Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Dzięki, żebym to ja jeszcze umiał policzyć :D

 

W podobnym domu przy minus 20 went musiała chodzić na najwyższym biegu co wiązało się z odczuwalnym szumem, ale z drugiej strony to ile mamy tych dni w roku po minus 20, w wlkp raczej temp nocą nie spadają do takich wartości, maks minus 15 a i to sporadycznie.

 

Pewnie sam się przekonuję że nie będzie tak źle :D

Policzyć nie jest tak trudno. Moje szczytowe zapotrzebowanie na ciepło to 4 kW (sprawdzone w praktyce) a wydajność wentylacji zimą to 100 m3/h (25 m3 na osobę). Znając ciepło właściwe powietrza wychodzi mi, że aby ogrzane powietrze dostarczyło mi tyle ciepła do domu musiałoby zostać podgrzane do 180 stopni.

Maksymalna wydajność mojej wentylacji to jakieś 250 m3/h, ale zwiększając wydajność wentylacji zwiększałbymm straty wentylacyjne. Co chyba nie ma za bardzo sensu.

Dlatego najczęściej przy ogrzewaniu powietrznym stosuje się recylkulację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

..Ma ktoś z Was nagrzewnicę w wentylacji mechanicznej z reku i mógłby się wypowiedzieć?

 

Ja tak mam.

Obliczeniowe straty ciepła przez przenikanie dla mojego domu to ok. 3,3 kW, dom o powierzchni całkowitej ok. 150 m2, bez garażu w bryle budynku.

Teoretycznie przy 400 m3/h i temp. nawiewu 45oC powinienem pokryć te straty ciepła nawiewem powietrza przez kratki wentylacyjne.

W zwiazku z tym wentylację sobie zaprojektowanłem na ponad 1w/h, w układ wpiąłem nagrzewnicę wodną. Ponadto zamontowałem dwa grzejniki w łazienkach. Źródłem ciepła jest węzeł cieplny zasilany z m.s.c., powietrze przechodzi przez żwirowy GWC o dośc duzej powierzchni: 57 m2, umieszczony pod budynkiem.

Dom był wykonywany systemem gospodarczym, a więc również ze szczególnym zwróceniem uwagi na likwidację mostków termicznych.

 

Uzytkuję dom od 4 miesiecy, mam za sobą dwa okresy w których temperatura zewnętrzna oscylowała w granicach od -20 do -30 oC. Poza pierwszymi kilkunastoma dniami (kiedy przechodziłem okres eksperymentowania ;) ) wentylacja pracuje ze stałą wydajnością 130 m3/h. Na regulatorze węzła cieplnego mam nastawioną krzywą grzewczą 0.8, czyli temperatura czynnika grzewczego na potrzeby instalacji c.o. regulowana jest w zależności od temp. zewnętrznej, ale dodatkowo na regulatorze nastwiłem okresowe osłabienia ogrzewania.

Maksymalna temp. nawiewu (po nagrzewnicy) jaką na razie miałem to 48 oC w ostatni poniedziałek (04.01.2010r) i prawie ta sama temperatura była na nawiewie 21.12.2009r. Bez zwiększania wydajności wentylacji, a więc przy 130 m3/h - w tym czasie temperatura powietrza w domu (mierzona na głównym wywiewie wentylacji z budynku, przed rekuperatorem) wynosiła ok. 22-23 oC. Temepratura w pokojach: ok. 20-21 oC, w łazienkach: 24-25 oC.

 

Z powyzszego wniosek dla mnie jest taki, że zyski bytowe (rodzina 2+1) oraz 2 grzejniki łazienkowe powodują, że w rzeczywistości ilość energii transportowanej w powietrzu może byc znacznie niższa niż to wynika z obliczeń OZC.

Ale, jak już ktoś wcześniej wspomniał - problemem może być wilgotność. Szczególnie jeśli miałbyś nawiewać większą ilością powietrza.

W celu zwiększenia wilgotności powietrza ja nawiewam powietrze poprzez żwirowy GWC. Przy tych dużych mrozach wilgotność w domu spadała mi do 40%, co nie powodowało jeszcze konieczności załączenia zraszania. Natomiast jeśli nie miałbys GWC to jestem przekonany, że wilgotność spadłaby ponizej akceptowalnego poziomu i musiałbyś stosować inne sposoby nawilżenia powietrza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

..Ma ktoś z Was nagrzewnicę w wentylacji mechanicznej z reku i mógłby się wypowiedzieć?

 

Ja tak mam.

Obliczeniowe straty ciepła przez przenikanie dla mojego domu to ok. 3,3 kW,

 

 

ja licze ze wzoru dla parametrów: dla U ściany 0,1, dla temperatury -20 na zewnątrz tylko tego współczynnika btr nie mogę znaleźć i mi wychodzi bez niego -0,864kWh/mc

 

nie biorę poprawki na przenikanie do gruntu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.... ja licze ze wzoru dla parametrów: dla U ściany 0,1, dla temperatury -20 na zewnątrz...

