Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Wobec tego ustaw deltę na 1 i sprawdź jaką masz sprawność. Kolega trochę bezmyślnie napisał co powyżej. Większość pomp ciepła gruntowych, przy nominalnym przepływie ma deltę 3-4. Zmniejszając lub zwiększając przepływ tracimy na sprawności. Przy temperaturach DZ wyższych (znacznie) delta rośnie, przy takim samym przepływie. Moc pompy obiegowej ustawia się tak aby osiągnąć przepływ nominalny, taki jak przewidział producent. Przy mojej pompie przepływ wynosi 1,7m3/h, pompka obiegowa pracuje z mocą 50W (Wilo) - kolektor płaski, meandryczny 3x140mb, delta aktualnie 3.4, glikol wej. 3.5 stopnia.

 

Oczywiście że przy delcie 1*C będzie większa sprawność pc niż przy delcie większej niż 1*C . To że przy +10*C delta dz jest większa wynika z prostego faktu że przy +10*C dz , pc ma większą moc cieplną ( więc większa moc chłodnicza obciążająca DZ ) . To że jakiś producent podaje warunki w których pc była mierzona , nie oznacza że w innych będzie źle pc działała . Uzyskanie niskiej delty DZ , najczęściej jest spowodowane trudnością jej uzyskania .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

to zalezy jak sie je docisnie i zaizoluje. u mnie przy samej obiegowce jest 0.1 roznicy wiec blad marginalny. czujniki na pascie termoprzewodzacej przymocowane pod tasma aluminiowa , nastepnie izolacja kalczukowa a na to zwykla otulina. wszystko szczelnie tasma zamkniete. mysle ze tak wystarczy. uff

 

Też mam pastę termoprzewodzącą , przyciśnięte paskami do kabli, na to otulina i owinięte grubą warstwą pianki pod panele. Myślałem żeby dać trójniki i wkręcić takie tuleje pod termometr i tam wsadzić czujniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.euronom.se/products/heat-pumps

 

http://www.euronom.se/images/produktblad/PB_ExoAirC-PolarisC_9-1405-394_SE.pdf

 

Tyle ze ciezko tu mowic o "taniosci". No i zadna to "nowosc" na rynku.

 

http://www.euronom.se/images/produkter/Prislista_2017-05.pdf

 

:( nie moge znalesc opisu po angielsku...

 

Parametry mają całkiem ok-ciekawe jakie są ceny ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie po 2h na cele CO 6.6/4.7C.

Czyli delta 1.9C ale i tak tego roku jest większa bo lato i jesień były suche. Poprzednimi laty jak nie było takiej suszy to delte miewałem nawet na poziomie 1.1K. Przy czym muszę zaznaczyć iż mam inwertorową PC i teoretycznie ona sama sobie steruje przepływem :-) a producent podaje że optymalna delta to 3-5K (o ile dobrze pamiętam). Chwilowy COP (podawany przez pompę) to w tym momencie 6. Wiem że sterownik może pokazywać co chce bo nie ma w pompie liczników ciepła ale i tak jest wysoki bo DZ lekko przewymiarowane i do tego wymiennik meandryczny. Ogólnie czym mniejsza delta tym wyższa sprawność o ile pompka obiegowa nie musi pobierać dużo prądu bo wtedy COP zamiast rosnąć to spadnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatni link ma ceny 2017

 

Varme,

policzyłem na szybko modele ok 10kW PC exoair polaris C (woda do 40st/-25st out/COP=1,89/WG 5,1kW) i exoair C (woda do 40st/-15st out/COP=2,1/WG 5,6kW) -wychodzą po ok 20-21 kpln. Do tego dla podanych COP nie widzę norm.

Jak dla mnie to się nie kalkuluje-jednak jesteśmy skazani na inwertery...(a może to i dobrze ?)

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czasami warto poświęcić więcej czasu na napisanie posta, niż takie byki popełniać....nikt ci nie każe pisać na chybcika

 

 

 

Nie kwestionuję faktu, że tyle nie potrzebujesz. Dało się to wyczytać pomiędzy wierszami.

