Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ogrzewanie scienne - czy ktos to w ogole ma??


Wojty

Recommended Posts

Mam pytanie - z czego jest zrobiona dylatacja? CZy jest naokoło sciany? ( czyli połączenia z sąsiednimi ścianami , sufitem i podłogą).

Jaki plastyfikator? Chyba nie Klutan :wink: .

Bez włókien?

pozdrawiam

 

Dylatacja z taśmy dylatacyjnej (takiej jak na wylewki podłogowe) przyciętej na grubość 4 cm.

 

Odcięte tylko nieogrzewane ściany - wylewka osobno odcięta :) Strop mam z płyt gk więc tam nie ma problemu.

Plastyfikator w tym wypadku to kluten ale może być pozoolit :)

Bez włókien.

 

Do dnia dzisiejszego (czyli po całym sezonie grzewczym) nie pękła żadna ściana.

 

Aktualnie w łazience jest 26 st. C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months później...
  • Odpowiedzi 228
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Odkopuje temat by nie zaczynać nowego wątku.

 

Dom drewniany parter ok 80m - podłogówka

Poddasze - po podłogach ok 100m (odliczając skosy jakieś 65 użytkowej pow)

 

Z racji tego że podłoga będzie drewniana nie mam możliwości zrobić ogrzewania podłogowego( mozna na panelach aluminowych ale wole nie ryzykować)

Myślę o ogrzewaniu ściennym i teraz nasuwa mi się kilka pytań.

 

Sciana kolankowa jest wysokości 60-70cm ma będzie miała grubośc jakieś 25- 30cm( Szkielet wypełniony wełną) ta ścianka będzie pokryta najprawdopodobniej płytami KG.

 

Skosy dachu także będą miały 25-30cm wełny ale ich pokrycie będzie stanowiła boazeria 11mm.

 

Z racji tego że przy ścianie kolankowej moga stanąc jakieś szafki lub coś tam innego zastanawiam się czy można rurę pex ułożyć pod drewnianą boazerią w skosach?

 

Podejrzewam że rurki trzeba by dać gęściej z racji tego drewna. Czy to zadziała?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skosy dachu także będą miały 25-30cm wełny ale ich pokrycie będzie stanowiła boazeria 11mm.

 

Z racji tego że przy ścianie kolankowej moga stanąc jakieś szafki lub coś tam innego zastanawiam się czy można rurę pex ułożyć pod drewnianą boazerią w skosach?

 

Podejrzewam że rurki trzeba by dać gęściej z racji tego drewna. Czy to zadziała?

Oczywiście, że zadziała, czyli będzie grzać. Problemem pozostaje to jaka moc jest potrzebna, jaką moc uda się uzyskać z 1 m2 skosu do wnętrza domu i jaki procent ucieknie na zewnątrz.

 

Co do ucieczki ciepła na zewnątrz policzmy zgrubnie to zakładając, że przewodnictwo cieplne suchego drewna to 0,3 W/(m*K), a wełny 0,04 W/(m*K), temperatura wężownicy 35 C, temperatura w domu 20 C, na zewnątrz -20 C.

 

Liczymy (mocno orientacyjne, ale chodzi o wstępne porównania) gęstości mocy oddawanej przez powierzchnię rury:

 

- do wnętrza: 0,3 W/(m*K) / 0,011 m * (35 C - 20C) = 409 W/m2

- na zewnątrz: 0,04 W/(m*K) / 0,25 m * (35 C - (-20 C)) = 8,8 W/m2

 

Powtarzam, że jest to obliczone na m2 powierzchni samej rury, a nie m2 skosu. Aby zobaczyć ile mocy przypada na m2 skosu, trzeba policzyć ile tam będzie m2 rury i oczywiście wiedzieć jaki procent powierzchni rury zaliczymy do promieniowania na zewnątrz, a jaki do środka (można przyjąć 50/50% ale to kolejne duże przybliżenie, a faktycznie zależy to od konkretnej konfiguracji, folii odblaskowych, współczynników przejmowania ciepła dla różnych materiałów, itp.).