 

Ja liczę dla parametrów takich jak ma mój dom: ściana 3-w ocieplona 20 cm Platinum+, stropodach 35cm (w rzeczywistosci jest 35-70cm), posadzka: 20 styro + 30 keramzyt, okna 0,8.

Obliczenia przeprowadzone w programie Audytor OZC, dla IV strefy klimatycznej (tz: -22 oC).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Mam wielką prośbę. Właśnie kończe OZC ale mnogość parametrów dotyczących wentylacji mechanicznej jest dla mnie powalająca.

 

Czy byłby ktoś tak dobry i udostępnił jakiś screen z parametrami (albo poprostu wartości) dla np. sypialni i łazienki?

 

Chodzi mi generalnie o to, że jest sporo parametrów które się w pewnym sesnsie dublują, np:

 

V min - Minimalny strumień powietrza dopływającego do pomieszczenia

V su min - Minimalny strumień powietrza mechanicznie nawiewanego do pomieszczenia

V su - Strumień powietrza mechanicznie nawiewanego do pomieszczenia

Krotność wymian powietrza n50 - Krotność wymiany powietrza wynikająca z różnicy ciśnienia 50Pa między wnętrzem a otoczeniem budynku

 

Tak na zdrowy rozum to ja bym zrobił to tak, że V su min i V su wpisuje takie jak mam w projekcie wentylacji (oba takie same) a pozostałe parametry "0".

 

Pozostaje jeszcze kwestia "infiltracji pow. zewnętrznego" bo przecież od czasu do czasu drzwi się otwiera no i budynek też nie jest szczelny w 100%. Wygląda na to, że do tego służy parametr Krotność wymian powietrza n50 ale najmniejsza niezerowa wartość możliwa do wpisania to 0,1 - chyba dość sporo jak na szczelny dom.

 

Pozdr, AM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam pytanie z innej beczki.

 

Dom stoi na bardzo mokrej glinie, całą jesień i zimę woda stoi wokół domu.

 

Ściany fundamentowe nie zasypane bo zrobię to dopiero jak będzie robiona kostka wokół ze spadkiem do zewnątrz.

 

Podciągania wilgoci nigdzie nie zauważyłem, czy to na ścianach czy na chudziaku, więc izolacja pozioma raczej działa.

 

Pytanie jest takie czy ta stojąca wokół woda ma wpływ na straty ciepła a jeśli tak to jak bardzo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozostaje jeszcze kwestia "infiltracji pow. zewnętrznego" bo przecież od czasu do czasu drzwi się otwiera no i budynek też nie jest szczelny w 100%. Wygląda na to, że do tego służy parametr Krotność wymian powietrza n50 ale najmniejsza niezerowa wartość możliwa do wpisania to 0,1 - chyba dość sporo jak na szczelny dom.
Poczytaj tutaj : http://www.ekopassive.pl/images/proba%20szczelnosci_DE_04_09_str32-35.pdf

Dla domu pasywnego n50 nie powinno przekroczyć 0,6.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A'propos wilgotności w wątku o domu JJa - w moim domu (pierwszy zamieszkały sezon) utrzymuje się 40%, w łazience 50%... przy braku wentylacji (obecnie tylko w kuchni i 1 łazience są rury od wentylacji mechanicznej wypuszczone na strych), pozostałe pozatykane.

 

I bądź tu kurna człowieku mądry. Ja bym bardzo chciał się dowiedzieć, dlaczego tak się dzieje. Prawie nie wietrzę chałupy, gdyż żaden "smrodek" się nie pojawia. Dom budowałem w dużej mierze samodzielnie, więc wiem, że nie ma żadnych ukrytych dziur. Jedyne co mi przychodzi na myśl, to że okna mogą nie być całkowicie szczelne.

 

Ktoś wie, jak to jest z tymi oknami? Ile "normowo" powietrza może przepływać przez zamknięte okno?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbliżają się targi Budma. W tym roku pod hasłem: zrównoważone budownictwo. Od kiedy uchwalone zostały zmiany w PB odnośnie certyfikacji energetycznej (koniec 2007 r.) można coraz więcej ciekawych rozwiązań dla domów niskoenergetycznych znaleźć w Poznaniu. Ta edycja szykuje się wyjątkowo ciekawie. Będą m.in. aerożele, porożele jeszcze jakiś ISOBOOSTER współczynniki lambda 0,01-0,014, dużo rekuperatorów, okna pasywne, pompy ciepła. Będzie też całodzienny cykl wykładów o budownictwie pasywnym.

Wybiera się ktoś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

orko: dlaczego płyty OSB na podłodze strychu to zły pomysł ?

