Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Minimalna wysokość to te 30cm . ważne jest zbrojenie ! beton.. nie znasz dnia ani godziny jak chrup i masz dwa kawałki ..

na kruszywie łamanym powinno się udać zrobić C30/37 i co z tego jak na rozciąganie to jest ... 2,8 MPa czyli całe nic !.

 

Przeważnie zbroi się tylko wzdłużnie, praktycznie jedynie przeciwskurczowo. Policz jakie siły działają na wystające części ławy - przy 30cm wysokości musiałaby być bardzo szeroka, żeby pękła wzdłuż.

 

Typowo stosowane zbrojenie chyba nie zapobiegłoby pęknięciu w poprzek, ale to chyba jakieś dramatyczne wypadki, raczej przy budowie ścian fundamentowych zgodnie ze sztuką mało prawdopodobne. Oczywiście piszę to jako laik :-) Wiem tyle, co wyczytałem w jakiś książkach. Mam kuzyna, który zawodowo zajmuje się naprawą pękniętych fundamentów i mówił, że w praktyce to nie można stwierdzić, jaki fundament ulegnie uszkodzeniu. Widział już takie, że sam się dziwił, jak to pękło. W sumie to, czy ława ulegnie uszkodzeniu podobno - wg jego słów - nie zależy od ławy tylko od szczególnych warunków, których się nie da przewidzieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Ława jak ma pęknąć to pęknie w poprzek

Typowo stosowane zbrojenie chyba nie zapobiegłoby pęknięciu w poprzek, ale to chyba jakieś dramatyczne wypadki, r
to nie ma zapobiegać ! tylko ma trzymać kawałki betonu razem ! jak Ci ława chrupnie to jedne kawałek względem drugiego będzie trzymany prętami zbrojenia.

A ławy pękają bo pękać chcą ponieważ grunt pod nimi nie jest jednorodny!.

I teraz zbrojenie daje się po to aby to pęknięcie było jak włos i takie pozostało.

Zależy to od naprężeń w stali zbrojeniowej, jej stosunku granicy plastyczności do granicy wytrzymałości na zerwanie.

Stąd optimum w stali to jest około 200 MPa .. może być mniej, stąd też nie daje się jednego pręta fi 40 tylko dzielisz.

 

Sam wiesz jak była by ława nie zbrojona to po pęknięciu nie przewidzisz gdzie się przesunie, jest to wtedy jak pisałem wolny element.

 

no wzdłużnie na siły poprzeczne :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ława jak ma pęknąć to pęknie w poprzek

to nie ma zapobiegać ! tylko ma trzymać kawałki betonu razem ! jak Ci ława chrupnie to jedne kawałek względem drugiego będzie trzymany prętami zbrojenia.

A ławy pękają bo pękać chcą ponieważ grunt pod nimi nie jest jednorodny!.

I teraz zbrojenie daje się po to aby to pęknięcie było jak włos i takie pozostało.

Zależy to od naprężeń w stali zbrojeniowej, jej stosunku granicy plastyczności do granicy wytrzymałości na zerwanie.

Stąd optimum w stali to jest około 200 MPa .. może być mniej, stąd też nie daje się jednego pręta fi 40 tylko dzielisz.

 

Sam wiesz jak była by ława nie zbrojona to po pęknięciu nie przewidzisz gdzie się przesunie, jest to wtedy jak pisałem wolny element.

 

no wzdłużnie na siły poprzeczne :p

 

 

Laik ze mnie, więc się nie wypowiem :-)

 

Ławy zalane, temat historia dla mnie. Teraz się zastanawiam nad energooszczędnymi schodami z betonu :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze w temacie ława kontra płyta fundamentowa...

 

Na fali twórczego optymizmu wymyśliłem coś takiego:

niektórzy radzą dać szkło piankowe pod pierwszą warstwą bloczków gazobetonowych, żeby odciąć mostek cieplny. Można dać, tylko że szkło piankowe jest bardzo mało wytrzymałe i kruche. Dzwoniłem do firmy, która sprzedaje szkło piankowe, ale powiedzieli że mają tylko 2 gatunek, ze zwrotów, obtłuczone, i radzą odbiór osobisty, bo nie gwarantują, że jak wyślą, to w całości dotrze. Czyli raczej materiał bardzo kruchy. Wytrzymałość coś koło 0,5MPa.

