Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Siatka ogrodzeniowa powlekana czy tradycyjna?


Recommended Posts

Moim zdaniem najtaniej i najszybciej będzie wylewanie podmurówki w szałunku z desek. Szykujesz sobie formę na np. 2 pola ogrodzeniowe zalewasz je betonem a następnego dnia zdejmujesz i przesuwasz na kolejne 2 pola. Jeśli w ciągu dnia zalejesz więcej niż 2 pola to oczywiście kompletów desek musisz przygotować odpowiednio więcej. Zalecam szałowanie tylko tej części podmurówki która wystaje powyżej gruntu. Wszystko co poniżej najwygodniej jest zalać w ziemnym wykopie. Przy tym rozwiązaniu możez także swobodnie regulować wysokość podmurówki "wgłębiając" deski tam gdzie trzeba o kilka centymetrów w grunt - jest to konieczne jeśli teren jest nierówny. By deski szałunku (formy) nie rozchodziły się na boki należy "zasztrabować" je przy gruncie palikami a górę prawej i lewej strony podmurówki skręcić ściskami stolarskimi lub też samodzielnie wykonanymi z prętów zbrojeniowych fi 12 klamrami w kształcie litery U. Polecam to drugie rozwiązanie - nikt raczej nie ukradnie klamer w nocy, czego nie można powiedzieć o ściskach. :grin:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 105
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Agacka – moje męskie uczucia mają się świetnie :grin: :grin: . Gdybyśmy się poznali osobiście, jestem o tym święcie przekonany – nie nazwałabyś tego bolesną pomyłką :wink: :wink:

Pozdrawiam serdecznie

 

Ryszard 1 – zasadą jest wylewać podmurówkę albo b. płytko lub też b. głęboko. Nic pośredniego. Czyli najwyżej na 1 „sztych” szpadla lub na głębokość 100 – 120 cm.

Dlaczego? Chodzi o przemarzanie gruntu. Płytka podmurówka na podsypce piaskowej poradzi sobie w warunkach zimowych a jeszcze lepiej uczyni to głęboka usadowiona poniżej granicy przemarzania gruntu.

Przykłady z mojej okolicy gdzie jest wysoki poziom wód gruntowych. Ogrodzenie (ciężkie ze stali) od ulicy mam usadowione na podmurówce o średniej 120 cm. Słupki na której zawieszone są furtka i skrzydła bramy są stabilne. Wszystko zamyka się jak należy i tworzy prostą linię. U sąsiadów którzy zdecydowali się na głębokość 40-60 cm po kilku latach podmurówka pęka a słupki ogrodzeniowe sprawiają wrażenie „pijanych”. Podmurówki na bocznych granicach działki ( siatka ogrodzeniowa niepowlekana) są zagłębione jak napisałem na 1 „sztych” i takie ogrodzenie bez żadnych uszkodzeń służy nam od ponad 20 lat (wykonywał je jeszcze teść). Możliwe, że na suchych, piaskowych glebach kryteria głębokości mogą być inne. Ale naprawdę nie warto robić głębokiej podmurówki tam gdzie nie jest to niezbędne.

Jeszcze jedna uwaga, w przypadku głębokiej podmurówki (od ulicy) warto zostawić jeden lub te ż kilka otworów na ewentualne przepusty dla przyszłych ewentualnych instalacji podziemnych.

Pozdrawiam

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, nie sugeruję. Napisałem - i tu zacytuję wypowiedź z

mojego ostatniego postu :

"Ale naprawdę nie warto robić głębokiej podmurówki tam gdzie nie jest to niezbędne".

Głęboką podmurówkę mam od strony ulicy na długości 30 m., jej szerokość (grubość) wynosi 40 cm. Wymiary te wynikają z tego, że ogrodzenie tam mam masywne ze spawanych kątowników i płaskowników. Każde skrzydło bramy wjazdowej ma szerokość 3,5 m. Ulicą przejeżdżają b. często cięzarówki wyładowane węglem (w pobliżu kopalnia) i jak już pisałem teren jest b. podmokły.

