Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

w projekcie mam komin wymurowany z cegly pelnej (chodzi o kanal dymowy), zastanawiam sie jak byloby lepiej:

- wymurowac z cegly pelnej

- wymurowac z takich jakby pustakow z wielka dziura w srodku murowanych jeden na drugim, tylko co dalej, czy wtedy trzeba tam wlozyc rure zaroodporna?

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/45879-komin-z-cegly-pelnej/
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 167
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

potrzebuje wymurowac dwa kominy dymowe (kominek i piec na wegiel) oraz jeden kanal wentylacyjny kotlowni, wg projektu dymowe mam prostokatne na cegle, wentylacyjny na pol cegly, czy jesli dam tego "pustaka" ceramicznego dedykowanego jako kominowy, z okraglym otworem, to taki komin moze bedzie sie mniej zapychal sadzami??, a moze bedzie mniej odporny na temperature? do prostakatnego chyba nie wloze rury zaroodpornej? ktore rozwiazanie lepsze ?
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/45879-komin-z-cegly-pelnej/#findComment-951332
Udostępnij na innych stronach

potrzebuje wymurowac dwa kominy dymowe (kominek i piec na wegiel) oraz jeden kanal wentylacyjny kotlowni, wg projektu dymowe mam prostokatne na cegle, wentylacyjny na pol cegly, czy jesli dam tego "pustaka" ceramicznego dedykowanego jako kominowy, z okraglym otworem, to taki komin moze bedzie sie mniej zapychal sadzami??, a moze bedzie mniej odporny na temperature? do prostakatnego chyba nie wloze rury zaroodpornej? ktore rozwiazanie lepsze ?

 

Zakładam że opisujesz pustak będący kopią (podróbką) rozwiązań Schiedela. Jeżeli masz zaufanie do sprzedawcy to weź to, albo poszukaj oryginału. Takie rozwiązanie jest chyba najlepsze na kanał dymowy (nie potrzebujesz żadnych rur kwasoodpornych etc.).

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/45879-komin-z-cegly-pelnej/#findComment-951396
Udostępnij na innych stronach

potrzebuje wymurowac dwa kominy dymowe (kominek i piec na wegiel) oraz jeden kanal wentylacyjny kotlowni, wg projektu dymowe mam prostokatne na cegle, wentylacyjny na pol cegly, czy jesli dam tego "pustaka" ceramicznego dedykowanego jako kominowy, z okraglym otworem, to taki komin moze bedzie sie mniej zapychal sadzami??, a moze bedzie mniej odporny na temperature? do prostakatnego chyba nie wloze rury zaroodpornej? ktore rozwiazanie lepsze ?

Uważam, że te wszystkie wkłady stalowe to prowizorka. Owszem, czasami chcąc ratować sytuację w przypadku rozwalającego się starego komina ma to sens. Ma to też uzasadnienie w przypadku starego komina do którego mamy zamiar podłączyć kocioł gazowy, czy olejowy.

Budując jednak nowy komin z założeniem, że włożymy tam stalową wkładkę kominową, to nieporozumienie.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/45879-komin-z-cegly-pelnej/#findComment-951410
Udostępnij na innych stronach

Januszu o Janusszu czy znowu chcesz napisać coś co posiadacze cudownego Shiedla okrzykiwać będą herezją. :wink:

 

Zwykły, staroświecki, poczciwy komin z cegły pełnej (klasy min bla bla bla) ?? Toż to SKANDAL.

Do retortów tez ?? :wink:

 

Czy taki zwyczajny komin nie Schiedlowski ma prawo stać i sie nie zawalić, nie cieknąć, rozszczelnić ???? :wink:

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/45879-komin-z-cegly-pelnej/#findComment-951565
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś jeszcze jako Bio napisałem, że nic nie zastąpi prawidłowo wykonanego komina z palonej czerwonej cegły do palenisk na paliwa stałe.

