Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kto układał podłogę z desek sosnowych na legarach?


magdam

Recommended Posts

Zeby nie roznosly sie poprzez legary odglosy krokow, na kazdy legar polozylem paski pianki takiej jak pod panele podlogowe szerokosci legara. Na to dopiero deski.

Uzywalem dwoch wiertarek: jedna z wiertlem 3 mm, nawiercalem otwory we wpuscie, natomiast druga sluzyla jako wkretarka, wkrety do drewna 4 mm. pozdr...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 52
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam

 

 

Zamiast lakieru polecałbym jednak albo wosk, albo olej albo inne metody zabezpieczania i konserwacji drewna.

Deska twardą nie jest i każdy lakier wczesniej czy póżniej się powygniata, porysuje itp.

 

Pozdrawiam

Dziękuję za wspólne upodobania :-)

Oczywiste zalety powrotu do natury to:

- brak chemicznych wyziewów rozpuszczalnika

- niealergizowanie rodziny

- naturalna impregnacja wgłębna drewna, a nie tylko powierzchniowa jak przy lakierze

- od czasu do czasu można natrzeć deski olejkiem eterycznym - będzie cudny aromat w domu, zwłaszcza gdy ogrzewa się podłogowo

- oleje można dowolnie zabarwiać, wtedy będą wyglądały jak lazura

- z biegiem czasu pokazuje się przepiekna struktura wytartego drewna, choć czasem trzeba na to czekac i 100 lat

- JEST TO NATURALNY SPOSÓB KONSERWACJI DREWNA znany od stuleci i sprawdzony od wieków

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Mam jeszcze pytanko do kgoś, kto miał w planach położenie podłogi z desek już w trakcie budowy mieszkania. Chodzi mi o to, że w mieszkaniu nie ma jeszcze wylewki i w niedługim czasie takowa ma sie pojawić. Wylewka ma miec 10 cm wysokości (4cm styropian, 6cm wylewka) i taki sam poziom ma być wylany na klatce schodowej. Tera tak jeżeli położę legarek 5 cm i deskę 3,5 cm to bedzie duża róznica poziomów na klatce i w mieszkaniu. Czy może mi ktoś powiedzieć, jak zniwelować tę różnicę. Co można zrobić z wysokością wylewki i czy np obniżenie wylweki o o 50% i styropianu o 50% nie da jakiegoś nieporządanego efektu. Z góry dziękuję za wszystkie podpowiedzi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze pytanko do kgoś, kto miał w planach położenie podłogi z desek już w trakcie budowy mieszkania. Chodzi mi o to, że w mieszkaniu nie ma jeszcze wylewki i w niedługim czasie takowa ma sie pojawić. Wylewka ma miec 10 cm wysokości (4cm styropian, 6cm wylewka) i taki sam poziom ma być wylany na klatce schodowej. Tera tak jeżeli położę legarek 5 cm i deskę 3,5 cm to bedzie duża róznica poziomów na klatce i w mieszkaniu. Czy może mi ktoś powiedzieć, jak zniwelować tę różnicę. Co można zrobić z wysokością wylewki i czy np obniżenie wylweki o o 50% i styropianu o 50% nie da jakiegoś nieporządanego efektu. Z góry dziękuję za wszystkie podpowiedzi.

Jak już robisz wylewkę to po co Ci legary? :o Przecież możesz deski przykleić do wylewki - wtedy deska może mieć grubość tylko 16 mm... .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze pytanko do kgoś, kto miał w planach położenie podłogi z desek już w trakcie budowy mieszkania. Chodzi mi o to, że w mieszkaniu nie ma jeszcze wylewki i w niedługim czasie takowa ma sie pojawić. Wylewka ma miec 10 cm wysokości (4cm styropian, 6cm wylewka) i taki sam poziom ma być wylany na klatce schodowej. Tera tak jeżeli położę legarek 5 cm i deskę 3,5 cm to bedzie duża róznica poziomów na klatce i w mieszkaniu. Czy może mi ktoś powiedzieć, jak zniwelować tę różnicę. Co można zrobić z wysokością wylewki i czy np obniżenie wylweki o o 50% i styropianu o 50% nie da jakiegoś nieporządanego efektu. Z góry dziękuję za wszystkie podpowiedzi.

Jak już robisz wylewkę to po co Ci legary? :o Przecież możesz deski przykleić do wylewki - wtedy deska może mieć grubość tylko 16 mm... .

