Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

No ale są tacy co sobie dadzą rękę obciąć że u mnie woda w kranie zamarza !!!

Chyba źle mnie zrozumieliście, kto siedzi w temacie to ok, reszta wierzy w mity i opowieści.

Wielu czyta ten wątek od kilku lat po to aby się przekonać czy to całe ustrojstwo jak dom energooszczędny/pasywny sprawdza się w praktyce.

To dla Nich ,,,

 

A z grzaniem cyklicznym to też testowałem.

Nie uważam tego za optimum, zbyt wiele wad i tylko jedna zaleta.

Bufor zmienia to w optimum !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Zakładając, że wywiew ma 23 st. C i przy 20% (zakładam, że to 20% od 300m3/h, czyli 60m3/h) na nawiewie masz 16 st., to musisz dogrzewać powietrze mocą ok. 140W.

Przy wydajności 60% (180m3/h) uzyskujesz na nawiewie 19 st. C, ale powietrze to musisz do 23 st. C dogrzać mocą ok. 240W. Co więcej wentylatory przy wyższej wydajności zużywają więcej energii.

Nagrodą za "wyższą sprawność" jest ... suche powietrze w domu :(.

 

Najlepszym sposobem regulacji wydajności wentylacji jest utrzymywanie stałego poziomu wilgotności powietrza. Można też pokusić się na sterowanie za pomocą stężenia CO2, ale to już wyższa półka cenowa.

 

A grunt w tych warunkach rzeczywiście grzeje :).

 

20% od 550m3/h więc 110m3/h, a przy 60% 330m3/h. Wentylację mam przewymiarowaną, dlatego u mnie muszę pracować cyklicznie wł/wył.

z ciekawostek, to dzisiaj przed 7 rano w garażu było -1C przy temp na zewnątrz -13C, więc chyba grzeje od ziemi. Nawet rosół w garnku nie zamarzł więc obiad dzisiaj będzie:-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może dzięki nam kolejne pokolenie zacznie budować lepiej i bez obaw w nowe technologie.

Po to tu jesteśmy.

Już można znaleźć kilka schematów, od projektowania po zamieszkanie i spostrzeżenia.

Dla wielu jest to ściąga i potem tylko kopiują rozwiązania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wentylację mam przewymiarowaną, dlatego u mnie muszę pracować cyklicznie wł/wył.

 

Na przewymiarowanie dobre są też okna ( te przynajmniej uchylne ).

Uchylenie kilku to bardzo duża wydajność i jeszcze za darmo.

Oczywiście dużo zależy od powodu przewymiarowania.

Ty jaki wymyśliłeś ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim garazu bylo rano +3,5*C przy -18*C na zewnatrz

Mam "kontrolowane" przenikanie ciepla przez sciany do garazu, dalem tylko 10cm styropianu od wewnatrz, a na suficie 20cm, no i w podlodze mam 10cm ale pod spodem 0,5m ziemi i juz zwir od GWC.

 

Rozstaw rurek w domu tez mam 20-30cm (lazienka co 10cm), zrobiony pod wyniki z OZC i na razie nie narzekam. Nie przewymiarowywalem zadnego ze zrodel (GZ i DZ) ani pompy ciepla. Wszystko bylo prawie pod wyniki. Oczywiscie zaokraglane w gore w miare potrzeby. Podlogowka ukladana w ukladzie Meandrowym w calym domu

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na przewymiarowanie dobre są też okna ( te przynajmniej uchylne ).

Uchylenie kilku to bardzo duża wydajność i jeszcze za darmo.

Oczywiście dużo zależy od powodu przewymiarowania.

Ty jaki wymyśliłeś ?

Z tymi oknami to nie skumałem o co chodzi...

