Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na północnej nie mam żadnych okien, pełna ściana.

Ale dlaczego tak chcesz porównać do opkien północnych?

Bo te okna nie dają żadnego zysku (same straty) cieplnego.

 

Jak nie masz okien od północy, na ścianach planujesz 30 cm styro, pod podłogą 20, pewnie nie masz kominów ( ? ) to nie ma już żadnej dyskusji - w Twoim domu izolacja na ścianach fundamentowych jest tak samo zasadna jak każdy inny Twój wybór (są sobie równoważne co do zasadności).

 

A co do okien o każdy 1 m2 okna od strony północnej przy - 20 oC na dworze to ok. 50 W strat. Do tego dochodzą inne okna, choć tu bilans zysków i strat nie jest tak oczywisty.

 

A piszę o tym dlatego, że warto choć trochę policzyć co daje największe straty i tym zająć się w pierwszym rzędzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na północnej nie mam żadnych okien, pełna ściana.

Ale dlaczego tak chcesz porównać do opkien północnych?

Bo te okna nie dają żadnego zysku (same straty) cieplnego.

 

Jak nie masz okien od północy, na ścianach planujesz 30 cm styro, pod podłogą 20, pewnie nie masz kominów ( ? ) to nie ma już żadnej dyskusji - w Twoim domu izolacja na ścianach fundamentowych jest tak samo zasadna jak każdy inny Twój wybór (są sobie równoważne co do zasadności).

 

A co do okien o każdy 1 m2 okna od strony północnej przy - 20 oC na dworze to ok. 50 W strat. Do tego dochodzą inne okna, choć tu bilans zysków i strat nie jest tak oczywisty.

 

A piszę o tym dlatego, że warto choć trochę policzyć co daje największe straty i tym zająć się w pierwszym rzędzie.

 

Nom , masz rację, fakt :).

Kominów nie mam, wentylacja mechaniczna (nawet w związku z tym miałem dyskusję z urzędasami ale nie dałem się i wygrałem :) bo im nic do tego ) i ogrzewanie elektryczne lub mała PC ale w drugim przypadku mam dylemat.

Pod posadzką mam 24 cm.

Tak jeszcze:

Napisałeś że ściana ocieplona fund. to ok. 2cm styro, mogę założyć też że mam po obwodzie 12 cm izolatora- szkła, pod podłogą mam 24 cm i pod ścianą nośną wewnątrz mam 12 (nie ociepliłem ścian fund.) i dla ulatwienia przyjąłem inaczej niż Ty:

jesli ściana fund. jest izolowana tylko od zewnątrz to zakładam w pasie 1,0 m po obwodzie np. T=2K, dalej pod budynkiem już nasze 8K i mam:

 

24 cm- U=0,15 (i 62 m2 i delta T=12 K)

24 cm- U=0,15 (i 44x0,75 m2 i delta T=18 K (20-2)) w pasie 1,0 m

12 cm- U=0,42 (i 44x0,25 m2 delta T=18 K) w pasie 1,0 m

12 cm- U=0,42 (i 7*0,25 m2 deltaT=12K) ściana nośna wewnętrzna

 

Strata z tego co powyżej u mnie:

Q=0,15*62*12+0,15*33*18+0,42*11*18+0,42*1,8*12=293 W

 

Strata bez mostków:

W=0,15*(62+1,8 )*12+0,15*(33+11)*18=234 W

 

Czyli poprzez moje dzialania zwiększyłem straty o 25% przez podłogę.

 

Gdybym nie zrobił nic (bez szkła) i byłoby te 24 cm pod podłogą i ocieplił ściany fund zewn. byłoby:

 

24 cm- U=0,15 (i 62 m2 i delta T=12 K)

24 cm- U=0,15 (i 44x0,75 m2 i delta T=18 K (20-2)) w pasie 1,0 m

12 cm- U=6 (i 44x0,25 m2 delta T=18 K) w pasie 1,0 m bez szkła izolacja tylko 0,25 m grubość betonu więc1,5/0,25=6 W/m2*K

12 cm- U=6 (i 7*0,25 m2 deltaT=12K) ściana nośna wewnętrzna

 

Strata z tego co powyżej u mnie:

Q=0,15*62*12+0,15*33*18+6*11*18+6*1,8*12=1518 W

 

Strata bez mostków taka sama:

W=0,15*(62+1,8 )*12+0,15*(33+11)*18=234 W

 

Czyli poprzez dzialania tylko oceplając styro ściany fund zwiększyłem straty 550% przez podłogę.

