Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

A co do obliczeń to nadal trudno mi pojąć poniżej 15 kWh/m2*rok przy samych izolacjach i oknach.

 

Też wydaje mi się zaskakująco dobrze.

 

Gdybym był tego pewny, to oprawiłbym w twardą obwolutę i sprzedał po 45 zł w nakłdzie conajmniej 20 tys. Drugie tyle za reklamy na okładce. :wink: :lol:

 

Tymczasem poddaję swoje przemyślenia i oblicznia pod konstruktywną krytykę i spróbuję je obronić.

Jeśli mi się uda, znaczy ... mam dom pasywny ( jak na warunki polskie ).

Jeśli nie, stawiam piwo za wskazanie błędów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Jesteś wielkim optymistą, tak w wypadku zysków słonecznych jak i akumulacji przez ściany. Założyłeś że okno pochłonie 100% padającego nań promieniowania słonecznego - nie jestem przekonany że jest aż tak pięknie. Kalkulowałem kiedyś dużo okien od południa - i wyniki mnie nie zachwyciły. Wolałbym małe okna, a wielki kolektor słoneczny na całej południowej połaci dachu. Gdyby m2 kolektora był w cenie dachówki sprawa byłaby oczywista :-)

 

W kwestii akumulacji ciepła w ścianach nie uwzględniłeś że tylko jedna strona ściany jest skierowana do wnętrza. Druga, ta skierowana do styropianu zawsze będzie zimniejsza (w sezonie grzewczym). Większość ciepła zgromadzonego w takiej ścianie pójdzie na zewnątrz budynku. Było to już na forum rozważane i niestety nie da się zrobić inaczej. Taka ściana nie zadziała jako akumulator, chyba że radykalnie oziębisz powietrze wewnątrz pomieszczenia ale chyba nie o to nam chodzi. Patrząc z innej strony ściana taka będzie wolniej stygła, przez co powietrze w wewnątrz też będzie wolniej stygło, ale taka akumulacja będzie okupiona wysokimi stratami - aby wykorzystać 100% akumulowanego ciepła do akumulacji należałoby wykorzystać masę w całości umieszczoną wewnątrz pomieszczeń, a ściany zewnętrzne najlepiej jakby były z samego styropianu. Rozważ czy nie lepiej z silikatu zrobić ściany działowe, zrobić strop monolityczny, a ściany nośne z materiału lepiej izolującego i o mniejszej pojemności cieplnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pzyjąłem g=0,5 dla szyb czyli 50% dodatkowo zacienienie 10-40% w zalezności od miesiąca i strony świata.

 

Pokrywa się to z danymi w podanym linku.

Ale oblicznia prowadzilem według innego bardzo dokłądnego opracowania. Wyżej wskazałem jakiego.

 

Co do akumulacyjności ścian, możesz mieć rację ...

musze się nad tym zastanowić ...

 

 

P.S.

nie chcę mnożyć postów więc dopisuję w tym miejscu.

 

mam dom, nazwijmy go wyjazdowym.

BK400 ( bez ocieplenia), podłogówka, 16 cm styro w podłodze, 20-25 cm waty w poddaszu, szyby 1,1. Zegar pogodówki nastawiony jest tak aby przejść w niedzielę o godz. 9.00 na temp. 16C. Ogrzewanie jest nastawione na 21C.

 

Zdarzało mi się wielokrotnie zajrzeć w typowy dzień zimowy w środku tygodnia ; wtorek, środa i kocioł się jeszcze nie ząłaczył !

Czyli przez 30-40 godz. temp. nie spadła więcej niz 4-5K i to bez zysków bytowych. Zaznaczę, że są rolety ze srterowaniem aytomatycznym. W dzień otwarte, nocą zamknięte.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesteś wielkim optymistą, tak w wypadku zysków słonecznych ....

 

Dlaczego ?

w calkowitym bilansie budynku przyjmuję zyski i straty szyb na bardzo zbliżonym poziomie. Wiele źródeł podaje, że w okanch o parametrach ;

szyby U=0,7, okno U=0,8, g=0,5 zyski i starty bilansują się w sezonie grzewczym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A uwzględniłeś współczynnik wykorzystania zysków ciepła?

Bez niego mialbym dom pasywny.

