Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Hydraulik do usług


Hydraulik

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam buduję dom i zastanawiam się jak rozwiązać kwestie ogrzewania a mianowicie:

Dom można podzielić na 3 części - więc zakładam że trzy obiegi sterowane osobno:

część mieszkalna parter ok 75 m2 - ogrzewanie podłogowe z wyjątkiem łazienki (ogrzewanie mieszane podłogówka +grzejnik)

 

część mieszkalna poddasze ok 75 m2 - ogrzewanie grzejnikowe z wyjątkiem łazienki (ogrzewanie mieszane podłogówka +grzejnik)

 

część usługowa na parterze ok 100m2 - ogrzewanie podłogowe.

 

Dom będzie ogrzewany gazowym kotłem kondensacyjnym prawdopodobnie Viessmann Vitodens 200

 

Czy powinna być regulacja pogodowa plus zawory termostayczne do poszczególnych pomieszczeń(jeden fachowie twierdzi, ze bez pogodówki kocioł kondensacyjny nie będie spełniał swojej funkcji i będzie grzał jak zwykły)

 

Czy wystarczą np 3 termostaty programowalne plus zawory termostatyczne a może tylko 3 termostaty bez zaworów (ustawienia pomieszczeń tylko przez zawory w rozdzielaczu)

 

Każdy fachowiec, z którym rozmawiam mówi co innego.

 

A chciałbym móc sterować temp w każdej z 3 części osobno bo wiadomo sypialnie na górze to inna temp niż a części mieszkalnej na dole i różne godziny grzania tym bardziej w części usługowej. No i dodatkowo wiadomo, że w łązience musi być cieplej niż w pozostałych pomieszczeniach.

 

P.S. W salonie ok 35m2 chcę zamontować na podłogówkę deskę warstwową (tzw barlinecką) salon na duże przeszklenia w sumie 8m2 czy sama pogłogówka da radę z ogrzaniem takiej powierzchni?

 

Z góry dziękuję z rady i propozycje!

 

 

Co do wyboru samego Vieśka to nie będę się wypowiadał

Jeśli chcesz zrobi z instalacji trzy niezależne obiegi grzewcze niezależnie sterowane to musi to przewidzieć automatyka ( automatykę dobiera się pod ilość obiegów grzewczych lub rozbudowuje) a druga sprawa to wykonanie instalacji kotłowej Ja widzę to tak kociołek, sprzęgło hydrauliczne i trzy niezależne obiegi grzewcze każdy z własną pompką i dodatkowo obiegi do podłogówki z zaworem 3 drogowym automatyka do kotła powinna mieć możliwość sterowania każdym z obiegów w tym celu należy ją rozbudować o czujniki peryferyjne po jednym w każdej strefie i połączone z automatyką w kotłowni

Kocioł kondensacyjny zawsze będzie pracował jak kondensacyjny czasami tylko mniej sprawnie

W razie wątpliwości proszę o pytania bardziej szczegółowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na tą chwilę mam następującą swoją wersję po ustaleniach z hydraulikiem:

Kocioł z regulacją pogodową i trzy obiegi grzewcze (podłogówka dom, podłogówka czzęść usługowa i grzejniki dom) plus czwarty cwu.

 

Z tego to zrozumiałem to z kotła do wszystkich 3 rozdzielaczy doprowadzona będzie woda o takiej samej temp. dobranej przez automatykę pogodową kotła.

W rodzielaczach będą zamontowane elektrozawory połączone z termostatami pokojowymi (jeden na górze, drugi i trzeciw łązience na górze i na dole, czwarty w salonie i piąty i szósty w częsci usługowej - tu z uwagi na jedną częśc narażoną na częste wietrzenie.) i mieszacze?, które mają za zadanie dobrać odpowiednią temp wody do temp zadanej ma termostacie.

W zależności od temp ustawionej na termostacie bedzie regulowany przepływ wody z rozdzielacza do danego obiegu.

 

Natomiast nie za bardzo wiem kiedy kocioł będzie się włączał czy priorytet będzie miała automatyką pogodowa, czy kocioł będzie się załączał kiedy na jednym z 6 termostatów spadnie tempponiżej zadanej?

 

Co sądzicie o takim rozwiązaniu?

 

A jeszcze jedno czy nie powinien rodzielić tych trzech obiegów już na automatyce pogodowej kotła?

 

A jeszcze jedno czy w moim przypadku powinno być zastosowane sprzęgło hydrauliczne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Skoro na forum jest hydraulik do usług to chętnie skorzystam :)

Mój problem:

Jeden dom 150m2 w nim kotłownia, bojer 140l, drugi dom 100m2, bojler 250l. W obu domach instalacja standardowa, bez ogrzewania podłogowego.

