Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

przewymiarowanie w ogrzewaniu elektrycznym


tcic

Recommended Posts

Zdecydowalem sie dolozyc taki watek, gdyz potrzebuje dobrej rady w tym temacie a problem przewymiarowania w "elektryce" to co innego niz przewymiarowanie kotla, czy grzejnikow.

Problem jest nastepujacy.

Dom bede ogrzewal kominkiem.

Jako dodatkowe (uzupelniajace) zrodlo ogrzewania chce promienniki ciepla lub konwektory elektryczne.

Na podstawie projektu oraz obliczen przyjeta zostala moc ogrzewaczy elektrycznych, niezbednych do ogrzania mojego domu, na poziomie 6kW. Obliczenie dotyczy PRACY CIAGLEJ zrodel ciepla.

Jesli jednak chce korzystac z II taryfy, czyli grzac od 22.00 - 6.00 oraz 13.00 - 15.00 (w pozostalym okresie uzupelniac cieplo kominkiem) - to powstaje pytanie:

Czy i o ile powinienem przewymiarowac moc urzadzen grzewczych w moim domu. Chodzi o to, zeby nagrzaly dom ciagu znacznie krotszego czasu.

Jak to okreslic?

A moze wogole zle podchodze do tematu?

Bede wdzieczny za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To są moje dywagacje. Jeżeli bedziesz chciał to wykorzystasz.

 

Wszystko zależy od czasu w jakim chcesz nagrzać dom. (ja bym przyjął krutszy okes 2 taryfy).

Ogólnie ciała (w teorii) nagrzewają się według krzywej:

E(t)=Ek(1-e^-lambda*t)

Jest to tzw. krzywa relaksacyjna.

I teraz zakładając, że dom nagrzwa się np po dziesięciu jednostkach czasu przy mocy 1 (moc(Ek) 1 to jest moc zapotrzebowania, praktycznie jak zainstalujesz taką moc w domu jak zapotrzebowania to czas (t) nagrzewania dąży do nieskończoności)do temp 1. To przy zwiększeniu mocy do 1.2 czas nagrzewania zmiejszy się do 4 jednostek (wszystko dla lambda -0.5).

Narysuj to sobie (dwa wykresy funkcji przy różnych mocach) i porównaj. Tylko UWAGA!! Trzeba tylko określić tą LAMBDA. Dla szkieletu drewnianego to będzie mało (np. -0.1) a dla ceramiki (np. -0.8 )

 

Pozdrawiam i miłych przemyśleń.

Wladek

 

[ Ta wiadomość była edytowana przez: Wladek dnia 2003-01-22 14:17 ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam ten sam problem.

Obok masz moje wstępne wyliczenia. Zakładając że chcę mieć w domu +25, na zewnątrz -25 (tego akurat nie chcę, ale muszę), wyszło mi 7,2 kW. Jako, że nie ma grzejników o mocy np. 1.867893 kW, w takich przypadkach oczywiście dawałem grzejnik 2 kW.

Wyszło mi 8.5 kW grzejników do instalacji.

Jeśli chcesz grzać w II taryfie, musisz przemnożyć to razy 2.2. Tyle, że w naszych przypadkach, według mnie, nie ma po co.

Po pierwsze, kominek, to on ma grzać, a nie grzejniki.

Po drugie, w razie awarii kominka, braku opału, konieczności wygaszenia w celach jego obsługi - zainstalowana moc ogrzeje dom w całości - i to wystarczy.

Po trzecie, -25 stopni ma się na zewnątrz tylko kilkanaście dni w roku. Przy -5 stopniach już zainstalowana moc wystarcza z prawie dwukrotnym zapasem.

Przewymiarowanie jest tu kosztowne, bo trzeba przeliczać całą instalację na większą moc, uzyskiwać większy przydział mocy, instalować więcej grzejników.

Poza tym żeby grzać promiennikami albo konwektorami, tylko na II taryfie, musiałbyś mieć potężną bezwładność cieplną ścian. Tu trzeba by pieców akumulacyjnych. Ale skoro ma być kominek... szkoda pieniędzy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, bardzo mi sie obie odpowiedzi podobaja.

Zakladam, ze cecha POROTHER- jest duza bezwladniosc cieplna i zdolnosc do akumulacji ciepla (wierze producentowi - niezle, co?)

 

Tez doszedlem do wstepnych wnioskow, ze takie przewymiarowanie, liczone metoda wprost - da mi wynik ok. 2.

Dwukrotne przewymiarowanie kladzie jedna projekt pod wzgledem finansowym. Podwojna moc = podwoja cena grzejnikow + zmiany przydzialow w ZE + nowa moc przylaczeniowa. KOSZTY KOSMICZNE.

 

Wymyslilem promienniki i elektryke, zeby nie robic duzych inwestycji. A teraz zrobi sie z tego 15000 PLN zamiast 6000 !!!

Musze sobie narysowac ta krzywa i sprobuje to obliczyc.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PIK33 - wnioskuje z Twojej wypowiedzi, ze Ty zrobisz ogrzewanie elektryczne w wersji STANDARD.