Powodów mojego przewymiarowania był taki, że w przyszłości (jakieś 5lat, jak się odkuję finansowo), chciałbym zagospodarować poddasze, na jakiś pokój "gier i zabaw"), tak sobie to tłumaczę, bo chyba jak mógłbym cofnąć czas to bym dał VENĘ 3 o wydajności 350m3/h. No cóż teraz trzeba z tym jakoś żyć i zmyślnie ustalić pracę systemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy wentylację mozna bez obaw na jakiś czas wyłanczać. Kiedys czytałam, że nie powinno sie jej wyłanczac, bo może powstac grzyb/pleśń, ale nie wiem co autor miał na mysli.(dom/kanały) Czy jest jakies zagrożenie, że jak jest wyłączona wentylacja to coś może się tworzyć w kanałach?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzeje, grzeje. U mnie przy -20 ok. 18.oo (o dziwo później się zrobiło "cieplej" i temp. podskoczyła do -14 - tak było do rana) temp. w garażu + 4.

Niestety PC nie działa od 2 dni.

 

pzdr

 

PS. Kupiłeś te ledy ? Jakie wrażenia ?

Ledy kupiłem, jestem bardzo zadowolony. ja je zamontowałem w łazienkach i kuchni, światło jest zimne, ale w tych pomieszczeniach jest ok bo są one w takim "klimacie", szczególnie czarno szare łazienki. mam 6szt. w kuchni 14m2, 4szt. w łazience 6m2, i 5szt. w łazience 11m2, wszystkie są zamontowane w suficie podwieszanym. Treaz spokojnie mogę zostawić światło włączone w kuchni i mnie szlak nie trafia że 300W non stop świeci. Bardzo ważne dla mnie jest to że się nie nagrzewają tak jak halogeny, przez co ciągle miałem wizje pożaru. Zrobiłem sobie też fajna rzecz (moim zdaniem) w holu, pomieszceniu gospodarczym i wiatrołapie mam zwykłe halogeny z czujką ruchu i zmieszchu, taką bardzo estetyczną

http://allegro.pl/czujnik-ruchu-360-st-sufitowy-do-wbudowania-jq-41-i1304573480.html

W tych pomieszceniach jestem zawsze "przelotem" i rozwiązanie to bardzo sie sprawdza, wchodząc z zakupami w jednym ręku i dzieckiem w drugim nie muszę szukać łokciem łacznika. No i tam akurat dałem zwykłe halogeny bo tam bardzo krótko pali się światło i kupno ledów się nie opłaca.

Moim zdaniem Ledy to był bardzo dobry zakup, do tych trzech pomieszczeń, ale nie kupiłbym ich do salonu i sypialni. W salonie mam energooszczędne duże bańki, bo takie pasują do lampy i tam światło pali się ciągle do momentu aż idziemy spać, u juniora w pokoju to samo duża energooszczędna bańka bo tam pali się światło non stop od zmierzchu do 20-tej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tymi oknami to nie skumałem o co chodzi...

Powodów mojego przewymiarowania był taki, że w przyszłości (jakieś 5lat, jak się odkuję finansowo), chciałbym zagospodarować poddasze, na jakiś pokój "gier i zabaw"), tak sobie to tłumaczę, bo chyba jak mógłbym cofnąć czas to bym dał VENĘ 3 o wydajności 350m3/h. No cóż teraz trzeba z tym jakoś żyć i zmyślnie ustalić pracę systemu.

 

A pamiętam jak się na mnie obrażałeś, jak ci sugerowałem, że planujesz za dużą centralę. Ale najważniejsze, że potwierdziła się u ciebie wspaniała sprawność Bartosza (tak wnioskuję z twoich opisów). Ja muszę o takiej tylko pomarzyć (mam jakieś 50-60% sprawności przy minimalnych obrotach).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A pamiętam jak się na mnie obrażałeś, jak ci sugerowałem, że planujesz za dużą centralę. Ale najważniejsze, że potwierdziła się u ciebie wspaniała sprawność Bartosza (tak wnioskuję z twoich opisów). Ja muszę o takiej tylko pomarzyć (mam jakieś 50-60% sprawności przy minimalnych obrotach).

uparta ze mnie sztuka... niestety. No i na pewno bym z 2kPLN zaoszczędził bo od razu mniejsze silniki, kanały itd.:-( No ale jak bym chciał zrobić przeciąg w domu to bez problemu mogę:-)

Co do sprawności, to fakt, jestem zadowolony z wymiennika, no i tak jak teraz -10 na dworze i działa bez problemu, kiedy to "krzyżowce" dawno już zamarzają albo dmuchają szronem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Piczman jestem w szoku jakie masz temperatury na zasilaniu i jaką temp. powietrza - brawo :)

U mnie na zasilaniu 35 stopni, w pomieszczeniu 21 o rozstawie rurek nie wspomnę :) Pędzę całą podłogówkę słabą pompą 40, czy coś zmieni założenie pompy 60 ? może za mały przepływ mam i nie wszędzie dobrze woda daje radę dopłynąć ? Podłoga na dotyk wszędzie tak samo ciepła.

