Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

To u mnie od 01.10 do 31.12 - w sumie 1197 m3 gazu czyli 2414 zl.

 

Ciekawostka ... przy -15 wczorej od godziny 16:00 do 6:20 rano spalilem 20m3 gazu ... MASAKRA

 

To mam jeszcze jedno (chyba inteligentne :D) pytanie:

 

Czy:

a) lepiej ustawić na piecu gazowym jednofunkcyjnym temperaturę zadaną (dodam że chodzi o otwartą przestrzeń) np. 20 i na zaworze trójdrożnym/mieszaczu (ręcznym) 5 "bieg" czyli temp. ok 40 st co daje wyjściowo w moim przypadku temp. wewnętrzną na poziomie 21 st?

b)Czy ( z punktu ekonomicznego -> czyli zmniejszenia ilości spalanego gazu) na piecu ustawić np. 21 stopni i przystawić zawór trójdrożny ( mieszacz) na 2.5 -3 co da dokładnie tą samą temperaturę ?

 

Spotykam się z różnymi opiniami : jedni mówią aby piec spokojnie dochodził do zadanej temperatury ( zatem opcja b) inni znów że lepiej szybko osiągnąć zadaną temperaturę aby piec szybko się wyłączył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To u mnie od 01.10 do 31.12 - w sumie 1197 m3 gazu czyli 2414 zl.

 

Ciekawostka ... przy -15 wczorej od godziny 16:00 do 6:20 rano spalilem 20m3 gazu ... MASAKRA

 

To faktycznie troszkę łyka Ci gazu 20m3/14h - u mnie przy -19 w nocy przez 24h poszło 6,8m3, wiadomo nie taka powierzchnia jak u Ciebie - w takich mrozach brak izolacji daje znać o sobie + może pierwszy sezon grzewczy i 30m3 gazu na dobe może brać przy takiej powierzchni ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakie macie przepływy ustawione? U mnie na większych pętlach (salon i kuchnia) mam około 1l/min a w sypialniach i łazience 0,5 l/min.

 

Moje zużycie przy domku 110mkw (sama podłogówka) na samo ogrzewanie w grudniu 2016 wyniosło 146 m3 krzywa grzewcza to aż 1,5.

Ogrzewanie działa w oknach czasowych 3-8 i 15-20, temperatura utrzymywana to 21,5. Sterownik auraton, kocioł Broetje WBS22

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakie macie przepływy ustawione? U mnie na większych pętlach (salon i kuchnia) mam około 1l/min a w sypialniach i łazience 0,5 l/min.

 

Moje zużycie przy domku 110mkw (sama podłogówka) na samo ogrzewanie w grudniu 2016 wyniosło 146 m3 krzywa grzewcza to aż 1,5.

Ogrzewanie działa w oknach czasowych 3-8 i 15-20, temperatura utrzymywana to 21,5. Sterownik auraton, kocioł Broetje WBS22

 

Pytanie: o ile spadnie temperatura pomiędzy oknami czasowymi i co jak kocioł w czasie owych okien nie dogrzeje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakie macie przepływy ustawione? U mnie na większych pętlach (salon i kuchnia) mam około 1l/min a w sypialniach i łazience 0,5 l/min.

 

Moje zużycie przy domku 110mkw (sama podłogówka) na samo ogrzewanie w grudniu 2016 wyniosło 146 m3 krzywa grzewcza to aż 1,5.

Ogrzewanie działa w oknach czasowych 3-8 i 15-20, temperatura utrzymywana to 21,5. Sterownik auraton, kocioł Broetje WBS22

 

U mnie przepływy ustawione są średnio 1,5-2 we wszystkich pętlach. KG mam ustawioną 0,20. Temperatura w domu 22 bez okien czasowych. Powierzchnia 120m2. Twoja KG przy samej podłogówce trochę wysoka, takie KG stosuję się przy grzejnikach raczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie przepływy ustawione są średnio 1,5-2 we wszystkich pętlach. KG mam ustawioną 0,20. Temperatura w domu 22 bez okien czasowych. Powierzchnia 120m2. Twoja KG przy samej podłogówce trochę wysoka, takie KG stosuję się przy grzejnikach raczej.

