Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Hydraulik do usług


Hydraulik

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Chyba nam się posty poprzeplatały, ale przy okazji to jeszcze zapytam, muszę dobić powietrza do hydroforu, w tej chwili mam ustawiane włączanie przy 1 a wyłączanie przy 2 (chyba barach :oops: ) i za często mi się włącza. Rozumiem że trzeba wyłączyć pompę, spuścić wodę (tylko do końca czy do tego 1bara?) i wentylkiem dobić powietrze (do 2barów czy mniej)?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miol

trzeba spuścić całą wodę z instalacji- tak zrobiliśmy ostatnio

dobić powietrze do hydroforu- tylko to nie takie proste :oops: najlepszy jest kompresor, a jak się go nie ma to tylko da radę dobić do 1,2 atmosfery- np. pompką do opon samochodowych

 

tak jak radził mi Maly789- w hydroforze 1,5; włączanie-2, a wyłączanie 4

 

nie wiem jaką masz wodę- nam przy takim ciśnieniu (po raz pierwszy takie!) szlam pozatykał wszystkie krany; nie wiem gdzie on był, może w hydroforze, w rurach?

iłu to było chyba z pól wiadra...

zapomnieliśmy po spuszczeniu wody przełączyć filtr :oops:

 

pzd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Witam

mam pytanie, czy istnieje jakiś skuteczny sposób na wykrycie przecieku w instalacji c.o. ? To że wyciek jest to już wiem, plamy piętro niżej na suficie, spada ciśnienie na piecu (vitopend 333), rurki alu-pex (czy jakoś tak). Przestał grzać jeden kaloryfer (ostatni w obiegu), reszta grzeje w połowie (górna część daje ciepło). Instalacja bez rozdzielaczy.

Odkułem dziś kawałek posadzki, niestety pod folią, niezła kałuża. Czy da się jakoś (bez kucia całej podłogi)zlokalizować miejsce wycieku ?

Jeszcze jednak ciekawa rzecz, po rozkuciu kawałka podłogi, niepsodziewanie kaloryfer zaczął grzać. Czeka mnie rozkuwanie całej podłogi ? instalacja ma 3 lata....

ciśnienie na piecu około 2B, temperatura kotła max 60 st C

 

Sposób 1950 jest dobry ale ja nigdy go nie stosowałem zawsze staram się usunąć nieszczelność ponieważ uważam to za jedyny prawidłowy sposób usunięcia nieszczelności

Ze znalezieniem nieszczelności też nie powinno być większych problemów masz przecież zdjęcia i wiesz w którym miejscu są trójniki

I tu można zadać pytanie z innego wątku czy watro przepłacać za materiał tzw. markowy

Moim zadaniem warto kupować dobry materiał Właśnie mam Doś poważny problem ponieważ w ubiegłym roku zrobiłem instalację wody użytkowej z rur zgrzewanych i teraz po glazurniku przyszedł czas na wkręcanie baterii i zaworków i okazało się że kolana z uszami i gwintem wewnętrznym pękają Trzeba będzie wymienić 42 kolana po ułożonej glazurze Znam producenta zadzwoniłem i w ciągu godziny pojawił się na budowie firma pokryje wszystkie koszty a co by było gdybym feralne kolanka kupił w markecie jeśli bym miał OC to dobrze a jeśli nie ………….

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, niezły ja również potrzebuję Twojej porady. Prześledziłem ten wątek dosyć dokładnie i oto moje przemyślenia oraz schemat dotyczące CO i wody użytkowej. CO i woda użytkowa ma służyć 4-osobowej rodzinie dla domku 140m2. Ogrzewany ma być parter i poddasze kominkiem z płaszczem wodnym i kotłem gazowym kondensacyjnym jednofunkcyjnym z zasobnikiem 120L firmy Broetje lub De Dietrich, może jeszcze polecany przez Ciebie Immergas (chociaż u nas jeszcze mi go nikt nie polecał). Chciałbym uzyskać informacje na temat:

1. Czy opłaca się montować 4 zawory RTL zamiast mieszacza. Czytałem w Twoich wypowiedziach, że przy tej ilości RTLów to tylko mieszczacz. Wg mnie się opłaca pod warunkiem, że spełni od strony poprawności działania swoję rolę. Jeżeli mieszacz to co powiesz na coś takiego - układ na zaworze FTC-RTD firmy Danfoss, rys. nr 2 http://pl.heating.danfoss.com/PCMFiles/7/master/other_files/Technical_Articles/0306_MagazynInstalatora_FH.pdf?VMenu=KEEP&MenuUID=9bfabfe1-7a44-43c7-8451-629c12cc9ade. Dodam tylko, że łączna powierzchnia ogrzewania podłogowego wyniesie max 45m2 dla czterech obwodów (największy obwód to 16m2).

