Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

I jeszcze zastanawia mnie pytanie z cytowania w moim poprzednim poście:

"kurde troche duzo

a teraz pojawia sie problem jak te cieplo sensownie uwolnic z tego betonu ? "

Może się czepiam słów ale zanim się na soć zdecydujemy chcemy dokładnie poznać jak to i co to jest a z tego cytatu wnioskuję że jeszcze to ciepło z betonu trzeba jakoś uwalniać??

 

pzdr

Nie, nie :) Kwestia tego, że piece akumulacyjne dynamiczne mają jakąś tam możliwość regulacji oddawanego ciepła, natomiast wylewka betonowa albo oddaje albo nie i nie masz na to wpływu ile poza dobraniem jej parametrów fizycznych przy samym wylewaniu (grubość, powierzchnia itp) oczywiście możesz regulować poprzez położenie koca/dywanu ale to ciut mało wygodne :lol:

 

eh czyli w bardzo prosty sposób można beton porównać do pieców statycznych które oddawały ile miały i też były chyba bez regulacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Nie, nie :) Kwestia tego, że piece akumulacyjne dynamiczne mają jakąś tam możliwość regulacji oddawanego ciepła, natomiast wylewka betonowa albo oddaje albo nie i nie masz na to wpływu ile poza dobraniem jej parametrów fizycznych przy samym wylewaniu (grubość, powierzchnia itp) oczywiście możesz regulować poprzez położenie koca/dywanu ale to ciut mało wygodne :lol:

 

eh czyli w bardzo prosty sposób można beton porównać do pieców statycznych które oddawały ile miały i też były chyba bez regulacji.

Ogólnie pewnie tak, ale jak będziesz trzymał się twardo fizyki, czyli dobry projekt i rozsądne używanie to będziesz wiedział jak grzać, żeby tą akumulacyjność dobrze wykorzystać. Zresztą jak wiele osób pisze, akumulacyjność domu to nie tylko akumulacyjność podłogi. Nagrzewasz podłogę, ta oddając ciepło nagrzewa dom, podczas gdy ogrzewanie nie jest już zasilane, potem dom utrzymuje temp. przez jakiś czas sam, a potem ponownie włączysz zasilanie i tak cyklicznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, nie :) Kwestia tego, że piece akumulacyjne dynamiczne mają jakąś tam możliwość regulacji oddawanego ciepła, natomiast wylewka betonowa albo oddaje albo nie i nie masz na to wpływu ile poza dobraniem jej parametrów fizycznych przy samym wylewaniu (grubość, powierzchnia itp) oczywiście możesz regulować poprzez położenie koca/dywanu ale to ciut mało wygodne :lol:

 

eh czyli w bardzo prosty sposób można beton porównać do pieców statycznych które oddawały ile miały i też były chyba bez regulacji.

Ogólnie pewnie tak, ale jak będziesz trzymał się twardo fizyki, czyli dobry projekt i rozsądne używanie to będziesz wiedział jak grzać, żeby tą akumulacyjność dobrze wykorzystać. Zresztą jak wiele osób pisze, akumulacyjność domu to nie tylko akumulacyjność podłogi. Nagrzewasz podłogę, ta oddając ciepło nagrzewa dom, podczas gdy ogrzewanie nie jest już zasilane, potem dom utrzymuje temp. przez jakiś czas sam, a potem ponownie włączysz zasilanie i tak cyklicznie.

 

Jasne ale za tego też wynika że reklama np kabli grzejnych: do akumulacji w podłodze jest tak naprawdę tylko reklamą bo w dobrze ocieplonym domu czym byśmy nie grzali to wychodzi że się wszędzie akumuluje i oddaje powoli im więcej izolacji tym wolniej. Jednak zastanawiam sie jaki wpływ na akumulację i czy wogóle maja różne systemy grzania elektrycznego- Maty, kable, promienniki, konwektory, piece (te akurat akumulują w sobie i też w ścianach).

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne ale za tego też wynika że reklama np kabli grzejnych: do akumulacji w podłodze jest tak naprawdę tylko reklamą bo w dobrze ocieplonym domu czym byśmy nie grzali to wychodzi że się wszędzie akumuluje i oddaje powoli im więcej izolacji tym wolniej. Jednak zastanawiam sie jaki wpływ na akumulację i czy wogóle maja różne systemy grzania elektrycznego- Maty, kable, promienniki, konwektory, piece (te akurat akumulują w sobie i też w ścianach).

 

pzdr

Chodzi tylko i wyłącznie o sprawność całego systemu (ilość oddawanego ciepła przez instalację i ilość akumulowanego ciepła w domu).

Grzejniki konwektorowe nie nagrzeją tak betonu jak kable w nim zatopione, mata ma jakiś tam rozstaw przewodów które mają jakiś przekrój, rezystancję itp. Kable "luzem" możesz ułożyć np. grubsze i inaczej, podłogówka wodna ma swoją sprawność, elektryczna też, zmiana koncepcji (czyli np. piec na prąd, gaz, węgiel a instalacja wodna vs. wszystko w całości na prąd) itp itd ale tutaj to pole do popisu dla projektantów i specjalistów.

