Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Kaszpir,

to ile czasu potrzebuje Twoja podłogówka ,aby ostygnąć np przy 2st i -7st ?

pzdr

 

Dokładnie nie wiem. Ale kiedyś jak grzałem w II taryfie to pamietam że jak pompa się włączała to woda w obiegu miała 23-24 stopnie.

 

Szybciej wychładza się podłoga niż powietrze w domu.

 

Po prostu jest inne odczucie.

 

Przy grzaniu II taryfowym w domu miałem 22,6-22,8 stopnia i było mi zimno. Teraz przy grzaniu ciągłym mam 22,2 stopnia i jest ciepło ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Dokładnie nie wiem. Ale kiedyś jak grzałem w II taryfie to pamietam że jak pompa się włączała to woda w obiegu miała 23-24 stopnie.

 

Szybciej wychładza się podłoga niż powietrze w domu.

 

Po prostu jest inne odczucie.

 

Przy grzaniu II taryfowym w domu miałem 22,6-22,8 stopnia i było mi zimno. Teraz przy grzaniu ciągłym mam 22,2 stopnia i jest ciepło ...

 

Nie mam doświadzczeń z OP w całej chałupie- ale wydaje mi się , że chodzi jeszcze o promieniowanie podczerwone.

U siebie na kalafiorach mam tak , że kiedy są ciepłe i programator pokazuje ok 21.5 st - to jest komfort cieplny.

Ale kiedy kaloryfery są chłodne i w domu jest nadal 21.5 st - to jest dyskomfort...

Rozwiązałem to podnosząc temp min na 22 st- wtedy załącza się CO i nie odczuwamy „chłodku”.

Może u Ciebie wystarczy podnieść temp CO w T2 i pilnować temp w domu termostatem ?

Wg mnie powinieneś lepiej korzystać z akumulacji OP z jak największym udziałem w T2, ale bez utraty komfortu termicznego.

Próbowałeś tak , tj podbicie temp CO w T2 + kontrola min temp na termostacie pokojowym ?

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego miałbym patrzyć na wytyczne pomp Viessmanna czy Buderusa jeśli moja pompa to IVT?

W instrukcji mojej pompy piszą że delta T DZ powinna być między 2 a 4 C. Ja mam w tej chwili 1,7-1,8C

Zmniejszanie przepływu w DZ poprzez zmniejszenie obrotów pompy DZ powodowało zwiększenie delty T DZ powyżej 4C, dlatego instalator pozostawił obroty pompy DZ w położeniu fabrycznym dającym przepływ nominalny 0,3l/s.

 

A czym się różni pompa IVT od Buderusa czy innej (jeśli obydwie są on-off)?

 

Stosunkowo mały ten przepływ i pewnie duża różnica mocy pompki na różnych biegach. Jaką masz moc na poszczególnych biegach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam doświadzczeń z OP w całej chałupie- ale wydaje mi się , że chodzi jeszcze o promieniowanie podczerwone.

U siebie na kalafiorach mam tak , że kiedy są ciepłe i programator pokazuje ok 21.5 st - to jest komfort cieplny.

Ale kiedy kaloryfery są chłodne i w domu jest nadal 21.5 st - to jest dyskomfort...

Rozwiązałem to podnosząc temp min na 22 st- wtedy załącza się CO i nie odczuwamy „chłodku”.

Może u Ciebie wystarczy podnieść temp CO w T2 i pilnować temp w domu termostatem ?

Wg mnie powinieneś lepiej korzystać z akumulacji OP z jak największym udziałem w T2, ale bez utraty komfortu termicznego.

Próbowałeś tak , tj podbicie temp CO w T2 + kontrola min temp na termostacie pokojowym ?

Pzdr

 

Nie mam takich ustawień.

Nie mam możliwości ustawienia żadnego podbicia temp.

Ustawiam jedynie temp "dzienną" i temp "nocną" i tyle co mogę ...

 

Jako że teraz ten tydzień jestem w domu (grypa) to mogę testować różne ustawienia.

 

Testowałem grzanie czasowe przy 35 stopniach zasilania i poza wyższych zużycie prądu żadnego plusa nie było , bo i tak podloga nie zdązyła się nagrzać do takiej temp i jedyny efekt że po zakończeniu delikatnie temp wzrosła.

Przy termostatcie i histerezie 0,5 efekt zbliżony do grzania czasowej w II taryfie , jedyny plus że mniejsze wahania temp , ale minus taki że pompa włączała się kiedy chciała i często nie było to w II taryfie ...

