Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

sSiwy....to.... mi się podoba, wreszcie ktoś jasno i wyraźnie, wczorajsza rozmowa powiem szczerze była lekko prowokująca z mojej strony :wink: , ale myśle że dzięki niej temat lekko sie odświeżył, może pare spraw zostało doprecyzowane....ale nerwowi to jesteście strasznie :wink: to chyba przez te budowy, ja dopiero zaczynam na wiosne więc układ nerwy narazie ok :wink:

AAAle nie byłbym sobą gdybym troche nie zamieszał, czy ktoś zastanawiał się nad tym prostym wzorem

tn=tz+@(tw-tz)

@-sprawność

W wymiennikach przeciwprądowych skuteczność piszą 85-95%, może warto zapytać dla jakich warunków ta skuteczność jest prawdziwa, coś czuje że nie jest to zew -20 wew +20. Każde twierdzenie jest prawdziwe ale tylko w określonych granicach. A może ktoś wie w jakich watunkach prowadzone są pomiary skuteczność reku?

Pozdrawiam Dzięki za tak duuuże zainteresowanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Real rózni sie od matrix-u. Moim zdaniem sprawność całego układu może osiągnąć około 80%.

Producenci podają wykresy temperatur dla jakich ich produkt określa daną sprawność urządzenia, a w zasadzie wymiennika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Czy zamiast tylu wypowiedzi może ktoś (właściciel(e)) reku zmierzyć termometrem te temperatury i podać je na forum opisując dokładnie używany reku i instalacje ????????????

PS. ktoś kto tu zaglada chce się dowiedzieć czy ma zinwestować w taki wynalazek czy nie a po przeczytaniu tylu stron tylko obliczenia i zero praktyki !!!!! PANOWIE prosze napiszcie np. mam reku Bartosz dzis na zewnątrz jest - 5 w pokojach temp. 20 st. dostarczane powietrze do mieszkania + 16 warto zainwestować albo niewarto bo mierzyłem i ..................

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprawnie powinno być tak:

temperatura zewnętrzna

temperatura wewnątrz pomieszczenia (centralnie na wysokości np. 1,5m)

temperatura nawiewu (w kratce anemostatu)

temperatura wywiewu (na wyrzutni, ale to trudne może być!!!)

 

Jak jest, to temperatura za GWC a przed rekuperatorem.

 

Taki zestaw powie coś o systemie nie o wymienniku.

 

Warto czy nie warto - to już każdy sam sobie musi powiedzieć! :lol:

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie mam niczego opomiarowanego, żal mi na to kasy było :-? A od kiedy popsuł mi się jedyny termometr w domu to nawet zmierzyć niczego nie mogę. Ale z nawiewników dmucha cieplejszym niż na zewnątrz. :wink:

A tak naprawdę sprawność przestała mieć znaczenie. Cieszę się z tego, że mam wentylację, że nie musze uchylać lub otwierać okien. Że rano nie muszę ścierać wody z szyb. Że po nocy nie budzi mnie hałas ujadajacych we wsi psów, że nie jest mi zimno gdy wchodzę do pokoju, w którym zapomniałem zamknąć uchylonego okna.

A licznik zachowuje sie podobnie jak wtedy gdy wentylacji nie miałem. Najekonomiczniejszy w eksploatacji jest brak wentylacji...

...do czasu. 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A licznik zachowuje sie podobnie jak wtedy gdy wentylacji nie miałem. Najekonomiczniejszy w eksploatacji jest brak wentylacji...

...do czasu. 8)

Czyli korzyści z reku są w pierwszej kolejności - komfort czystego świeżego powietrza a oszczędności w energii są , lecz nie tak duże jak to reklamują firmy sprzedające reku ???

Jezier ogrzewasz prądem a ja zastanawiam sie nad wyborem gaz czy prąd mam 168 m do ogrzania i gaz w działce ale ....

http://opole.naszemiasto.pl/wydarzenia/679567.html

http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,37397,3799863.html

 

I jaka Wasza opinia ...???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam :)

 

Andrzej, twoje wnioski są chyba zbyt pochopne. Jezier nie miał wcale wentylacji, nawet grawitacyjnej. Wydaje mi się, a właściwie jestem o tym przekonany, że wntylacja mechaniczna z reku da oprócz komfortu także oszczędności. Oczywiście w porównaniu z wentylacją grawitacyjną.