Ok, to może napisz mi jak to ma wyglądać w praktyce i czy ja to dobrze rozumiem. Robię wylewkę 10 cm (4cm styropian, 6 cm wylewki) i na to bezpośrednio deskę? :o A co z izolacją między wylewką a deskami? Czyżby nie potrzeba było już żadnej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Izolacje przeciwwilgociową robisz między "chudziakiem" a wylewką. Czyli na "chudziak" idzie papa, na to folia, potem styropian, jeszcze raz folia i na to wylewka (pod podłogi drewniane minimum 4 cm). Jak wylewka osiągnie odpowiednią wilgotność (poniżej 2,5%), gruntujemy ją gruntem poliuretanowym (wałkiem 2 razy "na krzyż") a deski kleimy przy pomocy kleju poliuretanowego.

 

i to tyle... . 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Izolacje przeciwwilgociową robisz między "chudziakiem" a wylewką. Czyli na "chudziak" idzie papa, na to folia, potem styropian, jeszcze raz folia i na to wylewka (pod podłogi drewniane minimum 4 cm). Jak wylewka osiągnie odpowiednią wilgotność (poniżej 2,5%), gruntujemy ją gruntem poliuretanowym (wałkiem 2 razy "na krzyż") a deski kleimy przy pomocy kleju poliuretanowego.

 

i to tyle... . 8)

Dobrze, a co zrobić jeśli deski nie są wysezonowane? Jak rozwiązać taki problem, jeśli deski mam położyć na klej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Dobrze, a co zrobić jeśli deski nie są wysezonowane? Jak rozwiązać taki problem, jeśli deski mam położyć na klej?...

Kilka rzeczy. Przed położeniem drewna musisz (zakładam, że wylewki są OK):

1. Zakończyć wszystkie prace mokre (układanie płytek, naciąganie gipsów/tynków, wylewanie mas/betonów).

2. Dbać o stałe wietrzenie budynku/mieszkania (stale uchylony lufcik).

3. Drewno odpowiednio wysuszone (wilgotność 8%-10%) z suszarni przywozisz na budowę:

- jeżeli jest opakowane w folię 7-14 dni przed położeniem;

- jeżeli jest bez opakowania 2 dni przed położeniem.

 

Komentarz:

Brak sezonowania podłóg (szczególnie przy deskach) jest wielkim błędem, ale jak bierzesz drewno z tartaku a nie z profesjonalnego Zakładu Drzewnego... ...to nie masz wielkiego wyboru. Sezonowane drewno jednak sporo kosztuje... . :(

 

Spodziewaj się:

- szybkiego wyszparzenia podłogi (chyba, że będziesz stale kontrolował wilgotność i temperaturę, to możesz zniwelować skutki);

- zmian kolorystycznych (zależnych od nasłonecznienia pomieszczeń).

:roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Dobrze, a co zrobić jeśli deski nie są wysezonowane? Jak rozwiązać taki problem, jeśli deski mam położyć na klej?...

Kilka rzeczy. Przed położeniem drewna musisz (zakładam, że wylewki są OK):

1. Zakończyć wszystkie prace mokre (układanie płytek, naciąganie gipsów/tynków, wylewanie mas/betonów).

2. Dbać o stałe wietrzenie budynku/mieszkania (stale uchylony lufcik).

3. Drewno odpowiednio wysuszone (wilgotność 8%-10%) z suszarni przywozisz na budowę:

- jeżeli jest opakowane w folię 7-14 dni przed położeniem;

- jeżeli jest bez opakowania 2 dni przed położeniem.

 

Komentarz:

Brak sezonowania podłóg (szczególnie przy deskach) jest wielkim błędem, ale jak bierzesz drewno z tartaku a nie z profesjonalnego Zakładu Drzewnego... ...to nie masz wielkiego wyboru. Sezonowane drewno jednak sporo kosztuje... . :(

 

Spodziewaj się:

- szybkiego wyszparzenia podłogi (chyba, że będziesz stale kontrolował wilgotność i temperaturę, to możesz zniwelować skutki);

- zmian kolorystycznych (zależnych od nasłonecznienia pomieszczeń).