Warto bylo? Myślę że TAK a co by było bez ocieplenia nawet ścian fund nie chcę myśleć ale wyszło mi ok. 3000 W.

Leśny_ziutek jak myslisz z takimi wyliczeniami i założeniami?

Oczywiście wszystko zalezy od tegop jaka jest temp. przy -18 na zewnątrz od strony wewnętrznej ściany fund. czyli od grubości izolacji ściany fund.

Można jeszcze sprawdzić samo szkło bez izolacji ściany fund.

 

Leśny a co myślisz o tym

http://www.muratorplus.pl/technika/izolacje-termiczne/izolacje/materialy-zmieniajace-faze,17082_26296.htm

http://www.micronal.de/portal/basf/ide/dt.jsp?setCursor=1_290224

 

Czy da radę jakoś z tym pokombiunować aby coś ciekawego wyszło?

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale czy to jakoś się da wykorzystać dla zmniejszenia rachunku ...?

dla zmniejszenia rachunku na pewno nie, czy masz jakieś darmowe źródło ciepła które w zimie możesz łapać żeby wykorzystać je potem ??

da się natomiast do zwiększenia bezwładności cieplnej domu jeśli ktoś ma ogrzewanie pracujące nieciągle np inwestycyjnie bardzo tanie elektryczne ogrzewanie konwekcyjne w taryfie G12W,

dużo na temat wosków i ciepła przemiany fazowej było w wątku o woskowym akumulatorze ciepła, Adam_MK chciał łapać ciepło lata i trzymać do zimy, pomysł się sprawdzał dopiero przy dużych wielkościach ponad 10m3 co automatycznie stawało się nieopłacalne

 

No właśnie zapomniałem ten wątek a teraz zastanawiałem sie ile tego powyższego "świństwa" trezba by było dać np. w grunt aby brać latem i trzymać do zimy.

Bo dla bezwałdności to tego nie warto raczej- tyle ile trzyma tyle potem trzeba dać wiec dłużej też grzać, wystarczy domek dobrze izlolwany o konstrukcji ciężkiej.

Ale takie cos kusi i skłania do przemyśleń.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

centrala na pewno przeciwprądowa, o jak największej powierzchni wymiany, jednocześnie najtańsza z możliwych maksymalnie za 2 tyś, oczywiście z bajpasem do chłodzenia w lecie

Da się za taką kwotę kupić dobry? Ja zastanawiam sie nad Bartoszem, gdzie bez sterowania to już około 6 tys. Tańszy wymiennik spiralny przeciwprądowy może być trudno kupić.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można na Allegro, ale i tam ceny wzrosły i podaż niewielka.

Używki w niewiadomo jakim stanie. Zwykle do adaptacji.

Można "tymi ręcami" w koszcie materiału i pracy własnej.

 

NIE MOŻNA KUPIĆ TANIO, bo takich nie ma!

Tanio to są namiastki nie spełniające stawianych wymagań.

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z pewną niesmiałością, ale muszę zapytać, chociaż wiem, że wątki podobne już były, ale z pewnością nie było jasnej odpowiedzi....

Czy wybór Bartosza to dobry wybór?

Jest jeszcze Stork'air, chyba renowent, ale Bartosz cenowy powinien być najbardziej przystępny...

A może coś jeszcze innego, o czym nie słyszałem...

Proszę o opinię....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Leśny_ziutek jak myslisz z takimi wyliczeniami i założeniami?

Oczywiście wszystko zalezy od tegop jaka jest temp. przy -18 na zewnątrz od strony wewnętrznej ściany fund. czyli od grubości izolacji ściany fund.

Można jeszcze sprawdzić samo szkło bez izolacji ściany fund.

 

Leśny a co myślisz o tym

http://www.muratorplus.pl/technika/izolacje-termiczne/izolacje/materialy-zmieniajace-faze,17082_26296.htm

http://www.micronal.de/portal/basf/ide/dt.jsp?setCursor=1_290224

 

Czy da radę jakoś z tym pokombiunować aby coś ciekawego wyszło?

