Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Co z tym kominkiem??!


Recommended Posts

Czy to mormalne, gdy z anemostatu wieje chłodem? :o

Jeszcze nie mieszkam, więc palę w kominku od czasu do czasu, ale gdy jest wygaszony, w pomieszczeniach czuć zimne powiewy pod anemostatami.

Poza tym, nawet przy solidnym rozpaleniu w kominku, temperatura w domu nie podnosi się, a z anemostatu dochodzi niewiele ciepła. A rury rozprowadzające (na strychu) podono miały być "te z lepszą izolacją) :(

No i jeszcze tempo spalania: producent wkładu (turbo fonte) podawał, że i 10 godz, a u mnie wszystko spala się o wiele szybciej, nawet przy maksymalnym ograniczeniu dopływu powietrza. Zdarzało mi się spalić z 15 kg drewna - z wątpliwym skutkiem. (ciepło - może, ale tylko przy samym kominku, jak w tych starych typach).

Jeszcze nie ma drzwi ani parkietu, więc może dlatego tak trudno rozgrzać dom?

A miało być tak ciepło... Tyle opowiadano mi o tym, jak to po rozpaleniu w kominku, po chwili w całym domu robi się ciepło...

Co jest nie tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę mi trudno opisać, nie znam się, całość wygląda jakoś tak:

komin schiedel, kominek ma doprowadzenie powietrza rurą przez ścianę zew. (pod kominkiem), rozprowadzenie na ocieplanym wełną poddaszu(dom parterowy, jak widać) max chyba 5m dł. rur od głównego punktu, bez rekuperatora, anemostaty w sufitach wszystkich pomieszczeń,

:-? co więcej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę mi trudno opisać, nie znam się, całość wygląda jakoś tak:

komin schiedel, kominek ma doprowadzenie powietrza rurą przez ścianę zew. (pod kominkiem), rozprowadzenie na ocieplanym wełną poddaszu(dom parterowy, jak widać) max chyba 5m dł. rur od głównego punktu, bez rekuperatora, anemostaty w sufitach wszystkich pomieszczeń,

:-? co więcej?

1.Jakie są potrzeby grzewcze domu w kW?

2.Jaka jest moc nominalna kominka w kW?

3.DGP z komnika jest grawitacyjne czy wymuszone wentylatorem? Jeśli wentylatorem to jaki jest wentylator?

4.Ile jest kanałów DGP? Jakie są ich przekroje (średnice wewnętrzne), długości i liczba zakrętów każdego?

5.Z czego są zrobione kanały DGP? Jaka jest ich izolacja? Jakiej grubości?

6.Czy kominek jest jedynym źródłem ciepła w mieszkaniu?

7.Jaka jest temperatura w mieszkaniu przed rozpoczęciem grzania kominkiem?

8.Jaka jest temperatura nawiewu z anemostatów przy grzaniu kominkiem pełną mocą?

9.Ile godzin grzano kominkiem z pełną mocą i jaką osiągnięto temperaturę w mieszkaniu?

9.Czy anemostaty są wyregulowane? Czy nie są po prostu zakręcone?

10.Czy kominiarz oczyścił komin i kiedy, czy zbadał ciąg kominowy?

11.Czy odbył się odbiór techniczny lub jakiekolwiek próbne grzanie kominkiem przez wykonawcę instalacji? Co jest napisane w protokole z tego odbioru lub prób?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.Jakie są potrzeby grzewcze domu w kW?

2.Jaka jest moc nominalna kominka w kW?

3.DGP z komnika jest grawitacyjne czy wymuszone wentylatorem? Jeśli wentylatorem to jaki jest wentylator?

4.Ile jest kanałów DGP? Jakie są ich przekroje (średnice wewnętrzne), długości i liczba zakrętów każdego?

5.Z czego są zrobione kanały DGP? Jaka jest ich izolacja? Jakiej grubości?

6.Czy kominek jest jedynym źródłem ciepła w mieszkaniu?

7.Jaka jest temperatura w mieszkaniu przed rozpoczęciem grzania kominkiem?

8.Jaka jest temperatura nawiewu z anemostatów przy grzaniu kominkiem pełną mocą?

9.Ile godzin grzano kominkiem z pełną mocą i jaką osiągnięto temperaturę w mieszkaniu?

9.Czy anemostaty są wyregulowane? Czy nie są po prostu zakręcone?

10.Czy kominiarz oczyścił komin i kiedy, czy zbadał ciąg kominowy?

