Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Hydraulik do usług


Hydraulik

Recommended Posts

Witam

Proszę o pomoc w doborze średnicy rur do instalacji CO. W projekcie mam instalację wykonaną w formie pętli tnz od grzejnika do grzejnika i przekrój rurek zmienia się od fi18 do fi14 (a swoją drogą to jest podawana śr.zewn czy wew?). Ja chcę to zrobić z użyciem rozdzielacza i do każdego grzejnika będą szły oddzielne rurki wielowarstwowa, jaka powinna być ich średnica. Grzejniki będą oddalone nie wiecej niż 10m i o mocy 1600W jeden i poniżej 1000W pozostałe, dom 120m2.

Dodatkowo planuję kominek z płaszczem wodnym i zastanawiam się jak go powinno się włączyć do instalacji CO z piecem gazowym jednofunkcyjnym i zasobnikiem, planuję w pierwszym etapie tylko przygotować instalację do ewentualnego włączenia kominka. Może masz jakieś przykładowe rysunki, schematy takiej kotłowni?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Prawdopodobnie masz zaprojektowana instalacje jednorurową ale to tylko projekt

Piszesz że chcesz kominek płaszczem wodnym dobrze by oddawał on ciepło zarówno do co i jaki do grzania ciepłej wody No to będziesz miał bardzo skomplikowaną kotłownię

Rysunków takiej kotłowni nie mam Schematy robię indywidualnie dla każdej kotłowni i w czasie składania tego do kupy nanoszę poprawki ale zawsze robię zdjęcia takich nietypowych kotłowni ( niedługo będą mojej stronie) schemat zrobię i podeśle ale wystarcz jeden ( mój lub instalatora który by to robił) i może to nie działać tak jak powinno

Wracając do średnic rur to od kotłowni do rozdzielacza proponuję fi 25 a od rozdzielaczy do grzejników fi 16 mm Mam na myśli rury wielowarstwowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj niezły

Z tego co czytam w tym temacie to chyba dawno przestałeś być "niezły", jesteś już poza klasyfikacją :D :D .

Mam prośbę, na stronie tutaj jest mój "calusieńki" projekt instalacji wodnej, czy mógłbyś mnie co nieco oświecić co do oznaczeń? Co oznacza np. 40/20/16? Pewnie średnice, ale czego? Jakimi średnicami doprowadzić wodę do poszczególnych odbiorników?

Jak wg Ciebie wygląda ta instalacja. Mój adaptator projektu wywalił z niego np. rurę cyrkulacyjną ciepłej wody(mnie się to nie podoba :oops: ). Do ogrzewania będę miał kocioł na ekogroszek Seko, który ma przyłącze wodne 1,1/2 cala, czy w takim razie coś zmieniać w odcinku od wodomierza do kotła? Jaką średnicą puścić cyrkulację? Przymierzam się do wykonania instalacji zgrzewanej, czy rzeczywiście jest najtańsza, i jaką byś polecił?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aksonometria :D daaawno czegoś takiego nie widziałem

Moje uwagi to cyrkulacja być powinna fi 20mm wszystko wydaje się być w porządku poza jednym wyrzuć średnice fi 16 nie rób mniejszymi średnicami niż fi 20 nawet do pojedynczego kibelka Rzeczywiście system zgrzewany do wody ( nie mylić z c.o. ) jest najtańszy i pewny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od dłuższego czasu przeglądam twoje forum i mam pytanko: Jakie jest twoje doświadczenie z instalacją miedzianą [tzn. po ilu latach się rzszczelnia]. Co sądzisz o instalacji cwu i co z rur stalowych ocynkowanych. [przyznam się że mam chęć taką sobie fundnąć a miewiem co będzie trwalsze miedź czy ocynk]. Proszę także o twoje doświadczenia z elektrycznymi przepływowymi podgrzewaczami wody. Ja mam mieć 12 kw i tak się zastanawiam czy na prysznic i umywalkę to starczy.

Pozdrowionka :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam niezły.

 

mam do Ciebie pytanie: przymierzam się do kotłowni z piecem jednofunkcyjnym wiszącym + zbiornik CWU, instalację CWU mam z cyrkulacją. Moje pytanie dotyczy termperatury wody w zbiorniku a temperatury wody podawanej w kranach. Czy w zbiorniku lepiej (korzystniej, bardziej ekonomicznie) utrzymywać temperaturę wyższą (np 70-80 stopni) i zastosowac zawór mieszający (jak tak to najlepiej jaki?) na wyjściu aby temperatura podawanej wody była ok. 40-50 stopni, czy też taką (40-50 stopni) utrzymywać w zbiorniku?

I jeszcze jedno pytanko: czy należy w instalacji zamkniętej j/w stosować dla CWU naczynie wzbiorcze?