 

Ostatnio grzałem krzywa + termostat (histereza 0,5) i efekt był taki że w ciągu dnia było kilka dłuuuuższych przerw , ale jak pompa po dłuższym czasie się włączyła to działała na dużej mocy niemalże cały czas i tak naprawdę to co "zyskałem" na postojach i histerezie to później pompa sobie "odrobiła" , więc sensu brak ...

 

Normalnie przy grzaniu ciagłym pompa większość czasu idzie na 0,7-0,8KW. Przy grzaniu czasowym idzie prawie cały czas na 2,3-2,4KW .

 

Na razie ustawiam krzywą grzewczą , bo ciągle jeszcze lekko mi dom przegrzewa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaskoczyła mnie mała akumulacyjność podłogówki, a w konsekwencji większy udział w T1.

Co do pobicia - Panasy mają możliwość podniesienia (lub obniżenia) do 5K od danej temp z KG.

Czyli jeśli z KG wychodzi Ci np 30st , to np w T2 możesz to podnieść do 35 st

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bobrow

 

W moim starym modelu D nie da się niestety tego podbicia ustawić w harmonogramie. A jeśli, to nie wiem jak.

Robię to, jeśli mogę ręcznie. Np w okresie 13-16 podbijam TZ do 35, Kosztem oczywiście niższego COP-u. Jednak różnice cen w taryfie G13 są nie do pominięcia.

W każdym razie staram się obecnie nie robić przerwy w ogrzewaniu dłuższej niż 4 godz. Stabilizuje to temp. podłogi, nie pozwalając jej nadmiernie się wychłodzić.

Jak będzie zimniej okres ten w miarę potrzeby jeszcze skrócę.

 

Pozdrawiam

 

Pratchawiec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli gdyby ktoś chciał to mógł by w nowym domu poświęcić pierwszy sezon , założyć jakieś grzałki i monitorować aby sprawdzić zapotrzebowanie a nie władować kupę kasy w PC której moc może być źle dobrana.

 

jak najbardziej - tylko w praktyce chyba mało kto ma czas, żeby takie eksperymenty robić. Z drugiej strony - wszystko zależy w co konkretnie się mierzy(jakie stareowanie i jaka filozofia grzania) i jakie są rożnice cenowe pomiędzy poszczególnymi modelami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

NIe wiem jak u innych ale u mnie to mit!

 

tak wyglada temp na dzien dzisiejszy :

[ATTACH=CONFIG]423430[/ATTACH]

 

zwracam uwage na piatek i niedziele (noc z soboty na niedziele) . Poniewaz juz ta dyskusja miala miejsce akurat znalazlem na komputerze screen ze stycznia tego roku i wygladalo tak :

 

[ATTACH=CONFIG]423431[/ATTACH]

 

i te roznice naprawde sa niewielkie (3-4 stopnie) nie rekompensujace różnice w taryfie!.

Jak w ciagu dnia jest -15 to tez sprezarka nie powinna działac ?

Jaka jest roznica w COP przy 0 (dzień) i przy -3(noc) ?

 

Grzeje TYLKO w 2T i rachunki uznaje za zadawalające przy mojej powierzchni grzania

 

Edyta :

 

Własnie sprawdzilem i dzisiaj mam na podliczniku 5543kWh zamontowałem podlicznik w Sieprniu 2017 do dzisiaj to ok 490 dni. to daje 11,3 kWh dziennie czyli miesiecznie (srednio) : 339,4 kWh (CO+CWU) to daje sredni koszt miesieczny na grzanie domu i wody uzytkowej w tym okresie 149 zł miesiecznie (przez to że grzeje tylko w 2T srednia cena wychodzi mi 0,44 zł/1kWh) . Rocznie to wychodzi : 1788 zł, czy to dużo ?

 

Patrząc na twoją Edytę.

Jeżeli średnią za ten okres masz 11kWh/doba, to jaką masz średnią dobową w "zimie"?

Pytam bo mam podobny powierzchniowo dom i taką samą pompę.

Wychodzi, że powinno ci zżerać trochę ponad 20kWh/dobę w sezonie, przy założeniu, że zużycie latem to 5kWh/doba.

Mi teraz schodzi 26 kWh/doba (CO i CWU).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koszt zużycia energii przez PC na CO i CWU w domach o średniej wielkości 150m2 waha się u różnych użytkowników od 1 tys pln do 2 tys pln. I wszyscy są zadowoleni, jedni mniej, inni bardziej. I o to chodzi. Po co robić eksperymenty, cuda na kiju? Dla zaoszczędzenia w skali roku 100 czy 200 pln? Ja tego nie rozumiem...

