Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Też mieszkałem w takim domu ścian 70cm cegła ...

i fakt przez to że to park dworski był i masa zieleni dość chłodno było w lecie .... bo i małe okna i ściany mokre od kapilarnej wilgoci.

A w zimie woda w wiaderku zamarzała. takie to cuda.

Trzeba było by grzać całość... niestety cudów nie ma ... tą akumulację trzeba jeszcze zabezpieczyć przed wahaniami temp.

Wiem jak było przed 10cm izolacji jak jest teraz w budynku z pustaków żużlowych a zewnątrz gaz bet ...

w lecie parówa ... w z zimie nad ranem 10st ... gdzie kończyło się palić o 2 w nocy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Ja może zadam bardziej szczegółowe pytanie:

 

Czy na stropie pod wylewką można zamiast styropianu zapodać materiał inny niż styropian? Styropian się daje, żeby "wyciszyć" strop. Czy np. piasek wyciszyłby strop, a jednocześnie zwiększył akumulacyjność wylewki? (łącząc ją termicznie z płytą betonową stropu)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ulepszaj konstrukcji na siłę.

 

Nie twierdzę, że to zły pomysł, ale jeszcze nie udało mi się przeczytać wcześniej ( jakieś 9 lat ), aby ktoś tak zrobił.

Będziesz pierwszy :-)

 

Opisz rezultaty.

Doświadczenia bezcenne ( głównie dla innych ). Zysk mizerny, potencjalne koszty naprawy konstrukcji niebagatelne.

 

Nie lepiej postawić wszystkie ściany z silikatów klasy 18?

A jak już musisz to kup sobie zasobnik jak do hydroforu 300-500l, napełnij wodą i postaw gdzieś za zasłoną :-)

Efekt w akumulacji ciepła niewspółmiernie lepszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ulepszaj konstrukcji na siłę.

 

Nie twierdzę, że to zły pomysł, ale jeszcze nie udało mi się przeczytać wcześniej ( jakieś 9 lat ), aby ktoś tak zrobił.

Będziesz pierwszy :-)

 

Opisz rezultaty.

Doświadczenia bezcenne ( głównie dla innych ). Zysk mizerny, potencjalne koszty naprawy konstrukcji niebagatelne.

 

Nie lepiej postawić wszystkie ściany z silikatów klasy 18?

A jak już musisz to kup sobie zasobnik jak do hydroforu 300-500l, napełnij wodą i postaw gdzieś za zasłoną :-)

Efekt w akumulacji ciepła niewspółmiernie lepszy.

 

 

Zysk wydaje mi się spory, bo słońce padając na podłogę będzie się akumulować w warstwie posadzki, piasku i stropu, a nie tylko w posadzce (odciętej styropianem od stropu).

 

W moim projekcie domu słońce 90% czasu operuje na podłodze, na ścianach wewnętrznych pozostałe 10%. Dlatego skoro mogę obciążyć strop tylko X kilogramów, wolę je włożyć w podłogę. Problem tylko - nie wiem, jak to akustycznie zadziała... :-(

 

Kwestia ma niebagatelne znaczenie, bo strop to płyta żelbetowa, czyli prawie pół tony na m2, więc chciałbym się do niej podłączyć termicznie, ale nie akustycznie.

Edytowane przez maciejzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy materiał niejednorodny pomoże wygłuszyć przegrodę.

Niemniej różnie to działa w różnych przedziałach częstotliwości.

 

Możesz poczytać trochę w działach DIY na forach dla audofilli

( sam mam po kilka kg śrutu ołowianego na kolumnach ).

 

Ewentualnie trochę masz tutaj:

 

http://suw.biblos.pk.edu.pl/resources/i7/i5/i2/r752/SikoraJ_BadaniaIzolacyjnosci.pdf

 

Niemniej w kwestii konstrukcyjnej skonsultowałbym to koniecznie co najmniej z konstruktorem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy materiał niejednorodny pomoże wygłuszyć przegrodę.

Niemniej różnie to działa w różnych przedziałach częstotliwości.

 

Możesz poczytać trochę w działach DIY na forach dla audofilli

( sam mam po kilka kg śrutu ołowianego na kolumnach ).

 

Ewentualnie trochę masz tutaj:

 

http://suw.biblos.pk.edu.pl/resources/i7/i5/i2/r752/SikoraJ_BadaniaIzolacyjnosci.pdf

 

Niemniej w kwestii konstrukcyjnej skonsultowałbym to koniecznie co najmniej z konstruktorem.

 

Suchy piasek na stropie zamiast styropianu jest dopuszczalny. Tyle że - sprawdziłem - jest izolacyjny termicznie, w stanie suchym U=0,2.

Więc odpada.

Może wylać wylewkę betonową grubości 10cm bezpośrednio na strop? Z zachowaniem dylatacji styropianowej (~2cm) przy ścianach i między pomieszczeniami a korytarzem?