Jednak projektowe obciążenie cieplne wyznacza się tak a nie inaczej i od razu rzuciło mi się w oczy

 

to nie żadne OZC - to mogłoby kogoś wprowadzić w błąd...to że potrzebujesz dla twojego konkretnego przypadku 5-6kw (przy zostawieniu kopciucha jako szczytowego źródła) to zupełnie inna kwestia.

 

A czy dobrym obliczeniem OZC było by po prostu zmierzenie zużycia energii przy określonej temperaturze na zewnątrz.

Znalazłem taki okres kilku tygodni gdzie średnia temperatura na zewnątrz wynosiła 0*C. Średnie dobowe spalanie w tym okresie wyszło mi 28kg x 4kWh x

sprawność kotła 0,7 wychodzi 78 kWh + produkcja PC 24 kWh = 102 kWh. Gdy podzielę to na 24h to wyjdzie zapotrzebowanie 4,25 kW.

Gdy bym to pomnożył przez 2 to powinno wyjść 8,5 kW dla temp. -20C . Czy jest to bardziej właściwy pomiar niż bawić się w liczenie strat? Oczywiście to zapotrzebowanie wyszło mi razem z CWU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

K

Odradzałem i będę odradzał użytkownikom PC PW grzanie tylko w 2T, szczególnie noca. Praca w najgorszych z możliwych warunków (zwykle w nocy jest chłodniej),

 

NIe wiem jak u innych ale u mnie to mit!

 

tak wyglada temp na dzien dzisiejszy :

pogoda.JPG

 

zwracam uwage na piatek i niedziele (noc z soboty na niedziele) . Poniewaz juz ta dyskusja miala miejsce akurat znalazlem na komputerze screen ze stycznia tego roku i wygladalo tak :

 

temp_pogoda.JPG

 

i te roznice naprawde sa niewielkie (3-4 stopnie) nie rekompensujace różnice w taryfie!.

Jak w ciagu dnia jest -15 to tez sprezarka nie powinna działac ?

Jaka jest roznica w COP przy 0 (dzień) i przy -3(noc) ?

 

Grzeje TYLKO w 2T i rachunki uznaje za zadawalające przy mojej powierzchni grzania

 

Edyta :

 

Własnie sprawdzilem i dzisiaj mam na podliczniku 5543kWh zamontowałem podlicznik w Sieprniu 2017 do dzisiaj to ok 490 dni. to daje 11,3 kWh dziennie czyli miesiecznie (srednio) : 339,4 kWh (CO+CWU) to daje sredni koszt miesieczny na grzanie domu i wody uzytkowej w tym okresie 149 zł miesiecznie (przez to że grzeje tylko w 2T srednia cena wychodzi mi 0,44 zł/1kWh) . Rocznie to wychodzi : 1788 zł, czy to dużo ?

Edytowane przez gogush
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy dobrym obliczeniem OZC było by po prostu zmierzenie zużycia energii przy określonej temperaturze na zewnątrz.

Znalazłem taki okres kilku tygodni gdzie średnia temperatura na zewnątrz wynosiła 0*C. Średnie dobowe spalanie w tym okresie wyszło mi 28kg x 4kWh x

sprawność kotła 0,7 wychodzi 78 kWh + produkcja PC 24 kWh = 102 kWh. Gdy podzielę to na 24h to wyjdzie zapotrzebowanie 4,25 kW.

Gdy bym to pomnożył przez 2 to powinno wyjść 8,5 kW dla temp. -20C . Czy jest to bardziej właściwy pomiar niż bawić się w liczenie strat? Oczywiście to zapotrzebowanie wyszło mi razem z CWU.