Chciałbym jednym piecem na eko-groszek coś ok. 35kW ogrzać oba domy i CWU przez cały rok.

Standardowo jeśli piec ma sterownik (np. st-37) i dwie pompy CO i CWU do tego sonda w bojlerze i temperatura CO wszystko jest proste.

Tylko jak spiąć do tego kolejne dwie pompy? Jeden piec tego nie obsłuży, chyba, że zastosowanie buforu, dwóch sterowników włączających pompy już za buforem a sterownik z pieca dogrzewający sam bufor. Nie wiem czy takie rozwiązanie ma sens bo nigdy nie miałem styczności z "buforem" więc teoretycznie kombinuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://forum.muratordom.pl/kotlownia-poza-domem-tak-czy-nie,t183503.htm

 

Dokonczmy wiec.

Problem jest tej natury:

Obecnie mam piec umieszczony w budynku mieszkalnym,w kominie jednak nie ma zadnego wkładu.Z czasem pewnie bedzie wychodzic coraz bardziej smoła na tynk.Pomieszczenie w którym znajduje sie piec jest dosyc małe do składowania opału na kilka dni.

 

Zastanawiałem sie nad 2 rozwiazaniami

 

1 włozenie wkładu kominowego z blachy zaroodpornej do przewodu kominowego w budynku mieszkalnym -koszt w granicach 3000-3500 pln.

 

2 przeniesieniem kotłowni do budynku gospodarczego oddalonego około 18 m od domu.

Plusem takiego rozwiazania jest napewno komfort.

Szacowany w obecnej chwili koszt wg mnie jest w granicach 4000

 

Instalacje obecnie wykonana w budynku mieszkalnym jest z miedzi i pexa.

 

Prawie 20 m rury preizolowanej w ziemi to dodatkowy opór dla instalacji,czy bedzie to działac poprawnie.

Czy na takiej odległosci wystarcza rurki o przekroju wewnetrznym 28mm jezeli w domu mieszkalnym mam zasilanie o przekroju zblizonym.

 

Zastanawiam sie równiez nad doborem rur preizolowanych do obecnej instalacji w budynku:

-elastyczne z wkłądka pp(plusem takiego rozwiazanie jest brak kształtek,i swobodna mozliwosc ominiecia przeszkód w terenie studnie słupy itp)

- sztywne z wkładka pp

- sztywne z wkładka miedziana

- sztywne z wkładka stalowa

 

Które wiec wybrac rurki preizolowane i co dalej działac w tym kierunku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Potrzebuję porady w kwestii podniesienia ciśnienia wody w domku w ternie górzystym. Korzystam z sieci wodociągowej o dużej niestabilności ciśnienia. W dzień jest jeszcze ok (około 2,6 bara) ale wieczorem, gdy wzrasta zużycie wody w miasteczku, ciśnienie wody, zwłaszcza na piętrze, dramatycznie spada, tak że prysznice praktycznie przestają działać.

Jakie rozwiązanie zastosować? Hydrofor? Jeśli tak to jaki, jaka moc silnika i pojemność zbiornika? Polecano mi wstawić duży zbiornik buforowy (1m3) ale nie bardzo mi to odpowiada. Są też podobno same pompy podnoszące ciśnienie. Ale czy to się sprawdzi, przy dużych wahaniach ciśnienia? I koszt takiej pompy jest znacznie wyższy niż hydrofora.

W domku zasadniczo mieszkać będą 4 osoby, okazjonalnie 6-8.

pozdrawiam i proszę o radę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na tą chwilę mam następującą swoją wersję po ustaleniach z hydraulikiem:

Kocioł z regulacją pogodową i trzy obiegi grzewcze (podłogówka dom, podłogówka czzęść usługowa i grzejniki dom) plus czwarty cwu.

 

Z tego to zrozumiałem to z kotła do wszystkich 3 rozdzielaczy doprowadzona będzie woda o takiej samej temp. dobranej przez automatykę pogodową kotła.

W rodzielaczach będą zamontowane elektrozawory połączone z termostatami pokojowymi (jeden na górze, drugi i trzeciw łązience na górze i na dole, czwarty w salonie i piąty i szósty w częsci usługowej - tu z uwagi na jedną częśc narażoną na częste wietrzenie.) i mieszacze?, które mają za zadanie dobrać odpowiednią temp wody do temp zadanej ma termostacie.

W zależności od temp ustawionej na termostacie bedzie regulowany przepływ wody z rozdzielacza do danego obiegu.

