gosciu01 07.09.2007 22:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2007 A co do obliczeń to nadal trudno mi pojąć poniżej 15 kWh/m2*rok przy samych izolacjach i oknach. Też wydaje mi się zaskakująco dobrze. Gdybym był tego pewny, to oprawiłbym w twardą obwolutę i sprzedał po 45 zł w nakłdzie conajmniej 20 tys. Drugie tyle za reklamy na okładce. Tymczasem poddaję swoje przemyślenia i oblicznia pod konstruktywną krytykę i spróbuję je obronić. Jeśli mi się uda, znaczy ... mam dom pasywny ( jak na warunki polskie ). Jeśli nie, stawiam piwo za wskazanie błędów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
NJerzy 07.09.2007 22:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2007 Jesteś wielkim optymistą, tak w wypadku zysków słonecznych jak i akumulacji przez ściany. Założyłeś że okno pochłonie 100% padającego nań promieniowania słonecznego - nie jestem przekonany że jest aż tak pięknie. Kalkulowałem kiedyś dużo okien od południa - i wyniki mnie nie zachwyciły. Wolałbym małe okna, a wielki kolektor słoneczny na całej południowej połaci dachu. Gdyby m2 kolektora był w cenie dachówki sprawa byłaby oczywista W kwestii akumulacji ciepła w ścianach nie uwzględniłeś że tylko jedna strona ściany jest skierowana do wnętrza. Druga, ta skierowana do styropianu zawsze będzie zimniejsza (w sezonie grzewczym). Większość ciepła zgromadzonego w takiej ścianie pójdzie na zewnątrz budynku. Było to już na forum rozważane i niestety nie da się zrobić inaczej. Taka ściana nie zadziała jako akumulator, chyba że radykalnie oziębisz powietrze wewnątrz pomieszczenia ale chyba nie o to nam chodzi. Patrząc z innej strony ściana taka będzie wolniej stygła, przez co powietrze w wewnątrz też będzie wolniej stygło, ale taka akumulacja będzie okupiona wysokimi stratami - aby wykorzystać 100% akumulowanego ciepła do akumulacji należałoby wykorzystać masę w całości umieszczoną wewnątrz pomieszczeń, a ściany zewnętrzne najlepiej jakby były z samego styropianu. Rozważ czy nie lepiej z silikatu zrobić ściany działowe, zrobić strop monolityczny, a ściany nośne z materiału lepiej izolującego i o mniejszej pojemności cieplnej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 07.09.2007 22:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2007 pzyjąłem g=0,5 dla szyb czyli 50% dodatkowo zacienienie 10-40% w zalezności od miesiąca i strony świata. Pokrywa się to z danymi w podanym linku.Ale oblicznia prowadzilem według innego bardzo dokłądnego opracowania. Wyżej wskazałem jakiego. Co do akumulacyjności ścian, możesz mieć rację ...musze się nad tym zastanowić ... P.S.nie chcę mnożyć postów więc dopisuję w tym miejscu. mam dom, nazwijmy go wyjazdowym.BK400 ( bez ocieplenia), podłogówka, 16 cm styro w podłodze, 20-25 cm waty w poddaszu, szyby 1,1. Zegar pogodówki nastawiony jest tak aby przejść w niedzielę o godz. 9.00 na temp. 16C. Ogrzewanie jest nastawione na 21C. Zdarzało mi się wielokrotnie zajrzeć w typowy dzień zimowy w środku tygodnia ; wtorek, środa i kocioł się jeszcze nie ząłaczył !Czyli przez 30-40 godz. temp. nie spadła więcej niz 4-5K i to bez zysków bytowych. Zaznaczę, że są rolety ze srterowaniem aytomatycznym. W dzień otwarte, nocą zamknięte. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 07.09.2007 22:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2007 Jesteś wielkim optymistą, tak w wypadku zysków słonecznych .... Dlaczego ? w calkowitym bilansie budynku przyjmuję zyski i straty szyb na bardzo zbliżonym poziomie. Wiele źródeł podaje, że w okanch o parametrach ; szyby U=0,7, okno U=0,8, g=0,5 zyski i starty bilansują się w sezonie grzewczym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 08.09.2007 05:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Września 2007 A uwzględniłeś współczynnik wykorzystania zysków ciepła?Bez niego mialbym dom pasywny.Co do okien to u mnie również zyski przez okna rekompensują straty przy przepuszczalności 0,5 i zacienieniu nawet 0,7 ale starty przede wszystkim przez ściany zewn. ktore u mnie stanowią 34% i strop 22% dają razem 56% i właśnie w tym miejscu robi mi się 3-litrowy po uwzględnieniu mostków, bez nich mam pasywny jak nic. A jeszcze co do okien, ma ktoś z Was jakis dokładny szczegół montażu okien w pasywnych, niby montuje się w warstwie izolacji ale macie jakiś dokladny szczegół? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