 

Uważam, że PC powinna być szyta na miarę, a w szczególności inwertery są dostosowane do pracy ciągłej i powinny pracować w systemie ciągłym. daje to największy z możliwych komfortów. Nie przekonuje mnie grzanie tylko w II T, i wielu tu obecnych na forum, potwierdza to przekonanie. Przykładem typowym jest Kaszpir, który po roku zrezygnował z grzania tylko w II T. Ja od początku zakładałem grzanie w systemie ciągłym. Jestem zadowolony z komfortu i kosztów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po takiej przerwie PC startuje z wsparciem grzałki, w przypadku innych T-Capów z dotryskiem pary.

Powiem szczerze że jeszcze ani jeden ani drugi przypadek od kiedy mam zainstalowaną pompę nigdy mi się nie zdarzył. Nawet jak pompa stała przy -7 prawie 48 godzin z uwagi na brak zasilania.

P.S. Taki przypadek jest jedynie możliwy jeśli po załączeniu pompy po około 15 - 20 minutach przy jednostce jedno wentylatorowej temperatura wody na wyjściu z pompy nie przekroczy 18 stopni. Przy dwu wentylatorowej praktycznie nie do zrealizowania bo wyjście z pompy musiało by nie przekroczyć 10 stopni.

Edytowane przez plusfoto
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@vip. Dokładnie, co z tego ze na delcie 1 mamy lepszy COP licząc samą sprężarke jak obiegówka bierze 180-200W. Lepiej użyć do obiegówki 50-70W i miec delte z 4 stopnie. Przykład

pompa na delcie 4 daje 9,66kW i bierze 2kW(w tym obiegówka 70W) COP=4.83

pompa na delcie 1 daje 10kW i bierze 2.1kW(w tym obiegówka 170W) COP=4,76

Dane z palca. Pytanie tylko czy rzeczywscie tak dużo róznicy w mocy uzyskamy zmniejszajac delte. To samo obiegówka w systemie grzewczym. U mnie w czasie gdy pompa nie pracuje jest na 20% a jak pracuje to na 60-70%. W najtańszych instalacjach mamy pompke z 3 biegami która potrafi pracowac cały sezon na 3.

 

W mojej pompie ciepła jest elektroniczna pompa obiegowa i sterownik utrzymuje delte 3.8-4.

 

@kejtof tu pisał że przy wygrzewaniu wylewek pompa chodziła non stop 10 dni i mial na koniec 6 stopni. U mnie przy wygrzewaniu wylewek pompa chodziła non stop 2 tygodnie i na świezym wymienniku nie zbiła tak temperatury, jak pod koniec sezonu grzewczego chodzac przez część doby. Moze tez dlatego że majac w pomieszczeniu 35 stopni a na zasilaniu 40-55 stopni pompa nie wyciaga z ziemi tyle ciepła co przy normalnej pracy. Warto sobie tez wyobrazić ze kazdy odwiert to taki słup ziemi o długosci np 100m i promieniu 3-5m. Ilosc kWh w nim zmagazynowana jest przeogromna. Po kilku godzinach pracy temp zmienia sie tylko w otoczeniu kilkunastu-kilkudziesieciu cm od rury. W przypadku odwiertów potrzeba całego roku żeby w ziemi wytworzył się "stan ustalony" z odpowiednimi gradientami temperatur 3-4m od rury. I dopiero pod koniec drugiego sezonu grzewczego zaobserwujemy minimalne temperatury.

Edytowane przez zibizz1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A u mnie jak najbardziej tylko i wyłącznie 2T. Gruba wylewka przygotowana pod akumulację, przewymiarowana pompa i styl życia. Efekt? Całość leci w 2T. I do tego 24 stopnie na chacie. Każda chata inna, każdy woli coś innego, każdy ma inny komfort.

 

Takie wciskanie każdemu że tylko grzanie na okrągło bo MI jest dobrze, bo grzanie w 2T jest bez sensu pachnie mi tu tylko i wyłącznie "mojszym" i socjalizmem. Pierwsze oznacza ograniczenie mówcy, drugie się skończyło (choć teraz wraca..).

Dajcie ludziom wybrać, jeden zmienia z grzania ciągłego na 2T, drugi odwrotnie. I bardzo dobrze, bo nawet krowa zmienia zdanie raz na rok.

Nie wiem co się z tymi ludźmi dzieje, zamiast się pochwalić że mu w tyłek ciepło i komfortowo i co ma, żeby inii poczytali i wyciągali wnioski, to na siłę im narzuca że tylko to CO JA MAM jest dobre a reszta do tyłka. Pachnie mi tu jedynie słusznym kierunkiem rozwoju.... Te czasy naprawdę minęły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...