Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Sterowanie cyklicznym załaczaniem/wyłaczaniem cyrkulacji to jak najbardziej OK. Sam to mam tylko sterowane timerami centralki alarmowej.

Ja tu podważam sens załaczania cyrkulacji "na żądanie", gdy wchodzimy do łazienki. Bo jeśli woda w rurach jest wychłodzona to nie zdąży sie nagrzać zaraz po wejściu do łazienki. Po prostu cyrkulacja musi pracować albo non stop, albo cyklem przerywanym, żeby nie wychładzać wody w rurach (u mnie sprawdza sie np cykl pompy cyrkulacyjnej 5min ON, 15min OFF, czyli 3 załączenia na godzinę).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mkzibi jezeli masz swieze tynki, to to wszystko musi wyschnac, ponagrzewac sie. U nas nie wszystkie kaloryfery sa poodkrecane. Np. na gorze jest tylko w lazience i na pol gwizdka w sypialniach. Na korytarzu w ogole zakrecony. Nie wiem czy ma to duze znaczenie czy nie przy spalaniu gazu az tak bardzo :-? . Sama dopiero sie ucze wszystkiego. U nas piec nastawiony na 55 st. Wlacza sie i wylacza co jakis czas, ale nie ma takich godzinnych przerw.

Nie lepiej ci nastawic temperature na np. 15 st? Zawsze bedzie mniejsze zuzycie, a wystarczajace aby po wprowadzeniu sie dosc szybko sie nagrzalo?

 

kubek pozazdroscic takiego zuzycia. Jak Ty to robisz 8)

 

Ja licze, ze kazdy m-c bedzie przynosil wieksza oszczednac. I ja chce juz wiosny!!!!

 

 

Póki co zakręciłem trochę głowice we wszystkich grzejnikach. Wcześniej miałem na max tzn. 6-ka teraz dałem po 3 i 4 oraz obniżyłem temperaturę na termostacie. Zużycie spadło z 17,5 m3 na ok. 12 na dobę. Już się cieszę ale jak by tak obniżyć jeszcze temp. na wyjściu pieca z 50 na np. 45? Czy zużycie by spadło? Poza tym zastanawiam sie jaki wpływ na zużycie ma manipulowanie głowicami przy grzejniku. Jak zmniejszę przepływ to co prawda piec mniej zużywa ale musi dłużej grzać żeby wytworzyć temperaturę ustawioną na termostacie. No chyba, że samo to ze rzadziej się będzie włączał i wyłącza i dłużej grzał na mniejszej mocy, wpłynie na mniejsze zużycie.

 

Ma ktos to moze przetestowane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to teraz chyba troszeczkę zamieszam :)

 

jestem w trakcie testowania teorii wpływu:

- obniżenie temp. na kotle /zasilanie/

- obniżenie mocy kotła

- wydłużenia blokady palnika

 

Z wyników jakie mi wychodzą nie widać jakiś dużych zmian w zużyciu gazu przy porównywalnych temp. zewnętrznych. Zużycie gazu +/- 1m3 na dobę więc mieści się w granicy błędu pomiaru.

 

Skłaniam się do zdania, że jedyny efektywny czynnik wpływający na zużycie gazy to chyba blokada palnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to teraz chyba troszeczkę zamieszam :)

 

jestem w trakcie testowania teorii wpływu:

- obniżenie temp. na kotle /zasilanie/

- obniżenie mocy kotła

- wydłużenia blokady palnika

 

Z wyników jakie mi wychodzą nie widać jakiś dużych zmian w zużyciu gazu przy porównywalnych temp. zewnętrznych. Zużycie gazu +/- 1m3 na dobę więc mieści się w granicy błędu pomiaru.

 

Skłaniam się do zdania, że jedyny efektywny czynnik wpływający na zużycie gazy to chyba blokada palnika.

 

Wytłumacz mi jak zmniejszyć moc kotła i blokadę palnika? Jak to robisz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powierzchnia użytk. 112 parter + 60 poddasze + 38m garaż.

 

Dom bez ocieplenia ścian (24 BK),poddasze ocieplone 25cm wełny, grzanie pierwszy sezon od października.

 

W największe mrozy -20 ok. 18m3 na dobę

Przy -5 do -15 ok. 14-15m3 na dobę

Teraz przy +4 - 0 ok. 12-13m3 na dobę.

 

Temp. wewnątrz: 20 do 22C

 

Kocioł Vitodens 200 + pogodówka.