Poszukałem sobie jeszcze parę mostków które muszę porobić np. dwuteowniki ( zamiast murłaty )wystające z górnego wieńca na zewnątrz - duża to strata ? Ale to już chyba zrobię jak temperatury będą mocno dodatnie bo teraz to się wyjść nie chce :(

pozdr adam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszukałem sobie jeszcze parę mostków które muszę porobić np. dwuteowniki ( zamiast murłaty )wystające z górnego wieńca na zewnątrz - duża to strata ? Ale to już chyba zrobię jak temperatury będą mocno dodatnie bo teraz to się wyjść nie chce :(

pozdr adam

Też chcę jeszcze kilka punktów docieplić na strychu, ale po wczorajszym półgodzinnym pobycie na zewnątrz, kiedy to o 21:00 montowałem oświetlenie na zewnątrz, przez kolejne dwie godziny dochodziłem do siebie, dobrze że miałem jeszcze trochę grzańca w domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy wentylację mozna bez obaw na jakiś czas wyłanczać. Kiedys czytałam, że nie powinno sie jej wyłanczac, bo może powstac grzyb/pleśń, ale nie wiem co autor miał na mysli.(dom/kanały) Czy jest jakies zagrożenie, że jak jest wyłączona wentylacja to coś może się tworzyć w kanałach?

No nie przesadzaj.

Grzyb, a tym bardziej pleśń tak szybko nierośnie, żeby przy pracy cyklicznej (przerwy 3 - 8 godzin/dobę) jak tylko przestaniesz dmuchać brały się o wzrostu. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20% od 550m3/h więc 110m3/h, a przy 60% 330m3/h. Wentylację mam przewymiarowaną, dlatego u mnie muszę pracować cyklicznie wł/wył.

To zmieniają się tylko proporcje. Zamiast 140W i 240W tracisz odpowiednio ok. 260W przy 20% wydajności i ok. 440W przy wydajności 60%. O mocy silników już pisałem, ale dodam jeszcze jeden aspekt. Nawilżanie powietrza to całkiem spory wydatek energetyczny. Na odparowanie 1 litra wody potrzeba ok. 0,67kWh energii cieplnej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie przesadzaj.

Grzyb, a tym bardziej pleśń tak szybko nierośnie, żeby przy pracy cyklicznej (przerwy 3 - 8 godzin/dobę) jak tylko przestaniesz dmuchać brały się o wzrostu. :)

Tak szybko nie rośnie, ale w czasie przerw w działaniu mogą pojawić się warunki do jego powstania.

Zaprojektowałem kanały wentylacji na nieużytkowym poddaszu. Na poddaszu jest 51cm wełny mineralnej, z tym, że 15cm jest między dolnymi pasami wiązarów, a pozostałe 36cm nad tymi pasami. Kanały wentylacyjne są prowadzone nad pasami dolnymi, ale też przykryte są 36cm wełny mineralnej. Dodatkowo kanały są zaizolowane 3cm wełny mineralnej z paroizolacją. Podczas ciągłej pracy wentylacji straty tych kanałów będą minimalne i nie spodziewam się tam żadnych niekorzystnych zjawisk. Jednak przy pracy przerywanej w okresie zimowym w kanałach tych następowałoby ochładzanie powietrza (przy temp. wnętrza +20 st. C i temp na poddaszu -10 st. C byłoby to ok. 12 st. C) i tym samym kondensacja na ściankach. Przy zanieczyszczeniach w kanałach to mógłby już być początek "mikrego" życia. Każde następne zawilgocenie pogłębiało by ten proces.

Jak widać sposób eksploatacji wentylacji może mieć znaczenie dla stanu kanałów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...