maciejzi 03.04.2014 14:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2014 Prędzej wyrwiesz szpilę ze zbrojenia niż ugniesz murłatę podpartą co 50cm (osie belek stropowych szer. 10cm rozstawione co 60cm); szpilki nie są koniecznie po środku między belkami. A są obok bo nie było pisane gdzie mają być tylko jak gęsto więc wykonawca nie przykładał do tego wagi; poza tym w miejscu niektórych belek stropowych są też krokwie więc byłyby pod szpilką. Stąd są dodatkowo przykryte kostkami ~10x10cm EPS-a - to nie było zalecenie a moja fanaberia aby całe szpilki były w EPS. Ja zrobiłem o jeden rząd bloczków wyżej - tzn. cała murłata i pół wieńca będzie nad sufitem, w warstwie ocieplonej od środka wełną, od zewnątrz styropianem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 04.04.2014 22:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2014 Sorki że tak się wcinam w topic, ale właśnie przeprowadziłem symulację i bardzo dobry efekt termiczny powinno dać zwężenie weńca betonowego pod murłatą do szerokości murłaty (np. 14cm) i obłożenie od wewnątrz i od zewnątrz po 5cm styropianu. Wg symulacji lepiej odcina to mostek cieplny niż położenie murłaty na styropianie na wieńcu o pełnej szerokości ściany. U mnie jest trochę za późno, bo już mam wieniec o szerokości całego muru, ale może się taka informacja komuś przyda. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zeusrulez 04.04.2014 23:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2014 (edytowane) Pytanie - czy połaczenia płyt MFP też mogę uszczelnić? Np. silikonem albo środkiem gumopodobnym (typu olkit)? Byłoby to dodatkowe uszczelnienie i wełna z czasem by się nie zabrudziła przez szpary - nadmiar wilgoci jak sądzę pochłaniałyby i odprowadzały płyty MFP. Wiem że chłoną wodę, bo po przywiezieniu z maketu były wilgotne - na całej wysokości palety. Pewnie stały pod gołym niebem. Więc chyba nic złego się nie stanie, jeśli połączenia uszczelnię masą plastyczną i może dodatkowo taśmą? Maciej nie ryzykowałbym. Dla mnie odcinanie "wentylacji" od tej wełny wiąże się z późniejszymi problemami. Edytowane 5 Kwietnia 2014 przez zeusrulez Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzes124 05.04.2014 06:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2014 Sorki że tak się wcinam w topic, ale właśnie przeprowadziłem symulację i bardzo dobry efekt termiczny powinno dać zwężenie weńca betonowego pod murłatą do szerokości murłaty (np. 14cm) i obłożenie od wewnątrz i od zewnątrz po 5cm styropianu. Wg symulacji lepiej odcina to mostek cieplny niż położenie murłaty na styropianie na wieńcu o pełnej szerokości ściany. U mnie jest trochę za późno, bo już mam wieniec o szerokości całego muru, ale może się taka informacja komuś przyda. Jakiego softu używasz do takich symulacji? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 05.04.2014 21:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2014 No mój ma 18cm szer. i 24 cm wys.; cały obłożony EPS, też pod murłatą pomiędzy wsparciem z belek stropowych. Kurcze, skoro ty tak skrupulatnie wykonałeś dom i nie zbliżyłeś się do pasywnego to gdzie popełniłeś "błędy" ? Czyżby fundament ? Mimo isomura ? Liczył Ci ktoś w ogóle OZC ? Ile wyszło ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 05.04.2014 22:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2014 Kurcze, skoro ty tak skrupulatnie wykonałeś dom i nie zbliżyłeś się do pasywnego to gdzie popełniłeś "błędy" ? Czyżby fundament ? Mimo isomura ? Liczył Ci ktoś w ogóle OZC ? Ile wyszło ? bo przy 30 cm izolacji na ścianie nie ma domu pasywnego i tyle . obciążenie cieplne takiego domu to max 10 W/m2, taka reguła. jak u siebie policzę, że mam wszystkie możliwe przegrody z legendarnym U=0,1, brak okien i brak wentylacji, to już ciężko się zmieścić w maksymalnym obciążeniu domu pasywnego. a gdzie tam straty na wentylację i przez okna? poniżej dom certyfikowany w Polsce: http://www.ekologia.pl/styl-zycia/ekologiczny-dom/trzy-miesiace-i-dom-pasywny-gotowy,18742.html 46 cm izolacji w ścianach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 05.04.2014 22:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2014 bo przy 30 cm izolacji na ścianie nie ma domu pasywnego i tyle . obciążenie cieplne takiego domu to max 10 W/m2, taka reguła. jak u siebie policzę, że mam wszystkie możliwe przegrody z legendarnym U=0,1, brak okien i brak wentylacji, to już ciężko się zmieścić w maksymalnym obciążeniu domu pasywnego. a gdzie tam straty na wentylację i przez okna? poniżej dom certyfikowany w Polsce: http://www.ekologia.pl/styl-zycia/ekologiczny-dom/trzy-miesiace-i-dom-pasywny-gotowy,18742.html 46 cm izolacji w ścianach Tak jak kszhu pisze - A/v i fundamenty. Dla typowej stodoły z poddaszem użytkowym i izolowanym dookoła 30cm masz pasywniaka. Ktoś kiedyś liczył, że dla samej zmiany fundamentów z ławy na płytę, przy zachowaniu reszty i tej samej izolacji zszedł z ok. 50kWh/m2/rok do ok 30. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciejzi 05.04.2014 22:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2014 Jakiego softu używasz do takich symulacji? Program Therm - http://windows.lbl.gov/software/therm/7/ Tylko w 2D, ale dość dokładny. Ciekawe czy kiedyś będzie moduł termiczny do SketchUp-a w trójwymiarze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BCS 06.04.2014 06:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2014 bo przy 30 cm izolacji na ścianie nie ma domu pasywnego i tyle . obciążenie cieplne takiego domu to max 10 W/m2, taka reguła. jak u siebie policzę, że mam wszystkie możliwe przegrody z legendarnym U=0,1, brak okien i brak wentylacji, to już ciężko się zmieścić w maksymalnym obciążeniu domu pasywnego. a gdzie tam straty na wentylację i przez okna? ..... A gdzie zyski bytowe, 4-osoby 1,coś kW , gotowanie jedzenie + parę kW/h , grzejące się sprzęty .... wentylacje zagrzeje, a okna mają same na siebie zarobić ciepła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 06.04.2014 06:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2014 A gdzie zyski bytowe, 4-osoby 1,coś kW , gotowanie jedzenie + parę kW/h , grzejące się sprzęty .... wentylacje zagrzeje, a okna mają same na siebie zarobić ciepła. no tak, to jeśli chodzi o zapotrzebowanie. ale obciążenie cieplne 10 W/m2 przy 30 cm jest nie do uzyskania. dom 120 m2, 350 m2 przegród zewnętrznych, z czego część do podłoga na gruncie. załóż temperaturę zew. dla III strefy klimatycznej i wliczając podłoge na gruncie średnią zewnętrzną -15 *C. strumień ciepła przez przegrody = 35*0.1*350 = 1225 W. dom o pow. 120 m2, zatem 9,95 W/m2. Do tego masz sporo okien o U znacznie gorszym niż ściana czy podłoga, do tego wentylacja. do obciążenia cieplnego nie zakłada się zysków bytowych chyba? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BCS 06.04.2014 07:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2014 ...Charakterystyczny dla standardu budownictwa pasywnego jest fakt, że w przeważającej części zapotrzebowanie na ciepło zostaje zaspokojone dzięki zyskom cieplnym z promieniowania słonecznego oraz ciepłu oddawanemu przez urządzenia i przebywających w budynku ludzi.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 06.04.2014 09:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2014 Da się w określonych warunkach - nieduży, idealne A/V, dobra izolacja od ziemi, dobra wentylacja z odzyskiem, wysoka precyzja wykonania itp. itd. (np. domek j-j'a). Ale to i tak jazda po krawędzi - j-j pisał, że w ubiegłym sezonie przekroczył "pasywność", w tym za to poniżej i tak to się buja. Ale nie będę walczył o cyferki w projekcie tylko o kasę a te 100-200zł więcej od "pasywnego" na ogrzewanie rocznie jakoś przeżyję Ja cały czas zastanawiam się, o ile więcej grzeje się w pasywnym w stosunku do obliczeń np. z OZE, żeby zapewnić komfort cieplny. Wiadome jest, że utrzymywanie 22oC w typowym domu względem 22oC w pasywnym to nie to samo. W tym drugim brakuje odczucia źródła ciepła i często pokręca się ogrzewanie, aby ten komfort zapewnić. j-j o tym pisał, ale ten temat jest jak tabu i wszyscy ten problem zbywają. A to jest znacząca informacja, która powoduje, że tak naprawdę pasywny nie zużywa