 

Grzanie: podłogówka (hall, kuchnia, 2 łazienki na dole, łazienka na górze) + grzejniki dół i góra.

 

Całość dogrzewana kominkiem wieczorami przez ok. 5h

 

Nie wiem czy zużycie gazu jest duże czy raczej normalne, zważywszy na pierwszy sezon i brak ocieplenia ścian domu.

 

Mam pytanie do osób znających się na temacie ustawień krzywych grzewczych dla kotła Vitodens 200. Spalanie gazu o którym napisałem wcześniej uzyskuję przy ustawieniach krzywej na 0,7 i przesunięciu 0.

Na kotle ustawioną mam temperaturę normalną i zredukowaną na 19C.

 

Palnik załącza mi się ok. 15-20 razy na dobę przy 0 do +4 C na zewnątrz i 10-15 razy przy -10 do -4C na zewnątrz. Nie wiem czy to nie za dużo razy??

 

 

Jak powinno się ustawiać krzywe grzewcze aby spalanie było najbardziej optymalne??

 

Dziękuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie z troche innej "beczki" choc podobne do poprzednika, czyli kociol w okresie przejsciowym pracuje mniej efektywnie niz podczas mrozow.

(u mnie Junkres cerapur smart 3-14)

Ile razy kociol powinien sie załaczac podczas godziny aby jego praca była max. efektywna. Chodzi o taka pogode jak dzis - czyli powyzej zera.

Podczas mrozów kocioł właczał sie, grzał wode 10-15 minut a nastepnie sie wyłaczał. Zuzycie gazu przy -5 w dzien i -10 w nocy bylo okolo 7 m3/dobe.

Dom dosc dobrze ocieplony.

Ocieplilo sie.

Kocioł zaczął klasycznie taktowac - czyli zalaczac sie i po 10 sekundach wylaczac.

W efekcie zuzycie gazu nie spadło ani o jote - pomimo wzrostu temp. zewnetrznej o 10 stopni.

Zmieniłem ustawienie funkcji systemowej wylaczajac "inteligentna" blokade taktowania i wstawiajac na sztywno wartosc maksymalna czyli 15 minut.

jest jeszcze drugi parametr do ustawienia: histereza - tu mam watpliwosc jak duza powinna byc jej wartosc?

Czy jak ustawie zbyt duza histereze to kociol bedzie grzał z wielkimi amplitudami?

Sterownik pogodowy zazada 25 stopni zasilania to przy histerezie 10 stopni kocioł załączy sie gdy temp. spadnie ponizej 15 stopni i podgrzeje wode potem do 35 stopni.

Bardziej efektywna jest mała czy duza histereza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to teraz chyba troszeczkę zamieszam :)

 

jestem w trakcie testowania teorii wpływu:

- obniżenie temp. na kotle /zasilanie/

- obniżenie mocy kotła

- wydłużenia blokady palnika

 

Z wyników jakie mi wychodzą nie widać jakiś dużych zmian w zużyciu gazu przy porównywalnych temp. zewnętrznych. Zużycie gazu +/- 1m3 na dobę więc mieści się w granicy błędu pomiaru.

 

Skłaniam się do zdania, że jedyny efektywny czynnik wpływający na zużycie gazy to chyba blokada palnika.

 

Wytłumacz mi jak zmniejszyć moc kotła i blokadę palnika? Jak to robisz?

 

W Vaillancie masz zmienne serwisowe.

d.0 do d.XX

Ściągnij z ich strony instrukcję instalacji kotła, tam masz opis wszystkich dostępnych zmiennych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mkzibi jezeli masz swieze tynki, to to wszystko musi wyschnac, ponagrzewac sie. U nas nie wszystkie kaloryfery sa poodkrecane. Np. na gorze jest tylko w lazience i na pol gwizdka w sypialniach. Na korytarzu w ogole zakrecony. Nie wiem czy ma to duze znaczenie czy nie przy spalaniu gazu az tak bardzo :-? . Sama dopiero sie ucze wszystkiego. U nas piec nastawiony na 55 st. Wlacza sie i wylacza co jakis czas, ale nie ma takich godzinnych przerw.

Nie lepiej ci nastawic temperature na np. 15 st? Zawsze bedzie mniejsze zuzycie, a wystarczajace aby po wprowadzeniu sie dosc szybko sie nagrzalo?

 

kubek pozazdroscic takiego zuzycia. Jak Ty to robisz 8)

 

Ja licze, ze kazdy m-c bedzie przynosil wieksza oszczednac. I ja chce juz wiosny!!!!