1m2 stropu z grubą wylewką ważyłby prawie 700kg, więc mało który dźwięk by się przez niego przedostał... Tak sobie gdybam. Chyba w blokach między kondygnacjami są stropy bez pływającej podłogi, i jest cicho. Może taka wersja strop+wylewka 10cm byłaby wystarczająca akustycznie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba w blokach między kondygnacjami są stropy bez pływającej podłogi, i jest cicho. Może taka wersja strop+wylewka 10cm byłaby wystarczająca akustycznie?

 

W blokach jest pływająca podłoga. Przynajmniej u mnie w bloku - jakoś te normy trzeba spełnić. Jak dla mnie armata na muchę. Sam monolit to spora akumulacja. Jakich to niewiarygodnych zysków się spodziewasz przez okna o słabym g, jeszcze jakieś firanki, jakieś parkiety czy inne panele, zimą, żeby tak bardzo się martwić ich magazynowaniem? O takich rzeczach się myśli kompleksowo, np. budując z silikatów, a teraz dokładanie kolejnych 20 ton może skutkować tym, że wyjedziesz poza kryteria projektu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silikatowe ściany działowe to oddzielna kwestia. Chciałbym się dowiedzieć, czy można położyć posadzkę na jakimś materiale przewodzącym termicznie (nie styropian), który równocześnie izolowałby akustycznie?

 

Położenie grubszej posadzki bezpośrednio na stropie pewnie izolowałoby od dźwięków powietrznych, ale chyba nie uderzeniowych. Stąd moje powyższe pytanie na forum

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W domach o małych potrzebach ciepła, największy problem to akumulacja - jest nie do opanowania. Musi być niewielka (jak i potrzeby) - oraz precyzyjne ogrzewanie, nie może by centralne. O tym się każdy przekona - "wyważając te drzwi"

 

A tu da się zauważyć obrzydzenie dla izolacji i wymyślanie jak zejść do 10kWh/m2 nie izolując. Proste i oczywiste metody są za tanie i nie trzeba kombinować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W domu pasywnym trzeba akumulować ciepło promieni słonecznych, stąd pytanie jak połączyć termicznie posadzkę ze stropem, ale nie akustycznie.

 

Maciejzi, co jak co ale tu towarzysz TB ma racje:P

 

Jak juz zakumulujesz i zbierzesz za duzo, to bedziesz kilka dni czekal az sie ochlodzi.

 

Latem to wszystko tez akumuluje, zyski bytowe, sloneczne, moj wygrzany dom z silki potrafi i tydzien stygnac, takze akumulacja jest super w srodku zimy, bo zbiera zyski bytowe, itp, ale jakos przez to rachunki specjalnie nizsze nie sa.

 

A z ta idea domu pasywnego to sie tak na smierc i zycie nie brataj. Byl w Muratorze taki obszerny artykul o calych osiedlach takich domow i opisach ludzi ktorzy tam mieszkaja.

 

Przegrzewanie jest powszechnym problemem, wentylacja nie zawsze jest tak wydajna jakby sie chcialo i konczy sie otwieraniem okien.

 

Kazde okno trzeba tez oslonic od zewnatrz i wewnatrz a to sa ogromne wydatki, roletki, firanki, markizy, okapy, itd. Lepiej dac tych okien ile trzeba i wlozyc te pieniadze w wypasiony ogrod:)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W największe upały przeważnie jesteśmy poza domem - praca, urlop czy ogródek. W tym czasie ( od 10-tej do 18-tej) mury bez mostka termicznego do gruntu i gruba podłoga akumulują spore ilości ciepła. Odprowadzenie tego wentylacją z GWC będzie odczuwalne może nad ranem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maciejzi, co jak co ale tu towarzysz TB ma racje:P

 

Jak juz zakumulujesz i zbierzesz za duzo, to bedziesz kilka dni czekal az sie ochlodzi.

 

Latem to wszystko tez akumuluje, zyski bytowe, sloneczne, moj wygrzany dom z silki potrafi i tydzien stygnac, takze akumulacja jest super w srodku zimy, bo zbiera zyski bytowe, itp, ale jakos przez to rachunki specjalnie nizsze nie sa.

 

A z ta idea domu pasywnego to sie tak na smierc i zycie nie brataj. Byl w Muratorze taki obszerny artykul o calych osiedlach takich domow i opisach ludzi ktorzy tam mieszkaja.

 

Przegrzewanie jest powszechnym problemem, wentylacja nie zawsze jest tak wydajna jakby sie chcialo i konczy sie otwieraniem okien.

 

Kazde okno trzeba tez oslonic od zewnatrz i wewnatrz a to sa ogromne wydatki, roletki, firanki, markizy, okapy, itd. Lepiej dac tych okien ile trzeba i wlozyc te pieniadze w wypasiony ogrod:)

 

Pozdrawiam

Towarzysz TB nie ma racji. Nigdy i nigdzie. Pozornie wydaje się że czasem napisze coś z sensem ale przy bliższej analizie wychodzi że gdzieś tam zawsze jest jakiś idiotyzm nie dający się udowodnić.