 

Ja osobiście mam taki sam przypadek jak Ty. Gaz w granicy działki, ale zdecydowałem się na ogrzewanie elektryczne + kominek. Zadecydowało o tym porównanie kosztów inwestycyjnych i późniejszej eksploatacji. Prąd droższy w eksploatacji, ale za to duuużo tańszy przy inwestycji. Tym bardziej, że jesetm elektrykiem i instalację zrobię sam (część instalacji już leży i czeka w garażu), a za wodne c.o. musiałbym płacić i to sporo za robociznę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak tak chciałem tylko dowiedzieć się od Jeziera co oznacza, że po zainstalowaniu reku ceny energii nie zmieniły się, ponieważ rozmyślam też nad zainstalowaniem reku Bartosza lecz właśnie skończyłem stan surowy otwary więc nie wiem czy na instalacje reku nie jest zapóżno (mam już kominy wentylacyjne wszystkie). Tomek napisz jak dokładnie bedziesz miał rozwiązaną instalację grzewczą CO i CWU jako elektryk, jaką będziesz miał taryfę, jaka kubatura do ogrzania jak izolowany dom jaki przydział mocy, ile np. grzejników dunamicznych czy ststycznych, itp.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiatm ponownie :)

 

U mnie będzie to wyglądało tak:

- dom ma być dobrze ocieplony: 18-20 cm styropianu na ścianach (myślę o termorganice platinum) - Uściany ok 0,15; do tego 20 cm styropianu na podłodze od gruntu i 30 cm wełny w dachu; dobre okna (szyby o niskim współczynniku U, drewniane z ocieplanymi okiennicami.

- wentylacja mechaniczna z odzyskiem na centrali storkair (podobno duży odzysk 96,5 % i bardzo niskie zużycie prądu przez wentylatory - wg moich obliczeń około 150 zł rocznie przy korzystaniu z II biegu) oczywiście z GWC. Myślę, że faktyczna sprawność wentylacji będzie gdzieś tak pomiędzy 70 i 80%. O wyborze wentylacji zadecydował komfort pomieszczeń. Jako drugą rozważałem wentylację hybrydową higrosterowaną - mniejsze koszty inwestycyjne.

- w pokojach i kuchni grzejniki elektryczne konwektory, każdy ze swoim sterownikiem zegarowym (np. firmy Atlantic), jeżeli okaże się to konieczne to założę w salonie piec akumulacyjny dynamiczny. Jednak ze względu na cenę, na razie tego nie przewiduję, bo moze okazać się niepotrzebne - dom sam będzie dobrym akumulatorem. W łazienkach będą kable podłogowe i małe grzejniki ścienne - suszarki ręczników z wentylatorem do szybkiego nagrzania przed prysznicem lub kąpielą.

- dodatkowo kominek z DGP do wszystkich pomieszczeń mieszkalnych i kuchni.

- c.w.u. - bedzie zbiornik 150 litrów z dwiema grzałkami. Jedna będzie podłączona do sieci, druga jako rezerwa do ewentualnej małej elektrowni wiatrowej (nad morzem brawie zawsze wieje). Nie potrzebuję dużej mocy z elektrowni, wystarczy 200-300 W, które wstępnie podgrzeje wodę. Do tego instalacja solarna (jak starczy kasy), ale z osobnym zbiornikiem 150litrów. Układ taki pozwoli na lepsze odebranie energii z solarów latem i wstępne podgrzanie wody w zbiorniku solarnym, a nastepnie jej własciwe podgrzanie w podgrzewaczu elektrycznym. Obieg c.w.u. ma być wyposażony w cyrkulację sterowaną zegarem - 2 mieszania 5 minutowe w ciągu godziny (to jeszcze określę eksperymentalnie).

 

Moc przyłączeniowa do domu 13 kW, zabezpieczenie przedlicznikowe 25A, taryfa G12w.

