Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

A ja wyjechałem na weekend w góry i zostawiłem chatę samą sobie bez dogrzewania kominkiem.

 

Wyszło mi 15m3 a ustawiłem na sterownikach (góra i dół) 17 stopni.

Trochę się przeraziłem ale pocieszam się bo powierzchnia ogrzewana to 200 m2 po podłodze (nigdy nie wiem jaką podawać), duże przeszklenia w tym dużo okien dachowych (4 w każdym pokoju), dom bez ocieplenia - tylko dach i to z odsłoniętą murłatą i nieocieploną przestrzenią nad włazem no i pierwszy sezon grzania więc pocieszam się że jest nieźle.

 

Temperatury przez ten czas to ok -5 do -8 ale chata odsłonięta z każdej strony no i z pola wieje. A przez te dni był bardzo duży wiatr.

 

Co dziwne parter trzymał swoje 17 stopni (podłogówka) natomiast góra na kaloryferach różnie. W pokoju najzimniejszym od północy tam gdzie mam regulator było 17 - 17,5 natomiast w środkowym 19,5.

 

Widać jakie ma znaczenie usytuowanie pokojów względem stron świata.

 

zapomniałem dodać że żadnych głowic termostatycznych nie posiadam, wszystko grzeje na maksa a to też chyba istotne przy spalaniu

 

pozdrawiam

 

michalsiak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niktspecjalny przede wszystkim Twój kocioł się często załącza bo jest bardzo dużo przewymiarowany. Masz modulację od 9-24 kW. Nie wiem ile masz metrów,ale ja w swoim domku, powierzchnia ogrzewana po podłogach 200m2 mam zamiar zainstalować kocioł z mocą od 3-14kW, a i tak zamierzam zdławić jego moc maxymalną do 10kW. Mój dom przy najniższych temp rządu -20 stopni będzie potrzebował tylko 6 kW do podtrzymania temperatury 21 stopnia. U Ciebie spalanie jest duże ponieważ nawet jak się kocioł załączy to minimum z mocą prawie 10kW, niżej nie jest w stanie pracować. To tak jakbyś do jazdy po mieście kupił sobie ciężarówkę.

Ale teraz musisz skupic się jak tą lokomotywę ujarzmić. Po pierwsze jedna uwaga, musisz sprawdzic np dzwoniąc na infolinię Vaillanta czy Twój sterownik do kotła wykorzystuje jego zdolność modulacji, bo wiem,że sa takie czujniki ubogie(tanie), które owszem sterują temperatura w pomieszczeniu,ale nie sterują modulacją palnika w kotle. I wtedy np. jak piec chce tylko podnieść temp o 0,5 stopnia, piec zamiast załączyć się z mocą minimalną, w Twoim przypadku 9kW, załączy Ci od razu kocioł z mocą maxymalną, czyli 24 kW. A wtedy to już gaz na...la jak głupi w komin. Jeżeli z tym wszystkim jest OK, sprawdz histereze zeby byla co najmniej 1-1,5 stopnia.

Po tym zrobiłbym eksperyment zaczynając od jak najniższych nastaw temp CO i sprawdzał czy kocioł jest w stanie utrzymac przy Twoich grzejnikach temp w pomieszczeniu, jesli nie to zwiekszylbym o 1.

Znam takich, ktorzy mają grzejniki nie podłogówkę, a piec u nich chodzi z nastawą 1, a zwiększają do 2 tylko przy -15.

Pozdrawiam,napewno dasz rade obnizyc mu spalanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobno przewymiarowanie kondensata nie szkodzi?? 8)

 

To jest ciekawa sprawa z tym przewymiarowaniem. Jest taki pogląd, że powinno się tak robić i pewnie z 90% instalatorów wstawia do domów piece od 24kW w górę.

 

Jest w tym ziarno prawdy. Widziałem przykładowy wykres sprawności kotła kondensacyjnego w zależności od mocy. Przy maksymalnej mocy sprawność była najniższa - około 101%, a przy mocy zmodulowanej do 30% - najwyższa - 109%.