Pod płytami OSB będzie warstwa wełny, folia paroizolacyjna i użytkowe poddasze. W tej sytuacji para wodna nie będzie mogła wydostać się z poddasza na zewnątrz bo przyblokują ją płyty osb. No chyba, że inwestor pomyśli o odpowiednich szczelinach, których nie zatka zimą. :D

 

Z tego co zrozumiałem stryszek ma być niewentylowany. To proszenie się o kłopoty i tyle.

Na takim stryszku nie wskazana jest nawet jakakolwiek graciarnia i zalecana wentylacja. Wszystko po to aby sprawnie odprowadzać wilgoć z wełny.

Ale każdy robi jak uważa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozostaje jeszcze kwestia "infiltracji pow. zewnętrznego" bo przecież od czasu do czasu drzwi się otwiera no i budynek też nie jest szczelny w 100%. Wygląda na to, że do tego służy parametr Krotność wymian powietrza n50 ale najmniejsza niezerowa wartość możliwa do wpisania to 0,1 - chyba dość sporo jak na szczelny dom.
Poczytaj tutaj : http://www.ekopassive.pl/images/proba%20szczelnosci_DE_04_09_str32-35.pdf

Dla domu pasywnego n50 nie powinno przekroczyć 0,6.

 

Dzięki wielkie. Już to rozumię. W Purmo OZC dla opcji "budynek szczelny" ustawine jest n50=4. W artykule napisali, że dla wentylacji mechanicznej budynek powinien mieć n50<=1,5. Zastanawiam się jakie przyjąć to n50. Dziur w domu się nie spodziewam. Stolarka sczelna z "górnej półki". Nie wiem niestety jak wykonawcom wyjdzie ocieplenie poddasza.

 

Co radzicie? Jaki n50 przyjąć w OZC?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbliżają się targi Budma. W tym roku pod hasłem: zrównoważone budownictwo. Od kiedy uchwalone zostały zmiany w PB odnośnie certyfikacji energetycznej (koniec 2007 r.) można coraz więcej ciekawych rozwiązań dla domów niskoenergetycznych znaleźć w Poznaniu. Ta edycja szykuje się wyjątkowo ciekawie. Będą m.in. aerożele, porożele jeszcze jakiś ISOBOOSTER współczynniki lambda 0,01-0,014, dużo rekuperatorów, okna pasywne, pompy ciepła. Będzie też całodzienny cykl wykładów o budownictwie pasywnym.

Wybiera się ktoś?

 

ja się wybieram ale ja mam blisko:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

orko: dlaczego płyty OSB na podłodze strychu to zły pomysł ?

Pod płytami OSB będzie warstwa wełny, folia paroizolacyjna i użytkowe poddasze. W tej sytuacji para wodna nie będzie mogła wydostać się z poddasza na zewnątrz bo przyblokują ją płyty osb. No chyba, że inwestor pomyśli o odpowiednich szczelinach, których nie zatka zimą. :D

 

Z tego co zrozumiałem stryszek ma być niewentylowany. To proszenie się o kłopoty i tyle.

Na takim stryszku nie wskazana jest nawet jakakolwiek graciarnia i zalecana wentylacja. Wszystko po to aby sprawnie odprowadzać wilgoć z wełny.

Ale każdy robi jak uważa.

 

a na poddaszu użytkowym nie będzie WM? Wilgoć będzie zatrzymana przez folie paroizolacyjną na poddaszu i regulowana WM a na stryszku nie powinno się jej za wiele pojawiać bo i skąd?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pod płytami OSB będzie warstwa wełny, folia paroizolacyjna i użytkowe poddasze. W tej sytuacji para wodna nie będzie mogła wydostać się z poddasza na zewnątrz bo przyblokują ją płyty osb. No chyba, że inwestor pomyśli o odpowiednich szczelinach, których nie zatka zimą. :D

 

To poco tam folia jak para ma sobie lecieć na strych ?

 

Skoro tej pary nie przyblokują płyty GK z zaszpachlowanymi wszystkimi otworami, nie przyblokuje folia posklejana i przyciśnięta z jednej strony płytami z drugiej wełną , to chyba płyty OSB docięte nie idealnie równo, ze szparami między nimi są najmniejszą barierą dla pary.

 

Wełna pod deskowaniem ma szczeliny wentylacyjne, które schodzą się na strychu, dach ocieplony tylko do wysokości poddasza i strop.

Więc ten strych jest wentylowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale z ciebie idealista.

Żadna folia paroizolacyjna nie jest w 100% szczelna. A więc pewna ilość pary wodnej będzie wędrować sobie przez folię oraz wełnę i napotka zimne płyty osb na nieogrzewanym stryszku i wówczas co się stanie - wykropli się. Jest jeszcze druga strona medalu latem para wodna wchodzi do domu, ale o tym pewnie też słyszałeś.

Wentylacja stryszku jest bardzo prosta:

Wiertarka i długie wiertła.

Ale najpierw doradzam zainstalować tam higrometr bo może naturalne szczeliny wystarczą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...