Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Na dniach zaczynam budowę GWC :) i zastanawiam sie czy można przy czerpni zamontować taki wentylatorek.

 

http://allegro.pl/tacens-aura-pro-25-gigantyczny-wiatrak-16db-i1864581482.html

 

By troszkę popchnął to powietrze . Myślałem nad takimi dwoma . Domek mam mieć ok 480 m3 i nie wiem czy mniej więcej połowa powietrza do wymiany była by prawidłowa. A może za duża i nie zdąży się powietrze ogrzać. Gwc będzie się składać z 2 rurek fi 160 mm każda nitka ok 30 mb początek rurki na głębokości 2m końcówka ok 1,2/1,5 m.

Czy cały przesył powietrza załatwia reku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Panowie i Panie ...

 

jutro jadę kupować silkę i tu pojawia się pytanie - muszę podjąć decyzję którą wybrać - na pewno będzie to Grupa Sylikaty bloczek 25 cm tylko czy N czy NP a dokładniej ...

czy warto inwestować w gęstrzą ? o większej wytrzymałości - ale przedewszytskim o większej wadze ?? a co za tym idzien większej akumulacji ?

na 2700 szt bloczkow różnica w cene 1350 zł

różnica w wadze 250 kg na palecie (64 szt) u mnie wejdzie 42 palety - 10 500 kg

 

Konrad

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ten wentylatorek to zabawka dla dzieci, 226m3/h przy zerowym sprężu to prawie nic

 

PS a liczyłeś już w ogóle jaki spręż będzie mała twoja instalacji rekuperacji wraz z GWC ??

 

No właśnie że nie liczyłem nawet przyznam się że dla mnie to czarna magia. Jadę na oko :) patrzyłem na innych rysunki i takie tam i Na oko uważam że powinno działac. :) tylko nie wiem co bedzie to powietrze jeszcze pchało. Rowek mam 2m głeboki 3 m szeroki i 30 długi z jednym zakrętem tam zaplanowałem 2 kształtki po 45 w karzdej nitce. Oczywiście wiem że powietrze tam zwolni tylko niewiem o ile. W domku ma byc reku ale niewiem jeszcze jaki. bo gwc musze zrobić przed fundamentem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w projekcie miałem pustak 30 - zmieniłem na silke 25 - poddasze użytkowe + wyliczenia Uw - zmieniać na 18 z pewnością nie będę

 

po co mi większa akumulacja ? po to by choćby nawet jesienią jak najdłużej nie grzać a w lecie jak najdłużej mieć chłód ... ? różnica w cenie przy całym koszcie inwestycji żadna ... w całym moim "biznesplanie" są miejsca gdzie już zszedłem poniżej założeń w $ , więc tego 1 tyś mogę dodać - tylko pytanie ile zyskam w praktyce ? w którymś z dzienników z tych lepszych domów wiem że ktoś dał pustaki o jakiejś tam gęstości a później pisał że mógł dać te gęstsze - że miałby lepszy efekt jesienią ...

 

Konrad

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rzuć okiem na tą tabele

http://www.grupasilikaty.pl/img/5790d6e6.jpg

 

pojemność cieplna powierzchniowa [kJ/1m2]

18 - 235,8

25 - 427,5

 

wskaźnik utrzymania ciepła [h] przy uzolacji 20 cm , lambda 0,023

18 - 638

25 - 1061

 

niestety nie ma w tabeli 25 N

bo dylemat mam między N a NP

 

Konrad

Edytowane przez R&K
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a po co ci większa akumulacja ?? masz jakiś pomysł żeby ją zagospodarować z pożytkiem ??

 

PS ja bym na twoim miejscu wziął 20cm grubą, będzie jeszcze taniej a domek i tak tego nie zauważy

 

to daruj sobie od razu wszystkie wentylatory osiowe, pod uwagę bierz tylko wentylatory odśrodkowe

 

przykład

[ATTACH=CONFIG]78849[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78850[/ATTACH]

przy 200 Pa różnicy ciśnień przepycha 150m3/h

 

twój wentylator osiowy będzie miał kompletnie płaską charakterystykę, przy sprężu 200Pa pewnie stanie w ogóle

[ATTACH=CONFIG]78851[/ATTACH]

 

PS długość kanałów to spręż 2Pa/1mb + 2Pa za kolanko 90 stopni, + czerpnia 50Pa, razem twoje GWC tak na oko 110Pa

 

dzięki

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS ja bym i tak wybrał SILIKAT N18/500 bo tani mocny wystarczająco akumulacyjny i bardzo szybko się z niego muruje

[ATTACH=CONFIG]78929[/ATTACH]

a na działówki SILIKAT N12/500

http://grupasilikaty.pl/_dev_produkty/img/52f1877a.jpg

 

z jednym małym ale

bloczki 50 cm są dostępne tylko w 1 zakładzie produkcyjnym w Polsce - ich sprowadzenie do mnie jest nie opłacalne więc budować muszę z 25 cm

 

dzięki za wyliczenia i podpowiedz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Ja mam pytanko może nie na ten dział ale proszę o odpowiedź. Czy to normalne że w rekuperatorze na wywiewie mam temp 22* temp, na zewnątrz wieczorem okoł 10 * rano 5* a temp na nawiewie wieczorem około 21* i spada rano do 20*. Reku bez GWC, użytkuję od grudnia 2010 ale zeszłą zimę działało dużo gorzej ( prawdopodobnie uszkodzenie wymiennika ) było naprawiane w ramach gwarancji wiosną tego roku przez wymianę wymiennika. Jakie powinny być różnice temp przy wywiewie 22 * w temp zew 0* i np - 10 ? Reku o mocy max 600 m sześć działa na 50% wywiew 45 % nawiew. Z góry dzięki za odpowiedź.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak duży wpływ ma budowa domu w pierwszej strefie klimatycznej w porównaniu do budowy w czwartej?