:roll:

 

dzieki za podpowiedź. deski będę miał z suszarni, ale nie wiem, czy będą wystarczająco suche, ponieważ nie jest to specjalistyczna suszarnia drewna, ale suszarnia do tytoniu mój Teść to załatwił 8) no i tu nadal pozostaje pytanie jak podociągać deski skoro będą przyklejone na klej? :o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...no i tu nadal pozostaje pytanie jak podociągać deski skoro będą przyklejone na klej?...

Deski na legarach "rozpychają się" i dlatego po pierwszym roku są tak wyraźne szpary - przy deskach klejonych szpary są dużo mniejsze (a jeżeli dbasz o odpowiednią wilgotność to nie zrobią się nigdy :p )

 

P.S.

Aby zniwelować efekt "rozpychania" desek na konstrukcjach legarowych nabijamy je przez pióro-wpust przy pomocy specjalnych gwoździ (z elastycznego metalu z systemem kotwienia). Gwoździe te po wbiciu nie ulegają wyciąganiu i nie pękają (2 główne powody "dociągania desek" podłóg legarowych :( ) - nie ma osłabienia mocowań podłogi. 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...no i tu nadal pozostaje pytanie jak podociągać deski skoro będą przyklejone na klej?...

Deski na legarach "rozpychają się" i dlatego po pierwszym roku są tak wyraźne szpary - przy deskach klejonych szpary są dużo mniejsze (a jeżeli dbasz o odpowiednią wilgotność to nie zrobią się nigdy :p )

 

P.S.

Aby zniwelować efekt "rozpychania" desek na konstrukcjach legarowych nabijamy je przez pióro-wpust przy pomocy specjalnych gwoździ (z elastycznego metalu z systemem kotwienia). Gwoździe te po wbiciu nie ulegają wyciąganiu i nie pękają (2 główne powody "dociągania desek" podłóg legarowych :( ) - nie ma osłabienia mocowań podłogi. 8)

no więc własnie jak dociągnąć deski skoro przybite będą gwożdziami, których nie można wyciągnąć i dobić deski?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak klei się deski do wylewki? Jak je docisnąć z góry i z boku?

A po co docikać??? :o :o :o

 

Deska powinna być wolna od zniekształceń (czyli nie powinna być wygięta w "pióro", "przekoszona" lub skręcona). Jeżeli jest prosta to nie trzeba jej dociskać przy klejeniu. :roll:

A z boków zakładamy kliny dystansujące (szczelina dylatacyjna powinna wynosić około 10-15 mm). Dzięki temu podłoga jest usztywniona na czas schnięcia kleju. :roll:

 

P.S.

Jeżeli masz krzywe deski to współczuję - podłoga będzie problemetyczna nie tylko podczas układania... . :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy zamówieniu grubych (3cm) i długich( 4,5m) desek nie wyobrażam sobie, żeby wyszystkie były idealnie proste i nie wymagały gdzieniegdzie dociśnięcia. Chyba że kupię podwójną ilość materiału i przebiorę ;)

A czy Twoje dechy będą miały wykonany pióro-wpust? Jeżeli tak to nie ma problemu.

Większym problemem będzie sama wylewka: musi być twarda i za razem elastyczna. Najbliższa założeniom będzie robiona miksokretem. Raczej unikałbym późniejszego wyrównywania masami samopoziomującymi: unikniesz problemu rozwarstwiania podłogi. Jak będziesz miał słabą wylewkę, to przygotowanie jej pod Twoje dechy pochłonie majątek (grunty wzmacniające, podkłady przeciwprężne, podwójna ilość kleju poliuretanowego). :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy Twoje dechy będą miały wykonany pióro-wpust? Jeżeli tak to nie ma problemu.

Nowo zamawiane tak, ale mam też stare dechy sosnowe z odzysku, które nie mają pióra i wpustu. Muszę się im przyjrzeć czy są proste...

Większym problemem będzie sama wylewka: musi być twarda i za razem elastyczna. Najbliższa założeniom będzie robiona miksokretem.

Tak też będzie.

W tej chwili plan jest taki, by dać 6 cm styro + 6 wylewki + 6 legary + 3 deski (razem 21 cm). W innych pomieszczeniach na parterze ma być 12 stryopianu + 8 wylewki + 1 płytki.

W sumie mniej pracochłonne byłoby obniżenie wylewki pod deski o te 3 sm i przyklejenie desek, ale obawiam się trochę tego klejenia (jak coś w jakimś miejscu nie złapie albo krzywo się przyklei, to pozamiatane ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...