2. Czy łączenie grzejników w szereg ale tylko w obrębie jednego pomieszczenia ma sens. Wg mnie ma, zachowuje się możliwość sterowania i jest to tańsze rozwiązanie.

3. Jak najlepiej (najprościej) sterować niezależnie temperaturowo parterem i poddaszem. Z mojego rozeznania wynika, że kotły De Ditrich mają takie rozwiązanie ale trzeba dołożyć moduł do strownika ale w jaki sposób steruje to niewiem. Jednym z bardziej znanych rozwiązań jest sterowanie na za pomocą siłowników w rozdzielaczu, ale przy RTLach się chyba nie da. Mi osobiście wystarczy sterowanie typu osobno cały parter i osobno całe piętro, bez rozbicia na pokoje.

4. Z tego co piszesz to koniecznie trzeba wkomponować w układ sprzęgło hydrauliczne, na moim schemacie go nie ma.

 

Oto schemat: http://img72.imageshack.us/img72/3844/cozrtljn4.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Witam, niezły ja również potrzebuję Twojej porady. Prześledziłem ten wątek dosyć dokładnie i oto moje przemyślenia oraz schemat dotyczące CO i wody użytkowej. CO i woda użytkowa ma służyć 4-osobowej rodzinie dla domku 140m2. Ogrzewany ma być parter i poddasze kominkiem z płaszczem wodnym i kotłem gazowym kondensacyjnym jednofunkcyjnym z zasobnikiem 120L firmy Broetje lub De Dietrich, może jeszcze polecany przez Ciebie Immergas (chociaż u nas jeszcze mi go nikt nie polecał). Chciałbym uzyskać informacje na temat:

1. Czy opłaca się montować 4 zawory RTL zamiast mieszacza. Czytałem w Twoich wypowiedziach, że przy tej ilości RTLów to tylko mieszczacz. Wg mnie się opłaca pod warunkiem, że spełni od strony poprawności działania swoję rolę. Jeżeli mieszacz to co powiesz na coś takiego - układ na zaworze FTC-RTD firmy Danfoss, rys. nr 2 http://pl.heating.danfoss.com/PCMFiles/7/master/other_files/Technical_Articles/0306_MagazynInstalatora_FH.pdf?VMenu=KEEP&MenuUID=9bfabfe1-7a44-43c7-8451-629c12cc9ade. Dodam tylko, że łączna powierzchnia ogrzewania podłogowego wyniesie max 45m2 dla czterech obwodów (największy obwód to 16m2).

2. Czy łączenie grzejników w szereg ale tylko w obrębie jednego pomieszczenia ma sens. Wg mnie ma, zachowuje się możliwość sterowania i jest to tańsze rozwiązanie.

3. Jak najlepiej (najprościej) sterować niezależnie temperaturowo parterem i poddaszem. Z mojego rozeznania wynika, że kotły De Ditrich mają takie rozwiązanie ale trzeba dołożyć moduł do strownika ale w jaki sposób steruje to niewiem. Jednym z bardziej znanych rozwiązań jest sterowanie na za pomocą siłowników w rozdzielaczu, ale przy RTLach się chyba nie da. Mi osobiście wystarczy sterowanie typu osobno cały parter i osobno całe piętro, bez rozbicia na pokoje.

4. Z tego co piszesz to koniecznie trzeba wkomponować w układ sprzęgło hydrauliczne, na moim schemacie go nie ma.

 

Oto schemat: http://img72.imageshack.us/img72/3844/cozrtljn4.jpg

 

 

Ad.1

Sam metraż nie wiele mówi zależy gdzie będzie ta podłogówka jeśli są to łazienki kuchnia i wejście do domu to lepiej było by na RTL –ach ale jeśli będzie w tym tez salon to lepiej na zaworze mieszającym lub na mieszaczu takim jak na zdjęciu drugim doskonale znam to rozwiązanie ale osobiście wole układ mieszający firmy Kan-ter

Od jakiegoś czasu wykonuję podłogówki w oparciu o zawory 3 drogowe ze względu na automatykę kotła która to doskonale tym regulowała ale robię też różne inne układy ale to temat na inny wątek

Zawory typu RTL doskonale nadają się do pomieszczeń o czasowym przebywaniu ludzi takich jak łazienki ale w pomieszczeniach typu pokoje, sypialnie i salony musimy mieć precyzyjne sterowanie podłogówka a to może zapewnić zawór 3 drogowy z siłownikiem