 

pzdr

Nie kumam wszystkich Twoich wyliczeń - za szybko, za dużo skrótów myślowych, których nie mogę łatwo rozwinąć. W każdym razie nawet grunt jest pewnym izolatorem, ale i ma sporą pojemność cieplną i aby policzyć bilans cieplny dla całej podłogi, należałoby to chyba uwzględnić bez zbyt daleko idących uproszczeń, bo zbyt dużo tego gruntu bierze udział w całym procesie.

 

Co do akumulowania w ścianach to ja idę w tradycję, czyli pełna cegła i monolityczne stropy - żadne ultra, super granulki z woskiem nie są mi już potrzebne.

 

Jeśli chodzi o podłogę i ściany fundamentowe, raczej nie pójdę w Twoją stronę, choć kilka tych ostatnich postów, sprawiło, że jeszcze się zastanawiam. Na razie jednak zakładam, że straty ciepła przez podłogę i fundament ograniczę dzięki magazynowaniu pod domem nadmiaru ciepła latem - wężownica w piachu pod podłogą i kolektor na dachu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Leśny_ziutek jak myslisz z takimi wyliczeniami i założeniami?

Oczywiście wszystko zalezy od tegop jaka jest temp. przy -18 na zewnątrz od strony wewnętrznej ściany fund. czyli od grubości izolacji ściany fund.

Można jeszcze sprawdzić samo szkło bez izolacji ściany fund.

 

Leśny a co myślisz o tym

http://www.muratorplus.pl/technika/izolacje-termiczne/izolacje/materialy-zmieniajace-faze,17082_26296.htm

http://www.micronal.de/portal/basf/ide/dt.jsp?setCursor=1_290224

 

Czy da radę jakoś z tym pokombiunować aby coś ciekawego wyszło?

 

pzdr

Nie kumam wszystkich Twoich wyliczeń - za szybko, za dużo skrótów myślowych, których nie mogę łatwo rozwinąć. W każdym razie nawet grunt jest pewnym izolatorem, ale i ma sporą pojemność cieplną i aby policzyć bilans cieplny dla całej podłogi, należałoby to chyba uwzględnić bez zbyt daleko idących uproszczeń, bo zbyt dużo tego gruntu bierze udział w całym procesie.

 

Co do akumulowania w ścianach to ja idę w tradycję, czyli pełna cegła i monolityczne stropy - żadne ultra, super granulki z woskiem nie są mi już potrzebne.

 

Jeśli chodzi o podłogę i ściany fundamentowe, raczej nie pójdę w Twoją stronę, choć kilka tych ostatnich postów, sprawiło, że jeszcze się zastanawiam. Na razie jednak zakładam, że straty ciepła przez podłogę i fundament ograniczę dzięki magazynowaniu pod domem nadmiaru ciepła latem - wężownica w piachu pod podłogą i kolektor na dachu.

 

OK, nie ma co kombinować. Ale wychodzi że przy domach energooszczędnych warto ten mostek likwidować inaczej nie ma sensu.

 

Co do gruntu :) to jest po prostu element Isomax :), też o tym myślałem ale w jednej komorze będę miał GWC pod domem, jesli w drugiej zrobię to co Ty to mi wygrzeje latem GWC.

Cholera gdybym miał więcej miejsca na dzialce ... .

Ale teraz Ty mi zasiałeś ziarnko i to duże ..., bo już szukam że może w innym miejscu wcisnąć jakimś cudem mniejsze GWC, i jednak też dać rurki w ziemi i na dachu, a może zamiast rurek na dachu solary plaskie, tylko ile m2 aby była to równowartość tego co daje w Isomaxie kolektor dachowy. Kiedyś coś sprawdzałem i wytchodzilo dla mnie 140 m2 dachu ok 4 m2 kolektora płaskiego (dla rurowego przyjąłem 15% sprawności).

W grunt dasz rury PP?

Ale sprawność wtedy (przy płaskich) byłaby większa i w okresach przejściowych te solary może nawet wykorzystywać do ogrzewania.