Akumulację możemy traktować jako alternatywę systemów sterujących. Wadą największą ale też, jeżeli popatrzeć z drugiej strony zaletą jest jej bezwładność. Jedynym niebezpieczeństwem z tym związanym jest fakt że nagrzany dom z akumulacją jest trudny do schłodzenia, tyle że można temu zapobiec w prosty sposób. Skuteczna izolacja na ścianach i dachu plus wentylacja z systemem chłodzenia i ogrzewania przez GWC i osłona okien w okresie letnim dają w rezultacie stałe komfortowe warunki bez żadnej automatyki. W domu pasywnym szczególnie ważna jest skuteczna wentylacja z funkcją chłodzenia bo tylko ona może odebrać nadmiar ciepła. To jest, moim zdaniem tylko kwestia dobrego projektu i wykonania. Akumulację mamy gratis przy określonych rozwiązaniach konstrukcyjnych. Do tego dom taki jest naprawdę solidny :). Alternatywą jest dom bez akumulacji w którym o wszystkim decyduje automatyka i błyskawicznie reagujący system grzewczo-wentylacyjny. Nie uważam by było to lepsze rozwiązanie. W obu przypadkach da się osiągnąć komfort ale z akumulacją nie potrzeba do tego tak naprawdę nic oprócz zrealizowania w czasie budowy pewnych założeń. Tu się po pierwsze nie ma co popsuć, po drugie nie zużywa to energii, po trzecie jest "gratisem" nie wymagającym nakładów finansowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś szczególnie nie chcę się spinać na stosowanie zasad pasywności, jeśli to niezgodne ze zdrowym rozsądkiem albo portfelem.

Ogrzewać powietrzem wentylacyjnym też nie chcę (temp. nawiewu 50 stopni Celsjusza! albo częściowa recyrkulacja). Nagrzewnicę wodną wstawię w układ wentylacji, ale żeby ogrzewać tylko za jej pomocą (1kW non stop), musiałbym zastosować recyrkulację. 1 wymiana powietrza na godzinę (zamiast 0.3 standardowo w pasywniaku) pozwoliłaby obniżyć temperaturę nawiewu do 27 stopni (z 50'C w standardzie pasywnym).

Jak na razie rekuperatorów z recyrkulacją nie ma na rynku. Musiałbym sam zbudować taką centralę. Po drugie nawiewy musiałyby być przy podłodze (cieplejsze powietrze unosi się) i musiałyby być równomiernie rozmieszczone. Trzeba by też pomyśleć o nawilżaniu powietrza nawiewanego. Ogólnie rzecz biorąc, w wykonaniu wcale nie taniej niż CO wodne, może trochę taniej w eksploatacji, ale mniej komfortowo.

 

 

Jeśli chodzi o wylewkę, akumulować promienie słońca by się przydało - dlatego pytam jak można termicznie połączyć wylewkę ze stropem, ale nie akustycznie. Znalazlem tekie rozwiązania:

a) piasek zamiast styropianu

b) produkty bitumiczne (asfalt) zamiast styropianu

 

Żadne mi nie odpowiada.

Edytowane przez maciejzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogrzewać powietrzem wentylacyjnym
Chyba nic głupszego jeszcze nie wymyślono. Ogrzewanie wentylacją może przyjść do głowy tylko kr....

Akumulować promienie słońca by się przydało
Dlatego należy unikać ochrony termicznej muru przed promieniami słońca.

piasek zamiast styropianu
Styropian poza wygłuszeniem pełni rolę izolacji termicznej - by nie było za gorąco na pietrze, by można tam ustawić temperaturę, by można było ją obniżyć jak nikogo nie ma.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pieknie sie czyta te teoretyczne rozwazania jak sobie z wadami akumulacji radzic.

 

Podam przyklad: srodek zimy: przychodzi 2 dni pod rzad 10 osob, temp podnosi sie do 25 stopni, wentylacja na full, i te 25 stopni mimo mrozu na zewnatrz bedzie sie utrzymywac jeszcze z 2 dni!! I nijak tego z salonu do sypialni sie nie przerzuci.

 

Nawet zima jest problem z ta masa akumulacyjna, wentylajca niz nie zaradzicie bo trzeba czekac dni na efekt. Troche akumuluacji ok, ale usytuowanie scian specjalnie zeby czerpac zyski sloneczne to tylko jak mozna dowolnie na dzialce umiejscowic dom i otwory okienne na odpowiedniej scianie, a nie zawsze to jest mozliwe.

 

Mieszkam teraz w domu totalnie akumulacyjnym, nastepny bedzie z thermomuru/isodomu niewiele akumulujacy (glownie wylewki). Obecnie wiecej na akumulacje mam popwodu narzekac niz sie z niej cieszyc.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...