Co do okien to u mnie również zyski przez okna rekompensują straty przy przepuszczalności 0,5 i zacienieniu nawet 0,7

ale starty przede wszystkim przez ściany zewn. ktore u mnie stanowią 34% i strop 22% dają razem 56% i właśnie w tym miejscu robi mi się 3-litrowy po uwzględnieniu mostków, bez nich mam pasywny jak nic.

 

A jeszcze co do okien, ma ktoś z Was jakis dokładny szczegół montażu okien w pasywnych, niby montuje się w warstwie izolacji ale macie jakiś dokladny szczegół?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesteś wielkim optymistą, tak w wypadku zysków słonecznych ....

 

Dlaczego ?

w calkowitym bilansie budynku przyjmuję zyski i straty szyb na bardzo zbliżonym poziomie. Wiele źródeł podaje, że w okanch o parametrach ;

szyby U=0,7, okno U=0,8, g=0,5 zyski i starty bilansują się w sezonie grzewczym.

 

No tak, wziąłem pod uwagę standardowe okna 1,1 :oops:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A uwzględniłeś współczynnik wykorzystania zysków ciepła?

Bez niego mialbym dom pasywny.

Co do okien to u mnie również zyski przez okna rekompensują straty przy przepuszczalności 0,5 i zacienieniu nawet 0,7

ale starty przede wszystkim przez ściany zewn. ktore u mnie stanowią 34% i strop 22% dają razem 56% i właśnie w tym miejscu robi mi się 3-litrowy po uwzględnieniu mostków, bez nich mam pasywny jak nic.

 

A jeszcze co do okien, ma ktoś z Was jakis dokładny szczegół montażu okien w pasywnych, niby montuje się w warstwie izolacji ale macie jakiś dokladny szczegół?

 

Nie wykluczyłem na tym etapie pominięcia czegoś. Mostki uwazględniłem. Może zbyt optymistycznie ...

Oczywiście przyjrzę się temu ponownie.

dzięki.

 

Co do montażu okien.

Zajrzyj tutaj. Nic więcej nie mam, ale chyba nic więcej nie potrzeba. :wink:

 

http://www.przewodnik-budowlany.com.pl/dompasywny1/kronika.php?d=1

 

:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za linka.

Zastanawiałem się i chyba okno będę montował w warstwie izolacji tylko że skoro okna montuje sie przed ociepleniem to jak mi ekipa do końca zamontuje okna (uszczelni itp.) skoro jeszcze nie będzie ocieplenia ścian?

Może faktycznie łatwiej będzie zrobić podobnie jak na tym linku z ociepleniem między murem a ramą, tylko że to w zasadzie jest montaż tradycyjny bo normalnie zamiast izolacji daje się piankę a tu wełnę. Nie wiem co tu takiego innego w tym pasywnym? Może czegoś nie rozumiem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... taśma uszczelniająca połączenia.

 

Wełna, styropiam, pianka izoluje cieplnie, ale nie uszczelnia.

Tą drogą migruje ciepło ( wilgotniejsze ) powietrze, powodując wykroplenie pary wodnej i ... potężny mostek termiczny*.

Aby było sucho należy nie tylko izolować, ale i uszcelnić.

Podobnie np. na styku ściany kolankowej i ocieplenia dachu, a raczej płyt GK.

 

Wiele takich niespodzianek jest w budynku :-?

 

* potężny w rozumieniu domu pasywnego lub conajwyżej 3 litrowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Buduję dom podpiwniczony z użytkowym poddaszem. Powierzchnia mieszkalna ok. 210 m2, garaż 23 m2 i piwnice ok. 100 m2. Parter wybudowany. Będą 3 kominy tradycyjne. Czy można będzie zastosować wtedy jeszcze wentylację wymuszoną - reku..?? Proszę o wyjaśnienie lub link do odpow. tematu. z góry dziękuję. I czy jest faktycznie opłacalne zastosowanie tego rozwiązania??

 

Pozdrawiam, Gośka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Buduję dom podpiwniczony z użytkowym poddaszem. Powierzchnia mieszkalna ok. 210 m2, garaż 23 m2 i piwnice ok. 100 m2. Parter wybudowany. Będą 3 kominy tradycyjne. Czy można będzie zastosować wtedy jeszcze wentylację wymuszoną - reku..?? Proszę o wyjaśnienie lub link do odpow. tematu. z góry dziękuję. I czy jest faktycznie opłacalne zastosowanie tego rozwiązania??