 

W każdym razie straty na zewnątrz możemy oszacować jako: 8,8 / (409 + 8,8) = 0.24 % (<--BŁĄD! - patrz niżej) czyli niewiele.

 

Gdybym miał coś takiego robić to:

 

1. Zastosowałbym bardzo dobre uszczelnienie przed infiltracją powietrza między wężownicą i wełną. Tu i tak jest nieodzowna paroizolacja, więc trzeba ją po prostu dobrze wykonać. Koniecznie też bardzo dobra wiatroizolacja po drugiej stronie wełny - w wełnie nie ma prawa być jakiegokolwiek ruchu powietrza.

 

2. Koniecznie folia odblaskowa między rurkami, a wełną, aby zminimalizować straty na skutek promieniowania. A, że trzeba zrobić paroizolację, to po prostu należy znaleźć dobrą folię, która spełni oba wymagania.

 

3. Trzeba jeszcze wyliczyć ile rury na m2 skosu, aby moc z 1 m2 była wystarczająca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Pit, jak napisano wyżej, nie musisz obawiać się zbyt małej przewodności drewna. Jest dość kiepskim izolatorem.

U mnie rurki są ułożone pod podwójną warstwą z płyt OSB (razem 24mm) i podłoga grzeje.

 

Przy boazerii musisz pamiętać o odpowiednim jej wykonaniu, chodzi o uwzględnienie dość dużych zmian wymiarów powodowanych zmianami wilgotności. Chodzi o odpowiednie wymiary i montaż piór i wpustów.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę Wojtku że skoro nad kominkiem ,lub kozą palce i wpusty sobie radzą to i na takim ogrzewaniu powinny sobie poradzić.

 

Zastanawia mnie bardziej temat ekranów. Mam folie paroizolacyją, taką żóltą, ale mam tez folię z powłoką aluminum ale ona jest zwykła folią a takiej raczej nie można zastosować bo cos tam może wilgotnieć chyba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W każdym razie straty na zewnątrz możemy oszacować jako: 8,8 / (409 + 8,8) = 0.24 % czyli niewiele.

Coś mi się ta wartość jednak za dobra wydała. Policzyłem jeszcze raz i wychodzi tak:

 

8.8 / (409 + 8.8) = 0.021 = 2,1 %

 

Jakim cudem poprzednio taka dziwna wartość mi wyszła ?!

W każdym razie poprzednio policzona wartość była zaniżona o rząd wielkości! 2% to już nie jest taka mała wartość, ale też znowu nie taka duża. Z każdych 100 zł wydanych na ogrzewanie 2 zł idzie wprost na ogrzanie otoczenia, a 98 zł na grzanie wnętrza domu.

 

Dużym plusem takiego ogrzewania jest fakt, że ten sam komfort cieplny uzyska się przy znacznie niższej temperaturze powietrza, a więc straty cieplne na wentylacji powinny być niższe.

 

Obrazowo można przedstawić to tak, że na tak ogrzewanym poddaszu przy temp. powietrza w granicach 19 C będzie nam tak samo ciepło jak w domu ogrzewanym grzejnikami przy temp 23 C (oczywiście wartości te są wzięte "mocno na oko").

 

Przez przewody wentylacyjne jednak uchodzić będzie powietrze o temp. 19 C a nie 23 C co przy np. -10 C na zewnątrz daje nam: (23 - 19) / (23 - (-10)) = 12% oszczędności na stratach przez wentylację. To oczywiście dla przypadku wentylacji grawitacyjnej. Jeśli zastosujemy mechaniczną z odzyskiem ciepła, zysk będzie oczywiście mniejszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie jest went grawitacyjna. Czy moglibyście mi powiedzieć jaki układ warstw w takim ogrzewaniu jest poprawny czy dobrze myślę?

