Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam

 

Myślę, że moje pytanko jest związane z tematem

 

Właśnie jestem na etapie ukończenia projektu

 

Budynek będzie wybudowany z pustaka U220 25 cm. na zapr. cem. wap. i ocieplony styropianem.

 

Powierchnia ścian zewnętrznych, to 310 m2

 

Architekt proponuje mi docieplenie styropianem o grubości 15 cm.

 

Ja po przeczytaniu kilku postów (miedzy innymi z tego tematu) i artykułów myślałem o ociepleniu grubości 20 cm.

 

Wyliczyłem, że U z 15 centymetrami wynosi 0,222, natomiast z 20 cm. styr. wynosi U 0,173

Różnica to 0,05 (W/m2k)

 

Powierzchnia ścian to około 310 m2

 

w związku z tym łączna strata wynosi 310x0,05= 15,5 (W/m2k)

 

Chciałem z tego policzyć jaka będzie to wartość w pln. miesięcznie

Niestety moja wiedza w tym temacie jest "cieniutka"

 

Może będziecie wiedzieli jak to policzyć biorąc pod uwagę, że

1 będę ogrzewał pelletem - wart. opałowa to około 17000 kJ/kg

2. sprawność pieca to około 70%

3 Strefa klimatyczna 3 (Komorów pod Wa-wą)

4 Cena pelletu - około 600 pln za tonę (0,6 pln. za kg.)

 

Może ktoś z Was wie, jak to policzyć, bo dopiero po przeliczeniu będzie jasne, czy finansowo się to opłaca, czy nie warto się w te dodatkowe cm. pakować.

 

 

Z góry dziękuję za pomoc i wyjaśnienie mi tego tematu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Za mało danych,

Trzeba by zrobić bilans energetyczny aby odpowiedzieć precyzyjnie,

 

Ale z danych które podałeś ;

 

15,5 WK * 24 godziny * 210 dni grzewczych * 20K średnia delta T sezonu grzewczego = 1562 kWh oszczędności,

 

17000 kJ po przeliczeniu na kW tonę palet = 4720 kWh ( bez sprawności )

Czyli 1 kWh kosztuje Cię 0,127 zł * 1562 zł * 70% sprawność = 130 zł

 

Styropian masz po 145 zł za m3,

A dalej to już policzysz jak chleb z masłem.

 

Ale to wszystko przy założeniu proporcjonalnych wydatków energetycznych przez wszystkie przegrody. Dlatego wyliczenia możesz traktować pi*;-) z błędem jednak pewnie nie większym niż 30%

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki

 

Możesz mi powiedzieć jak przeliczyłeś "17000 kJ po przeliczeniu na kW tonę palet = 4720 kW ( bez sprawności ) " i co oznacza "bez sprawności" ?

 

tak :p

 

http://joshmadison.net/software/convert/

 

pamiętaj jeszcze o zamianie kilogramów na tonę, czyli x1000.

dokładnie wyjdzie 4722,2

 

sprawność wstaw sobie gdzie chcesz, tylko ją uwzględnij.

tekst ten napisałem dla czytelności opisowego wzoru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wbrew pozorom jestem bardzo dobrze przygotowany na braki pradu. Mam zapewnione ogrzewanie awaryjne, oświetlenie, gotowanie. Wody może nie za wiele ale baniak 200 litrów na kilka dni starczy przy rozsądnym koxystaniu. Zawsze też mogę podgrzać wode na gazie.

I to wszystko przy zupełnym braku pradu, generatorów, kotłów na paliwa stałe, akumulatorów ciepła o wielkości kilku m3 itp..