 

Tak więc nie jest korzystna sytuacja żeby piec pracował na 100% mocy. Niemniej jednak warto zwrócić uwagę, że dobierając moc kotła dla temp. zewnętrznej -20 stopni już jest on de facto przewymiarowany (średnia temp. zewnętrzna w sezonie grzewczym to około +5) i przez większość czasu pracuję na mocach obniżonych,

 

Sądzę więc, że złotym środkiem jest dobór mocy kotła tak żeby pokrył zapotrzebowanie budynku na cele CO przy maksymalnych mrozach i nie przedobrzanie z dodatkowymi kilowatami.

 

Osobną sprawą jest wpływ taktowania na zwiększenie spalania. Bezdyskusyjne jest to, że taktowanie zwiększa spalanie, ale pytanie w jakim stopniu? Może ktoś ma jakieś dane w tym zakresie?

 

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Pozsiadam KOCIOŁ ARISTON UNO 24 kW DWUFUNKCYJNY, WISZĄCY DWUFUNKCYJNY KOCIOŁ GAZOWY - OTWARTA KOMORA SPALANIA Z NATURALNYM ODPROWADZENIEM SPALIN.

W 2006 r przy zerowym uruchomieniu kotła poprosiłem serwisanta by ustawił modulację, moc kotła na możliwe minimum, Juz teraz nie jestem pewien, ale podobno ustawiony mam kocioł 9 kW.

I jestem też zdania iz przy max parametrach tego kotła spora część gazu i zawartego w spalinach ciepła powędrowało by w komin.

Wg moich wyliczeń (sprawdzałem licznik na zew. odczytując wskazania po 1 minucie pracy kotła kilkukrotnie) przy pracy w trybie CO zużycie paliwa GZ50 wynosi średnio 0,028m3/1min co daje przy pracy 1 godz (60min) 1,68m3. Dodam że kocioł nie pamietam od kiedy nigdy nie pracował przez taki czas w sposób ciągły. Temperatura wew ustawiona jest na 22stC. Przy temp. 21,75 kocioł się załącza a przy 22,25 wyłącza (sterownik AURATON 2005TX bezprzewodowy).

Jeśli np. o godz 05.00 piec wychodzi z trybu nocnego (temp 21,00stC) mam temp w pomieszczeniach (salon dół) na wskaźniku =21.00stC to piec pracuje średnio 23-30 min osiągając wew temp 22,25stC wyłączając kocioł CO. (ściany jednowarstwowe YTONG PP2/0,4 40cm. Poddasze 25 cm wełny.

Pytanie do Was.

Jaka faktycznie jest moc kotła którego zużycie na 1h wynosi 1,68m3 GZ50. w trybie pracy CO.

Dodam również iż w roku/sezonie 2005/2006 poprzedzającym zamontowanie pieca CO gazowego (wcześniej po prostu nie było możliwości) ogrzewałem budynek 120m2 kotłem elektrycznym KOSPEL 12kW)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może coś więcej na ten temat - jakieś obliczenia czy cuś ...

 

Kaloryczność GZ 50 34MJ/m3 co odpowiada 9,5 KWh/m3 ,

1,68 X 9,5 = 15,96

 

Tenk ju .

 

PS.

Przy założeniu 100% sprawności kotła , a ponieważ atmosferyki mają ca 90% sprawności trzeba jeszcze dołożyć 10% mocy na straty .

Czyli ca 18kW .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszyscy podają kaloryczność 34 MJ/m3 a z wyciągu pgnig wynika coś innego...przynajmniej w rej Szczecińskim...

 

 

Ceny paliw gazowych ustalone w Taryfie odpowiadają następującemu ciepłu spalania: Wyciąg z Taryfy w zakresie dostarczania paliwa gazowego Nr 2/2009

-8-

gaz ziemny wysokometanowy (grupy E) - 39,5 MJ/ m3

gaz ziemny zaazotowany (podgrupy Ls) - 28,8 MJ/ m3

gaz ziemny zaazotowany (podgrupy Lw) - 32,8 MJ/m3

(…)

oraz parametrom jakościowym, określonym w § 22 rozporządzenia, o którym mowa w pkt. 1.2 lit. b).

4.2. Wartość ciepła spalania paliw gazowych dostarczanych do Odbiorców uważa się za dotrzymaną, jeśli jego wartość jest nie mniejsza niż:

38,0 MJ/m3 dla gazu ziemnego wysokometanowego (grupy E)

27,9 MJ/m3 dla gazu ziemnego zaazotowanego (podgrupy Ls)

31,0 MJ/m3 dla gazu ziemnego zaazotowanego (podgrupy Lw)

(…)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to współczuję. Zawsze myślałem, że płynny jest droższy max 2 razy od ziemnego. A tu widzę, że ponad 4 :o

 

Chyba taniej byłoby grzać się prądem ...

