Piotr_58 22.01.2006 21:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2006 Adam_mk:Serdeczne dzięki za szybką odpowiedż. Kilka pytań, żeby się upewnić, czy dobrze rozumiem:1) Dno gwc mam zrobić na poziomie 1,5 m, geowłoknina na spód, na to 1 m płukanego żwiru i 1 m gruntu? 2) Przed zasypaniem przykryć wszystko 10 cm warstwą styropianu?3) Na schemacie, który narysowałeś w innym wątku styropian jakby wystawał poza złoże. Jak daleko? 4) Czy nie warto by obłożyć styropianem boków wykopu, żeby ograniczyć zimą straty ciepła?5) Mam w projekcie taki tarasik drewniany o pow. 16 m2. więc pasowałby jak ulał, żeby zrobić pod spodem gwc. Tyle że jest od pd, a czy czerpnia nie powinna być raczej od mniej nasłonecznionej strony? PozdrawiamPiotr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 23.01.2006 07:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Stycznia 2006 WitamUmieszczenie GWC pod tarasem to świetny pomysł. Jeżeli rozłożysz styropian ok. 0.5 do 1m poza obrysem złoża, to boków wykopu okładać nie trzeba. To jest prostsze. Czerpnia ma tak małą masę, że jej temperatura nie odegra w bilansie żadnej roli. To tylko rura z siatką o wysokości ok 1.6m (śniegi, zaspy). Można ją obudować i przystroić, żeby pasowała do otoczenia. Wciągasz przez nią tyle m3 powietrza, że to naprawdę nie przeszkodzi.Pozdrawiam Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piotr_58 23.01.2006 20:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Stycznia 2006 Piękne dzięki. Wiosną zabieram się do roboty. Jeszcze tylko pytanie w sprawie instalacji zraszającej złoże. W pokrewnym wątku narysowałeś na wierzchu gwc trzy rurki. Pewnie mają jakieś otwory. Czy mógłbyś bliżej opisać tę instalację? Jak i kiedy się ją uruchamia?Przy okazji dziękuję za wiele inspirujących pomysłów. Pozdrawiam ciepło, bo za oknem siarczysty mrózPiotr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 23.01.2006 21:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Stycznia 2006 WitamInstalacja zraszająca jest trochę na wyrost i na taki czas jak dziś. Siarczysty mróz to bardzo mało wody w powietrzu. Jak powietrze ogrzejesz w GWC, to natychmiast wchłonie z niego sporo wilgoci. Po prostu go przesuszy. Nie należy tego zjawiska mylić ze sprawami termicznymi. Dostaniesz na początku ok. 7 stC i 50% wilgotności, która stopniowo może maleć. (praca z intensywną wentylacją). Wtedy "przemycie " złoża stawia sprawę na nogi.W domu wygodnie jest mieć taki kombajn, jaki widziałem w Castoramie. Termometr wewnętrzny, zewnętrzny na kablu i wilgotnościomierz. Jak taki bajer pokaże że sucho, to odkręcasz kurek na 1 minutę i jest dobrze. To sięzresztą czuje. To objaw suchego gardła przy kaloryferach i sezonie grzewczym. Wtedy na kaloryfery wieszało się mokry ręcznik, a tu odkręcasz kurek, czekasz minutę i zakręcasz.Te rurki powinny miec małe otworki dla rozpylenia tej wody w złożu. Takz 1 do 1.5 mm i dośc gęsto. Jeszcze jedna dziurawa rura.Pozdrawiam Adam M Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kropi 23.01.2006 23:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Stycznia 2006 A czy moglibyście dać linka do "sąsedniego tematu" ze schematami i rysuneczkami? Osobiście do mnie bardziej przemawia żwirowy, co do wielu twierdzeń nt. antybakteryjności rur raczej trudno się zgodzić, zwłaszcza jeśli są z PCV. Najlepszy dowód - mam w akwarium filtr kubełkowy, stoi sobie popod biureczkiem, prowadzą do niego 2 rury, jedną woda wpływa a drugą wraca (już oczyszczona) do akwarium. I uwierzcie, obie rury są w równym stopniu zarośnięte jakimś glonogrzybem , bałem się że coś jest nie tak ale okazuje się że to jest norma. Przewody wentylacyjne od DGP są siedliskiem różnego rodzaju bakterii i roztoczy, dlaczegóż rury GWC miałyby być inne? Fakt że trochę tam chłodniej, ale na pewno znajda się mikroby, którym to pasuje Jeśli rurowy to tylko z cienkich rurek aluminiowych wypełnionych płynem, z wymiennikiem przy nadmuchu. Tylko pytanie, co zrobić jak się rozszczelni... Wykopywać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 23.01.2006 23:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Stycznia 2006 kropiByło!!! Popytaj "jabko". On to będzie budował , bo mu woda do skarpetek włazi. Alupex zakopie.Postaw problem. Wodę masz wysoko? Co stawiasz? Planujesz reku?Pozdrawiam Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kropi 23.01.2006 23:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Stycznia 2006 Otóż tak: - poziom wód