NJerzy 08.09.2007 07:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Września 2007 Jesteś wielkim optymistą, tak w wypadku zysków słonecznych .... Dlaczego ? w calkowitym bilansie budynku przyjmuję zyski i straty szyb na bardzo zbliżonym poziomie. Wiele źródeł podaje, że w okanch o parametrach ; szyby U=0,7, okno U=0,8, g=0,5 zyski i starty bilansują się w sezonie grzewczym. No tak, wziąłem pod uwagę standardowe okna 1,1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 08.09.2007 16:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Września 2007 A uwzględniłeś współczynnik wykorzystania zysków ciepła? Bez niego mialbym dom pasywny. Co do okien to u mnie również zyski przez okna rekompensują straty przy przepuszczalności 0,5 i zacienieniu nawet 0,7 ale starty przede wszystkim przez ściany zewn. ktore u mnie stanowią 34% i strop 22% dają razem 56% i właśnie w tym miejscu robi mi się 3-litrowy po uwzględnieniu mostków, bez nich mam pasywny jak nic. A jeszcze co do okien, ma ktoś z Was jakis dokładny szczegół montażu okien w pasywnych, niby montuje się w warstwie izolacji ale macie jakiś dokladny szczegół? Nie wykluczyłem na tym etapie pominięcia czegoś. Mostki uwazględniłem. Może zbyt optymistycznie ... Oczywiście przyjrzę się temu ponownie. dzięki. Co do montażu okien. Zajrzyj tutaj. Nic więcej nie mam, ale chyba nic więcej nie potrzeba. http://www.przewodnik-budowlany.com.pl/dompasywny1/kronika.php?d=1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 09.09.2007 17:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Września 2007 Dzieki za linka.Zastanawiałem się i chyba okno będę montował w warstwie izolacji tylko że skoro okna montuje sie przed ociepleniem to jak mi ekipa do końca zamontuje okna (uszczelni itp.) skoro jeszcze nie będzie ocieplenia ścian?Może faktycznie łatwiej będzie zrobić podobnie jak na tym linku z ociepleniem między murem a ramą, tylko że to w zasadzie jest montaż tradycyjny bo normalnie zamiast izolacji daje się piankę a tu wełnę. Nie wiem co tu takiego innego w tym pasywnym? Może czegoś nie rozumiem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 09.09.2007 18:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Września 2007 ... taśma uszczelniająca połączenia. Wełna, styropiam, pianka izoluje cieplnie, ale nie uszczelnia. Tą drogą migruje ciepło ( wilgotniejsze ) powietrze, powodując wykroplenie pary wodnej i ... potężny mostek termiczny*. Aby było sucho należy nie tylko izolować, ale i uszcelnić. Podobnie np. na styku ściany kolankowej i ocieplenia dachu, a raczej płyt GK. Wiele takich niespodzianek jest w budynku * potężny w rozumieniu domu pasywnego lub conajwyżej 3 litrowego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MRJDomańscy 10.09.2007 06:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Września 2007 Witam! Buduję dom podpiwniczony z użytkowym poddaszem. Powierzchnia mieszkalna ok. 210 m2, garaż 23 m2 i piwnice ok. 100 m2. Parter wybudowany. Będą 3 kominy tradycyjne. Czy można będzie zastosować wtedy jeszcze wentylację wymuszoną - reku..?? Proszę o wyjaśnienie lub link do odpow. tematu. z góry dziękuję. I czy jest faktycznie opłacalne zastosowanie tego rozwiązania?? Pozdrawiam, Gośka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ardziu 10.09.2007 06:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Września 2007 Witam! Buduję dom podpiwniczony z użytkowym poddaszem. Powierzchnia mieszkalna ok. 210 m2, garaż 23 m2 i piwnice ok. 100 m2. Parter