Nie znaczy to, że ceramiczne kominy tzw.systemowe są złe. Nic podobnego. Są super, tylko zastanówmy się gdzie.

Wracając do tradycyjnego komina. Dlaczego tak sądzę? Otóż prawidłowo wykonane palenisko plus prawidłowy (suchy) opał daje nam temperaturę spalin w granicach 200-300st.C. Komin ceglany ma dużą pojemność cieplną. Z jednej strony umożliwia nam bezproblemowe rozpalenie ponowne urządzenia, a z drugiej jest dodatkowym grzejnikiem w naszym domu. Zapewnia prawidłowy ciąg. Ceramiczny komin systemowy pozwala nam bezproblemowo rozpalić po przerwie w kotle, ale ciepła zmagazynowanego w ceramice już nam nie odda do pomieszczenia, gdyż jest izolowany. A więc gdzie zdaje doskonale egzamin? Np. na zewnątrz budynku, w pomieszczeniach nieogrzewanych.

Wracając do wkładki stalowej. Jak pisałem to ostateczność. Często przekleństwo. Dostaję zapytania typu: co się dzieje? Trudno rozpalić, ale potem już wszystko gra. Jednak dużo smoły w kominie.

Wyobraźmy sobie tę wkładkę stalową w przewodzie kominowym. Przewód ma zazwyczaj przekrój poprzeczny kwadratowy lub prostokątny. Wkładka musi mieć pewien luz, bo inaczej jej nie wstawimy. Czyli pomiedzy ścianą komina właściwego, a wkładką zostaje pewien luz. Ten luz wypełnia powietrze. Ono zaś jest jednym z najlepszych izolatorów. Blokuje nagrzewanie się właściwego komina. Gaśnie w kotle, to i wkładka natychmiast stygnie. Ciepło, które bez wkładki zostałoby oddane do pomieszczeń też jest marnotrawione, bo go nie ma zgromadzonego w ściankach właściwego komina, a jak jest to tylko znikoma ilość.

Rozpalając ponownie w kotle, kominku, zanim wkład stalowy nagrzeje się, to zdąży się na nim wykroplić kondensat, czyli oprócz wody smoła.

No i bardzo często jest tak, że klient z gębą: mam wkładkę, a kocioł dymi!

Uszkodzony jest! I dalej nawet nie ma co opisywać.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/45879-komin-z-cegly-pelnej/#findComment-951598
Udostępnij na innych stronach

 

One mają fi tylko 150. Są doskonałe jako wentylacyjne, ale do budowy komina dymowego nie polecałbym. No chyba, że jest to jakaś mała koza.

One mają tylko 177cm2 pola przekroju poprzecznego, a do kotła, kominka powinno być 400cm2-minimum.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/45879-komin-z-cegly-pelnej/#findComment-951602
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś jeszcze jako Bio napisałem, że nic nie zastąpi prawidłowo wykonanego komina z palonej czerwonej cegły do palenisk na paliwa stałe....

 

Wiem, czytałem.

 

Dzisiaj dałem projekt zwartej ekipie budowlańców.

Na koniec tygodnia mam mieć cenę surowego zamknietego.

 

Nawet nie spytali z czego komin.

A oczywiście będzie z cegły pełnej o przekroju 20x20cm

Tylko nie wiem gdzie kupie pewną, dobrą cegłę ale do tego jeszcze mam troche czasu.

 

pozdrawiam

jabko

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/45879-komin-z-cegly-pelnej/#findComment-951617
Udostępnij na innych stronach

 

One mają fi tylko 150. Są doskonałe jako wentylacyjne, ale do budowy komina dymowego nie polecałbym. No chyba, że jest to jakaś mała koza.