 

 

Póki co zakręciłem trochę głowice we wszystkich grzejnikach. Wcześniej miałem na max tzn. 6-ka teraz dałem po 3 i 4 oraz obniżyłem temperaturę na termostacie. Zużycie spadło z 17,5 m3 na ok. 12 na dobę. Już się cieszę ale jak by tak obniżyć jeszcze temp. na wyjściu pieca z 50 na np. 45? Czy zużycie by spadło? Poza tym zastanawiam sie jaki wpływ na zużycie ma manipulowanie głowicami przy grzejniku. Jak zmniejszę przepływ to co prawda piec mniej zużywa ale musi dłużej grzać żeby wytworzyć temperaturę ustawioną na termostacie. No chyba, że samo to ze rzadziej się będzie włączał i wyłącza i dłużej grzał na mniejszej mocy, wpłynie na mniejsze zużycie.

 

Ma ktos to moze przetestowane?

 

Ja zmniejszyłem temperature wyjścia na krzywych grzewczych, i teraz np przy +2 na zewnątrz piec grzeje do temperatury max 39 stopni na wyjściu( moja temperatura na wyjściu pieca w czasie największych mrozów -20 stopni to 46), aby utrzymać w pomieszczeniach temperature 19 noc 21 dzień, mam otwarte wszystkie możliwe grzejniki na termostatach ustawienia 3-4.

Receptą na zmniejszenie zużycia gazu w kotłach kondensacyjnych jest przewymiarowanie instalacji c.o, dobranie odpowiedniej wielkości (mocy)kotła oraz dobra izolacja cieplna domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do dannnb: moja definicja dobrze dobrane krzywej grzewczej - to taka krzywa, przy której niezależnie pod temp na zewnątrz w domu masz w miare stała temperature (przy wyłączonej regulacji pokojowej i bez dogrzewania domu z innych źródeł). Nie ma to bezpośredniego przełożenia na zużycie gazu, bo to zalezy od strat ciepła w budynku, marametrów pieca i CO i od temp zasilania obiegów CO. Jeśli nie masz jeszcze ocieplonych ścian i rozumiem, że zamierzasz ocieplić to i tak Twoje docelowe krzywe grzewcze sie zmienią. Dzis przepalasz gaz bo masz niedocieplony budynek i grzejesz pierwszy sezon.

Do pluszku: masz piec Junkersa. A jaki masz sterownik pogodowy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sytuacja jest troche nietypowa, w domu trwaja prace wykonczeniowe, sterownik pogodowy FW200 ustawiłem na temp. w domu + 15 stopni.

Punkt poczatkowy +15, punkt koncowy +35 - w taki sposob w tym regulatorze ustawia sie krzywa grzewcza.

Przy temp. zewnetrznej + 5 stopni kocioł zaczął taktowac. Czy i jaki wpływ na taktowanie może miec ustawienie histerezy, tym bardziej, ze w 2 miejscach znalazlem rózne opisy jej działania.

1) przy temp. żądanej +30 i histerezie 10 stopni piec wlacza sie gdy temp. zasilania spadnie do +20 i wyłacza sie gdy wzrosnie do +30

2) przy temp. żądanej +30 i histerezie 10 stopni piec wlacza sie gdy temp.

zasilania spadnie do +25 i wyłacza sie gdy wzrosnie do +35

 

Nie wiem ktora histereza u mnie obowiazuje oraz czy zmiana histerezy z 10 stopni na wartosc mniejsza/wiekszą cos poprawi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sterownik pogodowy FW200 ustawiłem na temp. w domu + 15 stopni.

Nie wiem ktora histereza u mnie obowiazuje oraz czy zmiana histerezy z 10 stopni na wartosc mniejsza/wiekszą cos poprawi.

 

Ja mam sterownik TA270, a Twój jest chyba nawet jeszcze "inteligentniejszy" (np możliwe sterowanie systemem solarnym). Wiem, że u mnie sterownik pogodowy całkowicie przejmuje "panowanie nad kotłem", równiez jego histerezami, taktowaniem itp. Jest prawdopodobne, ze Twoje zmiany ustawień na kotle nic nie wnosza do tematu, bo rządzi sterownik pogodowy. Najlepiej zadzwoń na infolinie Junkersa, tam Cie pokieruja do serwisu. Z moich doświadczeń wynika, że tam siedza niegłupi ludzie i wyjaśnia na poczekaniu, albo sprawdzą Twoje wątpliwości.