Jesli wyszlo Ci 8 kW, to zainstalujesz 8 kW. Tak?

A jedyne co moze Cie spotkac, to to, ze jak przyjdzie -25 stC a kominek bedzie niesprawny, to w domu bedziesz mial 10 stopi (zamiast +25) przy zalozeniu ogrzewania II taryfa.

Jesli jednak zaszalejesz i w tym czasie bedziesz ogrzewal taryfa I, to zainstalowana moc pozwoli Ci na utrzymanie temp. obliczeniowej, czyli +25 stC.

Dobrze Cie zrozumialem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze założyłeś. Po prostu, jeśli mi kominek nagle wysiądzie w środku zimy w sposób nienaprawialny aż do lata, będę musiał ponosić koszty awarii w postaci grzania na full.

Jeśli mi padnie na początku grudnia i nie zreperuję go aż do wiosny, to przez średnio 15 dni pogrzeję całodobowo, potem, gdy temperatura wróci do okolic zera, będzie można grzać już tylko z II taryfy (zapotrzebowanie średnie dla stycznia 4.4 kW, zainstalowana moc 8.5 kW). Zapłacę za sezon ok. 4500 złotych.

Tyle, że taka tragedia jest raczej mało prawdopodobna i taki scenariusz nie dojdzie raczej do skutku.

4500 złotych to jest mniej niż musiałbym dopłacić do grzejników akumulacyjnych. Do tego dolicz wzmocnienie stropu (są ciężkie) i instalacji, zwiększenie przydziału mocy itp.

Krótko mówiąc zgodnie ze stanem mojej wiedzy na dziś nie warto się w to pchać.

 

 

[ Ta wiadomość była edytowana przez: pik33 dnia 2003-01-22 15:04 ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety, tez mysle, ze zaproponowal za malo.

Mam 150 m.kw a on zaproponowal 6kW (a dokladnie 5,7 kW).

Oni w obliczeniach robia uproszeczenie. Dobieraja promienniki do poszczegolnych pomieszczen wg zasady: ok. 40W/ 1mkw.

Mysle, ze 1 prominnik 600W na 10 m kw powierzchni....to optimum.

Wtedy uzyskam wynik ok. 9kW.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ZIBI - to wychodzi kosmiczna wielkosc. Czytalem gdzies, ze 100 w/mkw przyjmuje sie dla domow starego typu !

Teraz dla domow z cieplych materialow chyba powinno sie nieco obnizyc pulap bezpieczenstwa.

To co masz w projekcie (70 W/mkw) wyglada juz na bezpieczny wynik.

Na oko wartosc 90 kW/mkw jest bardzo duza.

Ja przyjmuje, ze dla konwektorow (promiennikow) 60kW/mkw.

Do tego kominek i musi byc cieplo. Nie ma takiej sily !

 

[ Ta wiadomość była edytowana przez: tcic dnia 2003-01-22 20:40 ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Natychmiast ciepło=promiennik. Co też najprawdopodobniej znajdzie się w łazienkach, bez żadnych termostatów, na zwyczajny wyłącznik. Do łazienki 4m2 - 300W? może 600... nie wiem jeszcze.

------

Byłem dziś w paru sklepach - oglądałem w realu kominki i konwektory. O kominkach nie tu pisać, za to konwektory Atlantic mi się podobały. Małe i estetyczne, sterowane chronokartą - zestaw do mojego przyszłego domku kosztowałby 3000 złotych (razem 8.5 kW).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurczę... kotłownia gazowa na propan plus instalacja CO to jakieś 20 tysięcy(? niech mnie ktoś ew. poprawi) - ogrzać tym dom to jakieś 3500 rocznie.

Ogrzać dom konwektorami elektrycznymi za 3000 złotych to 5-6 tysięcy.

No, 2,5 tysiąca różnicy rocznie, to trzeba grzać gazem 6, 7 lat żeby różnica nakładów się zwróciła...

Po kolejnych paru latach pójdzie do wymiany kocioł i instalacja... konwektory mało że trwalsze, to ich wymiana kosztuje znacznie mniej niż kotła...

czyżby to naprawdę wychodziło na to że grzanie prądem jest po prostu opłacalne samo z siebie?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jeszcze dokladam: konserwacje kotlow (conajmniej 1 raz w roku), naprawy (przez 7 lat nie ma prawa nic sie nie popsuc), koniecznosc jednorazowego wydatkowania duzych kwot na zakup paliwa np. 2500 litrow.

Dla calej inwestycji (dla pelnego obrazu) trzeba jeszcze uwzglednic zmiane wartosci pieniadza w czasie.

Wszystko to razem daje do myslenia....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja uważam , że koszt ogrzewania i cwu prądem dla dobrze ocieplonego domu 100 m2 powinien być mniejszy od kosztów zakupu

propanu . Cwu można grzać na II taryfie . Ja jeszcze chcę

wspomagać cwu kolektorem.Oglądałem instalację kolektora - dom

jeszcze nie zamieszkany , bez ogrzewania zbiornik 300 l

i co , i przy temp zew. -5 C woda w zbiorniku miała 25 C , a temp. czynnika z kolektora +35 C . Zibi

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...