 

Oczywiście, jak ktoś już mieszka i monitoruje skrupulatnie zużycie, to można na tej podstawie z dobrym przybliżeniem to policzyć.(natomiast w przypadku domu w budowie lub którego nie użytkujesz, nie jesteś w stanie tego zrobić) Zauważ, że twoje wyliczenia na podstawie zużycia jest podobne dla mojego bez CWU. Ale nie można też zapominać, że przyjąłem pewne uproszczenia i przybliżenia, jak i to, że cieplowlasciwe to tylko prosty kalkulator, który szczególnie w przypadku starszych domów pokazuje nieraz duże błędy. (nie wiem czy czegoś nie mylę, ale to chyba asolt o tym pisał)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

N

 

Grzeje TYLKO w 2T i rachunki uznaje za zadawalające przy mojej powierzchni grzania

 

Zgadzam się z tym że grzanie tylko w II taryfie jest najtańsze , tyle że jest najmniej komfortowe ..

 

Grzałem przez ponad rok tylko w II taryfie i niestety jak dla mnie ciepło jest tylko wtedy jak jest grzana podłoga. To tak samo jak grzeje się grzejnikami. Jak grzejnik grzeje to jest odczucie ciepła. Jak termostat wyłączy grzejnik to mimo że w pomieszczeniu jest ciepło na termometrze to odczuwa się zimno.

 

I to samo jest z podłogówka. Jak jest grzanie i promieniowanie cieplne to odczucie ciepła jest zupełnie inne niż w przypadku jak podłoga jest zimna i podłogóka nie działa.

 

Z drugiej strony po co ogrzewanie podłogowe jak większość dnia one nie działa ???

 

Niestety coś za coś. Albo jak najniższe koszty ogrzewania albo komfort

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z tym że grzanie tylko w II taryfie jest najtańsze , tyle że jest najmniej komfortowe ..

 

 

 

Pewnie zależy to od sposobu zycia bo ja cały dzień jestem praktycznie poza domem (reszta rodziny podobnie) , wiec po co grzać w dzień ? Nie czuje tez po poworocie do domu "dyskomfortu" (grzeje w okineku dziennym) w weekend grzeje w ciagu dnia bo zwykle jeśtesmy w domu . Odczucie ciepła jest cecha osobniczą i pewnie każdy będzie miał swoje zdanie.

W mojej odpowiedzi głownie chodzilo mi o to ze roznice temperatur nie sa tak duze jak roznica w cenie pradu. Oczywiscie jesli ktos nie akceptuje "komfortu" w ciagu dnia to i ma inne priorytety to jest wowczas decyzja indywidualna. Jak napisalem wyzej moje rachunki uznaje za zadawalajace szczegolnie ze mam jeszcze PV wiec caly koszt roczny calego domu to ok 2400 zł (z pradem bytowym a wszystko mam na prad i innych rachunkow nie place, no poza wywozem smieci i internetem :) ) - no i czuje sie komfortowo z obecną temepratura :) (22-23)

Edytowane przez gogush
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z tym że grzanie tylko w II taryfie jest najtańsze , tyle że jest najmniej komfortowe ..

 

Grzałem przez ponad rok tylko w II taryfie i niestety jak dla mnie ciepło jest tylko wtedy jak jest grzana podłoga. To tak samo jak grzeje się grzejnikami. Jak grzejnik grzeje to jest odczucie ciepła. Jak termostat wyłączy grzejnik to mimo że w pomieszczeniu jest ciepło na termometrze to odczuwa się zimno.

 

I to samo jest z podłogówka. Jak jest grzanie i promieniowanie cieplne to odczucie ciepła jest zupełnie inne niż w przypadku jak podłoga jest zimna i podłogóka nie działa.

 

Z drugiej strony po co ogrzewanie podłogowe jak większość dnia one nie działa ???

 

Niestety coś za coś. Albo jak najniższe koszty ogrzewania albo komfort

 

Kaszpir,

to ile czasu potrzebuje Twoja podłogówka ,aby ostygnąć np przy 2st i -7st ?

pzdr

Edytowane przez bobrow
uzupełnienie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, jak ktoś już mieszka i monitoruje skrupulatnie zużycie, to można na tej podstawie z dobrym przybliżeniem to policzyć.(natomiast w przypadku domu w budowie lub którego nie użytkujesz, nie jesteś w stanie tego zrobić) Zauważ, że twoje wyliczenia na podstawie zużycia jest podobne dla mojego bez CWU. Ale nie można też zapominać, że przyjąłem pewne uproszczenia i przybliżenia, jak i to, że cieplowlasciwe to tylko prosty kalkulator, który szczególnie w przypadku starszych domów pokazuje nieraz duże błędy. (nie wiem czy czegoś nie mylę, ale to chyba asolt o tym pisał)