One mają tylko 177cm2 pola przekroju poprzecznego, a do kotła, kominka powinno być 400cm2-minimum.

nie to nie bedzie mala koza... ;-) minimum 400cm2 :o w projekcie mam kanal o wymiarach 12/25 czyli 300cm2 czy bedzie on za maly dla pieca lub kominaka?

widzialem u kumpla kiedys takie "pustaki" jako wentylacyjne (chyba te 150) i jakies wieksze, ktore maja slozyc jako dymowe, wymiarow jeszcze nie znam ;( jesli 300cm2 wystarczy to potrzebuje pustakow fi 200 bedzie powierzchnia wiecej niz 300cm2, zeby bylo wiecej jak 400cm2 potrzebuje otworu wiekszego niz fi 226 .... hmmm, wydaje sie ze to niewielka roznica ;-)

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/45879-komin-z-cegly-pelnej/#findComment-953018
Udostępnij na innych stronach

Okrągły przekrój to fi 230.

Dziwię się, że w projekcie jest 12x25, bo przy prostokątnym otworze stosunek boków nie powinien być większy jak 1:1,5.

Ja Tobie podaję tak jak ma być prawidłowo wykonany komin.

Większość ma lufty kominowe o wymiarach jak piszesz 12x25, a dokładniej 14x27, bo trzeba doliczyć zaprawę (fugi), jednak nie jest to wykonane zgodnie ze sztuką budowlaną.

Ludzie twierdzą, że na tych 14x27 kocioł hula, ale jakby hulał na prawidłowym lufcie?

Musisz wziąć pod uwagę to, że podczas użytkowania komina traci on swoje wymiary(sadza). Wtedy spalanie może być nieprawidłowe, a więc drogie-urządzenie jest wtedy mniej sprawne.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/45879-komin-z-cegly-pelnej/#findComment-953036
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Swoimi wypowiedziami Janussz tylko potwierdziłeś moją decyzję o budowie tradycyjnego komina z cegły pełnej.

O ile sięorientuję, do budowy nie należy wtedy dodawać w żandym wypadku wapna do zaprawy, budować na samym cemencie lub ew. z dodatkami np. cemplastu.

 

Będę miał kocioł na paliwa stałe - retrotowy (eko - groszek) i zamierzam zrobić przekrój 20x20 + coś podobnego do kominka.

Żadnych kominów systemowych i wkładek.

Moim zdaniem również komin z cegły pełnej jest zdecydowanie tańszy, a dobrze wykonany również lepszy.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/45879-komin-z-cegly-pelnej/#findComment-954553
Udostępnij na innych stronach

janusz- z tym oddawaniem ciepla przez komin z pelnej cegly do pomieszczenia to wydaje mi sie ze sa dwie strony medalu

pomyslmy

 

jesli w piecu sie pali to masz racje

 

jednak kiedy piec odpoczywa- zalozmy ze w przypadku kominka jest to minimum 20 godzin na dobe... to wtedy komin nie majacy ocieplenia bedzie nam wyziebial pomieszczenie

 

i teraz trzeba wybrac cos madrego.. ;)

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/45879-komin-z-cegly-pelnej/#findComment-954759
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś jako opozycjonista do BIO dziś stanę po stronie Janussz'a. Już piszę czemu.

 

Mam Schiedla i jestem zadowolony, ale mam fi20. W moich warunkach ciąg kominowy jest dobry mimo, że pow przekroku komina jest trochę za mała do wymogów producenta kotła. Jednak nigdy do końca nie wiadomo jak będzie to działać u innych. Nie powiem, że system jest gorszy - trzeba tylko dobrać odpowiedni przekrój. Dla paliw stałych w tym wypadku najbezpieczneij będzie wybrać fi25.

maudi - jeśli wybierzesz fi 20 to może się okazać, że będzie dobrze - tak jak u mnie, ale nie masz na to gwarancji. Tu ryzyko jest po twojej stronie. Jeśli trafisz na kocioł w DTR'ze którego będzie że trzeba mieć komin 400 cm2 i nie będzie Ci się właściwie palić to nikt nie uzna Ci żadnej reklamacji. Jeśli kocioł Ci padnie to możesz nic nie wskórać, bo producent powie, że i tak wina lezy po Twojej stronie.

