Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jakie dokum. dla US - sprzedaz działki przed upływem 5 lat


Gość

Recommended Posts

Witam

Sprzedałam działkę przed upływem 5 lat od daty kupna. Złożyłam stosowne dokumenty w US, że wydam te pieniądze na cele budowlane. Jakie dokumenty uznaje Urząd Skarbowy dla rozliczenia wydania tych pieniędzy? Czy tylko faktury? Czy może być rachunek? A KP (kasa przyjęła)?

Czy jest to gdzieś podane w ustawie, czy może to być interpretacja US?

justa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Inka1. Trochę mnie uspokoiłas i pocieszyłaś.

Lorena napisal

Czy możesz podać jakie dokumenty złożyłaś w US.

Mam taką samą sytuacje tylko ja sprzedaje mieszkanie.

Po prostu poszłam do US i powiedziałam, że mam taką sytuację i chciałabym przeznaczyć te pieniądze na cele mieszkaniowe. Skierowali mnie do odpowiedniego pokoju, dali do wypełnienia formularz i tyle. Właściwie wzięłam do domu, spokojnie wypełniłam z mężem, bo to się dzieli na dwa osobne dokumenty, połowe sumy rozliczam ja, połowę mąż. Aha, trzeba mieć ze sobą ksero aktu notarialnego.

Poczytaj tutaj, ja stąd się więcej dowiedziałam, niz w US.

http://forum.muratordom.pl/viewtopic.php?t=53814

Inka1 napisała

nie jest podane w ustawie, moze być faktura, rachunek, KP, ważne, by były tam Twoje imienne dane!!!

Mam nadzieję, że jeszcze ktoś potwierdzi, że to prawda, co pisze Inka1.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Inka1. Trochę mnie uspokoiłas i pocieszyłaś.

Lorena napisal

Czy możesz podać jakie dokumenty złożyłaś w US.

Mam taką samą sytuacje tylko ja sprzedaje mieszkanie.

Po prostu poszłam do US i powiedziałam, że mam taką sytuację i chciałabym przeznaczyć te pieniądze na cele mieszkaniowe. Skierowali mnie do odpowiedniego pokoju, dali do wypełnienia formularz i tyle. Właściwie wzięłam do domu, spokojnie wypełniłam z mężem, bo to się dzieli na dwa osobne dokumenty, połowe sumy rozliczam ja, połowę mąż. Aha, trzeba mieć ze sobą ksero aktu notarialnego.

Poczytaj tutaj, ja stąd się więcej dowiedziałam, niz w US.

http://forum.muratordom.pl/viewtopic.php?t=53814

Inka1 napisała

nie jest podane w ustawie, moze być faktura, rachunek, KP, ważne, by były tam Twoje imienne dane!!!

Mam nadzieję, że jeszcze ktoś potwierdzi, że to prawda, co pisze Inka1.

pozdrawiam

 

Ja jestem po kontroli :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

inka1 napisala

Ja jestem po kontroli

SUPER Inka1, dziękuję bardzo. Wreszcie jakaś dobra wiadomość.

Powiedz, czy są jakieś ,,pułapki" , na które trzeba uważać, czy tylko zbierać rachunki (lub faktury, lub KP)?

Imienne dane - czy musi być NIP, pesel, czy wystarczy imie nazwisko, adres?

Aha, czy rachunki mogą być wystawione przed uzyskaniem pozwolenia na budowę? Ale po sprzedaniu działki? Myśle, że tak, ale jesli możesz, to potwierdż.