Tylko po co mi wtedy to szkło :( , kasa wywalona ...

Kurcze ale kuszące to ..., sprawdzałem OZC zmieni mi się dużo bez strat do gruntu hmm

A może obecnie budujący się skumamy i zrobimy coś a`la Isomax, jeśli tyle osób mysli o akumulacji w gruncie pod budynkiem to może jeszcze bariery w ściany i będzie prawie "zero energii" ;).

 

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jakie uzyski daje kol. dachowy Isomaxa, ale wiem jakie daje kol. próżniowo-rurowy. Zakładając dom 160m^2, 50kWh/m^2, 4 os. to daje nam prawie 11000kWh/rok. Jeśli dom będzie miał 30kWh/m^2 wtedy potrzeba około 7800kWh/rok. Zakładając 9 metrowe pole kolektora możemy uzyskać około 6300kWh/rok.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze ale kuszące to ..., sprawdzałem OZC zmieni mi się dużo bez strat do gruntu hmm

A może obecnie budujący się skumamy i zrobimy coś a`la Isomax, jeśli tyle osób mysli o akumulacji w gruncie pod budynkiem to może jeszcze bariery w ściany i będzie prawie "zero energii" ;).

pzdr

Też tak nieśmiało o tym myślę.

 

Buduję ścianę trójwarstwową, 12 cm cegła, 20 styropian, 25 cegła.

 

W ścianie będą kotwy, styropian to dwie warstwy po 10 cm. Dlaczego by nie ułożyć pomiędzy tymi warstwami wężownicy, wspierającej się na kotwach?

 

Martwi mnie tylko, czy energii pod podłogą wystarczy na te wszystkie "fanaberie"...

 

Choć w ściany można chyba pchać trochę mniej cenną energię, o niższej temperaturze, pobieraną z wymiennika gruntowego położonego poza obrysem domu, oczywiście jeśli na dworze jest poniżej -15 oC.

 

Wtedy, w środku ocieplenia normalnie temperatura powinna wynosić +2,5 oC (przy 20 oC po ciepłej stronie styropianu), a my wężownicą możemy ją podnieść załóżmy do +6-7 oC. Jednak przy normalnych temperaturach w zimie, w granichach od -10 do -5 oC, sens ma tylko branie energii o wyższej temperaturze, spod domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wywalasz otwarte drzwi!

Starczyłoby!

Tylko zwykle jest albo nadmiar albo niedobór.

Magazynować? Bufor? Woskowy?

Cenę znasz?

Adam M.

 

Adam ale magazyn jak w Isomax- grunt pod domem.

 

Leśny_ziutek

Ja gdy zrezygnowalem z iSOMAXA chcialem sam zrobis coś na ich podobieństwo ale niezbyt wychodził mi schemat instalacyjny, i ostatecznie zrezygnowałem bo nie chciałem sam eksperymentować na swoim domu.

Jednak gdyby więcej osbób podumało i zdecydowało tak robić to czemu nie spróbować pokombinować coś.

Dac 10 m2 płaskiego solara- byłby do cwu, i do ładowania gruntu pod domem

i bariery i wtedy potrzeba ta cała automatyka itp (wspomniany schemat).

Tylko że bariery to "rydzykowne" bo zbyt skomplikowane jak napisałem a danie dachowego rurowego i wpuszczenie w grunt ile się da tylko po to aby zmniejszyć straty do gruntu to mało raczej skomplikowana zabawa imoże to warto zrobić.

ech.

Kurde najgorsze że ja ten swój GWC mam uszykowany pod dom, a nie da rady go połączyć z akumulowaniem w gruncie :(. Musiałbym go gdzieś przenieść o czym teraz cały czas myślę ... :).

Z drugiej strony, pytanie czy zamiast paru tysięcy na rozdzielacze, rury, nie dac za to więcej izolacji. Oczywiście zakładając tylko minimalizację strat przez podłogę poprzez akumulację w gruncie bo przy założeniach Isomaxa wraz zbarierami itp. to warto wydać na taką automatykę i mieć "zero energii".

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wywalasz otwarte drzwi!

Starczyłoby!

Tylko zwykle jest albo nadmiar albo niedobór.

Magazynować? Bufor? Woskowy?