 

Czyli gdyby ktoś chciał to mógł by w nowym domu poświęcić pierwszy sezon , założyć jakieś grzałki i monitorować aby sprawdzić zapotrzebowanie a nie władować kupę kasy w PC której moc może być źle dobrana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z tym że grzanie tylko w II taryfie jest najtańsze , tyle że jest najmniej komfortowe ..

 

Tylko żeby do takiego wniosku dojść nie trzeba mieć PC ;). % osób, które przed zakupem twierdzą, że będą grzać wyłącznie w II strefie, do tych, którzy po zamieszkaniu faktycznie to robią jest diametralnie różny. Czego dowodem jest wątek o zużyciu energii przez PC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaszpir,

to ile czasu potrzebuje Twoja podłogówka ,aby ostygnąć np przy 2st i -7st ?

pzdr

 

Witam

 

Było do Kaszpira, ale się odniosę, bo pytanie, a zwłaszcza odpowiedź może mieć walor ogólny.

Przy ogrzewaniu II-taryfowym, pogodzie podobnej do dzisiejszej, temp. powierzchni podłogi w ciągu 6-7 godzin spada o ok. 1,5 -2,0*. Temp. powietrza spada znacznie wolniej mniej więcej 0,5-07*.

Wylewka stygnie zbliżając się nieuchronnie do temp. powietrza - z reguły do okolic 22*.

Po takiej przerwie PC startuje z wsparciem grzałki, w przypadku innych T-Capów z dotryskiem pary.

Mierzyłem temp. na pokryciu kamiennym, pomiar na drewnie lub panelach może dać inne wyniki, ale nie będzie miarodajnym dla rzeczywistej temp. wylewki.

 

Pozdrawiam

 

Pratchawiec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posiadam pompe o mocy 7kw

Grzeje od początku pażdziernika (pierwszy sezon grzewczy) Na początku grzałem tylko w II taryfie ale mimo temperatury która wahała się miedzy 22,4/22,7C po południu odczuwaliśmy dyskomfort cieplny. Zmieniłem ustawienie w listopadzie na grzanie stałe wg termostatu pokojowego (22,5c) Temperatura w domu utrzymywała sie miedzy 22,3 do 22,7C Zużycie dobowe na podobnym poziomie tylko w 30 do 40% doszło grzanie w I taryfie,

Dwa dni temu postanowiłem grzac tylko wg krzywej. Odłaczyłem termostat pokojowy a ustawilem krzywa na 27/31. po pierwszej dobie zmieniłem na 26/30 gdyz w domy 23,3C za gorąco. Tem spadła do 22,5i utrzymuje sie. Przez te 48h mniej wiecej stała tem na zewnątrz. w nocy -4 w dzien 0

Pompa chodzi 16/18 h na dobę. Przy załanczaniu dochodzi do 3 kw oddanej energi pobiera 600 do 800kw przy 28c zasilania schodzi do 2,3kw oddanej energo najniżej jak zauważylem to schodzi do 1,6 oddanej kw pobierajac 400kw

Grzejąc wg termostatu pompa zalańczajac sie wchodziła na max obroty i grzała na 100% średni cop jaki miałem to 3,69

Teraz grzejac wg krzywej pompa bardzo nisko moduluje i średni cop jaki osiagnęłą to 4,1

Zużycie wraz zCWU przez te 48h to 32,59 w tym I taryfa 17,03 i II taryfa 15,56

Przy grzaniu wg termostatu. zuzycie wahało sie miedzy 20 do 24kw a grzejąc tylko lub tylko II taryfy przy podobnych tem kolo 19/21kw

Co do defrostów wczesniej mialem co 1 lub 2h zalezy od wilgotnosci teraz nie potrafie zauwazyc kiedy mam.... chyba nie czesciej jak co 6 h albo zadziej. Jeszcze do sprawdzenia.