Z tego co widzę na schemacie to lepszym rozwiązaniem będą zawory RTL

 

Ad2

Mowa oczywiście o rozdzielaczu Ja bym nie kombinował dodatkowy trójnik to potencjalna możliwość nieszczelności, poza tym długoletnie doświadczenie uczy aby każdy grzejnik był niezależnie podłączony do rozdzielacza

Ad3

Najprościej jest to zrobić na oddzielnym obiegu już w kotłowni i każdy obieg powinien posiadać własną pompkę

Ad4

Obejrzałem sobie ten schemat i niestety mogę powiedzieć jedno jest no oczywiście prawidłowy ( brak zaznaczonych pompek i zaworów zwrotnych) ale wymaga to dłuższej rozmowy inwestora z hydraulikiem ( kiedyś moim ulubionym powiedzeniem było jaki jest najlepszy kocioł odpowiedz jest prosta …….to zależy) i właśnie z poziomem wiedzy jaki posiadam tylko to przychodzi mi do głowy

Inwestor musi określić się na czym mu zależy piszesz że najlepiej było by aby muc niezależnie regulować temperaturą obu kondygnacji Jeśli tak to właśnie tego bym się trzymał i do obu rozdzielaczy pociągnął niezależnie zasilanie z kotłowni na własnych pompkach i do nich podłączył sterowniki można oczywiście zrobić to na zaworach strefowych

 

Moje ulubione sprzęgło hydrauliczne może być w tym przypadku nie konieczne ale to będzie zależało od konstrukcji instalacji kotłowej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niezły

lub inny specjalista, Możecie się do tego ustosunkować?

Krótki opis instalacji:

Mam Piec CO i kominek z PW. Oba te systemy (oczywiście układ otwarty) są podłączone do płytowego wymiennika ciepła, na oddzielnych pompach. Przed pompami zainstalowane są zawory zwrotne i filtry. Strona wtórna wymiennika pracuje w układzie zamkniętym (grzejniki i podłogówka).

 

Mój problem. Wczoraj zagotowałem wodę w kominku z PW. Przyczyna : zupełnie przypadkowo wyłączyłem pompę tego obiegu.

 

Opis zachowania się systemu : W efekcie braku pracy pompy kominka, włączyła się pompa pieca CO. Prawdopodobnie przez wspólną rurę powrotu ciepła woda przedostała się do kotła CO i podgrzała czujnik w piecu który z kolei uruchomił jego pompę. Jakiś czas to działało, dopóki woda się nie zagotowała. Jak się zorientowałem, to szybko odpaliłem pompę kominka. Niby wszystko później grało.

 

Dziś po odpaleniu pieca CO zauważyłem, ze bardzo słabo system odbiera od niego energię. Szybka diagnostyka wykazała, ze BARDZO zasyfiło filtr na pompie pieca CO. To był jakiś czarny szlam - warstwa o gr ok 3mm na ściankach tej siateczki. Wyczyściłem na wszelki wypadek oba filtry (kominka i pieca). Za 5 min usłyszałem, ze pompa kotła CO znowu dziwnie pracuje. Ponownie usunąłem dużo szlamu z filtra. Oczywiście za każdym razem odpowietrzałem układy. Po jakiejś godzinie ponownie sprawdziłem filtry - było ok. Dodam, że zawór zwrotny na obiegu kominka wywaliło (tylko nie wiem kiedy - przy okazji czyszczenia filtrów to zauważyłem).

 

Pytania są takie:

Czy pomimo filtrów, które jak "zalazły" to praktycznie pompa nie była wstanie przepompować przez nie wody mogło mi zasyfić wymiennik płytowy?

Czy jest sens demontować wymiennik z układu i go czyścić?

Czym najlepiej wyczyścić płytowy wymiennik ciepła ?

Czy można "naprawić" zawór zwrotny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osoby odwiedzające ten wątek proszę o zabranie głosu w ankiecie

 

http://forum.muratordom.pl/regulamin,t147984.htm

 

Witam,

 

 

Obejrzalem strone i zdjecia sa ciekawe, szczegolnie mnie zainteresowalo to:

 

http://www.mendrycki.pl/galeria/image.php?photo=rozne%2008.jpg&galeria=Rozne&podpis=rozne%2008

 

Mam chyba identyczny hydrofor MH 1300 lub podobny ale ciekawy jestem co to za 2 filtry sa po stronie tloczonej wody do domu (rodzaj, moze firma lub link gdzie kupic) ? Chetnie bym cos wstawil u siebie choc na poczatek bo i tak czeka mnie wstawienie takiej duzy butli niebieskiej do usuniecie manganu bo mam go troche w wodzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niezły

lub inny specjalista, Możecie się do tego ustosunkować?