 

Sterowanie: planuję na sterownikach zegarowych obniżać temperaturę na grzejnikach w trakcie droższej taryły o kilka stopni. Są to albo godziny kiedy jesteśmy w pracy (przed południem), albo po południu, gdy pali się w kominku. W godzinach 13-15 (w trakcie niższej taryfy w ciągu dnia) ustawiona będzie wyższa temperatura, tak aby dom się dogrzał. Podobnie będzie pomiędzy 5 i 6 rano.

 

A teraz trochę o takim wyborze. Wszystkie lementy (dobra wentylacja, ocieplenie, solary) byłyby obecne także przy ogrzewaniu gazowym. A tak mam oszczędnośc rzędu 14-20 tys, które mogę przeznaczyć na różnicę w rachunkach lub lepsze wykończenie domu. Biorąc pod uwagę, że są to pieniądze z kredytu (powidzmy 5,5% w skali roku), to wg moich obliczeń bilans wyjdzie na zero po ok 20 latach, nie licząc wymiany pieca w tym czasie. A nikt nie jest w stanie powiedzieć co będzie się działo w tym czasie z cenami nośników energii, albo polityką proekologiczną (zawsze się moze zdażyć zakaz palenia "brudnymi" paliwami, albo ich obłożenie dużymi podatkami "proekologicznymi"). A prąd można łatwiej pozyskać i prace nad źródłami energii kierują się jednak w stronę pozyskiwania energii elektrycznej, jako uniwersalnej.

 

No to tyle w skrócie. Jesli coś trzeba byłoby dodatkowo opisać, to proszę o pytania.

 

 

ps. mój dom ma na razie postać papierową. A w twoim przypadku jest jeszcze czas na wentylację mechaniczną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Acha, jeszcze jedno. W pokojach na poddaszu będą okna dachowe i ścienne. W takich pokojach będą po dwa grzejniki, w sumie dające moc potrzebną do ogrzania. Takie rozwiązanie po to, aby uniemożliwić kondensację pary wodnej na wszystkich oknach. Przy ogrzewaniu elektrycznym jest to bardzo proste do zrobienia, przy wodnym już wymaga wiecej zachodu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiatm ponownie :)

 

U mnie będzie to wyglądało tak:

- dom ma być dobrze ocieplony: 18-20 cm styropianu na ścianach (myślę o termorganice platinum) - Uściany ok 0,15; do tego 20 cm styropianu na podłodze od gruntu i 30 cm wełny w dachu; dobre okna (szyby o niskim współczynniku U, drewniane z ocieplanymi okiennicami.

- wentylacja mechaniczna z odzyskiem na centrali storkair (podobno duży odzysk 96,5 % i bardzo niskie zużycie prądu przez wentylatory - wg moich obliczeń około 150 zł rocznie przy korzystaniu z II biegu) oczywiście z GWC. Myślę, że faktyczna sprawność wentylacji będzie gdzieś tak pomiędzy 70 i 80%. O wyborze wentylacji zadecydował komfort pomieszczeń. Jako drugą rozważałem wentylację hybrydową higrosterowaną - mniejsze koszty inwestycyjne.

- w pokojach i kuchni grzejniki elektryczne konwektory, każdy ze swoim sterownikiem zegarowym (np. firmy Atlantic), jeżeli okaże się to konieczne to założę w salonie piec akumulacyjny dynamiczny. Jednak ze względu na cenę, na razie tego nie przewiduję, bo moze okazać się niepotrzebne - dom sam będzie dobrym akumulatorem. W łazienkach będą kable podłogowe i małe grzejniki ścienne - suszarki ręczników z wentylatorem do szybkiego nagrzania przed prysznicem lub kąpielą.

- dodatkowo kominek z DGP do wszystkich pomieszczeń mieszkalnych i kuchni.

- c.w.u. - bedzie zbiornik 150 litrów z dwiema grzałkami. Jedna będzie podłączona do sieci, druga jako rezerwa do ewentualnej małej elektrowni wiatrowej (nad morzem brawie zawsze wieje). Nie potrzebuję dużej mocy z elektrowni, wystarczy 200-300 W, które wstępnie podgrzeje wodę. Do tego instalacja solarna (jak starczy kasy), ale z osobnym zbiornikiem 150litrów. Układ taki pozwoli na lepsze odebranie energii z solarów latem i wstępne podgrzanie wody w zbiorniku solarnym, a nastepnie jej własciwe podgrzanie w podgrzewaczu elektrycznym. Obieg c.w.u. ma być wyposażony w cyrkulację sterowaną zegarem - 2 mieszania 5 minutowe w ciągu godziny (to jeszcze określę eksperymentalnie).