wybudowany. Będą 3 kominy tradycyjne. Czy można będzie zastosować wtedy jeszcze wentylację wymuszoną - reku..?? Proszę o wyjaśnienie lub link do odpow. tematu. z góry dziękuję. I czy jest faktycznie opłacalne zastosowanie tego rozwiązania?? Pozdrawiam, Gośka Nawet po zakończeniu budowy można zastosować, ale jest to wtedy znacznie trudniejsze. Co trzeba zrobić - najlepiej zwrócić się z tym do firmy co takie coś zaprojektuje, później ewentualnie założy. Poszukać na forum tematów o rekuperatorach. Opłacalność - przeliczając na walutę- nie zawsze, przeliczając na komfort - bezdyskusyjnie. Ja mam rekuperator od roku - wcześniej miałem grawitacyjną. Wrażenia - zawsze świeże powietrze w domu, zero wilgoci, komfort dla płuc i nosa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 10.09.2007 10:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Września 2007 ... taśma uszczelniająca połączenia. Wełna, styropiam, pianka izoluje cieplnie, ale nie uszczelnia. Tą drogą migruje ciepło ( wilgotniejsze ) powietrze, powodując wykroplenie pary wodnej i ... potężny mostek termiczny*. Aby było sucho należy nie tylko izolować, ale i uszcelnić. Podobnie np. na styku ściany kolankowej i ocieplenia dachu, a raczej płyt GK. Wiele takich niespodzianek jest w budynku * potężny w rozumieniu domu pasywnego lub conajwyżej 3 litrowego. OK , rozumiem ale nadal pozostaje kwestia montażu okna w warstwie izolacji, i skoro okna montuje sie przed ociepleniem to jak mi ekipa do końca zamontuje okna (uszczelni itp.) skoro jeszcze nie będzie ocieplenia ścian? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 10.09.2007 19:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Września 2007 OK , rozumiem ale nadal pozostaje kwestia montażu okna w warstwie izolacji, i skoro okna montuje sie przed ociepleniem to jak mi ekipa do końca zamontuje okna (uszczelni itp.) skoro jeszcze nie będzie ocieplenia ścian? Przyklejasz taśmę/specjalną folię do ramy okna ( od tej strony montowanej do ściany - z boku okna ), w taki sposób aby folię wywinąć na ramę okna z jednej i drugiej strony. Oczywiście w miejscu wywinięcia, folia jest zabezpieczona, aby nie przykleiła się do ramy okna. Montujesz okna. Uszczelniasz pomiędzy ramą i ścianą, czym tam chcesz. Styropian, pianka, wełna, ale tylko na grubość ramy okna. Odwijasz folię z ram i na czystą i posmarowaną ścianę specjalnym klejem przyklejasz folię. Zwyczajnie docieplacsz ścianę. Tynkujesz. Może są też inne techniki, ja znam taką. Spróbuj sprawdzić na przykładzie swojego projektu wykraplanie się wilgoci z folią i bez folii np. w tym programie : http://www.programy.wabi.pl/termika.php Najlepiej to widać w pomieszczeniach z dużą ilością wilgoci ; kuchnia, łazienka, pralnia itp. ( 70-90% ). Jak działa wilgoć na przewodność cieplną, nie muszę tłumaczyć. Aczkolwiek niekoniecznie musi wystąpić. Zależy od techniki montażu, materiałów itd. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 26.09.2007 21:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Września 2007 Odświeżam bo wsyzstko mi się dzisiaj "zawaliło". Miała być plyta fundamentowa itp. ale po wykonaniu wykopu, przeanalizowaniu terenu i poszczegolnych etapów ludzi którzy będą mi robić (rodzina wraz z "małą ilością mnie" ) zatruli mnie że brak miejsca jest niewiarygodny i że z plytą i z tym co chcę pod płytą nie zmieścimy sie i że będzie dużo zabawy z tym i w ogóle. Glowny problem to GWC pod płytą. Stwierdzili że najlatwiej byloby i najszybciej i najtaniej zrobić ławy a potem spokojnie sobie zrobić między ścianami fundamentowymi GWC. Mam tego dość!!! Dziś wszystkim uleglem. Robię ławy. Jak coś pójdzie inaczej to im wypomnę, . Nie budujcie z rodziną . Ale wracając do sprawy, w takiej sytuacji muszę zminimalizowac mostek na połączeniu fundamentu ze ścianą nośną. Proponuję takie coś: http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/1cae6af878113e99.html czy izolacja przeciwwilgociowa tak