 

Jezier, mógłbyś napisać parę słów o swoim awaryjnym ogrzewaniu i oświetleniu? Wprawdzie pomimo ostatnich wiatrów prąd mam, ale ta sprawa nie daje mi spokoju :-? .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 100% zgadzam sie z mpoplawem - jesli juz na etapie projektu podejdziesz do zagadnienia energooszczednosci kompleksowo to to ma sens. W tedy przelicznik kosztowy wyglada zupelnie inaczej (jedno kompensujesz 2-gim) Bez najmniejszego problemu mozna dzis wybudowac dom 3-litrowy i wcale nie trzeba na to wydac fortuny.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 100% zgadzam sie z mpoplawem - jesli juz na etapie projektu podejdziesz do zagadnienia energooszczednosci kompleksowo to to ma sens. W tedy przelicznik kosztowy wyglada zupelnie inaczej (jedno kompensujesz 2-gim) Bez najmniejszego problemu mozna dzis wybudowac dom 3-litrowy i wcale nie trzeba na to wydac fortuny.

 

Pozdrawiam

Racja

Przy założeniu że cała rodzina je grochówke codziennie można zejsć do 2 litrów.

W dodtaku seta dziennie i schodzimy do 1 litra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elias

Aby policzyć ile energii oszczędzasz na dodtakowej izolacji dobrze jest skorzystać z tej tabeli:

http://www.republika.pl/jezier/stopniodni.gif

Liczysz sobie:

Wyliczone U * 24 h * Sd (z tabeli). I masz wynik w kWh.

 

Programy do obliczania zapotrzebowania na ciepło liczą dokładnie w ten sam sposób (przynajmniej te dostepne w Polsce).

 

A do przeliczania jednostek możesz skorzystać z tego:

http://www.republika.pl/jezier/kwh-mj.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak się zapatrujecie na takie rozwiązanie:

 

Zamiast solarów wziąć pompę ciepa z wentylacji z odzysku ciepła.

Problem jedynie taki że wtedy "producent" nie zaleca rekuperacji bo się nie opłaca. Lepiej nawiać przez nawiewniki i wywiać mechanicznie do pompy ciepła i grzejemy c.w.u..

I to jest system jako konkurencja dla solarów (ciut droższy ale nie ma w zasadzie instalacji).

 

Ale- nie po to robię dom energooszczędny żeby robić dziury w ścianach i nawiewać np. -18 i to grzać.

Oczywiście, ktoś może napisać że energia to też enerooszczędność na ciepłej wodzie ale ... podgrzewu ciepłej wody nie wlicza się do OZC :).

Poza tym mając ogrzewanie nie grzejnikowe ale jak ja- np. akumulacyjne, zimne powietrze przez nawiewnik nie ogrzeje sie tak jak przy np. grzejnikach i chyba mozna będzie czuć chłodek przechodząc w poblizu i nie będzie można tego nagle dogrzać bo ciepło jest oddawane a w nocy ładowane.

Poza tym mając teraz z rekuperatorem 30 kWh/m2rok to z nawiewnikami czyli bez odzysku dla OZC robi mie się już 55 kWh/m2rok, czyli nie tak jak chciałem.

 

Mój pomysł:

Przez 6 h, czyli czas w jakim ogrzałoby się ok 250 l wody przez rekuerator szłoby powietrze do domu z wymiennika gruntowego bez mieszania w reku bo w tym czasie brałaby pompa do podgrzewu. Oczywiście kratki nawiewne wentyl. mechanicznej w pomieszczeniach można porownać do nawiewników ale nie będzie to np. -18 ale 0- to co wyjdzie z GWC, przez resztę czau działałby rekuperator.

Jego wykorzystanie zmniejszyłoby się np. z 20 h dziennie na 20-6=14 h, resztę brałaby pompa.

Z wyliczeń wychodzi że po ok 30 latach takie rozwiązanie jest ciut korzystniejsze niż reku z GWC + solary.

Wychodzi że jeśli sprawność pompy będzie ok 3,3 to może to być zamiast kolektorów.

Ale czy dobrze myślę??

 

Co o tym sądzicie??

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak się zapatrujecie na takie rozwiązanie:

 

I to jest system jako konkurencja dla solarów (ciut droższy ale nie ma w zasadzie instalacji).

 

Z wyliczeń wychodzi że po ok 30 latach takie rozwiązanie jest ciut korzystniejsze niż reku z GWC + solary.

Wychodzi że jeśli sprawność pompy będzie ok 3,3 to może to być zamiast kolektorów.

Ale czy dobrze myślę??