 

Właśnie dlatego moje pytanie o przepływy, podejrzewam ze są zbyt niskie. Nie wiem co więcej mogę zrobić.

 

Ewentualnie, szukam doświadczonego specjalisty, który wykona w Lublinie usługę ekspertyzy, oceny mojej instalacji oczywiście odpłatnie. Możecie kogoś polecić?

Edytowane przez vesperos
odatkowe info
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To mam jeszcze jedno (chyba inteligentne :D) pytanie:

 

Czy:

a) lepiej ustawić na piecu gazowym jednofunkcyjnym temperaturę zadaną (dodam że chodzi o otwartą przestrzeń) np. 20 i na zaworze trójdrożnym/mieszaczu (ręcznym) 5 "bieg" czyli temp. ok 40 st co daje wyjściowo w moim przypadku temp. wewnętrzną na poziomie 21 st?

b)Czy ( z punktu ekonomicznego -> czyli zmniejszenia ilości spalanego gazu) na piecu ustawić np. 21 stopni i przystawić zawór trójdrożny ( mieszacz) na 2.5 -3 co da dokładnie tą samą temperaturę ?

 

Spotykam się z różnymi opiniami : jedni mówią aby piec spokojnie dochodził do zadanej temperatury ( zatem opcja b) inni znów że lepiej szybko osiągnąć zadaną temperaturę aby piec szybko się wyłączył.

 

Dobre pytanie i wcalę się nie dziwię, że różne opinie.

Zależy nam bowiem na pogodzeniu ekonomii z komfortem, a to niestety do końca nie zawsze chce iść w parze. Zasadniczo należy grzać kotłem kondensacyjnym możliwie długo i na jak najniższych temperaturach zasilania warunkujących utrzymanie zadanej przez nas temperatury wewnętrznej. I tyle, kropka. Ale nie jest ta takie oczywiste oczywiście:-). W przypadku kotłów kondensacyjnych z minimalnymi mocami zasilania rzędu1-2kW ta zasada jak najbardziej się sprawdza, natomiast w przypadku kotłów z mocami od 5-6kW (jak u mnie) przy tak energo-oszczędnych budynkach, jakie dzisiaj się buduje już niekoniecznie. Owszem przy takich mrozach jak teraz (rzędu - 20) to wychodzi, natomiast przy wyższych temperaturach trza kombinować i znaleźć to optimum ekonomii i komfortu.

Ja np. mieszacza w zasadzie nie używam do mieszania :-), tylko jako tzw. ogranicznik maksymalnej temperatury jaką można zapodać na podłogę. Ustawiłem go na ok. 45s, a temp. zasilania ustawiam sobie na kotle i taką puszczam w obieg. (z reguły jest to pomiędzy 32, a 37st., najczęściej 35st. w zależności od temperatury na zewnątrz). I pilnuję za pomocą okien czasowych, żeby kocioł nie pracował dłużej niż 4-5h w 1-ym cyklu oczywiście zachowując zadaną temperaturę wewnętrzną - maksymalny rozrzut to +-0,2st. Im ten czas bardziej się wydłuża tym spalanie niewspółmiernie rośnie względem oczekiwanych efektów (czyli zadanej temperatury). Co jest jeszcze bardzo ważne (szczególnie w odniesieniu do komfortu) to wyprzedzanie załączanie kotła nim np. zrobi to termostat pokojowy, no chyba, że ktoś ma z histerezą 0,1s. Podłogówka jak wiadomo nie dogrzeje nam pomieszczenia w pół, ani nawet w 1 godzinę, dlatego należy o tym pamiętać.

Edytowane przez Mario430
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualnie spada max o 1-1,5 stopnia i przy tej krzywej zawsze dogrzewa a nawet wyłącza się jeszcze przed końcem okna.

U mnie coś takiego nie do zaakceptowania. Jak wstaję rano i jak przychodzę po pracy temperatura nie ma prawa odbiegać od oczekiwane więcej niż 0,2st, no chyba, że wstajesz w okolicach 8 i wracasz ok. 20 nie wspominając o weekendach.

Edytowane przez Mario430
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o straty wentylacyjne, to zależy jak wietrzysz dom. Jeśli masz pozamykane szczelnie okna i przydławione kominy wentylacyjne, to bliżej tych 5-10%. Jeśli natomiast kratki otwarte i nawietrzniki w oknach otwarte, to raczej bliżej 2 wartości.

