johny27 12.01.2006 09:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2006 mam zamiar sam zrobić GWC rurowy do planowanej przyszłej instalacji wentylacji z rekuperatorem. W związku z tym mam kilka pytań: 1. Na jakiej głębokości trzeba zakopać takie rury? 2. Czy mogą to być np zwykłe rury kanalizacyjne powiedzmy 200mm 3. Czy długość ok 30m wystarczy? Wszelkie porady mile widziane Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DeeM 23.01.2006 13:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Stycznia 2006 Witaj, Jestem teoretykiem i budowa GWC dopiero przede mną, ale śledze temat już od ponad roku.A tak na szybko:ad.1 1.8m do 2.2 - chyba optymalna głębokość, ale wszystko zależy od warunków gruntowych. Styropian ponad rurą jeszcze sztucznie obniża tą głębokość - ogólnie im głębiej tym lepjej (i drożej). Pamiętaj o spadku i studzience na skropliny.ad.2Wiekszość ludzi robi z PWC, są również specjajnie do tego przeznaczone antybakteryjne za odpowiednią cenę. Tutaj ważne jest aby woda nie gromadziła się w łączeniach odcinków rur, mniej przenikalność cieplna rury.ad.3Pamiętam że usiebie z obliczeń wyszło mi ok. 50m fi200 (dla kubatury domu 400m3) ale obliczałem to niezbyt fachowo przyjmując że prędkość powietrza w rurze powinna wynośić 2m/s i przez rurę powino zostać przepchnięte 400m3/h. To tak na szybko.Jeżeli chcesz wiedzieć więcej wrzuć hasło "GWC" do wyszukiwarki i czytaj, czytaj, czytaj...pozdrowienia,Darek Mikołajczyk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KaiM 24.01.2006 04:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2006 Witaj, ad.2 Wiekszość ludzi robi z PWC, są również specjajnie do tego przeznaczone antybakteryjne za odpowiednią cenę. Tutaj ważne jest aby woda nie gromadziła się w łączeniach odcinków rur, mniej przenikalność cieplna rury. Ja na razie również teoretyzuję ale uważam że przenikalność cieplna ma podstawowe znaczenie i używanie rur kanalizacyjnych z PVC pogarsza wydajność GWC ponad dwukrotnie. Żeby nie być gołosłownym podaję dane za producentem Rehau rurowego Awadukt Thermo - który jest robiony z polipropylenu. Dla PVC k=0,1 a dla PP k=0,23 a nawet więcej dla swoich rur podają nawet 0,28. Trzeba pamiętać że chcemy odebrać ciepło albo latem je oddać a nie izolować się od gruntu. Co do długości faktycznie przy fi200 powinno być to ok. 50m - to są również dane Rehau. Ale to zależy od warunków glebowych i nie tylko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DeeM 24.01.2006 07:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2006 KaiM, w materiałach które podajesz istotnie jest wiele ciekawych informacji (choć w sumie nic nowego) lecz weź również poprawkę na to że są to materiały marketingowe. Nie czuję się na siłach aby podejmować tutaj jakąś polemikę. Nie ma też takiej potrzeby ponieważ...to wszystko już było - hasło: "Januszek" (dla mnie guru w tej kwestii).Co z tego że super-kosmiczna rura wyciągnie mi 2 razy więcej ciepła z ziemi kiedy będę musiał wtedy robić 2 razy dłuższe przerwy na regeneracje? ( ot taka wiejska mądrość..) Pozdrowienia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bodiniusz 19.02.2006 23:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2006 A co to studzienka na skropliny? To po prostu "podziurawiony" kawałek rury w najniższym miejscu? W którš stronę montować te rury kanalizacyjne - tak żeby powietrze płynęło zgodnie z łšczeniami, czy żeby woda w przeciwnš stronę tak spływała? Czy nie lepiej odcinek w glebie zamienić na co o większej rednicy (a podem już w domu zmniejszyć z powrotem do 20 cm)? Czy sš jakie lepsze materiały? Może jakie metalowe? (lepsze przewodniki ciepła) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jakow 20.02.2006 08:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lutego 2006 Cześć A co to studzienka na skropliny? To po prostu "podziurawiony" kawałek rury w najniższym miejscu? U mnie studzienka znajduje się dokładnie pod pionowym wlotem powietrza. Wlot i studzienka to po prostu jeden kawał rury, którego dolny koniec wkopany jest poniżej poziomu całej instalacji GWC. Na poziomie instalacji podziemnej z rury tej odchodzi w bok kanał powietrzny do instalacji. Dzięki temu wszystkie skropliny z instalacji spływają do tej właśnie studzienki. W którš stronę montować te rury kanalizacyjne - tak żeby powietrze płynęło zgodnie z łšczeniami, czy żeby woda w przeciwnš stronę tak spływała? Ja instalowałem tak aby woda "poprawnie" spływała, czyli w kierunku od domu do wlotu powietrza (do studzienki) Czy nie lepiej odcinek w glebie zamienić na co o większej rednicy (a podem już w domu zmniejszyć z powrotem do 20 cm)? U mnie jest tak: wlot i wylot duża średnica pojedyncza rura, instalacja podziemna mała