Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

na ciepłą wodę w kuchni czekam około 4 minuty...

Może warto się zastanowić albo nad przepływowym ogrzewaczem (ale taki do gniazdka o mocy okolo 2-3kW da bardzo mały strumień wody), albo nad małym bojlerkiem w szafce pod zlewem, np. 5l. Ciepła woda będzie natychmiast a zużycie prądu nie duże, można nawet ewentualnie zastosować timer, który go będzie włączał tylko wtedy gdy trzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Woda kotłowa jest po pewnym czasie pozbawiona tlenu, bo układ jest szczelny, woda z wodociągów nie i stąd ta różnica w rdzewieniu.

 

Trudno. Jakos to przezyje, chociaz jak szacuje ilosc zelaza w mojej wodzie studziennej z ktorej teraz korzystam do celow sanitarnych, to ta pompa musiala by sie zamienic w calosci w tlenek zelaza w jeden miesiec, zeby to mialo jakikolwiek zauwazalny wplyw na zawartosc zelaza w punkcie biorczym ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Budynek dobrze docieplony: styropian 20, dach wełna 25, okna energooszczedne, sypialnia nad nieogrzewanym garażem (izolacja stropu 12cm) - poddasze użytkowe. Powierzchnia ogrzewana - 130m2, cały budynek - 170m2 (nieogrzewany duży garaż i pomieszczenie gospodarcze). Zapotrzebowanie budynku na energię z CWU - pewnie ok 7kW.

Planuję pompę ciepła 9kW lub 10kW i 200-220m odwiertów - przewymiarowana, aby lepiej wykorzystać nocną taryfę.

Teraz sprawa do Specjalistów z forum:

Czy mocniejsze przewymiarowanie mieć jakieś konsekwencje negatywne? Kwestię częstego załączania sprężarki mam zamiar rozwiązać w taki sposób, że na noc ustawię temp. wysoką - teoretycznie nie do osiągnięcia przy podłogówce, więc pompa nie powinna się wyłączać. W dzień temp. np. 18st - pompa nie powinna się włączać. Oczywiście jeśli w domu będzie za ciepło (cieplej za oknem) mogę skrócić czas pracy sprężarki lub ew. wydłużyć (zwężając lub rozszerzając obszar, kiedy temperatura w domu ma mieć 25st).

Kwestia wtedy tylko tej delty na podłogówce - żeby uniknąć nadmiernego jej spadku, dam gęściej rurki w podłogówce (np. wszędzie co 10cm) - wtedy na zasadzie radiatora - większa powierzchnia oddawania ciepła, więc i temp. powrotu niższa.

Jedynym ograniczeniem może tutaj być wg mnie długość rur w podłogówce (gęściej jak co 10cm nie ma sensu), więc maksymalna powierzchnia styku z betonem jest ograniczona. Dodatkowo mam zamiar dać grubszą wylewkę, żeby w nocy się nadmiernie nie nagrzała, a przez cały dzień była jeszcze "ciepła".

Czy takie przewymiarowanie systemu ma sens? Czy dobrze myślę? Czy faktycznie w przypadku przewymiarowywania pompy podłogówkę też należałoby przewymiarować? Dać co 10cm? Z jakimi konsekwencjami z kolei liczyć się jeśli podłogówka będzie za mocno przewymiarowana?

Proszę o odpowiedź osoby, które na prawdę się na tym znają i z góry dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę o odpowiedź osoby, które na prawdę się na tym znają i z góry dziękuję.

 

Nie wiem czy sie na tym znam, ale z doswiadczenia nasuwa mi sie wniosek, ze przewymiarowanie o te 40% (czylii mniej wiecej z 7 na 10kW) nie bedzie mialo negatywnych skutkow. Musisz tylko dobrac zasobnik CWU do mocy pompy, zeby nie taktowala przy koncowce grzanai w lecie.

W podloge jak dasz co 10cm na tych 130m2, to obiegowka spokojnie da rade, ale IMHO co 15 tez bedzie OK za to gesciej w lazienkach.

Temperatury w domu na poziomie 25*C pewnie nie zdzierzysz. Gubsza wylewka tez w rozsadnycg granicach (8-12cm).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy takie przewymiarowanie systemu ma sens? Czy dobrze myślę? Czy faktycznie w przypadku przewymiarowywania pompy podłogówkę też należałoby przewymiarować? Dać co 10cm? Z jakimi konsekwencjami z kolei liczyć się jeśli podłogówka będzie za mocno przewymiarowana?

Proszę o odpowiedź osoby, które na prawdę się na tym znają i z góry dziękuję.

Jedyne wady tego rozwiązania to wyższe koszty inwestycyjne.

Przy "gęstszej" podłogówce wyjdzie Ci więcej pętli. Do większej mocy pompy ciepła musisz dopasować też podgrzewacz ciepłej wody (większa powierzchnia wymiany ciepła).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dać co 10cm? Z jakimi konsekwencjami z kolei liczyć się jeśli podłogówka będzie za mocno przewymiarowana?

Proszę o odpowiedź osoby, które na prawdę się na tym znają i z góry dziękuję.