 

Natomiast nie za bardzo wiem kiedy kocioł będzie się włączał czy priorytet będzie miała automatyką pogodowa, czy kocioł będzie się załączał kiedy na jednym z 6 termostatów spadnie tempponiżej zadanej?

 

Co sądzicie o takim rozwiązaniu?

 

A jeszcze jedno czy nie powinien rodzielić tych trzech obiegów już na automatyce pogodowej kotła?

 

A jeszcze jedno czy w moim przypadku powinno być zastosowane sprzęgło hydrauliczne?

 

Wydaje mi się że zasobnik ciepłej wody powinien chodzić na zaworze 3 drogowym bezpośrednio z kotła a nie jako dodatkowy obieg grzewczy ( tak też można ale robi się to przeważnie jeśli moc kotła jest bardzo mała)

Rozwiązanie proponowane przez hydraulika jest jednym ze sposobów ale uważam że ma tez i wady mieszacz musi mieć zamontowany zawór 3 drogowy z siłownikiem w szafce ale jeśli jeden z obiegów jest w części usługowej (może wynajmowanej) musi być do niej dostęp Wszystkie termostaty pokojowe muszą być podłączone do do automatyki kotła

Osobiście wolę inne rozwiązanie. Kociołek ,pompki z zaworami 3 drogowymi z siłownikami dla każdego obiegu zrobić w kotłowni bez żadnych mieszaczy a dla każdego obiegu grzewczego tylko zwykły rozdzielacz w szafce Automatyka pogodowa rozbudowana o możliwość regulacji trzema obiegami grzewczymi w tym dwa z zaworem mieszającym i możliwość podpięcia do niej ( automatyka) czujników peryferyjnych ( termostatów)

W obu przypadkach automatyka będzie kosztować i o jej cenę zapytaj teraz

W obu przypadkach potrzebne jest sprzęgło hydrauliczne

Mojej propozycji nie będę próbował forsować ponieważ to Twój hydraulik mam to poskładać i ma to działać na automatyce

ps. jak coś to pisz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zadałem podobne pytanie w innym wątku, więc z góry przepraszam że pytam i tutaj. Chodzi mi o dwa sterowniki do pogodowej regulacji zaworu 3d:

 

a) UMS-4PS

http://sanitsystem.pl/sklep/product_info.php?cPath=41&products_id=259

 

b) Frisko SR34-M1T

http://www.regulatory.biz.pl/24,pl_sr34-m1t.html

 

Obydwa są w zasadzie bardzo podobne funkcjonalne, z tym, że ten drugi prawie dwa razy droższy. Czy miał ktoś może z nimi do czynienia? Może wyższa cena wynika z czegoś czego nie zauważam?

 

Z plusów na stronę Frisko znalazłem:

a) ustalanie krzywej pogodowej w czterech punkach (SR34-M1T) zamiast w jednym plus nachylenie zaprogramowanej krzywej (UMS-4PS)

b) możliwość podłączenia Frisko do sieci LAN (za pomocą dodatkowego konwertera RS232-RJ45)

 

Pozdrawiam

andrew01

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Skoro na forum jest hydraulik do usług to chętnie skorzystam :)

Mój problem:

Jeden dom 150m2 w nim kotłownia, bojer 140l, drugi dom 100m2, bojler 250l. W obu domach instalacja standardowa, bez ogrzewania podłogowego.

Chciałbym jednym piecem na eko-groszek coś ok. 35kW ogrzać oba domy i CWU przez cały rok.

Standardowo jeśli piec ma sterownik (np. st-37) i dwie pompy CO i CWU do tego sonda w bojlerze i temperatura CO wszystko jest proste.

Tylko jak spiąć do tego kolejne dwie pompy? Jeden piec tego nie obsłuży, chyba, że zastosowanie buforu, dwóch sterowników włączających pompy już za buforem a sterownik z pieca dogrzewający sam bufor. Nie wiem czy takie rozwiązanie ma sens bo nigdy nie miałem styczności z "buforem" więc teoretycznie kombinuję.