proporcjonalnie mniej energii względem typowego lub energooszczędnego jaka to wynika z różnicy zapotrzebowania na ogrzewanie wyliczane z OZC. j-j pisał, że przyzwyczajał się chyba ze dwa sezony. Tak samo mogę się przyzwyczaić do 21oC zamiast 22oC w energooszczędnym. To jest minus na komforcie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 06.04.2014 11:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2014 ...Charakterystyczny dla standardu budownictwa pasywnego jest fakt, że w przeważającej części zapotrzebowanie na ciepło zostaje zaspokojone dzięki zyskom cieplnym z promieniowania słonecznego oraz ciepłu oddawanemu przez urządzenia i przebywających w budynku ludzi.... mylisz zapotrzebowanie na ciepło z obciążeniem cieplnym, czyli mocą wymaganego ogrzewania dla zapewnienia temperatury 20*C przy zewnętrznej temperaturze obliczeniowej dla danej strefy BEZ ZYSKÓW BYTOWYCH. jak odpalisz dowolny program do OZC, to obciążenie cieplne budynku to suma mocy ucieczki ciepła przez wszystkie przegrody i wentylację. w domach pasywnych wynosić powinno 10 W/m2, co prowadzić ma do braku systemu ogrzewania - zastąpić ten system można przez nagrzewnicę w kanałach wentylacyjnych bez przypalania kurzu. tak to jest i ten charakterystyczny próg bardzo ciężko jest osiągnąć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 06.04.2014 11:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2014 no tak, to jeśli chodzi o zapotrzebowanie. ale obciążenie cieplne 10 W/m2 przy 30 cm jest nie do uzyskania. dom 120 m2, 350 m2 przegród zewnętrznych, z czego część do podłoga na gruncie. załóż temperaturę zew. dla III strefy klimatycznej i wliczając podłoge na gruncie średnią zewnętrzną -15 *C. strumień ciepła przez przegrody = 35*0.1*350 = 1225 W. dom o pow. 120 m2, zatem 9,95 W/m2. Do tego masz sporo okien o U znacznie gorszym niż ściana czy podłoga, do tego wentylacja. do obciążenia cieplnego nie zakłada się zysków bytowych chyba? No to jeśli tak liczysz to odejmij 120m2 podłogi i wstaw tam deltaT=10oC. Będzie to zatem 10*0,1*120= 120W + 35*0,1*230= 805W. Suma 925W /120m2 = 7,7W/m2. Doliczmy do tego okna - 20m2 o U=0,8 - 35*0,8*20= 560W - 70W z tytułu wymiany ściany na okna = 490W (925+490)/120 = 11,8W Rzeczywiście, przekraczamy... Ale czy przy obliczaniu strat przez okna nie liczymy zysków z usłonecznienia w danym regionie ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 06.04.2014 12:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2014 No to jeśli tak liczysz to odejmij 120m2 podłogi i wstaw tam deltaT=10oC. Będzie to zatem 10*0,1*120= 120W + 35*0,1*230= 805W. Suma 925W /120m2 = 7,7W/m2. Doliczmy do tego okna - 20m2 o U=0,8 - 35*0,8*20= 560W - 70W z tytułu wymiany ściany na okna = 490W (925+490)/120 = 11,8W Rzeczywiście, przekraczamy... Ale czy przy obliczaniu strat przez okna nie liczymy zysków z usłonecznienia w danym regionie ? nie liczymy. jak wstawisz w OZC okna od południa to zawsze obciążenie budynku rośnie a zapotrzebowanie na ciepło maleje. założyłem montaż w ociepleniu i brak mostka mur-rama Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 06.04.2014 12:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2014 nie liczymy. jak wstawisz w OZC okna od południa to zawsze obciążenie budynku rośnie a zapotrzebowanie na ciepło maleje. założyłem montaż w ociepleniu i brak mostka mur-rama jeszcze nie liczyłeś strat na wentylację. te straty w obciążeniu cieplnym właśnie w Polsce nadrobić należałoby jeszcze grubszą izolacją niż 30 cm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BCS 06.04.2014 13:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2014 (edytowane) mylisz zapotrzebowanie na ciepło z obciążeniem cieplnym, czyli mocą wymaganego ogrzewania dla zapewnienia temperatury 20*C.......... w domach pasywnych wynosić powinno 10 W/m2, co prowadzić ma do braku systemu ogrzewania - zastąpić ten system można przez nagrzewnicę w kanałach wentylacyjnych .... Nie chcę wpaść w jakąś bezsensowną polemikę- to po pierwsze. Dla mnie nazwa dom pasywny w ostatnim czasie jest mocno nadużywana, jak potoczne mówi się