gruntowych niski do bardzo niskiego (kilka-kilkanaście metrów), podłoże to piaski i iły, sucho nawet w roztopy - rekuperator - nie odczuwam organicznej potrzeby posiadania, szczerze mówiąc to nawet mocno skomplikowałby mi system bo planuję połączyć GWC z DGP w jeden system, a rekuperator stwarza niebezpieczeństwo zaciągania cieplego powietrza z DGP do reku albo, co gorsza, zaciągania spalin do chałupy. Więc raczej nie - rzeczona chałupa to 160 m (2x80) powierzchni netto (plus piwnica, taka pół-użytkowa, można tam zrobić fajny pokoik, właśnie zastanawiam się jak go ogrzać i przeiwetrzyć, wymuszona DGP byłaby idealna właśnie w połączeniu z zasysaniem przez GWC i oddawaniem powietrza normalną instalacją grawitacyjną. Tak mi się wydaje ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piotr_58 23.01.2006 23:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Stycznia 2006 kropi:link, o który prosiłeś: http://forum.muratordom.pl/viewtopic.php?t=58134&start=0 (fotki GWC, solar reku) Adam_mkdzięki, jak zbuduję, dołączę do Twojego nowego wątku o doświadczeniach z gwcPt Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 23.01.2006 23:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Stycznia 2006 Żwirowiec!Dobrze postawiony da 6 stC w kazdych warunkach (no, w lipcu troche wiecej)Resztę wiesz.Co się będę rozwodził nad wyższością jednych świąt nad drugimi!Pozdrawiam Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kropi 24.01.2006 00:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2006 Wielkie dzięki za link, oto lektura warta zarwanej nocy - oraz za szybką konsultację A co sądzisz o reku w takich warunkach? Warto inwestować? J sobie wykombinowałem, że taki GWC podpięty pod DGP pozwoli na oszczędzenie paru ładnych tysięcy a dodatkowo da chłodek latem. Wlot będzie i tak w piwnicy, więc teoretycznie można tam postawić reku, tylko co z wylotem i policzeniem podciśnienia? Jeszcze takie pytanie - jak w praktyce robi się wejście rur z GWC do domu? Poniżej czy powyżej poziomu gruntu? Chciałbym żeby to jakoś fajnie pochować - na razie mam piwnicę ze stropem, więc wszystko jest do zrobienia/zaprojektowania. Potem może być trudniej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 24.01.2006 07:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2006 WitamWlot do domu dobrze mieć pod gruntem. Nie widać, nie stygnie i nie przeszkadza. Jak musi iść płyciutko, to go styropianem opatulić. DGP dogrzewa (lub nie, jak się w kominku nie pali).Rekuperator i GWC to elementy instalacji wentylacyjnej. Sugerowałbym nie mieszać instalacji. Można wyobrazić sobie sytuację, w której wylot ciepłego powietrza z kominka wpuszczasz do wywiewu wentylacji i do rekuperatora. Jak dobry, to uśredni temperaturę i rozprowadzi mechanicznie po całym domu. Do piwnicy też. Jeden wylot w salonie a drugi do reku. Oszczędzisz na brzęczącym wentylatorze DGP. Powinny być dwa wentylatory. Jeden w strudze nawiewanej, drugi w usuwanej. Pędzone z jednego regulatora obrotów.Pozdrawiam Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michal_mmm 24.01.2006 07:49 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2006 Wielkie dzięki za odpowiedzi ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pkm 24.01.2006 09:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2006 WitamMam pytanko jak powinien być usytuowany GWC wzgledem stron swiata i domu , jakie to może mieć znaczenie? Czy usytuowanie na południowej stronie domu podniesie temperature nawiewanego powietrza? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 24.01.2006 09:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2006 WitamGWC leży sobie cichutko 2 m pod trawnikiem i nawet nie wie czy dzień czy noc , a co dopiero czy wiosna czy jesień. Zakopać go można gdziekolwiek.Odradzam mocowanie czerpni NA ścianie domu i to południowej. (muchy się tam wygrzewają na elewacji). Powinna być wolnostojąca i odsunięta od domu o parę metrów. Nie ma znaczenia, czy będzie po południowej czy po północnej stronie.Pozdrawiam Adam M.[/b] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