Ale na mój rozum to czy masz izolację 20 czy 50 cm na ścianie nie ma wpływu na samą prędkość oddawania ciepła do wewnątrz tylko na jego ilość akumulowaną i traconą w przegrodach pion/poziom. Chyba, że piszesz o szybkości czyli czasie w jakim dany akumulator się wyziębi w ogóle to ok :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezier Ty lubisz obliczenia, powiedz czy takie przeliczenie jest poprawne czy do bani i całkiem to skopałem, podejżewam że coś nie tak policzyłem bo różnica jest znaczna popraw mnie :):

Załóżmy, iż przez rok zużyje na ogrzanie domu gazem 2500 m3 gazu = 2500 * 1,34zł= 3350 zł.

Jeśli 1m3 gazu GZ50 = 9,60 KWh to taki sam dom przy ogrzewaniu prądem 2500 * 9,60= 24 000 KWh * 0,31 zł = 7440 zł. ???? (przyjmuje, iż grzeje 50% na 50% w taryfie nocnej i dziennej to średnia z taryf nocnej i dziennej 0,43 + 0,20 / 2 = 0,31zł) Pomijam abonamenty.

Można tak liczyć. Można też uwzględniać sprawności kotłów, przesyłu, regulacji, wykorzystania ciepła wtedy różnica odrobinę się zmniejszy. Ważne też jest poziom zużycia ciepła. Ty tu piszesz o 24 MWh, a np. ja na ogrzanie potrzebuję rocznie nie więcej niż 7 MWh. Wtedy większego znaczenia nabierają opłaty stałe - abonament, serwis itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo Ci Jezier dziekuje za cenne porady i jeszcze troche pomęcze a mianowicie prosze o podanie dokładnie ile zużyłeś KWh (czy MWh) w roku 2005 i 2006 z podziałem na: CO, CWU i reszta tj. odbiorniki standart PC żrówki , pralka, zmywarka itp. jesli sie nie da to całość CO i CWU oraz pozostałe.

Jestem pewien, że prowadzisz takie statystyki :)

PS. wiem, że pisałeś, iż na rok zużywasz 7MWh energii na ogrzewanie ale nie wiem czy z CWU czy samo CO. (jaka jest cena w Twoim regionie prądu wt i nt oraz jai abonament płacisz dla jakiej mocy przyłączeniowej)

Dziękuje za pomoc ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezier Ty lubisz obliczenia, powiedz czy takie przeliczenie jest poprawne czy do bani i całkiem to skopałem, podejżewam że coś nie tak policzyłem bo różnica jest znaczna popraw mnie :):

Załóżmy, iż przez rok zużyje na ogrzanie domu gazem 2500 m3 gazu = 2500 * 1,34zł= 3350 zł.

Jeśli 1m3 gazu GZ50 = 9,60 KWh to taki sam dom przy ogrzewaniu prądem 2500 * 9,60= 24 000 KWh * 0,31 zł = 7440 zł. ???? (przyjmuje, iż grzeje 50% na 50% w taryfie nocnej i dziennej to średnia z taryf nocnej i dziennej 0,43 + 0,20 / 2 = 0,31zł) Pomijam abonamenty.

Można tak liczyć. Można też uwzględniać sprawności kotłów, przesyłu, regulacji, wykorzystania ciepła wtedy różnica odrobinę się zmniejszy. Ważne też jest poziom zużycia ciepła. Ty tu piszesz o 24 MWh, a np. ja na ogrzanie potrzebuję rocznie nie więcej niż 7 MWh. Wtedy większego znaczenia nabierają opłaty stałe - abonament, serwis itp.

 

 

... i dochodzisz do punktu, w którym koszt cwu jest znaczący przy ogrzewaniu prądem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak tak dobrze policzyć, to może sie okazac, że koszt ogrzania CWU już dorównuje kosztom ogrzania budynku. Zasada jest prosta im bardziej ocieplony dom, tym udział kosztów grzania CWU, w ogólnym bilansie zapotrzebowania na energie, jest większy.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak tak dobrze policzyć, to może sie okazac, że koszt ogrzania CWU już dorównuje kosztom ogrzania budynku. Zasada jest prosta im bardziej ocieplony dom, tym udział kosztów grzania CWU, w ogólnym bilansie zapotrzebowania na energie, jest większy.

Pozdrawiam

 

W takim razie trzeba będzie się zając minimalizacją kosztów ogrzewania CWU.

 

A więc jak?

- solary

- wiatrak tylko do "napędzania" grzałki do CWU

 

Może jezszce jakieś propozycje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak tak dobrze policzyć, to może sie okazac, że koszt ogrzania CWU już dorównuje kosztom ogrzania budynku. Zasada jest prosta im bardziej ocieplony dom, tym udział kosztów grzania CWU, w ogólnym bilansie zapotrzebowania na energie, jest większy.

Pozdrawiam

 

W takim razie trzeba będzie się zając minimalizacją kosztów ogrzewania CWU.

 

A więc jak?