Szczerze powiem, że nigdy nie analizowałem tematu histerez, taktowania itp. I chyba nie mam na to wpływu. Ale z porównań wynika, że system pracuje ok i nie przepalam gazu. Dobrze dobranie i możliwie "niskie" krzywe grzewcze to podstawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie nie występuje efekt jak to piszecie "taktowania" kotła. Mam kocioł kondensacyjny z modulowanym palnikiem. Temperatura nadwyżki na kotle ustawiuona na 0 stopni - kocioł ma modulowac palnikiem by osiągnął i utrzymał zadaną temperaturę wyjścia. Efekt: zużycie GZ50 teraz 3,8m3 (z gotowaniem i cwu+cyrkulacja) dla powierzchni ogrzewania 170m2 (wszystko w podłogówce).

W praniu wygląda to tak, że rano według nastawy programu piec włączy się np. na około 1-2h nagrzeje do temp +1 do +1,5 stopnia nad zadaną i się wyłączy. Ogrzewanie już się nie załącza przez cały dzień.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie nie występuje efekt jak to piszecie "taktowania" kotła. Mam kocioł kondensacyjny z modulowanym palnikiem. Temperatura nadwyżki na kotle ustawiuona na 0 stopni - kocioł ma modulowac palnikiem by osiągnął i utrzymał zadaną temperaturę wyjścia. Efekt: zużycie GZ50 teraz 3,8m3 (z gotowaniem i cwu+cyrkulacja) dla powierzchni ogrzewania 170m2 (wszystko w podłogówce).

W praniu wygląda to tak, że rano według nastawy programu piec włączy się np. na około 1-2h nagrzeje do temp +1 do +1,5 stopnia nad zadaną i się wyłączy. Ogrzewanie już się nie załącza przez cały dzień.

 

Ok. jasne. ja tez mam piec z modulowanym palnikiem. MCR II/T 24Kw. Mogę regulować temperaturę wyjściową wody na grzejniki i przez to właśnie chyba i moc a jak ty ta moc modulujesz? Czy masz termostat pokojowy?

 

U mnie jest podobnie jak u ciebie ale temperatura o te 2 stopnie to mi spada po 2 godzinach a nie po całym dniu. Chyba masz dom ze styropianu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie nie występuje efekt jak to piszecie "taktowania" kotła. Mam kocioł kondensacyjny z modulowanym palnikiem. Temperatura nadwyżki na kotle ustawiuona na 0 stopni - kocioł ma modulowac palnikiem by osiągnął i utrzymał zadaną temperaturę wyjścia. Efekt: zużycie GZ50 teraz 3,8m3 (z gotowaniem i cwu+cyrkulacja) dla powierzchni ogrzewania 170m2 (wszystko w podłogówce).

W praniu wygląda to tak, że rano według nastawy programu piec włączy się np. na około 1-2h nagrzeje do temp +1 do +1,5 stopnia nad zadaną i się wyłączy. Ogrzewanie już się nie załącza przez cały dzień.

 

A jaką masz temperature w pomieszczeniach, bo nic nie zrozumiałem 3,8m3/gazu doba :o , 170 m2/dom

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie nie występuje efekt jak to piszecie "taktowania" kotła. Mam kocioł kondensacyjny z modulowanym palnikiem. Temperatura nadwyżki na kotle ustawiuona na 0 stopni - kocioł ma modulowac palnikiem by osiągnął i utrzymał zadaną temperaturę wyjścia. Efekt: zużycie GZ50 teraz 3,8m3 (z gotowaniem i cwu+cyrkulacja) dla powierzchni ogrzewania 170m2 (wszystko w podłogówce).

W praniu wygląda to tak, że rano według nastawy programu piec włączy się np. na około 1-2h nagrzeje do temp +1 do +1,5 stopnia nad zadaną i się wyłączy. Ogrzewanie już się nie załącza przez cały dzień.

 

A jaką masz temperature w pomieszczeniach, bo nic nie zrozumiałem 3,8m3/gazu doba :o , 170 m2/dom

21 stopni. Uwaga tylko jedna: u mnie mimo że3 mam obieg grzejników to jeszcze go nie włączyłem - zakręcony.

Dodatkowe info - to mój pierwszy rok grzewczy a dom 18 cm na ścianach i 28-33 na dachu, 15cm na podłodze dodatkowo reku z GWC i okna z szybami U0,5. Jak widać nic szczególnego. Kubatura coś około 530m3 a sam projekt to to: http://www.domnahoryzoncie.pl/pl/index.php?s=77&a=175

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...