może być wykonana? pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 27.09.2007 04:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Września 2007 Ale ja już mam wykop, zrobię ławy i wsypuję żwir na GWC - pod cały dom między ściany fund.. Wiem że może źle robię ale mam naprawdę dość. Dlatego kombinuję z tym mostkiem termicznym i wydaje mi się że danie BK400 a nad tym BK600 daje mi w sumie jeśli zwróciłeś uwagę na rysunek współ. U dla BK400 grubości 24 cm czyli ok. U=0,42. Biorąc pod uwagę fakt że będzie wokół posadzki przy ścianach nośnych jeszcze ze 2 cm styro to robi mi sie niezły współ. U (0,24 cm BK 400 i 2 cm styro) i w zasadzie mostka nie będzie. Wczoraj analizowałem Schoecka (novomur) do takiego właśnie mostka termicznego i oni lambdę mają 0,19 aż a BK400 ma 0,1. Problem tylko w izolacji przeciwwilgociowej bo novomur nie ma tego problemu dlatego jest do stosowania przy tych mostkach termicznych a BK trezba dobrze zaizolować przeciwwilgociowo w gruncie i pytanie czy tak jak zrobiłem będzie OK? Jeżeli Novomur z lambdą 0,19 jest do likwidowania takiego mostka termicznego to co dopiero BK400 z lambdą 0,1. pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piwopijca 27.09.2007 05:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Września 2007 @j-j, Mam pytanie, czy taka hydroizolacja sciany fundamentowej z obu stron i na lawie jest bezpieczna dla samych scian? Masz wysokie wody?Wydawalo mi sie ze od sodka budynku powinno sie pozostawic mozliwosc wysychania np. bloczkow betonowych. Zastanawiam sie czy na chudziaku nie polozych poziomej foli/papy i oddzielic nia lawy a pozniej jeszcze na lawach i na scianach fundamentowych (jesli chodzi o poziome). Zamierzam na sciany fundamentowe dac 20cm styropianu tak jak na sciany zewnetrzne/elewacje.Moze pod Twoje BK 400 dobrze jest walnac cegle pelna w celu odizolowania wilgotnosciowego? Pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mice 27.09.2007 07:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Września 2007 Dziś wszystkim uleglem. źle robisz ja też pod naciskiem kier buda i wykonawcy, zmieniłem kilka rzeczy na bardziej tradycyjne a teraz żałuje bo tego już nie da sie odwrócić, i im więcej takich poprawek tym dom robi sie bardziej tradycyjny i może nie wyjść 3 litrowy Popieram, budowa to miejsce gdzie musisz błyskawicznie nauczyć się asertywności bo inaczej połowo rzeczy będzie inaczej niż sobie myślisz. Co innego jak mnie ktoś przekona logicznymi argumentami ale nie robię nic dla spokoju. Koncepcja musi być przemyślana i zaakceptowana przez Inwestora, zwłaszcza jak budujesz coś co odbiega od przyjętych standardów. U mnie dostawali rysunki, do tego wytyczne na piśmie i codzienne osobiste pilnowanie elementów wg. moich koncepcji. Bez tego nie ujedziesz I tak się jeszcze zastanawiam, co to za analiza terenu, że teraz nagle coś się okazało ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
NJerzy 27.09.2007 08:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Września 2007 Ale wracając do sprawy, w takiej sytuacji muszę zminimalizowac mostek na połączeniu fundamentu ze ścianą nośną. Proponuję takie coś: http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/1cae6af878113e99.html czy izolacja przeciwwilgociowa tak może być wykonana? pzdr Policz sobie straty w watach przez ścianę w dół do ławy, wyjdzie Ci czy warto pakować BK poniżej gruntu. Jeśli jednak zrobisz jak na rysunku, upewnij się że do BK nie dostanie się wilgoć od wewnętrznej, dałbym tam też izolację, i bym pomyślał o styropianie po tej stronie fundamentu, jeśli planujesz tam GWC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 27.09.2007 08:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Września 2007 Ale wracając do sprawy, w takiej sytuacji muszę zminimalizowac mostek na połączeniu fundamentu ze ścianą nośną. Proponuję takie coś: http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/1cae6af878113e99.html