na okno dachowe- "weluks", a szlifierkę kontową -"bosz", tak na wszystkie domki, które są ciepłe -że pasywne, ja uważam, że nazwa pasywny to nie z ciepłoty ścian i jakości wentylacji tylko z sposobu nagrzewania budynku -bierny, bez pośrednich elementów. I tak wcale nie trzeba, dla dużej rodzinki i małego domku, tak ciepłych ścian, oni żyją, gotują i pośrednio ogrzewają dobrze ustawiony/przeszklony dom,-> czyli pasywnie, to jakby również sposób w nim życia, obliczenia wszystkiego przed budową i wykorzystanie darmowych źródeł . Domy z ciepłymi ścianami są energooszczędne czy zeroemisyjne, nazw jest wiele i nieraz się aż gubimy, ja zamiast domu pasywnego wybrałem "dom aktywny"- pośrednio pobierający energię darmową i transportujący ją do mieszkań, w obu przypadkach dobre ocieplenie i wentylacja to podstawa.Takie jest moje zdanie, może gdzieś jest jednoznaczna definicja, może ktoś podrzuci linka. tu coś więcej Edytowane 6 Kwietnia 2014 przez BCS Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 06.04.2014 13:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2014 Nie chcę wpaść w jakąś bezsensowną polemikę- to po pierwsze. Dla mnie nazwa dom pasywny w ostatnim czasie jest mocno nadużywana, jak potoczne mówi się na okno dachowe- "weluks", a szlifierkę kontową -"bosz", tak na wszystkie domki, które są ciepłe -że pasywne, ja uważam, że nazwa pasywny to nie z ciepłoty ścian i jakości wentylacji tylko z sposobu nagrzewania budynku -bierny, bez pośrednich elementów. I tak wcale nie trzeba, dla dużej rodzinki i małego domku, tak ciepłych ścian, oni żyją, gotują i pośrednio ogrzewają dobrze ustawiony/przeszklony dom,-> czyli pasywnie, to jakby również sposób w nim życia, obliczenia wszystkiego przed budową i wykorzystanie darmowych źródeł . Domy z ciepłymi ścianami są energooszczędne czy zeroemisyjne, nazw jest wiele i nieraz się aż gubimy, ja zamiast domu pasywnego wybrałem "dom aktywny"- pośrednio pobierający energię darmową i transportujący ją do mieszkań, w obu przypadkach dobre ocieplenie i wentylacja to podstawa.Takie jest moje zdanie, może gdzieś jest jednoznaczna definicja, może ktoś podrzuci linka. http://www.internorm.com/pl/wskazowkiinfo/dom-pasywny.html http://www.nape.pl/upload/File/biblioteka_ibp/BUDYNKI_PASYWNE_W_POLSKICH_WARUNKACH_KLIMATYCZNYCH1.pdf http://its-koszalin.pl/pl/pasywne.html cytat: "Porównując: - Zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania domu pasywnego wynosi 15 kWh/m2 rok. Taki sam gabarytowo obiekt wybudowany zgodnie polskimi normami będzie zużywał 120-130 kWh/m2 rok, czyli ponad ośmiokrotnie więcej. - Maksymalne zapotrzebowanie na moc grzewczą, jakie może wystąpić dla warunków najbardziej niekorzystnych, wynosi 10 W/m2. Jest to wartość około czterokrotnie mniejsza niż dla domu energooszczędnego i dziesięciokrotnie mniejsza niż domu standardowego." Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BCS 06.04.2014 14:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2014 Mi nie chodzi o to jakie cyferki przypisać do nazwy pasywny, tylko czy nazwa pasywny zostaje właściwie używana...w ustawie nazwali je nf15 i nf 40 i koniec, to marketing dopisał "pasywne" i "energooszczędne". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 06.04.2014 14:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Kwietnia 2014 Mi nie chodzi o to jakie cyferki przypisać do nazwy pasywny, tylko czy nazwa pasywny zostaje właściwie używana...w ustawie nazwali je nf15 i nf 40 i koniec, to marketing dopisał "pasywne" i "energooszczędne". z tego wynika, że nazwa "pasywny" nie jest prawidłowo używana. dom pasywny zgodnie z tymi cyferkami czy NF15 wymaga aktywnego ogrzewania w pewnych sytuacjach (konkretnie o mocy 10 W/m2) oraz ma zapotrzebowanie na ciepło do 15 kWh/m2. dom taki pasywnie pozyskuje sporą część energii cieplnej do ogrzewania, a nie całą. system grzewczy jakiś musi być, zatem nazwa pasywny zgodnie z Twoją sugestią nadawałaby się do domów o zapotrzebowaniu 0 kWh. ale przyjęło się, że pasywny to <15 kWh/(m2*rok) i < 10 W/m2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.