 

Moc przyłączeniowa do domu 13 kW, zabezpieczenie przedlicznikowe 25A, taryfa G12w.

 

Sterowanie: planuję na sterownikach zegarowych obniżać temperaturę na grzejnikach w trakcie droższej taryły o kilka stopni. Są to albo godziny kiedy jesteśmy w pracy (przed południem), albo po południu, gdy pali się w kominku. W godzinach 13-15 (w trakcie niższej taryfy w ciągu dnia) ustawiona będzie wyższa temperatura, tak aby dom się dogrzał. Podobnie będzie pomiędzy 5 i 6 rano.

 

A teraz trochę o takim wyborze. Wszystkie lementy (dobra wentylacja, ocieplenie, solary) byłyby obecne także przy ogrzewaniu gazowym. A tak mam oszczędnośc rzędu 14-20 tys, które mogę przeznaczyć na różnicę w rachunkach lub lepsze wykończenie domu. Biorąc pod uwagę, że są to pieniądze z kredytu (powidzmy 5,5% w skali roku), to wg moich obliczeń bilans wyjdzie na zero po ok 20 latach, nie licząc wymiany pieca w tym czasie. A nikt nie jest w stanie powiedzieć co będzie się działo w tym czasie z cenami nośników energii, albo polityką proekologiczną (zawsze się moze zdażyć zakaz palenia "brudnymi" paliwami, albo ich obłożenie dużymi podatkami "proekologicznymi"). A prąd można łatwiej pozyskać i prace nad źródłami energii kierują się jednak w stronę pozyskiwania energii elektrycznej, jako uniwersalnej.

 

No to tyle w skrócie. Jesli coś trzeba byłoby dodatkowo opisać, to proszę o pytania.

 

 

ps. mój dom ma na razie postać papierową. A w twoim przypadku jest jeszcze czas na wentylację mechaniczną.

 

Witam, dokłądnie ja tak też zamierzam ale mocno myślę nad jednak większym o ok 5 cm od Ciebie ociepleniem wszędzie (25, 25, 35 cm).

Kominek będzie ale jako samotny kominek bez wykorzystania, żona chce mieć po prostu więc planuje piece akumulacyjne jako podst. grzanie. Grzanie kominkiem powietrza odpada, znajomy miał i likwiduje teraz bo rodzina miała kłopoty z górnymi drogami oddechowymi, gardło itp. kominek wysuszął powietrze mu mocno. Ja również z tego powodu zrezygnowałem.

Rozumiem że łączysz: Dystrybucji Gorącego Powietrza z rekuperacją w jednym kanale? Czyli oba te systemy muszą chodzić tylko razem chyba tak?

Z solarów chyba zrezygniję, bo dla 3,4 osobowej rodzinki nie zwróci się nigdy. Więc zasobnik elektryczny 100 l.

Oczywiście też rekuperacja z GWC żwirowym planowana.

Z obliczeń wychodzi mi przy takim ociepleniu jak Ty założyłeś z uzwzględnieniem mostków ok 52 kWh/rok m2 a z tym większym które ja planuję może zejść z mostkaim nawet do 30 kwH/m2 rok i to drugie mnie bardziej kusi.

Co do okien to daję z szybą 0,6 i ramą 1,2 nie kominuję za bardzo bo sprawdzałem i przy 12 m2 okien poprawa całego okna np. z U=1,1 na 0,75 nie robi prawie żadnej róznicy. A po co mam wywalać 10000 więcej kasy.

 

Acha co to jest:

wentylację hybrydową higrosterowaną - mniejsze koszty inwestycyjne??

warto??