 

Pozdrawiam, Gośka

 

Nawet po zakończeniu budowy można zastosować, ale jest to wtedy znacznie trudniejsze.

 

Co trzeba zrobić - najlepiej zwrócić się z tym do firmy co takie coś zaprojektuje, później ewentualnie założy. Poszukać na forum tematów o rekuperatorach.

 

Opłacalność - przeliczając na walutę- nie zawsze, przeliczając na komfort - bezdyskusyjnie.

Ja mam rekuperator od roku - wcześniej miałem grawitacyjną. Wrażenia - zawsze świeże powietrze w domu, zero wilgoci, komfort dla płuc i nosa :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... taśma uszczelniająca połączenia.

 

Wełna, styropiam, pianka izoluje cieplnie, ale nie uszczelnia.

Tą drogą migruje ciepło ( wilgotniejsze ) powietrze, powodując wykroplenie pary wodnej i ... potężny mostek termiczny*.

Aby było sucho należy nie tylko izolować, ale i uszcelnić.

Podobnie np. na styku ściany kolankowej i ocieplenia dachu, a raczej płyt GK.

 

Wiele takich niespodzianek jest w budynku :-?

 

* potężny w rozumieniu domu pasywnego lub conajwyżej 3 litrowego.

 

OK , rozumiem ale nadal pozostaje kwestia montażu okna w warstwie izolacji, i skoro okna montuje sie przed ociepleniem to jak mi ekipa do końca zamontuje okna (uszczelni itp.) skoro jeszcze nie będzie ocieplenia ścian?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK , rozumiem ale nadal pozostaje kwestia montażu okna w warstwie izolacji, i skoro okna montuje sie przed ociepleniem to jak mi ekipa do końca zamontuje okna (uszczelni itp.) skoro jeszcze nie będzie ocieplenia ścian?

 

Przyklejasz taśmę/specjalną folię do ramy okna ( od tej strony montowanej do ściany - z boku okna ), w taki sposób aby folię wywinąć na ramę okna z jednej i drugiej strony. Oczywiście w miejscu wywinięcia, folia jest zabezpieczona, aby nie przykleiła się do ramy okna.

 

Montujesz okna.

 

Uszczelniasz pomiędzy ramą i ścianą, czym tam chcesz. Styropian, pianka, wełna, ale tylko na grubość ramy okna.

 

Odwijasz folię z ram i na czystą i posmarowaną ścianę specjalnym klejem przyklejasz folię.

 

Zwyczajnie docieplacsz ścianę.

 

Tynkujesz.

 

 

Może są też inne techniki, ja znam taką.

 

Spróbuj sprawdzić na przykładzie swojego projektu wykraplanie się wilgoci z folią i bez folii np. w tym programie :

 

http://www.programy.wabi.pl/termika.php

 

Najlepiej to widać w pomieszczeniach z dużą ilością wilgoci ; kuchnia, łazienka, pralnia itp. ( 70-90% ).

 

Jak działa wilgoć na przewodność cieplną, nie muszę tłumaczyć.

Aczkolwiek niekoniecznie musi wystąpić. Zależy od techniki montażu, materiałów itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Odświeżam bo wsyzstko mi się dzisiaj "zawaliło".

Miała być plyta fundamentowa itp. ale po wykonaniu wykopu, przeanalizowaniu terenu i poszczegolnych etapów ludzi którzy będą mi robić (rodzina wraz z "małą ilością mnie" :)) zatruli mnie że brak miejsca jest niewiarygodny i że z plytą i z tym co chcę pod płytą nie zmieścimy sie i że będzie dużo zabawy z tym i w ogóle.

Glowny problem to GWC pod płytą.

Stwierdzili że najlatwiej byloby i najszybciej i najtaniej zrobić ławy a potem spokojnie sobie zrobić między ścianami fundamentowymi GWC.

 

Mam tego dość!!! Dziś wszystkim uleglem. Robię ławy.

Jak coś pójdzie inaczej to im wypomnę, ;).

Nie budujcie z rodziną ;).

 

Ale wracając do sprawy, w takiej sytuacji muszę zminimalizowac mostek na połączeniu fundamentu ze ścianą nośną.

Proponuję takie coś:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/1cae6af878113e99.html

 

czy izolacja przeciwwilgociowa tak może być wykonana?

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ja już mam wykop, zrobię ławy i wsypuję żwir na GWC :)- pod cały dom między ściany fund..