 

Ja się niestety znam tylko na niby, ale co do zasady możesz bezkarnie strzelić pompę 20 kw, odwiertów 500 m, podłogówki 2 x 10 cm w dwóch płaszczyznach i do tego obiegówkę 20 m3/h. Jakoś się to później wyreguluje i poustawia. Panowie Instalatorzy, jednak klienci idealni istnieją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się niestety znam tylko na niby, ale co do zasady możesz bezkarnie strzelić pompę 20 kw, odwiertów 500 m, podłogówki 2 x 10 cm w dwóch płaszczyznach i do tego obiegówkę 20 m3/h. Jakoś się to później wyreguluje i poustawia. Panowie Instalatorzy, jednak klienci idealni istnieją.

 

No wlasnie sie mylisz w tej kwestii.

Zgadzam sie za to z pierwszym twierdzeniem z Twojej wypowiedzi ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temperatury w domu na poziomie 25*C pewnie nie zdzierzysz.

 

Pyxis, równie dobrze mógłbym dać 30 - chodzi, żeby nie była ona osiągalna, ale żeby wymusić ciągłą pracę sprężarki.

Jak to jest z tymi deltami? Im mniejsza, czy większa delta, tym oszczędniej działa system?

Co do zbiornika na CWU - czy na prawdę tak jest, że moc pompy determinuje wielkość zbiornika CWU? Trochę bez sensu, bo skoro są 3 os., to po co mi 300l...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedyne wady tego rozwiązania to wyższe koszty inwestycyjne.

Przy "gęstszej" podłogówce wyjdzie Ci więcej pętli. Do większej mocy pompy ciepła musisz dopasować też podgrzewacz ciepłej wody (większa powierzchnia wymiany ciepła).

 

Tak do konca nie jedyne. Wiecej petli wiekszy opór, mocniejsza pompa, wieksze zuzycie energii do jej napędu. Niby nie duza róznica ale przez lata sie uzbiera

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie pc 7 kW jest przewymiarowana przez znaczną część roku

Jak sprawdzisz wydajność podłogówki przy rozstawie 10 ,15 20 cm to się zdziwisz .

A żeby naładować grubą wylewkę i tak podniesiesz temperaturę wyżej niż potrzeba na PC.

 

Wydasz kasę na typ 10 i odwierty ,ale kiedy to sie zamortyzuje

 

Temperatura poniżej -8 to jakieś 3-5 % sezonu grzewczego.

 

Policz nie gdybaj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pyxis, równie dobrze mógłbym dać 30 - chodzi, żeby nie była ona osiągalna, ale żeby wymusić ciągłą pracę sprężarki.

Jak to jest z tymi deltami? Im mniejsza, czy większa delta, tym oszczędniej działa system?

Co do zbiornika na CWU - czy na prawdę tak jest, że moc pompy determinuje wielkość zbiornika CWU? Trochę bez sensu, bo skoro są 3 os., to po co mi 300l...?

 

Takie strome podniesienie krzywej mam tylko dla najnizszych temp zewnetrznych. Chodzi o to, zeby byly wtedy zalczenia tez w drogiej taryfie. Myslelm, ze chodzi Ci o osiagniecia takiej temp :)

Pompa wcale nie musis chodzic calej taniej, zeby w domu bylo cieplo. Wyregulujesz to sobie zreszta.

 

Delty nie moga byc za wysokie, bo to ujemnie wplywa na COP urzadzenia. Musisz miec zapewnion proporcjonalne do mocy przepywy przez skraplacz i parownik. Pojscie w ekstremalnie male delty jest nieoplacalne ze wgledu na zwiekszenie mocy obiegowek, To co zyszkasz na COP stracisz na ich zasilanie. Rozsadny kompromis jest tutaj drogowskazem.

 

Z zasobnikiem CWU chodzi o dopasowanie jego mocy do mocy pompy. Jesli woda w nim zgromadzona nie bedzie odbierala energii "produkowanej" przez pompe, bedzie rosla temp zasilania do granic ktore okreslaja zabezpieczenia pompy. Pompa bedzie sie wylaczala i po spadku temp znowu wylaczala - takie taktowanie jest niepotrzebne i zle wplywa na trwalosc samej pompy. Takie grzanie odbywa sie tez z nizszym COP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak do konca nie jedyne. Wiecej petli wiekszy opór, mocniejsza pompa, wieksze zuzycie energii do jej napędu. Niby nie duza róznica ale przez lata sie uzbiera

Ilość pętli nie ma związku z oporem ,to ich długość jest odpowiedzialna za opór.

Większa ilość wymaga większej wydajności pompy.

Proponuje pompy energooszczędne Wilo lub Grundfoss

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak do konca nie jedyne. Wiecej petli wiekszy opór, mocniejsza pompa, wieksze zuzycie energii do jej napędu. Niby nie duza róznica ale przez lata sie uzbiera

 

Nizsza tempratura ktora moze isc w podloge i mniejszy COP przy takich warunkach dzialaja na plus. Bedzie zysk w rachunkach za prad.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...