11.Czy odbył się odbiór techniczny lub jakiekolwiek próbne grzanie kominkiem przez wykonawcę instalacji? Co jest napisane w protokole z tego odbioru lub prób?

 

Hmmm.... nowwi napisał "nie znam się". Na połowę tych pytań bez pomocy fachowaca chyba nie odpowie. A mając już fachowaca pod ręką nie będzie już musiał odpdpisywać odpowidzi bo pozna przyczynę. Z resztą na pytanie 9. (drugie 9.) nowwi odpowiedź już udzielił "w pomieszczeniach czuć zimne powiewy pod anemostatami".

 

A wracając do problemu... nowwi nie pisał nic o wentylatorze więc zakładam, że go nie ma (jesli jest wyłączyć gdy kominek się nie pali). Być może błędne (lub jedyne możliwe) umieszczenie zadechu powietrza do kominka powoduje zawiewanie zimnego powietrza. Jeśli przed kominkiem nie ma dodatkowego zamknięcia należy pamiętać aby poza pracą kominka przymknąć szyber, jeśli to nie skutkuje na poddaszu przed rozgalęzieniem zamontować dodatkowe przymknięcie nawiewu bo nikt nie będzie przecież zakręcał anemostatów.

Co do braku ciepła w momencie rozpalenia kominka to upewniłbym się czy kanały DGP są izolowane, jeśli nie lub słabo to ciepło pod drodze wytraca się w wyziębionym domu - nowwi pisze, że jeszcze tam nie mieszka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po rozmowach w domu dowiedziałam się tylko tyle:

1) na dom starcza wg wyliczeń 15 - 16kW

2) to pamiętam - 18 kW

3) wentylator jednak jest, chociaż nie wiem, jaki

4) od głównej rury odchodzi 5 odgałęzień, max do 5m (dokładnie nie pamiętam, ale przy projektowaniu poruszano ten temat i miało być dobrze), zakrętów nie liczyłam (poddasze nieużytkowe, tylko wydeskowane dla wygody. Było dużo miejsca i swoboda przy rozprowadzaniu).

5) nie pamiętam średnicy rur, ale na oko ze 30, ocieplone pianką, podobno przystosowane do wysokiej temp. (powiedzmy :wink: )

6) nie, na szczęście mam jeszcze kaloryfery na gaz. Tylko że one miały być "na dodatek", a są włączane codziennie. Włączam kiedy przyjeżdżam popracować przy wykańczaniu, bo jak dla mnie 6-8st to nieco za zimno

7) jak to w pustym, 6-8 (byle rury nie zamarzły - pogodynka zaprogramowana zwykle na antymrozowe), niestety, po wyłączeniu gazu, nawet gdy kominek jest rozpalony, temp. spada dość szybko

8 ) nie mierzyłam, na moje wyczucie - pod samym anemostatem "średnio ciepło"

9a) najdłużej pilnowałam przez jakieś 8 godzin, co jakiś czas dokładałam drewna, pilnowałam słabego dopływu powietrza, bez włączania gazowego. temp. w końcu wzrosła jakieś 2-3st :( Ale na podłodze jest beton (chociaż strrasznie mocno izolowany), nie ma też drzwi, jak pisałam. Wys. pomieszczeń 2,85

9b) wyregulowane

10) komin nowy, ciąg zbadany, OK

11) Próbne grzanie było, niestety beze mnie, podobno było dobrze (inf. od rodziny, ale co to znaczy "OK"?) nie mam z tego protokołu.

Tyle mi się udało dowiedzieć. Dziękuję za trop w kierunku zbyt swobodnego przewiewu wiatrów przez chałupę, to możliwe. Wentylator ma termostat i powinien wyłączać się, gdy nie jest potrzebny, sprawdzę. Ten otwór przez podłogę pod kominkiem na zewnątrz domu jest spory (bo chyba musi), a może by mu dorobić zamykanie?

Co sądzicie o kupieniu wełny min. i zrobieniu "kołderek" dla rur? (już leżą na wełnie 25).

Bardzo dziekuję za zainteresowanie i pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

"Ten otwór przez podłogę pod kominkiem na zewnątrz domu jest spory (bo chyba musi), a może by mu dorobić zamykanie?"

Sama już odpowiedziałaś na pytanie.

Żaden z wkładów Turbo-Fonte nie ma szczelnego doprowadzenia powietrza do wnętrza paleniska.

Najprawdopodobniej masz pod wkładem umieszczony otwór czerpni powietrza, który "wieje" zimnym powietrzem do obudowy kominka i DGP.