 

1.deski na dachu

2.dylatacja 3cm

3.wełna kładziona na zakład 25-30cm

4.folia paroizolacyjna

5. rurki

6.boazeria

 

Jest OK, choć nie wiem, czy nawet przy pełnym deskowaniu nie należałoby dać pomiędzy 2. a 3. folię paroprzepuszczalną jako osłonę przed wywiewaniem ciepła.

 

Jako 4. dobrze byłoby dać folię paroszczelną ale i odblaskową jednocześnie, ewentualnie dołożyć odblaskową do paroszczelnej jeśli ją już masz kupioną.

 

Kwestią pozostaje mocowanie samych rurek. Ja widzę to tak, że od spodu na krokwie dajesz folię odblaskową/paroszczelną, do krowi mocujesz rurki za pomocą listew z nacięciami na rurki, a do tych listew przybijasz boazerię, uważając coby nie wbić się w rurkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 weeks później...

Czy ktos kto ma ogrzewanie podtynkowe wykonane z rurek miedzianych moze powiedziec jakiego tynku użył ?

 

Slyszalem opinię, ze miedź nie moze byc łączona ze wszystkimi rodzajami tynkow. Tylko jak to swoja drogą działa z instalacją wodną robioną w miedzi ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Nie jestem hydraulikiem, ale wykonałem sam ogrzewanie ścienne na jednej ze ścian w łazience.(Za lustrem, aby nie parowało)

 

Ponieważ za ścianą jest kotłownia na ścianę nakleiłem 2cm styropianu na to folia aluminiowa(od podłogówki) Rury układałem poziomo (fi 16) lecz wyszły mi raczej ósemki bo ciężko było je zaginać. Na samej górze zainstalowałem odpowietrznik. Całość ma być zabudowana GK. Na razie łazienka nie jest wykończona więc nie wiem jak będzie z parowaniem lustra ale jak się sprawdzi to takie samo ogrzewanie zrobię w górnej łazience. Okazało się, że odpowietrznik jest nie potrzebny. Rury odpowietrzyły się bez użycia odpowietrznika więc go zdemontowałem. Nie ma zatem potrzeby go stosować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc,

 

A ja mam pytanie - jak jest z kosztem wykonania takiego systemu ogrzewania ściennego (gotowych modułów/samemu) w stosunku do tradycyjnego ogrzewania grzejnikami? Jak pozatym określa się moce takiego ogrzewania?

 

Pozdrawiam

 

Qter

 

Wszystko zależy na jakie temperatury są dobrane instalacje i czy bierzemy pod uwagę tylko koszt materiału do ogrzewania czy łącznie z kotłownią.

 

Ogólnie można powiedzieć, że koszt ogrzewania ściennego jest około 30% wyższy niż podłogówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc,

 

A ja mam pytanie - jak jest z kosztem wykonania takiego systemu ogrzewania ściennego (gotowych modułów/samemu) w stosunku do tradycyjnego ogrzewania grzejnikami? Jak pozatym określa się moce takiego ogrzewania?

 

Pozdrawiam

 

Qter

 

Wszystko zależy na jakie temperatury są dobrane instalacje i czy bierzemy pod uwagę tylko koszt materiału do ogrzewania czy łącznie z kotłownią.

 

Ogólnie można powiedzieć, że koszt ogrzewania ściennego jest około 30% wyższy niż podłogówki.

 

Ale z rurek kładzionych "luzem" nie jest droższe :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Witam wszystkich

Mam dom który jest wykończony (są wszędzie tynki) niemniej chcę go modernizować i ma być ogrzewanie ścienne

czy mogę położyć rurki na istniejącej ścianie na to siatka pożądanie (gęsto) zakotwiona do ściany właściwej i tynk.

Czy to wytrzyma ?

Obawiam się że po jakimś czasie tynk oryginalny odpadnie od ściany razem z tym nowym !

a z drugiej strony czy różni się kładzenie na istniejącym tynku (trzyma się bardzo dobrze) od położenia na gołej ścianie jak ma się odparzyć pod wpływem temperatury to i tak odpadnie w końcu to dwa różne materiały

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...