Dla mnie same plusy

Ale jest jedna rzecz jaką musze rozwiazać lub zastanowic sie jak to zmienic.

Grzejac wg termostatu dwa pokoje mialy tem 21,6 Kolejne dwa i lazienka 22,2 salon kuchnia 22.5 Grzejac wg krzywej te pokoje maja tem 21.0 pozostałem pomieszczenia bez zmian

Edytowane przez leniin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Było do Kaszpira, ale się odniosę, bo pytanie, a zwłaszcza odpowiedź może mieć walor ogólny.

Przy ogrzewaniu II-taryfowym, pogodzie podobnej do dzisiejszej, temp. powierzchni podłogi w ciągu 6-7 godzin spada o ok. 1,5 -2,0*. Temp. powietrza spada znacznie wolniej mniej więcej 0,5-07*.

Wylewka stygnie zbliżając się nieuchronnie do temp. powietrza - z reguły do okolic 22*.

Po takiej przerwie PC startuje z wsparciem grzałki, w przypadku innych T-Capów z dotryskiem pary.

Mierzyłem temp. na pokryciu kamiennym, pomiar na drewnie lub panelach może dać inne wyniki, ale nie będzie miarodajnym dla rzeczywistej temp. wylewki.

 

Pozdrawiam

 

Pratchawiec

 

Pratchawiec,

no właśnie- spodziewałem się podobnej odpowiedzi , natomiast opinia Kaszpira bardzo mnie zaskoczyła.

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem o co kaman- ja na grzejnikach i bez reku mam 60% w T2 , a ludzie z OP w znacznie lepiej izolowanych domach z reku mają podobnie ?

Kontroluję temp w domu tylko z termostatu pokojowego , w tym roku nie korzystam nawet z lekkiego podbicia temp na CO w T2 (mam te same proporcje T1/T2 , a mniejsze zużycie o ok 500 kWh...)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście że przy delcie 1*C będzie większa sprawność pc niż przy delcie większej niż 1*C . To że przy +10*C delta dz jest większa wynika z prostego faktu że przy +10*C dz , pc ma większą moc cieplną ( więc większa moc chłodnicza obciążająca DZ ) . To że jakiś producent podaje warunki w których pc była mierzona , nie oznacza że w innych będzie źle pc działała . Uzyskanie niskiej delty DZ , najczęściej jest spowodowane trudnością jej uzyskania .

 

No tak ale liczy się sprawność całego układu. Żeby osiągnąć deltę 1 to pompa obiegowa będzie miała strzelam 300W i to przy niskich oporach instalacji a to na 99% obniży sprawność. Nie piszę że pompa będzie działać źle przy innej delcie jak 3 ale prawie mam pewność że przy niższych deltach moc pompy obiegowej skutecznie obniży sprawność całego układu a to nas przecież interesuje. Myślę że nie jest to przypadek że producenci tak projektują pompy żeby przy nominalnych przepływach delta była ok. 3 a potrzebna moc pompy obiegowej w granicach 50-70W (przy prawidłowo wykonanym DZ i mocy PC 6-8kW)

Na którą pompę on-off bym nie popatrzył to średnio delta jest 3 przy nominalnym przepływie. Tak jak pisałem moja pompa obiegowa pracuje z mocą 50W i DZ ma przepływ 1700l/h (pompa Wilo z płynną regulacją mocy). Widzę że często są instalowane pompy obiegowe za dużej mocy, z trzema biegami z dużym rozrzutem mocy na poszczególnych biegach. Stąd się bierze problem że na jednym biegu jest dużo za mała delta a na drugim za duża.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bobrow

 

Ja taż miałem mniej o ok.300-400 kWh.

Zadaj sobie jednak pytanie kiedy zacząłeś na serio grzać. Popatrz na temp. września, października i początku listopada.

Styl grzania niewiele zmienia w potrzebach energetycznych budynku, wpływa natomiast na COP. U mnie średnio 10% niższy przy grzaniu niż II-taryfowym.

 

Pozdrawiam

 

Pratchawiec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...