 

Może można by odciąć mostek skuteczniej, a przy tym mocniejszą ścianę zbudować. Może można zastosować jako pierwsze 3 warstwy bloczków gazobeton 18cm, uzupełnić go od strony wnętrza domu płytą z pianki PUR lub XPS o grubości 6 cm. Dodatkowo wstawić płytę 10cm z pianki PUR lub XPS jako dylatację wylewki podłogowej przy ścianie. Razem narożnik byłby więc ocieplony 16cm pianki PUR lub XPS. Ściana miałaby wytrzymałość 3/4 wytrzymałości bez tej zmiany, a nie 1/2 jak w przypadku szkła piankowego. Czyli chyba byłaby mocniejsza, a mostek dużo skuteczniej odcięty. Nie wiem, jak w praktyce, bo tam jeszcze jakiś moment zginający występuje i inne cuda.

 

W każdym razie poniżej zamieszczam symulację termiczną. Po lewej ława fundamentowa z pianką PUR w narożniku przy gruncie, po prawej fragment płyty fundamentowej. Płyta nie umywa się termicznie do takiego rozwiązania - dużo więcej ciepła przez nią ucieka. Ciekaw jak by się to sprawdziło w praktyce...?

 

 

 

 

 

 

http://i40.tinypic.com/9askz6.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 warstwy bloczków gazobeton 18cm
min 24 cm . silikaty tak ale nie gazo beton.

Daj XPS 700 czyli bardziej wytrzymały niż to szkło piankowe.

łyta nie umywa się termicznie do takiego rozwiązania - dużo więcej ciepła przez nią ucieka. Ciekaw jak by się to sprawdziło w praktyce...?

Ale idziesz dobrze ... chcesz rozwiązać problem to się chwali:

Pierwsze nie zrobisz tak płyt ... przymarzanie na rogu, brak opaski przeciw wysadzinowej, co w wariancie z ławą masz zrobione pośrednio

ponieważ izolacja idzie w dół po fundamencie przez co widać jak wektory się układają stąd takie a nie inne wyniki.

Zrób opaskę tak z 1m poza płytę .

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

min 24 cm . silikaty tak ale nie gazo beton.

Daj XPS 700 czyli bardziej wytrzymały niż to szkło piankowe.

 

Ale idziesz dobrze ... chcesz rozwiązać problem to się chwali:

Pierwsze nie zrobisz tak płyt ... przymarzanie na rogu, brak opaski przeciw wysadzinowej, co w wariancie z ławą masz zrobione pośrednio

ponieważ izolacja idzie w dół po fundamencie przez co widać jak wektory się układają stąd takie a nie inne wyniki.

Zrób opaskę tak z 1m poza płytę .

 

 

Nie wiedziałem, że jest XPS 700. Nieźle - po co mi beton w takim razie :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego nie gazobeton?

Czy nie wystarczy gdy się robi izolacje z perlitogipsu iże nie trzeba wtedy wcale dawać silikatów lub innych ?

 

Mnie się wydaje, że bloczki 18cm z gazobetonu odmiana 600 lub 700 by wystarczyły jeśli chodzi o wytrzymałość. Użycie silikatu w tym miejscu zniweczyłoby efekt ocieplenia pianką PUR 6cm.

 

Gdyby zamiast pianki PUR zastosować XPS 700, to praktycznie razem z bloczkiem 18cm byłby równie mocny element co 24cm. Na pewno sporo mocniejszy od szkła piankowego i zdecydowanie cieplejszy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby zamiast pianki PUR zastosować XPS 700, to praktycznie razem z bloczkiem 18cm byłby równie mocny element co 24cm. Na pewno sporo mocniejszy od szkła piankowego i zdecydowanie cieplejszy

Jak dasz szerszy mur to łatwiej będzie rozłożyć ciężar.

Dobrze widać że to rozwiązanie w porównaniu z płytą fu cdn

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Panowie czy przy murowaniu z silikatów przerwy między cegłami 1, 1,5 cm to normalna sprawa ?

W kilku miejscach zauważyłem coś takiego na budowie.

Murarze twierdzą, że od wewnątrz przyjdzie tynk a od zewnątrz zakryję to styropianem.

Co o tym myślicie ? Zostawić jak jest czy czymś wypełniać ? Miał ktoś coś takiego u siebie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie czy przy murowaniu z silikatów przerwy między cegłami 1, 1,5 cm to normalna sprawa ?

W kilku miejscach zauważyłem coś takiego na budowie.

Murarze twierdzą, że od wewnątrz przyjdzie tynk a od zewnątrz zakryję to styropianem.

