie stać :) ).

Rolety raczej integro, niż RKSy.

Parametry drzwi i bramy przyjmij takie, na jakie Cię stać! ;)

 

pzdr i powodzenia na wyboistej drodze, przed którą stoisz :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziękuję za szybką reakcję, trochę mnie podłamaliście z tym, że 16 kw to dużo, na szczęście to tylko projekt instalacji i wszystko jest jeszcze do usprawnienia na etapie realizacji.

Jeśli chodzi o doprecyzowanie, to:

- powierzchnia użytkowa - 177,19 m2,

- kubatura 1094,94 m3

- powierzchnia całkowita 228,45 m2

dom na planie prostokąta 15,63 x 10,05, kalenica 8,98

 

"dookoła garażu" i strop na parterze" - chodzi o ocieplenie garażu od strony mieszkalnej na ścianie i na stropie. Przekroje w pdf będę mieć dopiero w poniedziałek. Garaż ma zaplanowany grzejnik, ale nie wiem, czy to już oznacza, że jest ogrzewany.

 

Ogólnie rozumiem, że podarować sobie xps na fundamenty. To dobrze, bo to strasznie drogie. Jeśli chodzi o pozostałe ocieplenie na ściany, to chciałam od początku termoorganikę platinum plus, ale podobno ta fasada premium jest nieco tańsza. Wybór styropiany z neoporem był związany z tym, że wystarczy 15 cm, a to będzie tańsze w wykonaniu, ale może się mylę. Na podłogę widzę, że wystarczy zwykły. Pod dach też myślę, że lepiej dać wełnę. U nas jest tak, że poddasze "zamknięte" jest stropem i na tym stropie jest ocieplenie. Pozostały nad nim trójkąt jest już częścią nieocieplaną poddasza i tam zaplanowano właśnie rekuperator. Gdzieś właśnie na forum czytałam, że szkoda dawać w nieocieplanym miejscu. Może więc lepiej ocieplić dach do końca do szczytu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie rozumiem, że podarować sobie xps na fundamenty. To dobrze, bo to strasznie drogie.

 

Ursa w tym roku sprzedawała XPS po 350 zł/m3 - wiem bo po tyle kupował mi mój wykonawca na składzie budowlanym. Nawet w tej chwili jak na allegro wpiszesz "ursa XPS" to zobaczysz że jest do kupienia po 320 zł/m3 (ale widzę że w ofercie mają tylko cinkie płyty).

 

Jak badałem sprawe to styropiany typu Hydro, Aqua były w tej samej cenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziękuję za szybką reakcję, trochę mnie podłamaliście z tym, że 16 kw to dużo,

 

Czemu podłamaliśmy? Moim zdaniem jest to po prostu błędnie wyliczone. Albo w ogóle nie liczone, tylko przyjęte "z d.py". Poproś o obliczenia - mogą być w pliku z OZC. I bacznie obserwuj twarz "projektanta" :lol:

100W/m2 to mają standardowe domy z lat 90 z wentylacją mechaniczną. Twój dom w tej postaci powienien osiągać współczynnik o połowę przynajmniej lepszy. Czyli to DOBRE wieści, są :)

 

"dookoła garażu" i strop na parterze" - chodzi o ocieplenie garażu od strony mieszkalnej na ścianie i na stropie. Przekroje w pdf będę mieć dopiero w poniedziałek. Garaż ma zaplanowany grzejnik, ale nie wiem, czy to już oznacza, że jest ogrzewany.

 

No jak będziesz włączał ten grzejnik, to będzie ogrzewany :) Od razu mówie - wkładanie czegoś (ciepła) do dziurawego worka moim zdaniem nie ma sensu. No ale dla niektórych ciepełko w samochodzie jest ważne...

 

Jesli będziesz grzał, np. do 8-10 stopni, to może tak zostać. Jeśli nie, to dał bym więcej styro.

 

Ogólnie rozumiem, że podarować sobie xps na fundamenty. To dobrze, bo to strasznie drogie.

 

No kolega am76 mówi, że niekoniecznie - spradź. Ponowne - olej markę (austrotherm), patrz na parametry. XPS jest oczywiście najlepszy na fundamenty, więc jeśli cena podobna to...

 

Wybór styropiany z neoporem był związany z tym, że wystarczy 15 cm, a to będzie tańsze w wykonaniu, ale może się mylę.

 

Oczywiście, że się mylisz. Wykonanie tyle samo. Przeliczyłeś cenę i współczynnik? Czy po prostu podoba Ci się taki ładniutki szary? :p

 

Może więc lepiej ocieplić dach do końca do szczytu.

 

Jest to chyba dobre wyjście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To teraz zamieniam się rolą i zadaje pytania :lol:

 

Czeka mnie ocieplanie metodą lekką-suchą. Zastanawiam się, czy nie mógłbym wykorzystać do tego płyt Isoroc Isolight, a nie Isovent-L. Różnią się gęstością a więc i ciężarem.

 

Isolight polecają na mury szczelinowe, a do lekkiej-suchej już nie. Nie bardzo kumam dlaczego - jesli nie zapadają się pod własnym ciężarem w takim murze, gdzie x metrów leży na sobie, to co - jedna płyta się zapadnie i to leżąc na boku (h=60cm)?

 

Może jest jakiś inny tajemny powód?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ocieplałem poddasze wełną Isolight. Większość płyt rzeczywiście jest w miarę sztywna. Ale jeśli paczki z wełną przenieść parę razy, lub są składowane jak u mnie przez parę miesięcy, to płyty robią się jakieś takie miększe. Zwłaszcza zewnętrzne płyty w paczce. Ale zdarzają się i to wcale nie rzadko całe paczki miękkie.