No ale chociaż grzyba się w domu nie nabawisz, bo to doskonała wentylacja :wink:, tyle że dla Eskimosów.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinno się poprawić kiedy zamontujesz drzwi wewnetrzne w domu. Zwłaszcza w tzw. wiatrołapie.

 

Nie da się kominkiem nagrzać domu o temp. 6 - 8 st do np 20 st. w ciągu jednej doby. Wszystkie mury, podłogi są zimne - więc od razu sie nie da. Samym kominkiem zajęło by ci to ze trzy dni.

 

Zaryzykowałbym wogle twierdzenie, że kominek raczej bardziej służy do powstrzymywania spadania temperatury w domu niz do jej podnoszenia.

 

Otwory wentylacyjne w łazience, ubikacji, kuchni itd. zapewne mają ciąg wsteczny - "dmuchają zimnem". Zjawisko to da się obserwować w czasie rozpalania kominka w chłodnym mieszkaniu.

 

P.S. Trzeba zacząć mieszkać i bez przerwy w kominku palić - nawet żeby było w nim trochę żaru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nowwi

Jak się okazuje trochę się jednak znasz na ogrzewaniu kominkowym. Jednak jeśli chcesz sobie pomóc samodzielnie, niestety musisz poznać się lepiej. Koniecznie sprawdź jaki jest wentylator - typ, moc, jaki ma przepływ (ma chyba jakąś tabliczkę znamionową), czy ma regulator obrotów (może są zmniejszone). No i kup termometr, którym będziesz mogła zmierzyć temperaturę w różnych punktach instalacji zaczynając od temperatury w obudowie kominka, a skończywszy na temperaturze nawiewu z anemostatów. Ponadto zmierz średnice przewodów i zidentyfikuj ich izolację termiczną. Zmierz także średnicę wlotu świeżego powietrza pod kominek oraz przekrój wlotu (lub wlotów) powietrza recyrkulacyjnego z mieszkania do kominka. Jeszcze dwa pytania:

12.Czy obudowa kominka ma jakieś wloty lub wyloty na górze nad wkładem (ale nie chodzi mi o kratki do komory dekompresyjnej, tylko o kratki do przestrzeni gdzie jest wkład)?

13.Czy nad wkładem jest dystrybutor z blachy z króćcami do przewodów, czy jeden (dla jakiegoś głównego przewodu) lub klilka króćców wychodzi z przegrody obudowy nad wkładem oddzielającej przestrzeń nad wkładem od komory dekompresyjnej?

Wiem, że to wszystko trochę potrwa. Gdy się z tym uporasz - napisz.

Pozdrawiam

Jeż

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i jeszcze jaka temp. jest ustawiona na wentylatorze. Jeżeli za niska to bez sensu będzie "mielił" powietrze jeżeli kominek trochę się wyziębi. Z moich doświadczeń wynika, że 45s jest optymalnie.

A o paleniu przez dłuuuuugie godziny jednym wkładem, to raczej zapomnij, owszem żar jest i po 15-20h ale domu to tym nie ogrzejesz :-?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nowwi

Jeszcze uzupełnienie. Spalenie 1kg drewna daje średnio 3kWh ciepła (suchy dąb da nawet powyżej 4kWh). Jeśli Twój wkład ma średnią sprawność 66% na przykład, to aby uzyskać w ciągu godziny 18kW musisz spalić 9kg drewna średniej jakości, a gdy chcesz mieć non stop w ciągu 10 godzin 18kW to musisz w ciagu tych 10 godzin spalić 90 kg tego drewna. I autonomia spalania wkładu nie ma tu nic do rzeczy. Wprawdzie nie będziesz potrzebować takiej mocy średnio tj. gdy już rozgrzejesz mieszkanie czyli nie tylko powietrze ale także mury. Wtedy wystarczy raczej połowę tego, a nawet mniej, bo tylko przy dużych mrozach będzie potrzebna pełna moc grzewcza. Ale na pewno aby rozgrzać mieszkanie to około 80 - 120 kg drewna trzeba spalić, a więc kilka razy więcej niż 15kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję wszystkim za opinie. Brak doświadczenia w paleniu kominkiem nie pozwala mi ocenić, czy to, co mi się nie podoba jest konkretną wadą, czy przejściową trudnością. Stąd tak cenne są dla mnie Wasze doświadczenia, np. uwagi dot. ilości spalanego drewna. Trochę mnie uspokoiliście (pomału przestaję patrzeć na kominek tak: :evil: ). Przy najbliższej okazji zrobię wycieczkę na strych w poszukiwaniu odpowiedzi na niektóre pytania.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...