Co o tym myślicie ? Zostawić jak jest czy czymś wypełniać ? Miał ktoś coś takiego u siebie ?

Taka konstrukcja nie przejdzie testu szczelności (PN13829) a audyt jest obowiązkowy. Lepiej dom izolować! Za to się potem płaci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczelin o których pisałem jest około 10 szt, można je jeszcze czymś wypełnić, zaprawa, pianka ...itd.

Szczelność to nie tylko szczeliny - W okresie grzewczym rośnie w domu ciśnienie ( jak w balonie na ciepłe powietrze ) . Ciśnienie to jeszcze zwiększa wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła. Materiały takie jak BK dziurawki, styropian i wełna przepuszczają powietrze . Obrazowo to tak jakby stać w wełnianym swetrze w chłodni - 25st. C a potem porównać skuteczność tego swetra gdy jest 0 st.C i wiaterek. Pogotowie pacjenta by nie tracił ciepła zawija w folię Al nie w koc.

ISOVER

http://ipaper.ipapercms.dk/SaintGobainConstruction/Isover/Byggisolering/IsoverBoken/?Page=46

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnica ciśnień pomiędzy domem +20C, a zewnątrz 0C to ok. 6-8 HPa.

Niby nie dużo, ale fakt - jest!

Zależy jeszcze od zrównoważenia układu wentylacyjnego.

 

To czy dom będzie szczelny w dużej mierze zależy co będzie "się działo" ze ścianami dalej.

Jeśli pomalujesz najprostszą śnieżką, aby zamieszkać, zapomnij o szczelności.

 

Dobry podkład i dwu-trzykrotne malowanie dobrą farbą powinno zapewnić to czego oczekujesz*.

farby takie zapewniają 1000x większą szczelność niż mur z cegły silikatowej, czy tynk.

 

*pod warunkiem, że zapewnisz podstawowe warunki szczelności budynku: okna, drzwi, wentylacja itd.

oraz ciągłość warstw.

 

Jak widać diabeł tkwi...

A pożądany efekt można osiągnąć na wiele sposobów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Zależy też od badanej wilgotności i w sytuacji idealnej przy dużej wilgotności faktycznie różnica może dojść do 16-18 HPa.

Niemniej układy w warunkach typowej eksploatacji nie są idealne i przy tym dążą do równowagi.

 

Wynik różnicy będzie zależał od szczelności budynku i warto zadbać o to podczas budowy, zrównoważenia wentylacji mechanicznej, a także samych parametrów temperaturowo-wilgotnościowych układu dom-reszta świata ;-)

 

Ostatecznie zastosowanie tej wiedzy i dokładności wykonania przekłada się na konkretne PLN-y podczas eksploatacji.

Jak widać nie koniecznie musi to kosztować drożej podczas budowy. Wystarczy zrobić lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomiary wskazują znacznie więcej. Z tym, że dom izolowany ma odzysk ciepła z wentylacji – Tak więc w domach izolowanych różnica ciśnień jest większa.
z czego to wynika ? z prężności pary wodnej i jej ciśnienia cząstkowego wystarczy sobie po patrzeć na wykresy itp .

Szczelność muru ?

budował ktoś komin ? a zdarzyło się podłączyć w kanał wentylacyjny jakiś piecyk ?

no nagle z pozoru szczelny tynk, a gdzieś dym się pojawia, z niedbalstwa murarza bo koncentruje się na przewodzie spalinowym, fugowanie itp ...

tak samo mur potraktowany tak to już jest cegiełka na plus.

Pamiętajcie że nie chodzi o szczelność powietrzną ... bo inaczej wiatr by był w domu co jest głupie samo w sobie .

kolega Tomasz po prostu dobrze chce ale nie wie skąd :)

Ciśnienie ciśnienie prawy wodnej

- rośnie w raz ze wzrostem temperatury lub oraz gradientem temperatur i nasycenia tą że parą wodną.

Stąd teraz widzicie że to ciśnienie małe nie jest duże też nie bo ...

stanowi tylko około 0,01-0,02 ciśnienia atm.

Implikuje to szereg zjawisk w przegrodach typu kondensacja itp .

A skąd ?

ponieważ to ciśnienie dostarcza jak by strumień tego gazu który mknie przez tą przegrodę dążąc do wyrównania stanu .

 

"oddychanie ścian" ma na celu przyśpieszanie tego procesu i puszczanie w tą nieszczęsną przegrodę ile wlezie i jak wlezie tej pary wodnej cdn

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...