Jaką pompę cyrkulacyjną wybrać (domek jednorodzinny parter i piętro, piec w piwnicy)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze polutowana instalacja miedziana nie powinna się rozszczelnić

W przypadku rur ocynkowanych są one na pewno trwalsze od instalacji miedzianych ( na trwałość instalacji miedzianej duży wpływ ma sposób wykonania i parametry wody) ale jest tu mały haczyk ciepłej wody zgodnie z przepisami od niedawna nie wolno robić z rur ocynkowanych ( może nie do końca ale nie mam czasu tego tematu rozwijać )

Co do przepływowych ogrzewaczy wody jako główne ( jedyne) źródło ciepłej wody w domu mieszkalnym to niestety ale większość użytkowników była niezadowolona

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór 3-drogowy termostatyczny ( nastawny) ma za zadanie dostarczyć wodę do kranów o żądanej temperaturze w większości przypadków można bez tego się obejść ale zalecane jest to w przypadku zasobnika podłączonego do solarów dodatkową zaleta jest to że możemy zaoszczędzić na bateriach termostatycznych i brak możliwości poparzenia się

Niestety takie rozwiązanie ma jedną wadę należy zastosować wyłącznik termiczny do pompki na przewodzie cyrkulacji bo o ile pompka cyrkulacyjna bez zaworu 3-d będzie pracować na okrągło to w przypadku zaworu 3-d po pewnym czasie zacznie stukać i piszczeć

Z różnych powodów optymalna temperatura ciepłej wody w zasobniku to około 60C

Mój własny zasobnika taki zawór firmy ESBE a zakresie chyba 30-85 C

Naczynko przeponowe jest elementem zalecanym do zasobników o pojemności powyżej 100 L

Jaka pompkę każdą jedną do cyrkulacji ciepłej wody ( Grundfoss, Wilo, Leszno)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór 3-drogowy termostatyczny ( nastawny) ma za zadanie dostarczyć wodę do kranów o żądanej temperaturze w większości przypadków można bez tego się obejść ale zalecane jest to w przypadku zasobnika podłączonego do solarów dodatkową zaleta jest to że możemy zaoszczędzić na bateriach termostatycznych i brak możliwości poparzenia się

Niestety takie rozwiązanie ma jedną wadę należy zastosować wyłącznik termiczny do pompki na przewodzie cyrkulacji bo o ile pompka cyrkulacyjna bez zaworu 3-d będzie pracować na okrągło to w przypadku zaworu 3-d po pewnym czasie zacznie stukać i piszczeć

Z różnych powodów optymalna temperatura ciepłej wody w zasobniku to około 60C

Mój własny zasobnika taki zawór firmy ESBE a zakresie chyba 30-85 C

Naczynko przeponowe jest elementem zalecanym do zasobników o pojemności powyżej 100 L

Jaka pompkę każdą jedną do cyrkulacji ciepłej wody ( Grundfoss, Wilo, Leszno)

 

Dzieki za info.

Nie wiem czy dobrze rozumiem.

Ty posiadasz zawór 3-d do CWU, a pompa będzię stukać i piszczeć wtedy gdy mamy zawór 3-d bez wyłącznika termicznego do pompki na przewodzie cyrkulacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za odpowiedź. zadałeś mi niezłego klina z tymi rurami :cry: .

U mnie przepływowy podgrzewacz ma być jako źrudło dodatkowe używane okazjonalnie. większość moich znajomych jest zadowolona z tego rozwiązania [no może nie gdy dostają rachunek za prąd], ale oni mają stosunkowo duże tzn. 18-24 kw. ja chciałbym mieć 2 sztuki [u góry i na dole] 12 kw ma przepływ ok. 6l :-? chyba węzmę wiadro i będę mierzył. ostatni gdzieś przeczytałem i zaświtał mi pomysł zrobienia podłogówki w łazienkach [no imoże w kuchni] z rury powrotnej kaloryfera. jakie są twoje doświadczenia z tego rodzaju rozwiązaniami? czy to bedzie działało?

pozdrowionka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak bo jeśli mamy zwykłą cyrkulacje to pompka będzie ganiać wodę tak długo aż ją ktoś wyłączy a w przypadku zaworu 3-d pompka będzie brała trochę zimnej wody bo temperatura na zaworze 3-d jest nastawiona niższa niż rzeczywista temperatura wody w zasobniku Tak że cały czas zimna woda będzie dopływać do instalacji a odbioru nie będzie i w pewnym momencie zawór 3-d się zablokuje czego oznaką będą dziwne dźwięki dochodzące z pompki Wyjściem z sytuacji jest wyłącznik który wyłączy pompkę w momencie gdy ciepła woda przewodem cyrkulacyjnym powróci do zasobnika Przykład na zaworze 3-d mamy nastawione 50 C a na wyłączniku 30 C dodam tylko że taki wyłącznik powinien być zamontowany do każdego rodzaju pompki cyrkulacyjnej zwłaszcza że koszt niewielki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...