Nawet jeśli będzie CI się palić to może sie dymić przy dokładaniu, a to nie jest przyjemne.

Każdy komin można sknocić. Standardem w tej chwili jest zaniżanie przekrojów komina przez projektantów - w większosci zakładają, że komin jest pod gaz lub olej, albo chcą sobie uprościć życie.

Ja temat przerabiałem i trzeba przyznać, że jakoś mi się udało, ale ile w tym było szczęścia? Czy chcesz liczyć tylko na szczęście? Chyba nie. W tym wypadku masz dwa rozwiązania:

1. Postaw komin np. systemowy, ale z fi 25

2. Postaw solidny komin z cegły o właściwym polu przekroku. W obu wypadkach przypilnuj wykonawcy. Jesli nie masz gwarancji na dobrej jakości opał to ja namawiał bym Cię na system fi 25 lub wstawienie w murowany wkładu żaroodpornego, ale o właściwym przekroju. O pustakach fi 150 dla potrzeb kotła na paliwa stałę zapomnij. Na dłuższą metę się to może zemścić, a to dopiero będzie ból.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/45879-komin-z-cegly-pelnej/#findComment-954766
Udostępnij na innych stronach

Wracając do wkładki stalowej. Jak pisałem to ostateczność. Często przekleństwo. Dostaję zapytania typu: co się dzieje? Trudno rozpalić, ale potem już wszystko gra. Jednak dużo smoły w kominie.

Wyobraźmy sobie tę wkładkę stalową w przewodzie kominowym. Przewód ma zazwyczaj przekrój poprzeczny kwadratowy lub prostokątny. Wkładka musi mieć pewien luz, bo inaczej jej nie wstawimy. Czyli pomiedzy ścianą komina właściwego, a wkładką zostaje pewien luz. Ten luz wypełnia powietrze. Ono zaś jest jednym z najlepszych izolatorów. Blokuje nagrzewanie się właściwego komina. Gaśnie w kotle, to i wkładka natychmiast stygnie. Ciepło, które bez wkładki zostałoby oddane do pomieszczeń też jest marnotrawione, bo go nie ma zgromadzonego w ściankach właściwego komina, a jak jest to tylko znikoma ilość.

Rozpalając ponownie w kotle, kominku, zanim wkład stalowy nagrzeje się, to zdąży się na nim wykroplić kondensat, czyli oprócz wody smoła.

No i bardzo często jest tak, że klient z gębą: mam wkładkę, a kocioł dymi!

Uszkodzony jest! I dalej nawet nie ma co opisywać.

Co do tego, że komin ceglany się rozgrzewa i akumuluje ciepło to zgoda ale to co piszesz o wkładach stalowych to duuużżże uogólnienie i może doświadczenie z kotłów a nie z kominków. Nie w każdym przypadku tak jest jak piszesz bo u mnie jest odwrotnie.

Ale po kolei:

Cyt:"Wkładka musi mieć pewien luz, bo inaczej jej nie wstawimy. Czyli pomiedzy ścianą komina właściwego, a wkładką zostaje pewien luz. Ten luz wypełnia powietrze. Ono zaś jest jednym z najlepszych izolatorów. Blokuje nagrzewanie się właściwego komina. Gaśnie w kotle, to i wkładka natychmiast stygnie." Zgoda, że jak gaśnie to stygnie ale jak się zaczyna palić o wiele szybciej się nagrzewa niż sam komin ceglany czyli o wiele szybciej łapie tak zwany cug. Zresztą to powietrze wokól wkładu nie stoi sobie tylko tez po rozgrzaniu ciśniie do góry a na jego miejsce napływa chłodniejsze które może trochę wychładzać wkład ale mimo wszystko i tak szybciej wkład stalowy się ogrzeje niż cegła. Miałem taką cofkę gdy próbowałem palić w kominku przy odwilży po mroźnych dniach. Optymalne rozwiąznie to ocieplenie wełną lub obsypanie wkładu perlitem( tak jest u mnie) lub drobnym keramzytem.