Krótki opis instalacji:

Mam Piec CO i kominek z PW. Oba te systemy (oczywiście układ otwarty) są podłączone do płytowego wymiennika ciepła, na oddzielnych pompach. Przed pompami zainstalowane są zawory zwrotne i filtry. Strona wtórna wymiennika pracuje w układzie zamkniętym (grzejniki i podłogówka).

 

Mój problem. Wczoraj zagotowałem wodę w kominku z PW. Przyczyna : zupełnie przypadkowo wyłączyłem pompę tego obiegu.

 

Opis zachowania się systemu : W efekcie braku pracy pompy kominka, włączyła się pompa pieca CO. Prawdopodobnie przez wspólną rurę powrotu ciepła woda przedostała się do kotła CO i podgrzała czujnik w piecu który z kolei uruchomił jego pompę. Jakiś czas to działało, dopóki woda się nie zagotowała. Jak się zorientowałem, to szybko odpaliłem pompę kominka. Niby wszystko później grało.

 

Dziś po odpaleniu pieca CO zauważyłem, ze bardzo słabo system odbiera od niego energię. Szybka diagnostyka wykazała, ze BARDZO zasyfiło filtr na pompie pieca CO. To był jakiś czarny szlam - warstwa o gr ok 3mm na ściankach tej siateczki. Wyczyściłem na wszelki wypadek oba filtry (kominka i pieca). Za 5 min usłyszałem, ze pompa kotła CO znowu dziwnie pracuje. Ponownie usunąłem dużo szlamu z filtra. Oczywiście za każdym razem odpowietrzałem układy. Po jakiejś godzinie ponownie sprawdziłem filtry - było ok. Dodam, że zawór zwrotny na obiegu kominka wywaliło (tylko nie wiem kiedy - przy okazji czyszczenia filtrów to zauważyłem).

 

Pytania są takie:

Czy pomimo filtrów, które jak "zalazły" to praktycznie pompa nie była wstanie przepompować przez nie wody mogło mi zasyfić wymiennik płytowy?

Czy jest sens demontować wymiennik z układu i go czyścić?

Czym najlepiej wyczyścić płytowy wymiennik ciepła ?

Czy można "naprawić" zawór zwrotny?

 

Czy pomimo filtrów, które jak "zalazły" to praktycznie pompa nie była wstanie przepompować przez nie wody mogło mi zasyfić wymiennik płytowy?

 

Raczej nie ponieważ właśnie do tego służą filtry aby wszystkie zanieczyszczenia wyłapały dodam tylko że prawidłowe filtry ( chodzi tu głownie o to by wkład filtra był nie uszkodzony i odpowiedniej długości )

 

Czy jest sens demontować wymiennik z układu i go czyścić?

 

Raczej nie

 

Czym najlepiej wyczyścić płytowy wymiennik ciepła ?

 

To zależy z czego Najczęściej wymienniki płytowe zarastają kamieniem i to czyści się odkamieniaczem np. octem jeśli zanieczyszczenia są inne stałe to można przepłukać odwracając przepływ

 

Czy można "naprawić" zawór zwrotny?

 

Nie. Wymienić na nowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osoby odwiedzające ten wątek proszę o zabranie głosu w ankiecie

 

http://forum.muratordom.pl/regulamin,t147984.htm

 

Witam,

 

 

Obejrzalem strone i zdjecia sa ciekawe, szczegolnie mnie zainteresowalo to:

 

http://www.mendrycki.pl/galeria/image.php?photo=rozne%2008.jpg&galeria=Rozne&podpis=rozne%2008

 

Mam chyba identyczny hydrofor MH 1300 lub podobny ale ciekawy jestem co to za 2 filtry sa po stronie tloczonej wody do domu (rodzaj, moze firma lub link gdzie kupic) ? Chetnie bym cos wstawil u siebie choc na poczatek bo i tak czeka mnie wstawienie takiej duzy butli niebieskiej do usuniecie manganu bo mam go troche w wodzie.

 

Firmy nie pamiętam staram się aby były to filtry standartowe ( łatwy dostęp do tanich wkładów wymiennych) przeważnie są to Eko-dafi

W przypadku zasilania z sieci daje jeden filtr na wkład sznurkowy ale tu mamy własne ujęcie i drugi jest na wkład węglowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzieki za szybką odpowiedź

niezły

(...)

 

Czy pomimo filtrów, które jak "zalazły" to praktycznie pompa nie była wstanie przepompować przez nie wody mogło mi zasyfić wymiennik płytowy?