jeszcze raz dziękuję, pozdrawiam

justa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależy na co przeznaczasz pieniądze: jak na budowę - to budujesz, wiec nie masz odbioru - jak na remont i modernizację - to po odbiorze. Przyznam, że nie wiem, czy mozesz mieć na materiały - jeśli jeszcze nie masz pozwolenia na budowę... Na pewno dokumenty PO SPRZEDAŻY tylko i wyłącznie. Zasada dokumentów podobna jak w przypadku ulgi remontowej: adres zameldowania, NIP nie jest niezbędny
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mnie nurtuje jeszcze jedno: wiadomo, że budowa to nie tylko materiały, ale i papierki, pozwolenia, projekty itp. które też kosztują niemałą kasę. Czy to tez się kwalifikuje jako 'cele mieszkaniowe'? Ktoś kiedyś tu podawał, że to są te same rzeczy co w uldze remontowej. Ponoć np. siatka do ogrodzenia to już nie jest ów 'cel mieszkaniowy'...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mnie nurtuje jeszcze jedno: wiadomo, że budowa to nie tylko materiały, ale i papierki, pozwolenia, projekty itp. które też kosztują niemałą kasę. Czy to tez się kwalifikuje jako 'cele mieszkaniowe'? Ktoś kiedyś tu podawał, że to są te same rzeczy co w uldze remontowej. Ponoć np. siatka do ogrodzenia to już nie jest ów 'cel mieszkaniowy'...

 

Ja nawet chyba mam interpretację ze skarbowego, że jako, iż z ustawy wprost nie wynika co odliczyć można to posiłkują się odliczeniami jak w byłej uldze budowlanej i remontowej - tak więc częśc papierków odliczyć możesz. Siatka ogrodzeniowa, kostka brukowa - nigdy tego odliczyć nie było można.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
inka1

czy znalazlaś może tę wykładnię?

i mam jeszcze jedno pytanie - czy na pewno KP może być? Bo ktoś mi powiedział, że KP odpada.

Czy w czasie swojego rozliczenia używałaś KP?

pozdr

 

 

Nie znalazłam, ale tez nie szukałam, postaram się znaleźć moją interpretację ze skarbowego i ją przytoczę.

 

Owszem KP używałam. I na pewno nie musi być to faktura, przecież jeśli kupisz mieszkanie od innej osoby fizycznej to masz akt notarialny + przelew (jeśli płacisz jej przelewem), nie masz żadnej faktury, prawda??? KP oczywiście musi być w pełni wypisane (namiary na wpłacającego!)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właściwie wzięłam do domu, spokojnie wypełniłam z mężem, bo to się dzieli na dwa osobne dokumenty, połowe sumy rozliczam ja, połowę mąż.

Możesz to rozwinąć? Dlaczego połowe rozliczasz Ty i połowę mąż? Czy to oznacza, że jeżeli np jest to 100 tys zł, to na jedno 50 tys faktury są na Ciebie a na drugie na męża?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

witam

 

Właściwie wzięłam do domu, spokojnie wypełniłam z mężem, bo to się dzieli na dwa osobne dokumenty, połowe sumy rozliczam ja, połowę mąż.

 

Możesz to rozwinąć? Dlaczego połowe rozliczasz Ty i połowę mąż? Czy to oznacza, że jeżeli np jest to 100 tys zł, to na jedno 50 tys faktury są na Ciebie a na drugie na męża?

prawdę mówiąc to nie wiem. Akt notarialny działki którą sprzedalismy był na nas oboje, ale w US kazali rozbić to na dwie połowki. Myślałam, że rachunki mogą być na jedno z małzonków, ale teraz nie jestem pewna.

Może ktoś ma jakieś świeże wiadomości z US?

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
witam

 

prawdę mówiąc to nie wiem. Akt notarialny działki którą sprzedalismy był na nas oboje, ale w US kazali rozbić to na dwie połowki. Myślałam, że rachunki mogą być na jedno z małzonków, ale teraz nie jestem pewna.

Może ktoś ma jakieś świeże wiadomości z US?

pozdr

Otóż jeżeli małżeństwo sprzedaje działkę, mieszkanie to wypełnić należy dwie deklaracje podatkowe: jedną żona, drugą mąż, a każde z nich wpisuje swoją połowę wartości sprzedanej nieruchomości - a to dlatego że są we wspólnocie małżeńskiej. W deklaracji wpisują jaką kwotę zamierzają przeznaczyć na cele mieszkaniowe (oczywiście można wpisać, że część pieniędzy przeznaczą na cele mieszkaniowe, a część nie i od tej kwoty płacą 10% podatku). Po tym w ciągu dwóch lat muszą uzbierać na wskazane w deklaracjach kwoty tyle rachunków by potwierdzić że rzeczywiście przeznaczyli te pieniądze na mieszkanie itp.

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...