godul1 24.01.2006 11:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2006 martwi mnie tylko jeden szkopół- jak zabezpieczy instalację zraszająca przed zamarźnięciem. W końcu nie mozna wykluczy że złoże osiagnie temperaturę poniżej zera. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Majgeniusz 24.01.2006 15:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2006 A zamiast żwirowego i rurowego to może z kręgów betonowych położonych poziomo, dwa dekle, wejście i wyjście po przeciwnych stronach? ą dalej jak w innych GWC. Zalety: Mniejszy opór ciepła, duża powierzchnia absorpcyjna, przenikanie wilgoci przez beton, szczelny od mułu i piasku( odpada geowłóknina), pod kręgami pod 10 cm piasku można dać folię wyłożoną w szerokie korytko żeby część wody opadowej się na niej zatrzymywała i zapewniała wilgotność( nie trzeba zraszania i martwienia się o zamarznięcie rurek), do tego foliowego korytka będącego pod obsypanym piaskiem, a tylko kształt zachowany doprowadzić rurę z wodą deszczową z dachu i mamy pewność, że zawsze jest tam woda, a nadmiar się przeleje, nie za głębokie, tak żeby był zanurzony lekko spód kręgów, filtr na wlocie ze zdejmowanym daszkiem lub z wlotem od spodu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 24.01.2006 15:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2006 A zamiast żwirowego i rurowego to może z kręgów betonowych położonych poziomo, dwa dekle, wejście i wyjście po przeciwnych stronach? ą dalej jak w innych GWC. Zalety: Mniejszy opór ciepła, duża powierzchnia absorpcyjna, przenikanie wilgoci przez beton, szczelny od mułu i piasku( odpada geowłóknina), pod kręgami pod 10 cm piasku można dać folię wyłożoną w szerokie korytko żeby część wody opadowej się na niej zatrzymywała i zapewniała wilgotność( nie trzeba zraszania i martwienia się o zamarznięcie rurek), do tego foliowego korytka będącego pod obsypanym piaskiem, a tylko kształt zachowany doprowadzić rurę z wodą deszczową z dachu i mamy pewność, że zawsze jest tam woda, a nadmiar się przeleje, nie za głębokie, tak żeby był zanurzony lekko spód kręgów, filtr na wlocie ze zdejmowanym daszkiem lub z wlotem od spodu. ciekawe ... trzeba by przedyskutować plusy i minusy ... Policzyć potrzebną powierzchnię, tzn. ilość kręgów ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
GL35 24.01.2006 18:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2006 Adam_mk.Preferujesz GWC żwirowy,a jaka jest Twoja opinia na temat możliwości zwiększenia stężenia radonu w domu na skutek użytkowania "żwirowca" ?Pozdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Majgeniusz 24.01.2006 18:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2006 A zamiast żwirowego i rurowego to może z kręgów betonowych położonych poziomo, dwa dekle, wejście i wyjście po przeciwnych stronach? ą dalej jak w innych GWC. Zalety: Mniejszy opór ciepła, duża powierzchnia absorpcyjna, przenikanie wilgoci przez beton, szczelny od mułu i piasku( odpada geowłóknina), pod kręgami pod 10 cm piasku można dać folię wyłożoną w szerokie korytko żeby część wody opadowej się na niej zatrzymywała i zapewniała wilgotność( nie trzeba zraszania i martwienia się o zamarznięcie rurek), do tego foliowego korytka będącego pod obsypanym piaskiem, a tylko kształt zachowany doprowadzić rurę z wodą deszczową z dachu i mamy pewność, że zawsze jest tam woda, a nadmiar się przeleje, nie za głębokie, tak żeby był zanurzony lekko spód kręgów, filtr na wlocie ze zdejmowanym daszkiem lub z wlotem od spodu. ciekawe ... trzeba by przedyskutować plusy i minusy ... Policzyć potrzebną powierzchnię, tzn. ilość kręgów ... Powiedzmy 5 m długi i ok. 1 m średnicy. Folia położona z bardzo łagodnym łukiem, tak żeby woda która się tam zatrzyma miała szerokość 2 m a głębokość licząc do najniższej krawędzi folii 20-30 cm.Taka ilość wody nie wyschnie nigdy! Grunt piaszczysty. Jak jest tłusta glina to trzeba zrobić duże złoże z żwiropiachu i na tym ułożyć to cudo! Z wierzchu gruba warstwa gliny i żyzna ziemia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 24.01.2006 19:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2006 Ok, koszty będą podobne, więc jakie mamy zalety takiego rozwiązania ? 1 krąg = ok. 80 zł x 20 = 1600 zł + denka + rury do domu + czerpnia + wykop. Pi x ..., wychodzi koszt podobny, może nawet drożej ... Aby zapewnić podobną powierzchnię wymiany do 50 mb rurowego z PP, musiałoby być z 10 mb takiego betonowego gwc o średnicy 1 m. Można w tych denkach na wlocie i wylocie GWC zrobić po dwa otwory. Jeden u góry dla przepływu powietrza, drugi u dołu dla przepływu deszczówki z dachu. odpływ do kanalizacji burzowej lub tp. mielibyśmy przepłukiwanie i regenerację gwc ( tylko u dołu ). wszelkie ewentualne zanieczyszczenia z powietrza opadałyby grawitacyjnie na dno. Co jeszcze ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.