 

Wiele pomysłów i wiele pytań Jak duże jest pomieszczenie na kotłownię i czy na pewno musi to być kociołek na eko-groszek jak jest z innymi rodzajami opału ( odpady tartaczne drewno w metrach)

Bez względu na rodzaj kotła jaki będzie zamontowany można zrobić to na kilka sposobów

Pierwszy

Kociołek podłączony do bufora a na wyjściu z bufora bezpośrednio dwie pompki jedna do grzejników druga do zasobnika To do grzejników połączona z dowolnym termostatem pokojowym a ta od zasobnika z dowolnym termostatem od bojlera elektrycznego

Z bufora musi wychodzić rurociąg do do następnego budynku i tam dokładnie tak samo

Zadaniem kotła jest tylko ładowanie ciepła do zasobnika a sprawę grzania i ciepłej wody załatwi ta bardzo prosta automatyka Każdy obieg działa niezależnie

Drugi

kociołek na eko-groszek ( lub zwykły)i do tego jakaś automatyka z wyjściem na 4 obiegi grzewcze

Trzeci

kociołek na eko-groszek i tak jak w przypadku pierwszym ale bez bufora Kociołek pracuje bez żadnej automatyki na np. 60 st.C i jeśli nie ma odbioru ciepła (nie załączy się żadna z pompek) kociołek przechodzi w stan czuwania a jeśli któraś pracuje kociołek podtrzymuje pracę

To tak na szybko Jestem za wersją pierwszą jak masz jakieś pytania to pisz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zadałem podobne pytanie w innym wątku, więc z góry przepraszam że pytam i tutaj. Chodzi mi o dwa sterowniki do pogodowej regulacji zaworu 3d:

 

a) UMS-4PS

http://sanitsystem.pl/sklep/product_info.php?cPath=41&products_id=259

 

b) Frisko SR34-M1T

http://www.regulatory.biz.pl/24,pl_sr34-m1t.html

 

Obydwa są w zasadzie bardzo podobne funkcjonalne, z tym, że ten drugi prawie dwa razy droższy. Czy miał ktoś może z nimi do czynienia? Może wyższa cena wynika z czegoś czego nie zauważam?

 

Z plusów na stronę Frisko znalazłem:

a) ustalanie krzywej pogodowej w czterech punkach (SR34-M1T) zamiast w jednym plus nachylenie zaprogramowanej krzywej (UMS-4PS)

b) możliwość podłączenia Frisko do sieci LAN (za pomocą dodatkowego konwertera RS232-RJ45)

 

Pozdrawiam

andrew01

 

Napisz coś więcej o instalacji jaki planujesz kociołek i jaka instalacja do czego konkretnie ten sterownik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten sterownik ma być do sterowania ogrzewaniem podłogowym (cały parter), w skład zestawu ma wejść zawór 3d z siłownikiem, jeden z tych dwóch sterowników, i termostat pokojowy DIGOTIME 600i. Reszta instalacji (poddasze, garaż) to już grzejniki. Sam piec, na dzień dzisiejszy to będzie Ogniwo EKO 15kW, sterowany z pomocą czujnika pogodowego, z zaworem 4d na zasilaniu lub nie (tu do końca nie wiem czy stosować, piec ten ma sterownik eCoal do sterowania kotła w trybie ciągłym i producent na zalecanym schemacie CO umieścił pompę mieszającą na połączeniu powrotu z zasilaniem, która jest sterowana przez eCoal i właczana gdy temp powrotu jest za niska).

 

Pozdrawiam

andrew01

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten sterownik ma być do sterowania ogrzewaniem podłogowym (cały parter), w skład zestawu ma wejść zawór 3d z siłownikiem, jeden z tych dwóch sterowników, i termostat pokojowy DIGOTIME 600i. Reszta instalacji (poddasze, garaż) to już grzejniki. Sam piec, na dzień dzisiejszy to będzie Ogniwo EKO 15kW, sterowany z pomocą czujnika pogodowego, z zaworem 4d na zasilaniu lub nie (tu do końca nie wiem czy stosować, piec ten ma sterownik eCoal do sterowania kotła w trybie ciągłym i producent na zalecanym schemacie CO umieścił pompę mieszającą na połączeniu powrotu z zasilaniem, która jest sterowana przez eCoal i właczana gdy temp powrotu jest za niska).

 

Pozdrawiam

andrew01

 

A co zresztą instalacji co będzie sterować grzejnikami i ładowaniem zasobnika , uważam że powinieneś poszukać sterownika który będzie regulował pracą kotła (nadmuch, pompa) po jednej stronie i obsługiwał trzy obiegi grzewcze ( zasobnik ciepłej wody, grzejniki i podłogówka z zaworem mieszającym )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Całą resztą sterować będzie nowoczesny sterownik pieca eCoal http://www.ecoal.pl do którego podłączony będzie osobny czujnik pogodowy, na grzejnikach zawory termostatyczne. Na podstawie algorytmu pogodowego sterownik wyznaczać będzie temperaturę zasilania, a ponieważ podłogówka ma temp. zasilania obniżoną, to te zmiany sterownika pieca za bardzo nie będą powodowały zmian w podłogówce, o ile nie ruszę mieszaczem i/lub pompą obiegową podłogówki. Chodzi mi głownie o sterowanie podłogówką, który z tych dwóch sterowników będzie lepszy.