Cenę znasz?

Adam M.

Myślę o prostym i tanim magazynowaniu ciepła w gruncie pod domem - policzyłem ile to kosztuje i robię, bo jest to na tyle tanie, że nawet gdybym z tego nigdy nie skorzystał to żadna strata.

 

Zastanawia mnie jednak budowa bariery w klasycznej ścianie 3-warstwowej. Czy tak jak napisałem robimy pustkę powietrzną pomiędzy dwoma warstwami styropianu i w niej układamy wężownicę, czy może lepiej zalać puste miejsca, betonem, zaprawą, itp? Zalewanie to ryzyko, może szczelina powietrzna wystarczyłaby?

 

W Isomaksie rurki biegną jednak przez ścianę, a nie przez powietrze i to może mieć kluczowe znaczenie, choć na pierwszy rzut oka nie widzę niczego strasznego w tym, że warstwa bariery termicznej będzie miała niską akumulacyjność i może mniejszą przewodność (konwekcja powietrza w szczelinie, choć powolna, powinna jednak zrobić swoje).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurde najgorsze że ja ten swój GWC mam uszykowany pod dom, a nie da rady go połączyć z akumulowaniem w gruncie :(. Musiałbym go gdzieś przenieść o czym teraz cały czas myślę ... :)

Zawsze to jeszcze jeden powód aby go pod domem nie robić - zastanów się.

 

Tylko że ja cholerka nie mam gdzie go dać :(. Ale kusi takie coś bo można nieźle na tym wyjść. Chyba że np. ociepliłbym tą wewnętrzną ścianę nośną i dał w drugiej tej większej komorze kolektor gruntowy ładujący.

Myślę że nie koniecznie wygrzewałby mi on GWC latem.

Jeśli w Isomaxie uzyskali temp. gruntu po 15 latach ok 22-24 K to zakładając że u nas mielibyśmy np. 18K po jakimś czasie to byłaby pod domem temp. podobna jak latem na głębokości ok. 1,5 m czyli ok. 15-17 K http://www.solis.pl/var/solis/storage/images/projektowanie_instalacji/instalacje_zrodla/temperatury_gruntu_w_zaleznosci_od_pory_roku_i_glebokosci/250-3-pol-PL/temperatury_gruntu_w_zaleznosci_od_pory_roku_i_glebokosci_large.jpg i nie koniecznie GWC latem by moglo źle funkcjonowac.

Ale myślę że musiałaby być właśnie ocieplona wewnętrzna ściana nośna, bo inaczej latem szybkie ogrzanie gruntu w komorze obok GWC powodowaloby jednak podgrzanie komory z GWC a tak z ociepleniem ograniczę szybkie możliwe wzrosty temp. a po czasie (nocy) temp. się będą wyrównywać i klima będzie funkcjonować normalnie, tak mi sie wydaje ...?

Ciekaw jestem tylko do jak wysokich temperatur może się chwilowo temp. gruntu podnieść gdy glikol "niesie" np. 70 stopni ale wydaje mi się że te np. 12 cm styro wyratowaloby mnie od tych chwilowych (dokladnie- paru godzinnych) większych wzrostów.

 

Co do bariery to myślę że pustka powietrzna nie zda egzaminu. W Isomaxie chodziło o to że beton (ściana z betonu o gęstości ok. 1200 kg/m3 wylewana) akumulowała to co szło przez wężownicę zatopioną w ścianie i pompki obiegowe załczały się co jakiś czas.

Dzięki temu nawet zimą gdy kolektor dachowy bezpośrednio uzyskiwał 20-22 stopnie to dawał na bieżąco ciepło w barierę i ona trzymała a gdy sloneczko dawało za malo brała bariera z gruntu.

Myślę leśny, że najlepiej to jak napisałeś wrzucać tylko w grunt z dachu.

Pytanie tylko ile oibiegów czyli jaka długość rurki w ziem?

Jednym obiegiem na pewno nie bo pompka nie wydoli ale wszystko zależy jak długie rury w ziemi.

Na dachu Isomax niby daje chyba co 10 cm o ile pamiętam.

Mozna tym jeszcze wrzucić na cwu z dachu ;).

A kiedy leśny_ziutek budujesz?

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...