 

Raczej nie ponieważ właśnie do tego służą filtry aby wszystkie zanieczyszczenia wyłapały dodam tylko że prawidłowe filtry ( chodzi tu głownie o to by wkład filtra był nie uszkodzony i odpowiedniej długości )

Chmm - raczej mam wszystko dobre (fabryczne wkłady w postaci siateczki zwiniętej w rurkę, o takiej długości, ze dłuższej nie da się włożyć.

Czy jest sens demontować wymiennik z układu i go czyścić?

 

Raczej nie

Czyli zakładając że filtr spełnił swoją funkcję, wymiennik nie został zanieczyszczony? Czy zapchanie wymiennika można w jakiś prosty sposób zauważyć (oczywiście poza całkowitym brakiem przekazywania energii). Mój wwymiennik grzeje trzeci sezon. W porównaniu do zeszłego sezonu, wkład pieca grzeje mi o jakieś 20% czasu krócej. Na pewno mam inny węgiel, ale żeby aż taka różnica?

Czym najlepiej wyczyścić płytowy wymiennik ciepła ?

 

To zależy z czego Najczęściej wymienniki płytowe zarastają kamieniem i to czyści się odkamieniaczem np. octem jeśli zanieczyszczenia są inne stałe to można przepłukać odwracając przepływ

 

Czy można "naprawić" zawór zwrotny?

 

Nie. Wymienić na nowy

Ok, wymienię

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy wskazane jest dla instalacji, aby po zakończeniu sezonu grzewczego spuścić wodę ( najlepiej pod ciśnieniem ) i napuścić świeżej na nast. sezon ? Dodam że mam twardą wodę.

 

Raz zalanej wody do instalacji ogrzewania centralnego nie powinno się wymieniać bez wyraźnej potrzeby ponieważ nawet woda o złych parametrach z czasem się uszlachetnia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

obecnie jestem na etapie wyboru fachowca do instalacji C.O i wod-kan.

Póki co mam dwie wyceny, w skrócie co proponują mi hydraulicy:

 

- pierwszy: grzejniki - RADON, drabinki - ENIX, układ mieszający podłogówki - TECE, piec - jeszcze nie wybrany

 

- drugi: grzejniki i drabinki - BUDERUS, układ mieszający - MEIBES, piec - LING DUO

 

moje pytanie do szefa tego wątku - co sądzi o w/w materiałach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

obecnie jestem na etapie wyboru fachowca do instalacji C.O i wod-kan.

Póki co mam dwie wyceny, w skrócie co proponują mi hydraulicy:

 

- pierwszy: grzejniki - RADON, drabinki - ENIX, układ mieszający podłogówki - TECE, piec - jeszcze nie wybrany

 

- drugi: grzejniki i drabinki - BUDERUS, układ mieszający - MEIBES, piec - LING DUO

 

moje pytanie do szefa tego wątku - co sądzi o w/w materiałach?

 

 

 

Akurat tak się składa że sa to elementy mające niewielkie znaczenie dla solidności samej instalacji oraz sposobu jej prowadzenia i wykonania

Z tego co Piszesz to kotłownia na opał stały

O solidności świadczą inne rzeczy takie jak rodzaj i firma rur do instalacji , system trójnikowy czy tez rozdzielaczowy jakiej firmy stelaże do wc, jakie pompki do co ilość i grubość otuliny itd.

Z tych dwóch wybrał bym pierwszą

 

http://forum.muratordom.pl/regulamin,t147984.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat tak się składa że sa to elementy mające niewielkie znaczenie dla solidności samej instalacji oraz sposobu jej prowadzenia i wykonania

Z tego co Piszesz to kotłownia na opał stały

O solidności świadczą inne rzeczy takie jak rodzaj i firma rur do instalacji , system trójnikowy czy tez rozdzielaczowy jakiej firmy stelaże do wc, jakie pompki do co ilość i grubość otuliny itd.

Z tych dwóch wybrał bym pierwszą

 

dziękuje za szybką odpowiedź.

W uzupełnieniu podaje pierwszą ofertę: rury - HERZ, układ rozdzielaczowy, stelaże GEBERIT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. To mam jeszcze jedno - mój układ to 10 grzejników ( działa grawitacyjnie ) i 3 nitki podłogówki ( 2 o dł. ok. 60 metrów i jedna ok. 40m ).

Całość gania na jednej pompie i podłogówka w połowie jest chłodna niemal zimna. Myślałem że zapowietrzona, ale nie podniosło to temp. Czy bez drugiej pompy na samą podłogówke nic się nie poprawi ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...