średnica dwie rury równolegle. Przyjąłem takie rozwiązanie ze względu na ceny rur oraz fakt, że instalacja obejmie w ten sposób większy obszar gruntu. Zapraszam na moją stonkę ze zdjęciami z budowy. Jest tam kilka zdjęć z budowy GWC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Zbigniew Rudnicki 20.02.2006 09:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lutego 2006 Co z tego że super-kosmiczna rura wyciągnie mi 2 razy więcej ciepła z ziemi kiedy będę musiał wtedy robić 2 razy dłuższe przerwy na regeneracje? Przy GWC rurowym o długości ponad 25m, potrzeba regeneracji praktycznie nie występuje (w przeciwieństwie do GWC żwirowego). A to z tego powodu, że rurowy obejmuje większą masę gruntu. Warto też zwrócic uwagę na wielkość oporów przepływu powietrza, co przekłada się na moc (i zużycie energii wentylatora). Najmniejsze opory będą przy GWC rurowym w układzie "niemieckim". T.j. z rozwidleniem na dwie rury ułożone w ziemi w kształcie rombu (kolanka i trójniki 135 stopni). Ostrożnie z połączeniem studzienki odwadniającej z gruntem. Przy glebach gliniastych i okresowym wysokim stanie wody gruntowej może się okazać, że lepiej skropliny wypompowywać, niż dopuścić do zalewania rur brudną wodą. Najbardziej pouczające jest zapoznanie się ze zdjęciami GWC w fazie budowy (w internecie). Rury fi=200 układane są płyciej (70-80 cm poziom wierzchu rury) niż w opisach, zas długość sumaryczna części podziemnej tylko 25-35m. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ppp.j 20.02.2006 09:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lutego 2006 Najbardziej pouczające jest zapoznanie się ze zdjęciami GWC w fazie budowy (w internecie). Rury fi=200 układane są płyciej (70-80 cm poziom wierzchu rury) niż w opisach, zas długość sumaryczna części podziemnej tylko 25-35m. Czy mógłbyś podać jakieś linki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
AWIk 21.02.2006 08:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Lutego 2006 Czy z gruntowego GWC można dostarczać powietrze do kominka? Czy może do się dziać grawitacyjnie czy musi być wentylator? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej.K 03.10.2011 20:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2011 Własnie przymierzam się do budowy gwc przed budową domu Niestety pużniej bedzie problem z kopaniem. I zastanawia mnie czy mozna w ten sposób. Rura fi 200 rozchodzi sie na 2 rurki fi 160 i idzie do 2 czerpni. większa powierzchnia odbioru ciepła. Karzda rurka 160 mm będzie miała długośc ok40 mb . Kubatura domu to 966 m3 przy 190 m2. Niewiem sam czy wystarczy od góry chciałem przykryc troszkę styropianem. GWC ze zwykłej rury pcv. Woda gruntowa na głębokości 6 m na wiosne troszkę wyżej 5m. Może ktos coś o tym powie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lukep3 04.10.2011 14:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Października 2011 po co 2 czerpnie - koszt jednej z nierdzewki to 500-600 zł - jedna wystarczy - rozbij na 2 160 a potem niech się zejdą; ja wykorzystałem pcv ale litą nie spienioną - lita ma lepszą przewodność Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
instal1970 06.01.2013 12:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2013 DeeM czy przeszedłeś od teorii do praktyki? Zastanawiam się nad wykonaniem żwirowego GWC, proszę o informację jeśli ktoś ma doświadczenia z użytkowania takiej instalacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 06.01.2013 12:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2013 Znowu wywalacie otwarte drzwi? Jest tu kilkaset stron na ten temat! Z detalami opisane jest co i jak i czemu. Tu na razie jednej strony nie ma a głupot napisano już tyle, że strach się bać! Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
witek_myslowice 06.01.2013 22:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2013 DeeM czy przeszedłeś od teorii do praktyki? Zastanawiam się nad wykonaniem żwirowego GWC, proszę o informację jeśli ktoś ma doświadczenia z użytkowania takiej instalacji. Tu sa linki do ankiet uzytkownikow zwirowego GWC: http://www.eis.pl/vtx1800/ankieta1.jpg http://www.eis.pl/vtx1800/ankieta2.jpg http://www.eis.pl/vtx1800/ankieta3.jpg http://www.eis.pl/vtx1800/ankieta4.jpg Pozdrawiam Witek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kajmanxxl 07.01.2013 05:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2013 Znowu wywalacie otwarte drzwi? Jest tu kilkaset stron na ten temat! Z detalami opisane jest co i jak i czemu. Tu na razie jednej strony nie ma a głupot napisano już tyle, że strach się bać! Adam M. Uważam że Administratorzy powinni stworzyć temat główny o gwc i trochę to uporządkować Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.