 

 

To są jakieś mity...

 

 

1 m3 GZ = 1,6 zł = 37,3 MJ

 

Przy GZ 10 MJ kosztuje 0,43 zł

 

==================================

 

1 m3 LPG = 3,9 l = 91,3 MJ

 

3,9 l x 1,2 zł /tanio kupiony/ = 4,68 zł

 

3,9 l x 2,0 zł /drogo kupiony/ = 7,80 zł

 

Przy propanie tanio kupionym 10 MJ kosztuje 0,51 zł

 

Przy propanie drogo kupionym 10 MJ kosztuje 0,85 zł

 

LPG jest znacznie bardziej kaloryczny... Wszystko jednak zależy od ceny zakupu propanu. Przy taniio kupionym cena zrównuje się niemalże z gazem ziemnym, przy drogo kupionym faktycznie jest prawie dwa razy drożej...

 

A jeśli uda się kupić propan za 1 zł za litr to opłacalność propanu i GZ jest taka sama... Jesli tankuje się propan-butan to działa to na korzyść LKPG bo 1 m3 butanu to 122,6 MJ, w zależności więc od proporcji mieszaniny 1 m3 propanu-butanu będzie bardziej kaloryczny aniżeli samego propanu...

 

Zwróć tylko uwagę, że kolega LFS płaci 2,1zł netto za litr.

Naprawdę można kupić propan dobrej jakości ponad 2 razy taniej ???

 

To nie MITY!

 

Jeśli ma się umowę i zbiornik od Shell Gas to kupuje sie po ich cenie i wlewanie czegokolwiek poza oficjalnym kanałem jest raczej nie opłacalne - nie mozliwe, kary, plomby itd itp.

 

Gneneralnie montaż zbiornika i podpisania umowy w dużej mierze wynikał z mojego lenistwa - braku na czas (organizują dokumenty-projekty, odbbiory, przywozy UTD itd) ioraz braku przewidywania, za który płacę.

No czasami tak bywa, wyłącza się myślenie bo szybko bo sprawnie bo chce sie juz mieszkać.

 

Jest szansa na zerwanie umowy jak mi podciągna niktkę z gazem ziemnym hehe za 10 lat jak dotrze w okolice cywilizacja...

 

Tymczasem Drugi dom wybuduję zdecydowanie inaczej ;) się wie i przerobło to i owo może uda się nie strzelić drugi raz takich i innych głupot ;)

 

dom 140m2, o technologii pisałem na forum w klubie fanów kotłów VITODENS można poczytać

 

 

Że zapytam skąd i gdzie mozna propan kupić za taka cenę??? bo wydaje się to nie realne i chyba dalekie od oficjalnego kanału dystrybucji - czy zatem bezpieczne dla kotła i dmomowej instalacji???

Czasami chyba nie warto, oszczędność może potem kosztowac mnie remont lub wymiane i tak nie taniego kotła w który teoretycznie "zainwestowałem" :)

 

A dziś dla odmiany chyba się coś spendoliło bo spalił 4,5 m3 propanu przy - 5

a było do tej pory zdecydowanie mniej.

Znów trzeba pogrzebac w ustawieniach heheh

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam skonczona instalacje CO ale czekam na przylacze gazu....

mam kociol kondensacyjny buderus longman 16kW kondensat oczywiscie.

Moj instalator - z ktorym nei jestem do konca rozliczony zapewnia mie ze w sezonie grzewczym zmeiszcze sie z rachunkami za gaz (wraz z CWU) w kwocie 450-500 /miesiac.

 

Dodam ze dom parterowy z reku, ocieplenie sciana 12 CM styr podloga na sufit poszlo 20cm welny i na przekladke 10cm czyli w sumie 30 cm...

Okna 3 szybowe.

80 m2 jest podlogowka, reszta grzejniki, calosc spierta jest biornikiem buforowym kombinowanym, wg instalaotra usprawni to cale dzialanie ukladu... pomalu zastanawiam sie czy nie wkreca mnie i nie szuka dodatkowej kasy....

