jedr 22.09.2006 21:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Września 2006 [ To nie tak do końca prawda, że w domu pasywnym wystarczy grzałka w kanale wentylacyjnym. Przy większych powierzniach do grzania ucieczka ciepła jest również większa i grzałka 2kW może nie wystarczyć (a nie wolno podrzewać powietrza powyżej 40 st. C ze względów zdrowotnych). Zastosowanie podłogówki może mieć sens w takim wypadku. Artur chce stosować ogrzewanie kominkowe i prędzej przez ten kominek się ugotuje w swoim domu. Skąd wiesz że nie wystarczy skoro na stronie passiv.de piszą że wystarczy: "The supply air, which is delivered by the air-to-air heat exchanger, can transport some heat, too. It is not a huge amount, but just 10 W/m˛ can be delivered to the supply air rooms using the fresh air required for good IAQ (see the calculation on heating capacity of fresh air). That will not be sufficient at all in conventional houses. But in a passive house, the peak heat load requirement is extraordinary low. Indeed, it will be so low that these 10 W/m˛ available from a fresh air supply will be sufficient (that in fact is the defining condition for a passive house). Thus, some simplified building services systems become possible in passive houses: “Heating with the ventilation system”, without the need for additional ducts or even without the need for a higher duct cross-section dimension. If, in addition, the heater for the supply air is integrated within the ventilation system and the domestic hot water boiler, one ends up with an integrated compact unit" Ponadto na wykresie ze strony http://www.passiefhuisplatform.be spadek kosztów przy osiągnięciu 10W/ m2 jest właśnie związany z rezygnacją z systemu ogrzewania innego niż nagrzewnica w kanale wentylacyjnym: http://img72.imageshack.us/img72/224/wykresya3.png Myślałem że nie instalując ogrzewania odzyskam częściowo pieniądze przeznaczone na lepszą izolację, okna itp. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jedr 22.09.2006 22:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Września 2006 Co do konstrukcji scian w domach pasywnych to rozwiazan konstrukcyjnych jest duzo i kazdy jest dobry ktory sie sprawdza. Troche pdf-ow przegladalem i mozna znalezc naprawde wszystko, od wymyslnych wielowarstwowych konstrukcji - do prostych scian z muru i grubej warstwy izolacji. Skąd ściągnąłeś te PDFy, też chętnie bym poprzeglądał. Ja znalazłem taką stronę ze szczegółami konstrukcji: http://www.baudetails.info/mainframe/detail-start.htm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Jacek K. 23.09.2006 08:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Września 2006 Skąd wiesz że nie wystarczy skoro na stronie passiv.de piszą że wystarczy: Masz całkowitą rację. Nie rozumiem jak to się stało, ale wycięło spory kawałek mojej wypowiedzi. Pewnie to ja się machnąłem w edycji. Sorry za wprowadzanie w błąd, zrobiłem to nieświadomie. Po pierwsze, buduje się domy "prawie pasywne", tzn. łamiące warunek max. 15kWh/m2a, ale uznane za pasywne. Po prostu nikt nie robi halo z powodu kilku dni w roku, kiedy to sam reku nie wystarcza do ogrzania domu. Po drugie, centralne ogrzewanie powietrza nie daje możliwości nagrzania pomieszczeń do wyższych temperatur, np łazienki muszą mieć dodatkowo grzejniki albo podłogówkę. Po trzecie (i to wyciąłem nieumyślnie) niektórzy ludzie mogą się przecież decydować na jakiś konkretny model reku z konkretną grzałką o konkretnej mocy. Zauważ, że te grzałki nie są przeznaczone do grzania całego domu, tylko do podgrzewania powietrza do temperatury komfortowej (np żeby lodowate powietrze nie spadało na głowę w salonie). Typowo grzałka ma np 2kW i przy domu powiedzmy 200m2 i temp. zewn. -25 może być problematyczne ogrzanie całej kubatury do +20 st.C. Co bardziej się opłaca: kupić "specjalny" reku do domów pasywnych czy dać grzeniegdzie w domu elektryczną matę podłogową? Nigdzie na podanej przez Ciebie stronie nie ma informacji, że dom pasywny wyklucza stosowanie dodatkowych źródeł ciepła. Można nie stosować ich w okreslonych warunkach, to znaczy właśnie wtedy, gdy wystarczy grzałka w reku. W moim domu wystarczy