Przy poddaszu mi to nie przeszkadzało. Zrobiłem podwójny(pod jętkami nawet potrójny) ruszt krzyżowy z beleczek 5cm/10cm rozstawionych co 48 cm (szerokość płyty to 50 cm i stąd rozstaw belek na 48cm) i wełna wisi sobie na wcisk już 4 miesiące i nie chce spaść :)

Z większym rozstawem belek raczej nie ma co ryzykować. Wełna wisi nawet poziomo pomiędzy belkami, ale tylko wtedy jak jest w jednym kawałku.

Jeśli się taką płytę potarmosi to robi się miękka i tyle. Za to przy ocieplaniu poddasza można wykorzystać praktycznie wszystko.

A tak swoją drogą dlaczego chcesz ocieplać domek metodą lekką suchą?

Nie lubisz styropianu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam,

od dłuższego czasu śledzę ten wątek, urodziła nam się córka więc z żoną zdecydowaliśmy się na budowę domku co by "wolny elektron" miał gdzie biegać, po kilku miesiącach szukania właściwego projektu stwierdziłem, że wybór projektu nie wart jest rozwodu ;)

projekt wybrała żona bo taki bardzo się spodobał, oczywiście z domem 3 czy 5 litrowym nie ma nic wspólnego (ja byłem przeciwnikiem okien dachowych, skosów, schodów itd.)

 

oto owe cudo: http://www.mgprojekt.com.pl/domki/natalia/index.php

 

ale za moją prośbą zlikwidowaliśmy wykusz onieważ i tak był płytki, nie widziałem sensu w jego realizacji,

 

planuję ścianę z poro 25, ocieplenie do 20 styro, więcej w podłogę, zdecydowałem się na podłogówkę w całym domu bez grzejników chcę ogrzewać dom kondensatem z gazu sieciowego, rekuperator Bartosza, rolety zewnętrzne,

i tu moje pytania:

- czy warto instalować Bartosza bez GWC ponieważ narazie nie planuję GWC, czy jest sens montować reku bez GWC,

- Depi wyjaśnił mi ostatnio temat doboru styro do fundamentów, i pytanie do Depiego czemu rolety na integro a nie na RKSie,

- jak z kominami przy reku muszę zostawić w kotłowni do kondensatu, w salonie do kominka ale chyba z kuchennego mogę zrezygnować jeśli będziemy montować pochłaniacz a nie okap,

- dom ma być ogrzewany kondensatem co jeszcze można poprawić w projekcie bądź w materiałach

 

będę wdzięczny za kontakt lub uwagi i rady

 

prv: [email protected]

gg: 3764038

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy można ocieplać poddasze styropianem ? Czy tylko wełna? Jakie są minusy takiego ocieplenia poza palnością. Pozdr adam

 

Można dawać styro, jak drugi raz dałbym styropian, szczególnie jak miałbym go sam kłaść. Wełna łatwiej może zawilgotnieć.

 

Nawet w domku pasywnym lipińskich stosowali styropian - choć to pewnie wynikało z tego że dostali dobrą cenę na styropian, a na wełnę już nie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wełna łatwiej może zawilgotnieć.

No tu się nie zgodzę.

Wilgoć pojawia się w izolacji na poddaszu gdy mamy coś spartolone np. jakiś kawałek niedocieplony lub nieszczelność od strony wewnętrznej w pomieszczeniu wilgotnym.

Łatwiej poradzić sobie z tymi problemami akurat przy ocieplaniu wełną.

A oto podsumowanie odpowiednie w tej sytuacji:

welna to same klopoty trzeba to dokladnie docinac i montowac, strasznie pyli, gryzie, czesto wymaga dodatkowego podparcia sznurkowaniem, wymaga paroizolacji, wiedzy o doborze i wykonywaniu izolacji, jest drozsze i trwalsze i cichsze w wykonaniu i uzytkowaniu. sam widzisz same minusy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- czy warto instalować Bartosza bez GWC ponieważ narazie nie planuję GWC, czy jest sens montować reku bez GWC,

- Depi wyjaśnił mi ostatnio temat doboru styro do fundamentów, i pytanie do Depiego czemu rolety na integro a nie na RKSie,

- jak z kominami przy reku muszę zostawić w kotłowni do kondensatu, w salonie do kominka ale chyba z kuchennego mogę zrezygnować jeśli będziemy montować pochłaniacz a nie okap,

 

- warto i jest sens

- RKS jest mostkiem i z niego piździ - to doświadczenia instalatorów (jareko) oraz posiadaczy, nawet zdaję sie obecnych na tymże wewątku

- możesz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy, tak sobie patrze na projekt mojego domu i zastanawia mnie jedna rzecz - jak poprawnie ocieplic gore sciany szczytowej pomiedzy membrana paroprzepuszczalna a gora pustakow.

 

O ile mozna pieknie ocieplic od srodka i sciane od zewnatrz to jak patrze

na dom sasiada ktory juz stoi to bedzie tam jeden wielki mostek termiczny.

 

Ja jestem aktualnie na etapie wylewania stropu wiec moge jeszcze cos zmienic - jak macie gore sciany szczytowej ocieplony u siebie?

Ile wam tam weszlo izolacji termiczne? - bo zapewne znacznie mniej niz dla ocieplenia poddasza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...