 

Pozdrawiam

andrew01

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Całą resztą sterować będzie nowoczesny sterownik pieca eCoal http://www.ecoal.pl do którego podłączony będzie osobny czujnik pogodowy, na grzejnikach zawory termostatyczne. Na podstawie algorytmu pogodowego sterownik wyznaczać będzie temperaturę zasilania, a ponieważ podłogówka ma temp. zasilania obniżoną, to te zmiany sterownika pieca za bardzo nie będą powodowały zmian w podłogówce, o ile nie ruszę mieszaczem i/lub pompą obiegową podłogówki. Chodzi mi głownie o sterowanie podłogówką, który z tych dwóch sterowników będzie lepszy.

 

Pozdrawiam

andrew01

 

Najpierw odpowiem na pytanie w/g mnie nie ma to znaczenia równie dobrze zamiast sterownika możesz zastosować zawór 3 drogowy termostatyczny z nastawą ręczną

Takie rozwiązanie jakie chcesz zrobić nie będzie prawidłowo pracować bo niby jak kociołek ma wiedzieć że w strefie z podłogówką spadła temperatura i należy zacząć grzać rozumiem że gdyby ten drugi ( do podłogówki ) był rozszerzeniem głównego ale tu chcesz zainstalować dwa sobie obce sterowniki

Moja propozycja jest taka kupić jeden sterownik który wszystko to załatwi np. taki

http://www.womix.pl/pl/oferta/regulatory_podlogowe_ebv/regulatory_gamma/regulator_gamma_23_b/16.html

może być inny ale który to wszystko obsłuży a słowa nowoczesny i pogodowy ….........chyba że jest jakiś powód dla którego ten główny sterownik musi być zainstalowany

Nie musisz zgadza się z moim zdaniem na popularności też mi nie zależny ale takie jest moje zdanie a poza tym ktoś inny kiedyś może to przeczytać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może troszkę wytłumaczę jak to widzę, przynajmniej teoretycznie, zdaje sobie sprawę że o praktyce w moim przypadku w odniesieniu do centralnego ogrzewania to raczej powiedzieć nie można. Ale spróbuję się wytłumaczyć :)

 

Najpierw ogrzewany obiekt:

- parter z poddaszem i garażem w bryle,

- podłogówka cały parter (70m2) bez garażu - tu grzejnik),

- poddasze grzejniki (bez łazienki - tu podłogówka)

- razem coś około 140 pow. uż.

 

Sterownik tego pieca utrzymuje temperaturę na powrocie powyżej 30 stopni, bądź minimum około 30 stopni. Tak jak pisałem temperaturę zasilania ustala na podstawie temp. zewnętrznej (pewnie średniej z jakiegoś okresu) i czujnika temperatury na parterze. Na grzejnikach (poddasze) zawory termostatyczne, które się przymkną (powiem w uproszczeniu) gdy będzie już wystarczająco ciepło. Na początku planowałem właśnie zastosowanie dla podłogówki zaworu 3d z termostatem, który powiedzmy bym ustawił na 30 stopni. I tak sobie pomyślałem, że kiedy na zewnątrz zrobi się chłodniej, piec zacznie mocniej grzać to na podłogówkę w dalszym ciągu by szło te ustawione 30 stopni (chyba że bym zmienił nastawę zaworu). Sądzę, że piec zauważy, że w pomieszczeniach robi się chłodniej, i wraca zimniejsza woda i zacznie mocniej grzać, ale tu też potrzebuje (chyba) aby dostarczyć więcej energii do podłogówki i do tego właśnie chcę zastosować oddzielny sterownik.

 

Oczywiście nie wykluczam tego, że kompletnie się mylę.

 

Pozdrawiam

andrew01

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albo czujnik temperatury w pomieszczeniu, co jest podłączany do kotła umieszczę na poddaszu? Na tej podstawie piec będzie grzał, a skoro będzie grzał to temperatura w obiegu będzie dużo powyżej 30 st, więc ten sterownik na parterze do podłogówki będzie sobie działał i utrzymywał zadana temperaurę.

 

Pozdrawiam

andrew01

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przystapilismy wlasnie do montazu baterii (deszczownica Hansgrohe+mala sluchawka) i okazalo sie, ze przy otwarciu baterii woda leci z malej sluchawki, a z deszczownicy dopiero po wyciagnieciu "przycisku". Czy tak powinno byc, czy hydraulik zle przylaczyl rurki do i-boxa ? Wydaje sie nam, ze powinno byc odwrotnie!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...