Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Dla większych ilości kolektorów zalecany montaż pionowy, dale to większe zyski wiosną latem i zimą a mniejsze latem (o to nam chodzi).

 

Półprawdy i mity powtarzane bez policzenia. Po policzeniu jestem zdecydowany zamontować na stałe pod standardowym kątem 45*. Tyle, że ja sobie wszystko policzyłem, a Wam się tylko wydaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Półprawdy i mity powtarzane bez policzenia. Po policzeniu jestem zdecydowany zamontować na stałe pod standardowym kątem 45*. Tyle, że ja sobie wszystko policzyłem, a Wam się tylko wydaje.

 

Jak zawsze prawda po środku inni też liczyli. Masz rację dla np. 45 stopni otrzymasz większą wartość całkowitą promieniowania (to nie jest zysk z kolektorów), ale jak masz zamiar używać duże powierzchnie do ogrzewania to latem te zyski są zbędne. Dla położenia pionowego jak widać na wykresie wartość promieniowania w miesiącach zimnych jest podobna jak dla 45 stopni a zbędne zyski letnie są mniejsze dlatego lepiej pionowo. Natomiast jeżeli masz kolektory tylko do grzania cwu latem to masz rację.Zyski.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma zbędnych zysków.Są jedynie źle zagospodarowane.:)

 

Nie myślałeś przy budowie domu dać pod wypełnienie fundamentów kilka cm xps-a?

Ograniczyłoby to straty ciepła do gruntu.

Co prawda nie wiem jak takie straty wyglądają w praktyce, coś byś kwh zaoszczędził. Jaką masz powierzchnię domu pomiędzy ławami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zawsze prawda po środku inni też liczyli. Masz rację dla np. 45 stopni otrzymasz większą wartość całkowitą promieniowania (to nie jest zysk z kolektorów), ale jak masz zamiar używać duże powierzchnie do ogrzewania to latem te zyski są zbędne. Dla położenia pionowego jak widać na wykresie wartość promieniowania w miesiącach zimnych jest podobna jak dla 45 stopni a zbędne zyski letnie są mniejsze dlatego lepiej pionowo. Natomiast jeżeli masz kolektory tylko do grzania cwu latem to masz rację.[ATTACH=CONFIG]179100[/ATTACH]

 

Twoje wyniki zdecydowanie się różnią od pierwszego z brzegu kolektorka (kolektorek.pl), ichniejsze też wydają się dużo bardziej logiczne na pierwszy rzut oka. Nawet w grudniu czy styczniu 45* może być lepsze od 90* ze względu na przewagę promieniowania rozproszonego. Ale nawet gdyby tak nie było, w grudniu czy styczniu słońca jest symbolicznie, to i zysków będzie symbolicznie. Dla mnie dużo ważniejsze jest, żeby wyłapać ile się da w październiku i marcu, kiedy słońca jest wciąż lub już relatywnie dużo, a straty relatywnie małe. Czyli wtedy, kiedy właśnie słońce oscyluje w okolicach 35-45*.

Edytowane przez andriuss
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoje wyniki zdecydowanie się różnią od pierwszego z brzegu kolektorka (kolektorek.pl), ichniejsze też wydają się dużo bardziej logiczne na pierwszy rzut oka. Nawet w grudniu czy styczniu 45* może być lepsze od 90* ze względu na przewagę promieniowania rozproszonego. Ale nawet gdyby tak nie było, w grudniu czy styczniu słońca jest symbolicznie, to i zysków będzie symbolicznie. Dla mnie dużo ważniejsze jest, żeby wyłapać ile się da w październiku i marcu, kiedy słońca jest wciąż relatywnie dużo, a straty relatywnie małe. Czyli wtedy, kiedy właśnie, słońce oscyluje w okolicach 35-45*.

 

Zróbcie sobie regulowaną wysokość. Co to za problem wyjść na dach i zmienić kąt 4x w roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie myślałeś przy budowie domu dać pod wypełnienie fundamentów kilka cm xps-a?

Ograniczyłoby to straty ciepła do gruntu.

Co prawda nie wiem jak takie straty wyglądają w praktyce, coś byś kwh zaoszczędził. Jaką masz powierzchnię domu pomiędzy ławami?

 

100cm piachu to 10cm styropianu .I taniej i bąbel ciepła większy a to pod chudziakiem nie przegrzewa się i nie paruje.Jak nie paruje to i nie traci energii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na same solary bym nie liczył no chyba że dasz 20 m2 na każde 100 m 2 domu i duży zasobnik. To może przetrwasz tygodnie bez słońca . Nikt nie wie jak często słoneczko zza chmur wyjdzie za rok. Ale fotowaliki lub

MEW tak z 3 kW w połączeniu z solarami miała by już sens. Zima ma to do siebie że częściej wieje niż świeci słońce

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla położenia pionowego jak widać na wykresie wartość promieniowania w miesiącach zimnych jest podobna jak dla 45 stopni a zbędne zyski letnie są mniejsze dlatego lepiej pionowo. Natomiast jeżeli masz kolektory tylko do grzania cwu latem to

Ale chyba ta 1/8 promieniowania więcej się opłaca na zimę .

Cały czas będę o zimie powtarzał i na zimę jestem nastawiony.

Ilość energii w słoneczny zimowy dzień na powierzchnię 60 st lub 90 osiąga najwięcej nawet w lecie tyle watów nie ma...

tj 998,6 Największa wartość dla Leska w styczniu , Dla 31 grudnia jest 990 wat ...

Są to dane średnie z okresu 29 lat ..tj 1971 -2000 .

Wiadome jest że dzień w zimie jest krótki itp ale wartości energii słonecznej są największe :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lubisz liczyć, no to policzmy z grubsza co się da tym "zagrzać". Ciepło właściwe wody to nieco ponad 4KJ/kgK. No a przez 5 godzin dnia "naleci" Ci w sumie na każdy metr kolektora 50W*5*3600s=900KJ. Czyli starczy na podgrzanie o jeden stopień 225 litrów wody, albo 7.5 litra o 30 stopni (ciut mało, bo zimą woda rurzana ma zwykle mniej niż 10 stopni, ale niech będzie). Dziennie zużyjesz pewnie minimum 100litrów CWU, czyli potrzebowałbyś 14m2 kolektorów. Tyle tylko, że te wyliczenia nie biorą pod uwagę strat kolektorów i przesyłu. A te będą sakramencko duże, bo średnia różnica temperatur między czynnikiem roboczym, a otoczeniem będzie na poziomie 50 stopni - żeby zagrzać wodę do 40 stopni, glikol musi mieć jakieś 5 stopni więcej, no a średnia zewnętrzna temperatura wyjdzie pewnie w okolicy -5 - zwłaszcza, że przy wyższych temperaturach zimą zwykle jest masa chmur i wiatr, więc efekty w sumie zbliżone.

No to podsumowując, żeby mieć zimą marne ilości CWU potrzebujesz ze 30 m2 dobrych kolektorów, oraz bardzo dobrze zrealizowane rurociągi przesyłowe. No i jeszcze jakiś pomysł co zrobić z 800MJ energii, którą te kolektory zbiorą w słoneczny letni dzień (to by była chyba pierwsza sytuacja, gdy opłacalna będzie budowa basenu - a może jednak ten baniak 50m3 i zachowanie tego na zimę?).

No chyba, że się jednak pomyliłem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...