przez 95% roku, a na pozostałe dni uruchomię farelkę czy coś takiego. No i w końcu: nie każdy musi koniecznie chceć mieć ogrzewanie powietrzne. Dom ma służyć mieszkańcom i jesli zechcą, to niech grzeją podłogówką, a reku używają do wymiany powietrza (z odzyskiem ciepła). Specyfikacja PH nie nakazuje grzać w określony sposób! Przepraszam jeszcze raz za wprowadzenie w błąd, ale jakimś cudem myślałem, że coś piszę, a pisałem co innego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mack 24.09.2006 10:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Września 2006 jak się przelicza kWh na MJ?Chcę oszacować zapotrzebowanie swojego domu na eko groszek . energię do ogrzewania biorę wg opisów ostatniego Muratora Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 24.09.2006 20:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Września 2006 jak się przelicza kWh na MJ? Chcę oszacować zapotrzebowanie swojego domu na eko groszek . energię do ogrzewania biorę wg opisów ostatniego Muratora najlepiej tak świetny programik ... http://joshmadison.net/software/convert/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
leśny_ziutek 25.09.2006 10:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Września 2006 1W= 1J * 1S 1J= 1W/1S 1kJ = 1kWh/3600s Wkradło ci się kilka "małych" błędów (pewnie z pośpiechu) ale dla tych co mają zamiar liczyć, a nie uważali na fizyce, istotnie zmieniających wyniki obliczeń. Powinno być: 1 W = 1 J / 1 s 1 J = 1 W * 1 s 1 kW = 1 kWh / 3600 s 1 kWh = 1 kW * 3600 s Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Jacek K. 25.09.2006 16:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Września 2006 W Teleexpresie było dziś o domach pasywnych. Pokazali faceta, który buduje taki dom z silikatów. Wg Teleexpresu, kanałami drążonymi w bloczkach silikatowych krąży powietrze grzejące budynek Brawo Teleexpress! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jezier 25.09.2006 17:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Września 2006 To nie jest niemożliwe: http://www.termomodernizacja.com.pl/photos_articles/rys3.gif Ciekawym rozwiązaniem jest ogrzewanie blokami z kanałami powietrznymi W blokach piaskowo - wapiennych znajdują się pionowe kanały o średnicy 70 mm. Bloki te tworzą przelotowe kanały dla powietrza, wznoszące się na całej wysokości ściany. W kanałach tych krąży ogrzane powietrze. Bloki te spełniają wymagania statyczne ściany nośnej i jednocześnie ściana ta tworzy dużą powierzchnię promieniującą ciepłem. Metoda ta stosowana jest w pierwszej kolejności w nowym budownictwie. Rury siatkowe znajdują się pod kanałami powietrznymi i są zakryte listwą przypodłogową aluminiową lub drewnianą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
leśny_ziutek 25.09.2006 18:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Września 2006 W Teleexpresie było dziś o domach pasywnych. Pokazali faceta, który buduje taki dom z silikatów. Wg Teleexpresu, kanałami drążonymi w bloczkach silikatowych krąży powietrze grzejące budynek Brawo Teleexpress! Nie widziałem, ale nie trudno mi uwierzyć. Może opisywali (a raczej im się wydawało, że opisują) działanie izolacji transparentnej, tylko tak jakoś materiał filmowy wzięli pierwszy z brzegu, taki na którym wiadać jakiś dom. To nie byłby pierwszy z przypadków, gdy ignorancja wyłazi na ekran TV, szczególnie w programach informacyjnych. Kiedyś obserwowałem pewną siebie przemowę prezentera o pszczołach, gdy w tle pokazywali gnizado os, innym razem można usłyszeć o prądzie o natężeniu 200 kV lub o mocy 100 kV - nóż mi się w kieszeni otwiera przy takich "przypadkach"... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Jacek K. 25.09.2006 19:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Września 2006 Brawo Jezier! Zwracam honor budowniczemu domu pasywnego i Teleexpresowi, bo jednak zastosowano tę kosmiczną techonologię. Niniejszym kajam się. Idę poszperać trochę na stronie termomodernizacji... Najciekawsze jest to, że właśnie szukałem sposobu na ogrzanie mojej ściany akumulacyjnej wewnętrznej (słońcem się właściwie nie da). Chciałem dać przewody grzejne elektryczne, zasilane fotowoltaikami (własnej konstrukcji), ale byłby problem z taką ścianą (wybudowanie i np wbijanie gwoździ czy haków). Zapytam projektanta, może zastosuję kanałowe grzanie w Silce. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arasz2000 26.09.2006 05:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Września 2006 Witam Serdeczniesłuchajcie może nie mam ambicji by mój dom był pasywny, ale chciałbym by był trochę energooszczedny.Zastanawiam się nad wentylacją mechaniczną z rekuperatorem? Czy dacie wiarę że projektanci nie chcą o tym słyszeć? Mój architekt upiera się że do pozwolenia na budowę musi być grawitacyjna???i kogo mam się poradzić? A cha widzę znane z łódzkiej grupy nicki, bo sam czasem tam zaglądam. Czy znacie kogoś kto ma takie rkuperatory? Czy to się sprawdza? I jaki są wady? Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Jacek K. 26.09.2006 06:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Września 2006 Arasz2000 zrób tak jak ja zrobiłem: zmień projektanta A jak nie chcesz go zmieniać, to powiedz, żeby Ci pokazał przepis nakazujący wenlację grawitacyjną. Niestety architekci często nie potrafią czegoś zaprojektować i wtedy się wykręcają (właściwie wszyscy tak robią ). Ty jesteś klientem i Ty wymagasz. BTW rekuperator nie czyni Twojego domu energooszczędnym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
leśny_ziutek 26.09.2006 07:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Września 2006 Mój architekt upiera się że do pozwolenia na budowę musi być grawitacyjna?? Architekt nie ma racji. Ale oni już tacy są. Ja ze swoimi doszedłem do porozumienia w tej sprawie. Dostanę wstępny szkic projektu, na którym mam dorysować przewody wentylacyjne z przekrojami + cały osprzęt. Ja będę próbował robić to sam ale można też pewnie zanieść szkic projektu do firmy zajmującej się wentylacją mechaniczną. Na pewno nie pogardzą takim kąskiem, jeśli przy tym sami będą wykonawcami i dostawcami materiału dla swojego projektu wentylacji. Tylko trzeba mocno uważać aby nie poprowadzili przy okazji o 1 km rur więcej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sSiwy12 26.09.2006 07:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Września 2006 Jeśli architekt nie chce, lub nie umie zaprojektować wentylacji mechanicznej, to wystarczy aby w opisie napisze "wentylacja mechaniczna" - sprawdź, czy bedziesz potrzebował murowane kanały wentylacyjne. Jesli nie niech nie projektuje ich.Jeszcze jedno prawo mówi, że budynek musi posiadac wentylacje, natomiast nie określa jaką. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
artur11 26.09.2006 08:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Września 2006 Czesc Wam wszystkim dlugo mnie nie bylo ale wlasnie zaczyna budowe - jutro wjezdza koparka... Co do ogrzewania - ja instaluje tylko dla tego podlogowke bo moja zona strasznie sie stresowala jak jej powiedzialem, ze nie bedzie ogrzewania ... Kominek bedzie z plaszczem wodnym a w piwnicy bedzie gigantyczny zbiornik buforowy do ktorego poleci ciepelko z kominka i solarow w lecie - jest w planach w piwnicy dodatkowy piec - ja go ladnie nazywam "niszczarka" na paliwo stale (uniwersalny na wszystko) w ktorym co jakis czas bede spalal odpady papierowe drewniane, deski po budowie itp, on takze bedzie zasilal zbiornik buforowy. Natomiast ze zbiornika bedzie realizowane co - jesli automat sterujacy tego zechce i co. W calym ukladzie bedzie dodatkowa grzalka elektryczna przewidziana do pracy w II taryfie. Fakt zwieksza sie przez to koszty budowy o jakies 20-30tys pln. Ale bede mial spokojny i nie bede sie stresowal.