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam :)

 

Co do zwiększania ocieplenia, to się wszystko zgadza. Tylko, że na razie nie znalzłem systemu BSO z aprobatą na takie grube ocieplenie ścian. Specjalnie pisałem o termoorganice platinum, bo 18 cm tego styropianu to jak 25 cm zwykłego. Jeszcze mozna rozważyć ewentualnie metode suchą z wełną na ruszcie, ale to koszty i trzeba pomysleć o dodatkowym fundamencie - ciężar wełny.

Co do E na poziomie 52 kWh/m2/rok to mi wyszło podobnie (jakieś 47, ale nie uwzględniałem mostków).

Co do DGP i wentylacji. Będą to całkowicie oddzielne instalacje. Ja osobiście nie odczuwam nic złego z DGP, a poza tym łatwiej to zlikwidować niż później dobudować. Przy wentylacji mechanicznej tez może się pojawić problem suchego powietrza. Po prostu trzeba nawilżać, ale miejscowo w pokojach, nigdy w kanałach.

Co do okien to się zgadzam. Drewniana rama ma własnie około 1,2 - 1,3 , szyby 0,7 to niewielki dodatek. Z drugiej strony lepszym rozwiązniem może być założenie okiennic, bo współczynniki szyb z czasem stracą swoje właściwości.

A co do pieców, to tak jak pisałem. Jak będzie potrzeba to w niektórych pomieszczeniach dołożę. Najpewniej w otwartym salonie - to dogrzeje prawie cały parter, a i na poddaszu będzie cieplej.

Solar zakładam z tego względu, że nasza rodzinka jest na razie 2-osobowa, większa w przyszłości, a wtedy wody będzie szło dużo. Wydaje mi się, że jednak się opłaca. Nie liczyłem tego dokładnie - jeszcze policzę.

 

ps. w poprzednim poście zapomniałem dodać, że wszelkie urządzenia energochłonne (pralka, zmywarka) planuję tak dobrać, aby mogły pracować w niskiej taryfie. itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak napisałem o solarach w "sondażach"

"Apropo solarów, zastanawiam się jak z nimi.

Bardzo chciałem ale dla 3 może 4 osobowej rodziny jakoś nie bardzo mi się to kalkuluje.

Zakładając wg mnie wystarczające zużycie ciepłej wody czyli 100 l dziennie, biorąc 60 % zapotrzebowania z solarów rocznie, + grzanie poza okresem letnim i wiosennym oraz wczesno jesiennym grzałką elektryczną z 7 stopni do 45 st (4,4 kWh dziennie), wychodzi różnica w kosztach z solarem lub bez ok 20 zł./m-c.

Koszt solarów to ok 10000 zwrot po ok 30 latach, żaden chyba interes.

Oczywiście przy zużyciu wody w ilości np. 300 l dziennie to się opłąca i zwraca sie po ok 13 latach.

Chciałbym je mieć ale nie wychodzi że się opłąca a dla bajeru raczej nie warto.

Gdybym miał większą rodzinę lub basen, hotel .... to ... "

 

tak ja wyliczyłem.

 

Mostki to duży dodatek uwzględnij go.

Styro też chcę dać ale Platinum plus lambda=-0,031 :)

W posadzkę zwykły i na stropodach (styropian też) też termoorganiki.

I co to tak wentylacja hogroskopowa, hybrydowa czy jak tam, warto to brać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I co to tak wentylacja hogroskopowa, hybrydowa czy jak tam, warto to brać?

 

Wentylacja hybrodowa. To takie ulepszenie wentylacji grawitacyjnej. Daje się nasadę na kominy wentylacyjne w której jest silnik prądu stałego. Generalnie chodzi o to, aby zawsze był ciąg w kominie o ustalonej wartości. Produkuje to Aereco i Darco. Generalnie poprawia to działanie wentylacji grawitacyjnej. Do tego higrosterowanie zminiejsza koszty ogrzewania powietrza. Tutaj chodzi o pewną regulację przepływu w zależności od wilgotności powietrza. Te systemy w zasadzie można i należy rozpatrywać oddzielnie, nie jest to jakiś system zbiorczy

Nie jest to tak fajne jak reku. Bardziej moze służyć do poprawy wentylacji grawitacyjnej.

 

ps. Solary - w takim układzie jeszcze policzę, bo może faktycznie się nie będzie opłacać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...