 

Co o tym sądzicie??

 

pzdr

Przy takich założeniach i zwrocie nakładów po 30 latach to dla mnie abstrakcja bez względu na poprawność rozwiązania :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak się zapatrujecie na takie rozwiązanie:

 

I to jest system jako konkurencja dla solarów (ciut droższy ale nie ma w zasadzie instalacji).

 

Z wyliczeń wychodzi że po ok 30 latach takie rozwiązanie jest ciut korzystniejsze niż reku z GWC + solary.

Wychodzi że jeśli sprawność pompy będzie ok 3,3 to może to być zamiast kolektorów.

Ale czy dobrze myślę??

 

Co o tym sądzicie??

 

pzdr

Przy takich założeniach i zwrocie nakładów po 30 latach to dla mnie abstrakcja bez względu na poprawność rozwiązania :wink:

 

Dokładnie zwrot w moich obl. następuje po ok 20 latach i solarów i pompy- fakt dużo ale to dotyczy dzisiejszych warunków a jakie będą ceny energii? Na pewno wyższe i może jednak warto.

Poza tym jesli ktoś chce solary to o tej pompie napisałem jako o alternatywie.

Pytanie tylko czy dobrze przeanalizowałem.

 

pzdr

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy takich założeniach i zwrocie nakładów po 30 latach to dla mnie abstrakcja bez względu na poprawność rozwiązania :wink:

 

Dokładnie zwrot w moich obl. następuje po ok 20 latach i solarów i pompy- fakt dużo ale to dotyczy dzisiejszych warunków a jakie będą ceny energii? Na pewno wyższe i może jednak warto.

Poza tym jesli ktoś chce solary to o tej pompie napisałem jako o alternatywie.

Pytanie tylko czy dobrze przeanalizowałem.

pzdr

Nawet 20 lat to czas w którym coś się popsuje i jest to lekka loteria :wink:

A co do cen energii, nie sugeruję się tendencją bo u mnie akurat prąd staniał dla dwutaryfowców :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podpowiedzi.

 

Według obliczeń, oszczędność to w tej chwili około 170-200 pln na sezon (w zależności od pogody i cen paliwa).

 

Raczej nie spodziewam się by paliwa kiedykolwiek poaniały, więc ten dodatkowy wydatek, który nie jest duży w stosunku do całej inwestycji warto ponieść.

 

Myślę, że powinien się zwrócić w okresie 7-12 lat.

 

Biorąć pod uwagę, że inne przegrody będą równie dobrze zaizolowane, oraz będę miał wentylację mechaniczną z gwc, to będzie to prawie dom pasywny.

 

Oczywiście przeszklenia małe na północy, i duże na południu.

 

 

Może znacie jakąś firmę godną polecenia z okolic Wawy, która zaprojektuje i wykona wentylację i nie zrujnuje mi budżetu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezier, mógłbyś napisać parę słów o swoim awaryjnym ogrzewaniu i oświetleniu? Wprawdzie pomimo ostatnich wiatrów prąd mam, ale ta sprawa nie daje mi spokoju :-? .

Awaryjny system ogrzewania i oświetlenia oparłem o sprzęt turystyczny i kominek. Mam odrobinę drewna wysuszonego (ok. 0,5 mp) A sprzęt turystyczny to butle, kuchenki gazowe, lampa gazowa dokręcana do butli i słoneczko grzejące o mocy 1,5 kW też montowane do butli. Nigdy mi się nie zdarzyła dłuższa przerwa w dostawie prądu i tego sprzętu nie mam za dużo. Ze dwie butle po jednej lampie i słoneczku oraz dwie kuchenki - jednopalnikowa i dwupalnikowa.

To wszystko można dostać bez problemu w wielu sklepach a koszty są naprawdę niewielkie. 11 kg butla kosztuje ok 80 zł napełnienie 45. Mniejsze są tańsze. Palniki, lampy itp. ok 50 zł sztuka.

Gdyby się tak zdarzyło, że musiałbym mieć prąd zmuszony byłbym zakupić tani agregat za jakieś 500 zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...