cyt. " Rozpalając ponownie w kotle, kominku, zanim wkład stalowy nagrzeje się, to zdąży się na nim wykroplić kondensat, czyli oprócz wody smoła." Tak ale wykropli się w rurze a nie w cegle przechodząć na zewnątrz w tynki" Prawidłowo Suche drewno to rzadkość i wysoka cena przeważnie palimy półsuchym lub mokrym a to prosta droga do wykwitów i korozji cegły (wspólcześnie produkowanej) zwłaszcza jeżeli komin nie orapowany od środka a po paru latach w razie pożaru sadzy może być tragedia. Przy stalowej wkładce jestem pod tym wzgledem spokojny bo wykwity już przeżyłem a ocieplona rura nie powoduje już takiego wykraplania bo się szybko nagrzewa do wysokiej temp.

Co do rozpalania to nie ma problemu(wkład tarnawa) rozpalam przysłowiową 1 zapałką i kawałkiem gazety a po kilku minutach musze przykręcać powietrze bo się robi piekiełko. Może ja mam to porzadnie zrobione w kazdym bądz razie zdecydowalem się na wkład stalowy z kilku powodów: smoliste wykwity na kominie, bezpieczeństwo w razie pożaru sadzy, za duży wymiar otworu kominowego.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/45879-komin-z-cegly-pelnej/#findComment-955045
Udostępnij na innych stronach

Widzisz lonly to jest tak:

Ty mówisz to na swoim, może jeszcze kilku znajomych przykładzie.

Jeżeli jesteś zadowolony, to wszystko jest oki.

Do mnie prawie codziennie zgłaszają się ludzie mający problemy kominowe. O klientach zadowolonych dowiaduję się najczęściej z forum.

Dzwonią ludziska do mnie (firmy) z całej Polski. Ostatnio nawet z Belgii był telefon. Ogólnie mogę powiedzieć, że jest z kominami tragedia. Może to tylko takie złudzenie?

Szewc w dziurawych butach chodzi. Mówię o suchym opale, a czasami sam palę takim na którym wczoraj ptaszki ćwierkały. I zero wykwitów.

Jest kilka przyczyn ich powstawania.

1) Komin poniżej kalenicy, lub inny duży budynek obok,

2) Za mały lub dużo za duży przekrój komina,

3) Za niski komin,

4) Wszelkiego rodzaju daszki, siatki na wylocie,

5) Długi odcinek komina nie ocieplony. Np. na poddaszu, które ma być wykończone w drugim etapie budowy,

6) Niechlujnie wykonany, nieotynkowany i nie od środka czego robić nie wolno, ale na zewnątrz. Rapówka wewnątrz o której mówisz to już byłby wprost skandal. Jestem ciekaw jak to wykonać.

7) Przestrzały do przewodów wentylacyjnych,

8) Stropy oparte na kominie, szczególnie betonowe,

9) Dom w pobliżu jeziora, rzeki, bagien, itp. zbiorników wytwarzających wilgoć.

10)Komin wykonany z klinkieru.

To mi na chwilę obecną przyszło do głowy.

Jeżeli teraz dodamy do tego marny, mokry opał, to tylko usiąć zapłakać i wyciągnąć kaskę na wkładkę, wymienialną co kilka lat, a szczególnie po zapaleniu się w niej sadzy.

Zwracamy uwagę na kolor dachówki, stolarki i masę innych spraw, a zapominamy o jednym z najważniejszych elementów budynku. O kominie i robimy póxniej prowizorki w postaci wkładów stalowych.

Dla mnie komin ceramiczny z wkładem stalowym do urządzenia na opał stały to prowizorka, to ostateczność.

Nie ufasz kominowi ceglanemu, kup systemowy ceramiczny.

Takie jest moje skromne zdanie.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/45879-komin-z-cegly-pelnej/#findComment-955415
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...