Dzięki, nawietrzników żadnych nie mam, czyli gdzieś pośrodku :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I pilnuję za pomocą okien czasowych, żeby kocioł nie pracował dłużej niż 4-5h w 1-ym cyklu oczywiście zachowując zadaną temperaturę wewnętrzną - maksymalny rozrzut to +-0,2st. Im ten czas bardziej się wydłuża tym spalanie niewspółmiernie rośnie względem oczekiwanych efektów (czyli zadanej temperatury). Co jest jeszcze bardzo ważne (szczególnie w odniesieniu do komfortu) to wyprzedzanie załączanie kotła nim np. zrobi to termostat pokojowy, no chyba, że ktoś ma z histerezą 0,1s. Podłogówka jak wiadomo nie dogrzeje nam pomieszczenia w pół, ani nawet w 1 godzinę, dlatego należy o tym pamiętać.

 

A możesz zdradzić konkrety co do okien czasowych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to się pochwałę...

 

Zużycie gazu ziemnego po roku od uruchomienia ogrzewania wylacznie gazowego niecałe 1000m3. Dom niecałe 150m2 ogrzewane ok 135. W zużyciu jest ujęte ogrzewanie także CWU. Piec Wolf 11kW ogrzewanie podłogowe na ok 80 procent metrażu. W zasadzie nie mam żadnego automatycznego sterowania temperaturą więc dom dość często był przegrzewany. Temperatura komfortowa, którą staram się utrzymywać to ok 21c w większości pomieszczeń, 24C w łazienkach i 19 w sypialni.

 

Bardzo żałuję, że nie mam ogrzewania elektrycznego, niestety z jednej strony bałem się, że obliczenia zapotrzebowania na ciepło okażą się zbyt optymistyczne a z drugiej niedoszacowałem kosztów instalacji gazu i pieca. Przy tak małym zużyciu inwestycja w gaz jest kompletnie nieopłacalna.

 

Dom jest zbudowany w technice mieszanej. Cześć to stara konstrukcja po termomodernizacji, cześć nowa (szkielet plus silikaty). Ocieplenie ścian zewnętrznych 15 cm styropianu grafitowego jako minimum. W szkielecie dodatkowo oczywiscie wełna. Stropy 40 cm wełny plus folia odbijająca wielowarstwowa (podobnie w części ścian szkieletowych). Okna trzyszybowe niemal wszędzie, prawie wszystkie od południa, duże przeszklenia. Rekuperacja.

Edytowane przez KvM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jaką macie temp zasilaniapodłogówki przy temp +10'C , 0C, -10'C, -20'C bo podajecie krzywą grzewczą ale tak naprawę krzywa grzewcza zależy od ustawienia na kotle temp min i temp max z jakimi chcemy aby kocioł pracował.

 

u mnie podłoga zasilana jest obecnie przez 24/7 temperaturą 30C i daje to temperaturę 22C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie do tego wyniku dokłada się jeszcze kuchenka gazowa no i gwóźdź programu-nie mam wentylacji mechanicznej, tylko zwykłą grawitacyjną. Zastanawia mnie,o ile zszedłbym ze spalaniem mając rekuperację? Da się to teraz jakoś mniej więcej oszacować?

 

Kuchenaka gazowa ogrzewa dom więc jeśli się dokłada - to do obniżenia zużycia bo jej sprawność w ogrzewaniu jest lepsza niż kotła gazowego

Odnośnie wentylacji mechanicznej z rekuperacją to wcale nie musiałbyś na niej oszczedzić. Zakładając że masz wentylację zwykłą i w miarę pozamykane wywietrzniki to rekuperacja będzie dawać większe straty niż taka zwykła zamknieta wentylacja (gdyż pompując np 200m3/h mimo rekuperatora są spore straty)

 

rekuperator pracujący non stop obniża temperaturę w domu i czuć to - trzeba bardziej grzać gdy jest włączony w porównaniu do stanu gdy jest wyłączony.

Wentylacja daje komfort, potrzebna jest bardziej latem/jesienią niż zimą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...