- bo to moj 1-wszy dom pasywny, jak kiedys bede budowal (jesli bede) nastepny to bede wiedzial co zrobic. A teraz ciekawostka - moj architekt liczyl moj projekt na taka ewentualnosc. Co sie stanie jesli zamiast superoszczednych okien (ktore za pare lat straca kilkadziesiat % ze swojej wspanialosci) damy normalne k1,1 albo 1,0 + zamykane w zimie okiennice ...... I wiecie co hehe... jesli bedziemy je zamykac na noc to efekt bedzie taki, ze mamy dalej prawie pasywny dom ... A co do grzania silikatow od wewnatrz - to jest taka technologia - ale ja wole troszke bardziej sprawdzone systemy. Jakos sobie niewyobrazam tak przypilnowac budowlancow zeby to wszystko tak pieknie wyszlo - no chyba, ze sie im zaplaci 2x wiecej.... ktos pisal wczesniej ze ma silke i sie boi... Ja mam silke 24cm i 30cm ocieplenia i wiem jak to zrobic.. da sie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Jacek K. 26.09.2006 10:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Września 2006 A teraz ciekawostka - moj architekt liczyl moj projekt na taka ewentualnosc. Co sie stanie jesli zamiast superoszczednych okien (ktore za pare lat straca kilkadziesiat % ze swojej wspanialosci) damy normalne k1,1 albo 1,0 + zamykane w zimie okiennice ...... I wiecie co hehe... jesli bedziemy je zamykac na noc to efekt bedzie taki, ze mamy dalej prawie pasywny dom ... Dobrze, że o tym napisałeś. Niedawno znalazłem, że okna przykryte szczelnymi izolowanymi okiennicami mają U nie większe niż 0,5. Problem tylko pozostaje w ciągu dnia, bo zimą słońce operuje krótko i tylko od południa, a okna służą nie tylko do ocieplania wnętrz. No i problemem jest zamontowanie takiej ilości okiennic. Walczę z tym od dłuższego czasu (chcę mieć zamykanie i otwieranie elektryczne). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Jacek K. 26.09.2006 10:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Września 2006 Nie notuję wilgotności, gdzieś pewnie między 40-50% była. Porób symulacje procesów cieplno-wilgotnościowych zachodzących w ścianie w ciągu całeo roku. http://www.hoki.ibp.fhg.de/wufi/downl_form_33ful_p.html To jest bardzo dobry program. Można w nim też oglądać bardzo dokładne charakterystyki materiałów budowlanych, których nie można znależć na stronach producentów. A tutaj znajdziesz opis co ten program potrafi: http://www.hoki.ibp.fraunhofer.de/ibp/publikationen/konferenzbeitraege/pub1_42.pdf#search=%22%20%22wufi%22%22 Jezier ciągle mnie męczy to zawilgocenie styropianu i zwiększenie lambdy. Zobacz na to: http://www.hoki.ibp.fhg.de/img/grundlagen_bild1_d_02.gif Wykres pokazuje zależność lambdy od zawartości wody w objętości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jezier 26.09.2006 10:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Września 2006 No widzę. Wykres pokazuje jak zmienia się lambda styropianu, wełny i betonu komórkowego w zależności od procentowej zawartości wody w materiale. Jak widać styropian radzi sobie najlepiej. Ale haczyk tkwi w tym, że nie uda ci się wytworzyć takich warunków w ścianie aby styropian tak namókł wodą. 20% to jakieś 200 kg wody w każdym 1m3 styropianu. Może na dachu płaskim z odwróconą izolacja ale i to pewnie byłoby ciężko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Jacek K. 26.09.2006 11:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Września 2006 No widzę. Wykres pokazuje jak zmienia się lambda styropianu, wełny i betonu komórkowego w zależności od procentowej zawartości wody w materiale. Jak widać styropian radzi sobie najlepiej. Ale haczyk tkwi w tym, że nie uda ci się wytworzyć takich warunków w ścianie aby styropian tak namókł wodą. 20% to jakieś 200 kg wody w każdym 1m3 styropianu. Może na dachu płaskim z odwróconą izolacja ale i to pewnie byłoby ciężko. A przy podłodze na gruncie? Jak ściana stoi na ścianach fundamentowych z betonu, to i temperatura wygląda inaczej. Pierwszej warstwy nie da się przecież ogrzać ponad temperaturę fundamentu. Poza tym chyba nie musi być aż 20% objętości, aby wewnętrzne warstwy dostały w kość. Ściągam Wufi2D. Spróbuję na nim uzyskać coś więcej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
artur11 26.09.2006 13:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Września 2006 Walczę z tym od dłuższego czasu (chcę mieć zamykanie i otwieranie elektryczne) Ja i tak bede montowal okiennice zamykane niezaleznie od tego jakie dam okna - pracujemy nad tym. Problem sie pojawia jak jest zimno w zimie w pochmurne dni .... hehehe ..."zimno w zimie" tzn -10,...-20. U mnie beda okiennice otwierane i zamykane w pionie lamane na pol, nie takie boczne. W lecie beda pracowac jako daszki przeciwsloneczne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.