Na pozostałej częśći ogrodzenia ok. 500 m. podmurówka ma głębokość na 1 sztych czyli mniej niż 30 cm a grubość (szerokość) 20 cm. i to absolutnie w tych warunkach wystarcza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy obsadzaniu słupków nie żałuj materiału. Jeśli masz mokry grunt to obsadź na głębokości c-a 120 cm. Jeżeli jest sucho to te 20-40 cm możesz "przyoszczędzić" Pamiętaj, by np. gotowego słupka nie wstawiać samego do ziemi ale wykop musi być zdecydowanie szerszy w każdą stronę i trzeba słupek obłożyć kamieniami a następnie "oblać" betonem z betoniarki. Lanie z gruszki podmurówki może być cokolwiek przydrogie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 2003-02-12 15:47, Wowka wrote:

Przy obsadzaniu słupków nie żałuj materiału. Jeśli masz mokry grunt to obsadź na głębokości c-a 120 cm. Jeżeli jest sucho to te 20-40 cm możesz "przyoszczędzić" Pamiętaj, by np. gotowego słupka nie wstawiać samego do ziemi ale wykop musi być zdecydowanie szerszy w każdą stronę i trzeba słupek obłożyć kamieniami a następnie "oblać" betonem z betoniarki. Lanie z gruszki podmurówki może być cokolwiek przydrogie.

20 cm na obsadzenie pojedynczego slupka w ziemi to stanowczo za malo. Mysle ze min to 50 cm. I potrzebne jest oblozenie gruzem (ale nie ceglami) oraz oblanie betonem. Mi tyle wystarczylo i ta zima nie powykrzywiala jesienia wstawionych slupkow,

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ryszard 1 - czytaj proszę uważnie. Wcale nie pisałem, że należy wkopać słupek na głębokość 20 czy też 40 cm., tylko, że przy glebie suchej (piaszczystej) 20-40 cm można „zaoszczędzić” z optymalnej głębokości 120 cm. Nie pisałem także o cegłach lecz o kamieniach a to przyznasz nie jest to samo. Ponadto w moim wcześniejszym poscie przestrzegałem prze używaniem ceramiki (dachówki, cegły) jako składnika betonu.

 

Ps. Pierwsza zima się jeszcze nie skończyła a ogrodzenie ma przetrwać wiele zim, czego Tobie życzę

 

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczytałem trochę co piszecie o ogrodzeniach i pozwolicie, że dodam kilka swoich spostrzeżeń.

W ubiegłym roku grodziłem dość dużą działkę 150 arów. Działka graniczy z lasem i częstymi gośćmi są sarny i dziki, w związku z czym chciałem skutecznie się od nich odgrodzić.

Zdecydowałem się na metalowe słupki fi 50, podmurówkę wykonana z obrzeży chodnikowych i siatki.

Niektórzy pisali o podmórówce wykonywanej samodzielnie (cement, gruz), ja również się nad tym zastanawiałem. Moim zdaniem gotowe elementy (krawężniki wibrowane 100cmx30cmx8cm z własnym piórem) mają tą przewagę, że mogę znacznie szybciej wykonac ogrodzenie i nie martwić się, że coś popęka. Szczeliny dylatacyjne są gotowe (3 krawężniki między słupkami). Krawężniki były mocowane na suchą zaprawę, słupki oczywiście na normalną na głębokość co najmniej 50cm. Nie przeliczałem dokładnie kosztów, ale sądzę (może ktoś przeliczał i poda), że koszt wykonania takiego murka jest podobny jak koszt wylewanej podmurówki. Daję za to głowę, że krawężniki będą o wiele trwalsze.

Na pytanie czy robić podmurówkę, czy nie to zależy czemu ma służyć ogrodzenie. Ja nie chcę, by do moich zwierząt domowych dostał się lis, czy okoliczne psy i dlatego zdecydowałem się na podmurówkę, mimo wysokich kosztów.

Ogrodzenie jest narazie bez siatki, ale wygląda po pierwszej niepełnej jeszcze zimie zupełnie przyzwoicie.

Jeżeli miał bym robić jeszcze raz na pewno podmurówkę robiłbym z gotowych elementów.

Pozdrawiam Krzysztof.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki zwierz. Jeśli masz na myśli krety to na dobrą sprawę zawsze znajdzie wejście na sympatyczny ogródek. Sarny, jelenie się nie prześlizgną a wiewiórki i inne tego typu stworzenia sympatycznie skaczą po siatce. Jednym słowem tylko psa upilnujesz.

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...