Wiem że może źle robię ale mam naprawdę dość.

Dlatego kombinuję z tym mostkiem termicznym i wydaje mi się że danie BK400 a nad tym BK600 daje mi w sumie jeśli zwróciłeś uwagę na rysunek współ. U dla BK400 grubości 24 cm czyli ok. U=0,42.

Biorąc pod uwagę fakt że będzie wokół posadzki przy ścianach nośnych jeszcze ze 2 cm styro to robi mi sie niezły współ. U (0,24 cm BK 400 i 2 cm styro) i w zasadzie mostka nie będzie.

Wczoraj analizowałem Schoecka (novomur) do takiego właśnie mostka termicznego i oni lambdę mają 0,19 aż a BK400 ma 0,1.

Problem tylko w izolacji przeciwwilgociowej bo novomur nie ma tego problemu dlatego jest do stosowania przy tych mostkach termicznych a BK trezba dobrze zaizolować przeciwwilgociowo w gruncie i pytanie czy tak jak zrobiłem będzie OK?

Jeżeli Novomur z lambdą 0,19 jest do likwidowania takiego mostka termicznego to co dopiero BK400 z lambdą 0,1.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@j-j, Mam pytanie, czy taka hydroizolacja sciany fundamentowej z obu stron i na lawie jest bezpieczna dla samych scian? Masz wysokie wody?

Wydawalo mi sie ze od sodka budynku powinno sie pozostawic mozliwosc wysychania np. bloczkow betonowych. Zastanawiam sie czy na chudziaku nie polozych poziomej foli/papy i oddzielic nia lawy a pozniej jeszcze na lawach i na scianach fundamentowych (jesli chodzi o poziome). Zamierzam na sciany fundamentowe dac 20cm styropianu tak jak na sciany zewnetrzne/elewacje.

Moze pod Twoje BK 400 dobrze jest walnac cegle pelna w celu odizolowania wilgotnosciowego?

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś wszystkim uleglem.

źle robisz ja też pod naciskiem kier buda i wykonawcy, zmieniłem kilka rzeczy na bardziej tradycyjne a teraz żałuje bo tego już nie da sie odwrócić, i im więcej takich poprawek tym dom robi sie bardziej tradycyjny i może nie wyjść 3 litrowy

Popieram, budowa to miejsce gdzie musisz błyskawicznie nauczyć się asertywności bo inaczej połowo rzeczy będzie inaczej niż sobie myślisz. Co innego jak mnie ktoś przekona logicznymi argumentami ale nie robię nic dla spokoju. Koncepcja musi być przemyślana i zaakceptowana przez Inwestora, zwłaszcza jak budujesz coś co odbiega od przyjętych standardów. U mnie dostawali rysunki, do tego wytyczne na piśmie i codzienne osobiste pilnowanie elementów wg. moich koncepcji. Bez tego nie ujedziesz :roll:

 

I tak się jeszcze zastanawiam, co to za analiza terenu, że teraz nagle coś się okazało ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale wracając do sprawy, w takiej sytuacji muszę zminimalizowac mostek na połączeniu fundamentu ze ścianą nośną.

Proponuję takie coś:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/1cae6af878113e99.html

 

czy izolacja przeciwwilgociowa tak może być wykonana?

 

pzdr

 

Policz sobie straty w watach przez ścianę w dół do ławy, wyjdzie Ci czy warto pakować BK poniżej gruntu.

Jeśli jednak zrobisz jak na rysunku, upewnij się że do BK nie dostanie się wilgoć od wewnętrznej, dałbym tam też izolację, i bym pomyślał o styropianie po tej stronie fundamentu, jeśli planujesz tam GWC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale wracając do sprawy, w takiej sytuacji muszę zminimalizowac mostek na połączeniu fundamentu ze ścianą nośną.

Proponuję takie coś:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/1cae6af878113e99.html

 

czy izolacja przeciwwilgociowa tak może być wykonana?

 

Nie bierzesz pod uwagę jednej sprawy.

Jeżeli pod budynkiem chcesz mieć GWC, to musisz liczyć się z tym, że okresowo temperatura pod budynkiem będzie znacznie spadała.

W tym wypadku nie wystarczy tylko izolacja pod posadzką, ale powinieneś też dać

izolację cieplną na wewnętrznej stronie ścian fundamentowych.