 

Realnie. Identyczny dom przyjmując to samo paliwo, kocioł, sprawność całości. Wybudowany w pierwszej oraz w czwartej strefie jaka będzie różnica w ich zapotrzebowaniu na ciepło?

 

Czy można przyjąć przelicznik taki, że każda kolejna strefa to 2000 kWh więcej na rok niezbędne do ogrzewania?

 

Czy ktoś liczył o ile jego dom miałby większe koszty ogrzewania gdyby zamiast w pierwszej budował się w czwartej strefie klimatycznej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to normalne że w rekuperatorze na wywiewie mam temp 22* temp, na zewnątrz wieczorem okoł 10 * rano 5* a temp na nawiewie wieczorem około 21* i spada rano do 20*

 

Może masz w cyrkulacji i wyrzutnię podpiętą pod kanały nawiewne ?

 

Żartuję oczywiście, przy takich temp. zewnętrznych i dobrze "schowanych" kanałach wynik normalny a raczej bardzo dobry.

Koniecznie daj znać jak jest przy -10 C i bez GWC , zwróć uwagę też na to jak pracuje centrala.

Uszkodzony wymiennik to wada produkcyjna czy inna przyczyna ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z jednym małym ale

bloczki 50 cm są dostępne tylko w 1 zakładzie produkcyjnym w Polsce - ich sprowadzenie do mnie jest nie opłacalne więc budować muszę z 25 cm

 

Szkoda, że nie masz dostępu do bloków o dł. 50cm - wygodnie się nimi wyciąga narożniki, do których i tak zapewne nie ominie cię kupno 1/2 bloczków N25 - najlepiej kupować materiał w "porozumieniu" z osobami, które będą na nich pracować, mogą nieco podpowiedzieć, co i ile zakupić.

 

Na Grupie Silikaty i Xelli świat się nie kończy, jest wielu producentów lokalnych tego materiału, działających od dawna, wszak technologicznie nie jest to XXI wiek - wystarczy poszukać. Osobiście zaopatrywałem się tu http://silikaty-szlachta.pl/ , ale to... kawał drogi do Ciebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Ja mam pytanko może nie na ten dział ale proszę o odpowiedź. Czy to normalne że w rekuperatorze na wywiewie mam temp 22* temp, na zewnątrz wieczorem okoł 10 * rano 5* a temp na nawiewie wieczorem około 21* i spada rano do 20*. Reku bez GWC, użytkuję od grudnia 2010 ale zeszłą zimę działało dużo gorzej ( prawdopodobnie uszkodzenie wymiennika ) było naprawiane w ramach gwarancji wiosną tego roku przez wymianę wymiennika. Jakie powinny być różnice temp przy wywiewie 22 * w temp zew 0* i np - 10 ? Reku o mocy max 600 m sześć działa na 50% wywiew 45 % nawiew. Z góry dzięki za odpowiedź.

 

Jak chcesz sprawdzic szczelnosc to upuść troche gazu (ziemnego lub propan-butanu) do wywiewu a do nawiewu przyłóż detektor one wyczuwaja juz kilka ppm-ów więc jeśli jest nieszczelnośc to powinny pokazać.

 

Oczywiście należy upuszczać z rozsądkiem np. z zapalniczki (przy reg. płomienia na max), jeżeli chodzi o metan to dolna granica wybuchowości to 4% ale dla bezpieczeństwa radziłbym nie przekraczać przepływu rzędu 0,5% z całkowitego przepływu reku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Awaria wkładu rekuperatora była myślę z winy uruchomienia go w fazie wykańczania gdy była duża wilgotność i braku codziennej kontroli. W duże mrozy na wywiawie było około 10 - 15 stopni na dworze - 15 i doszło do zamarznięcia wkładu. Po wymianie na nowy dotychczas były przyzwoite temperatury, ale ostatnio znów doszło do zmniejszenia temp na nawiewie ( mrozy do - 5 ). Po otwarciu reku stwierdziłe że wkład nieco się poci ( w zaszłym roku jak był niesprawny to non stop włanczał się tryb awaryjny a z wymiennika ciurkiem lała się woda. Ale przy wymianie wkładów kumaty majster zalecił utzymywanie różnicy wywiew nawiew około 10 % i okresowe silne przedmuchanie reku ( wywiew max nawiew min ). Wczoraj to zrobiłem przez około 20 min z super efektem. Wymienik suchy jak pieprz i dziś rano wywiew 22 * nawiew 21,5 * a na dworze + 5 *. Zobaczymy co będzie w mrozy ale wydaje się że ustawienie nawiew 40 % wywiew 50% i okresowe przedmuchanie się sprawdzi. Pozdrowienia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

orko,

 

z całym szacunkiem do wiedzy odnośnie masy gazów, ale odkurzacz (WM) powinien dać sobie radę nawet przy pracy na niewielkich obrotach w przeciwnym razie wydmuchiwał byś jedynie tlen i azot a CO2 by zostawało i kumulowało by się w domu, jest przecież cięższe od propanu a co gorsza nie wydychasz go prosto do wywiewu WM.

Edytowane przez kawiarz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...