czy izolacja przeciwwilgociowa tak może być wykonana? Nie bierzesz pod uwagę jednej sprawy. Jeżeli pod budynkiem chcesz mieć GWC, to musisz liczyć się z tym, że okresowo temperatura pod budynkiem będzie znacznie spadała. W tym wypadku nie wystarczy tylko izolacja pod posadzką, ale powinieneś też dać izolację cieplną na wewnętrznej stronie ścian fundamentowych. Nie piszesz z czego chcesz zrobić izolację przeciwwilgociową. Przynajmniej z jednej strony ściana powinna mieć możliwość wysychania (lepsza będzie strona zewnętrzna. Proponuję kolejno od środka : - folia kubełkowa gr. 0,5mm wywinięta na ławy fundamentowe, - styropian EPS 100 lub lepiej hydropian czy styrodur np. 10cm, - ściana fundamentowa (na ławie bloczki betonowe, potem izolacja przeciwwilgociowa, bloczek BK400, ściana z bloczków BK600), - styropian EPS 100 lub lepiej hydropian czy styrodur np. 15cm, - folia kubełkowa gr. 0,5mm wywinięta na ławy fundamentowe, Folia kubełkowa, ta wewnętrzna i zewnętrzna powinna być wywinięta na zewnętrzną stronę ławy fundamentowej. Przy ławie fundamentowej drenaż opaskowy. cała ściana fundamentowa od strony zewnętrznej i wewnętrznej obsypana grubym żwirem. Zastanowiłbym się też na przedłużeniem izolacji cieplnej zewnętrznej poniżej poziomu posadowienia ław fundamentowych (tak jak w isomaxie) - ja u siebie właśnie tak zamierzam zrobić. Różnica polega na tym, że pod budynkiem nie robię GWC, a jedynie układam ok. 100m rur, którymi będę podgrzewał grunt ciepłem z kolektora dachowego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 27.09.2007 08:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Września 2007 Nie bierzesz pod uwagę jednej sprawy. Jeżeli pod budynkiem chcesz mieć GWC, to musisz liczyć się z tym, że okresowo temperatura pod budynkiem będzie znacznie spadała. W tym wypadku nie wystarczy tylko izolacja pod posadzką, ale powinieneś też dać izolację cieplną na wewnętrznej stronie ścian fundamentowych. Dlaczego tak zakładasz? Przecież przy małej ilości powietrza jaką potrzebuję zimą (będę miał aż ok. 40 m3 GWC), wydaje mi sie że GWC nie będzie odczuwał zbytnio eksploatacji woięc temp. będzie w miarę stabilna- tak mi się wydaje. Nie piszesz z czego chcesz zrobić izolację przeciwwilgociową. Przynajmniej z jednej strony ściana powinna mieć możliwość wysychania (lepsza będzie strona zewnętrzna. Proponuję kolejno od środka : - folia kubełkowa gr. 0,5mm wywinięta na ławy fundamentowe, - styropian EPS 100 lub lepiej hydropian czy styrodur np. 10cm, - ściana fundamentowa (na ławie bloczki betonowe, potem izolacja przeciwwilgociowa, bloczek BK400, ściana z bloczków BK600), - styropian EPS 100 lub lepiej hydropian czy styrodur np. 15cm, - folia kubełkowa gr. 0,5mm wywinięta na ławy fundamentowe, Folia kubełkowa, ta wewnętrzna i zewnętrzna powinna być wywinięta na zewnętrzną stronę ławy fundamentowej. Przy ławie fundamentowej drenaż opaskowy. cała ściana fundamentowa od strony zewnętrznej i wewnętrznej obsypana grubym żwirem. Zastanowiłbym się też na przedłużeniem izolacji cieplnej zewnętrznej poniżej poziomu posadowienia ław fundamentowych (tak jak w isomaxie) - ja u siebie właśnie tak zamierzam zrobić. Różnica polega na tym, że pod budynkiem nie robię GWC, a jedynie układam ok. 100m rur, którymi będę podgrzewał grunt ciepłem z kolektora dachowego. Ale jak ściana będzie miała możliwość wysychania skoro po obu stronach dam hydropian czyli w zasadzie izolację przeciwwodną także? Ta izolacja pozioma przeciwwilgociowa na bloczkach betonowych pod BK400 jak ma zachodzić? Acha może na rys. nie widać ale ściana fund. będzie ocieplona hydropianem gr. 12,0 cm od zewnątrz właśnie ze względu na GWC. Dziś jeszcze dostałem odp. od speców betonu komórkowego i mi odp. że badania itp. normy itp nakazują rozpoczynanie murowania ścian nośnych min. 0,5 m nad poziomem zero . Ze 0,3 od terenu to wiem ale 0,5 m od zera, hm? pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.