Nie piszesz z czego chcesz zrobić izolację przeciwwilgociową.

Przynajmniej z jednej strony ściana powinna mieć możliwość wysychania (lepsza będzie strona zewnętrzna.

Proponuję kolejno od środka :

- folia kubełkowa gr. 0,5mm wywinięta na ławy fundamentowe,

- styropian EPS 100 lub lepiej hydropian czy styrodur np. 10cm,

- ściana fundamentowa (na ławie bloczki betonowe, potem izolacja przeciwwilgociowa, bloczek BK400, ściana z bloczków BK600),

- styropian EPS 100 lub lepiej hydropian czy styrodur np. 15cm,

- folia kubełkowa gr. 0,5mm wywinięta na ławy fundamentowe,

Folia kubełkowa, ta wewnętrzna i zewnętrzna powinna być wywinięta na zewnętrzną stronę ławy fundamentowej. Przy ławie fundamentowej drenaż opaskowy. cała ściana fundamentowa od strony zewnętrznej i wewnętrznej obsypana grubym żwirem.

Zastanowiłbym się też na przedłużeniem izolacji cieplnej zewnętrznej poniżej poziomu posadowienia ław fundamentowych (tak jak w isomaxie) - ja u siebie właśnie tak zamierzam zrobić. Różnica polega na tym, że pod budynkiem nie robię GWC, a jedynie układam ok. 100m rur, którymi będę podgrzewał grunt ciepłem z kolektora dachowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bierzesz pod uwagę jednej sprawy.

Jeżeli pod budynkiem chcesz mieć GWC, to musisz liczyć się z tym, że okresowo temperatura pod budynkiem będzie znacznie spadała.

W tym wypadku nie wystarczy tylko izolacja pod posadzką, ale powinieneś też dać

izolację cieplną na wewnętrznej stronie ścian fundamentowych.

 

Dlaczego tak zakładasz?

Przecież przy małej ilości powietrza jaką potrzebuję zimą (będę miał aż ok. 40 m3 GWC), wydaje mi sie że GWC nie będzie odczuwał zbytnio eksploatacji woięc temp. będzie w miarę stabilna- tak mi się wydaje.

 

Nie piszesz z czego chcesz zrobić izolację przeciwwilgociową.

Przynajmniej z jednej strony ściana powinna mieć możliwość wysychania (lepsza będzie strona zewnętrzna.

Proponuję kolejno od środka :

- folia kubełkowa gr. 0,5mm wywinięta na ławy fundamentowe,

- styropian EPS 100 lub lepiej hydropian czy styrodur np. 10cm,

- ściana fundamentowa (na ławie bloczki betonowe, potem izolacja przeciwwilgociowa, bloczek BK400, ściana z bloczków BK600),

- styropian EPS 100 lub lepiej hydropian czy styrodur np. 15cm,

- folia kubełkowa gr. 0,5mm wywinięta na ławy fundamentowe,

Folia kubełkowa, ta wewnętrzna i zewnętrzna powinna być wywinięta na zewnętrzną stronę ławy fundamentowej. Przy ławie fundamentowej drenaż opaskowy. cała ściana fundamentowa od strony zewnętrznej i wewnętrznej obsypana grubym żwirem.

Zastanowiłbym się też na przedłużeniem izolacji cieplnej zewnętrznej poniżej poziomu posadowienia ław fundamentowych (tak jak w isomaxie) - ja u siebie właśnie tak zamierzam zrobić. Różnica polega na tym, że pod budynkiem nie robię GWC, a jedynie układam ok. 100m rur, którymi będę podgrzewał grunt ciepłem z kolektora dachowego.

 

Ale jak ściana będzie miała możliwość wysychania skoro po obu stronach dam hydropian czyli w zasadzie izolację przeciwwodną także?

Ta izolacja pozioma przeciwwilgociowa na bloczkach betonowych pod BK400 jak ma zachodzić?

 

 

Acha może na rys. nie widać ale ściana fund. będzie ocieplona hydropianem gr. 12,0 cm od zewnątrz właśnie ze względu na GWC.

Dziś jeszcze dostałem odp. od speców betonu komórkowego i mi odp. że badania itp. normy itp nakazują rozpoczynanie murowania ścian nośnych min. 0,5 m nad poziomem zero :).

Ze 0,3 od terenu to wiem ale 0,5 m od zera, hm?

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...