 

w tej chwili dom jest ogrzewany z kominakz plaszczem wodnym.

bez wiekszego problemu utrzymuje tem 19 stopni w calej chacie spalam wtedy okolo 2 wkladow w kominku - drzewo tegoroczne niestety....

 

 

Jak sadzicie nie naciaga mnie - jak sie nz nim rozlicze to juz nic wiecej nie wyciagne.... a takto moze jakis rabat....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to współczuję. Zawsze myślałem, że płynny jest droższy max 2 razy od ziemnego. A tu widzę, że ponad 4 :o

 

Chyba taniej byłoby grzać się prądem ...

 

 

To są jakieś mity...

 

 

1 m3 GZ = 1,6 zł = 37,3 MJ

 

Przy GZ 10 MJ kosztuje 0,43 zł

 

==================================

 

1 m3 LPG = 3,9 l = 91,3 MJ

 

3,9 l x 1,2 zł /tanio kupiony/ = 4,68 zł

 

3,9 l x 2,0 zł /drogo kupiony/ = 7,80 zł

 

Przy propanie tanio kupionym 10 MJ kosztuje 0,51 zł

 

Przy propanie drogo kupionym 10 MJ kosztuje 0,85 zł

 

LPG jest znacznie bardziej kaloryczny... Wszystko jednak zależy od ceny zakupu propanu. Przy taniio kupionym cena zrównuje się niemalże z gazem ziemnym, przy drogo kupionym faktycznie jest prawie dwa razy drożej...

 

A jeśli uda się kupić propan za 1 zł za litr to opłacalność propanu i GZ jest taka sama... Jesli tankuje się propan-butan to działa to na korzyść LKPG bo 1 m3 butanu to 122,6 MJ, w zależności więc od proporcji mieszaniny 1 m3 propanu-butanu będzie bardziej kaloryczny aniżeli samego propanu...

 

Zwróć tylko uwagę, że kolega LFS płaci 2,1zł netto za litr.

Naprawdę można kupić propan dobrej jakości ponad 2 razy taniej ???

 

To nie MITY!

 

Jeśli ma się umowę i zbiornik od Shell Gas to kupuje sie po ich cenie i wlewanie czegokolwiek poza oficjalnym kanałem jest raczej nie opłacalne - nie mozliwe, kary, plomby itd itp.

 

Gneneralnie montaż zbiornika i podpisania umowy w dużej mierze wynikał z mojego lenistwa - braku na czas (organizują dokumenty-projekty, odbbiory, przywozy UTD itd) ioraz braku przewidywania, za który płacę.

No czasami tak bywa, wyłącza się myślenie bo szybko bo sprawnie bo chce sie juz mieszkać.

 

Jest szansa na zerwanie umowy jak mi podciągna niktkę z gazem ziemnym hehe za 10 lat jak dotrze w okolice cywilizacja...

 

Tymczasem Drugi dom wybuduję zdecydowanie inaczej ;) się wie i przerobło to i owo może uda się nie strzelić drugi raz takich i innych głupot ;)

 

dom 140m2, o technologii pisałem na forum w klubie fanów kotłów VITODENS można poczytać

 

 

Że zapytam skąd i gdzie mozna propan kupić za taka cenę??? bo wydaje się to nie realne i chyba dalekie od oficjalnego kanału dystrybucji - czy zatem bezpieczne dla kotła i dmomowej instalacji???

Czasami chyba nie warto, oszczędność może potem kosztowac mnie remont lub wymiane i tak nie taniego kotła w który teoretycznie "zainwestowałem" :)

 

A dziś dla odmiany chyba się coś spendoliło bo spalił 4,5 m3 propanu przy - 5

a było do tej pory zdecydowanie mniej.

Znów trzeba pogrzebac w ustawieniach heheh

 

Oczywiscie, że mozna kupić gaz za taką cenę, ale faktycznie na wolnym rynku... Namiarów Ci nie podam, bo nie sa to firmy ze Śląska... Tez mam zbiornik dzierżawiony, ale nie mam żadnych plomb wiec kupuję gdzie chcę... Nigdy, powtarzam nigdy - nie było problemów z jakością gazu, zresztą tam gdzie kupuje nie pozwoliliby sobie na takie numery, bo za duzo by starcili... A najtaniej byłoby gdyby mieć taka małą cysternę i skrzyknąć sie w kilka osób i kupić gaz na własny rachunek... Wyszłoby ponizej złotówki za litr...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...