- solary

- wiatrak tylko do "napędzania" grzałki do CWU

 

Może jezszce jakieś propozycje?

 

 

tylko, że to wszytko jest mało opłacalne. Bardzo mało :-?

 

raczj skieruj swoje działania w kierynku odzysku,

taki reku dla wody szarej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Solar jak pisałem nie opłaca się, chyba że sobie zrobisz albo zużywasz ok 300 l/dobę to się solar zwróci po ok 14 latach, a wiatrak to nie wiem bo nigdy tego nie analizowałem a jak to z nim jest, jak na grzałkę dasz 230V??

 

pzdr

 

dodałem:

reku dla wody szarej co to??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Solar jak pisałem nie opłaca się, chyba że sobie zrobisz albo zużywasz ok 300 l/dobę to się solar zwróci po ok 14 latach, a wiatrak to nie wiem bo nigdy tego nie analizowałem a jak to z nim jest, jak na grzałkę dasz 230V??

 

pzdr

 

Raczej myslałem o zbiorniku z dwiema grzałkami. Jedną z nich zasilałaby prądnica przy wiatraku, a druga do 230V. Grzałka z wiatraka miałaby małą moc, ale pracowała cały czas. natomiast ta z 230V włączałaby się tylko w niskiej taryfie. Ale trzeba to jeszcze przeanalizować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hehe masz taki dylemat jak ja z c.w.u. i ja już postanowilem że w taryfie nocnej będę podgrzewał wodę w zasobniku 100 l i tyle, wychodzi o 20 zł więcej za miesiąc niż przy solarach a po czasie sam sklecę solar jakiś prosty jeśli czas pozwoli, i tak przy solarach nie liczyłbym na skuteczność jesienną lub zimową lub nawet wczesno- wiosenną więc jeśli już to jak pisałem- coś prostego sklecę akurat na korzystanie latem i późną wiosną.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnym rozwiązniem może być (tak sobie teraz gdybam) podgrzewanie wody do wyższej temperatury w nocy. Wtedy w procesie mieszania do takiego samego strumienia wody trzeba będzie dać więcej zimnej, a mniej gorącej. I to co będzie w zbiorniku starczy na dłużej. Tylko wtedy to chyba baterie termostatyczne, trzeba będzie zamontować, aby dzieci się nie poparzyły.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo Ci Jezier dziekuje za cenne porady i jeszcze troche pomęcze a mianowicie prosze o podanie dokładnie ile zużyłeś KWh (czy MWh) w roku 2005 i 2006 z podziałem na: CO, CWU i reszta tj. odbiorniki standart PC żrówki , pralka, zmywarka itp. jesli sie nie da to całość CO i CWU oraz pozostałe.

Jestem pewien, że prowadzisz takie statystyki :)

PS. wiem, że pisałeś, iż na rok zużywasz 7MWh energii na ogrzewanie ale nie wiem czy z CWU czy samo CO. (jaka jest cena w Twoim regionie prądu wt i nt oraz jai abonament płacisz dla jakiej mocy przyłączeniowej)

Dziękuje za pomoc ...

Trochę ponad pół roku temu takie zestawienie zużycia prądu przedstawiałem na forum:

Od 23 września 2005 do 31 marca 2006 zużyłem 9984 kWh energii. Z tego 6324 kWh poszło na ogrzewanie domu (grzejniki i podłogówka), na CWU i na gotowanie 2079 kWh, a a światło itp. poszło: 1701 kWh.

W poszczególnych miesiącach samo ogrzewanie domu wyglądało następująco:

Październik - 451 kWh – średnio 14,5 kWh dziennie

Listopad - 759 kWh – 25 kWh dziennie

Grudzień - 1305 kWh – 42 kWh dziennie

Styczeń - 1643 kWh – 53 kWh dziennie

Luty - 1177 kWh – 42 kWh dziennie

Marzec - 989 kWh – 32 kWh dziennie

Ceny prądu u mnie wynoszą 45 gr dzienny i 26 gr nocny 8,5 zł abonament

http://www.republika.pl/jezier/cenyenergii.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... i dochodzisz do punktu, w którym koszt cwu jest znaczący przy ogrzewaniu prądem...

Można się nie myć :wink: Mi na przykład wyszło, że ekonomiczniej zamiast magazynować 200 litrów ciepłej wody w zbiorniku ładowanego tylko tanim prądem byłoby ogrzewać ją bezpośrednio przy kurkach. Chociaż różnica w cenie prądu jest dwukrotna.

Solary, wiatraki, rekuperatory szarej wody czy inne cuda nie są nic warte. Solar to jeszcze dobry jest jako ozdoba na dachu, aby pochwalić przed rodziną i sąsiadami :-?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obecnie jestem na etapie, włożenia w układ malutkiej PC, powietrznej, która zaspokoi cwu i znacznie wspomoże wodną podłogowkę.

 

Ekonomicznie wychodzi całkiem nieźle, najlepiej z wszykich bezobsługowych mediów, ale różnice też nie są porażające.

Atrakcyjność głównie przez brak kolektorów i kosztów z nimi związanych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...