Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Blanko :D cieszę się , że podjęłaś decyzję . Tu masz współczynnik :

30 cm - 0.124 W/m2K

20 cm - 0.180

10 cm - 0.328

5 cm - 0.556 ( mam nadzieję , że dobry )

 

Każdy robi jak chce. Na pewno istnieje jakaś wartość graniczna powyżej której się nie opłaca. U mnie np. nie mam podłogi na gruncie tylko na keramzycie bo....bałam się żył wodnych :o ,. Musisz zrobić dobrze bo to najważniejsze i bardzo tego pilnować , warstwy, dylatacje ,system ( producent ), sposób ułożenia rurek dł.pętli , przymocowanie rurek , próby ciśnieniowe ,wylewka ( pielęgnacja ) , wygrzewanie ., rozdzielacz ( u mnie za krótki o jedno wejście i w konsekwencji 2 pomiesz. na jednym )

To jest górne żródło i jest bardzo ważne!!!

 

PS. Pech chciał , że nie byłam przy tym ... a wielka szkoda ...wiadomo co tam jest ?..randka w ciemno nie zawsze jest dobra :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Fotografku :D ale daje ogólny pogląd na sprawę i pokazuje jaka jest róznica między np. 5 a 30 cm i. Oczywiście są różne . Myślę, że ten jest dla normalnego. Trzeba po prostu przeczytać co jest na ulotce.

A może zamiast operować grubością powinno się operować W/m2k wtedy byłoby jednolicie ...tylko musi być w min. dwóch warstwach i naprzemiennie .To bezsprzecznie.

....i powinien być wysezonowany , to może mniej istotne niż styrop. do ocieplenia ale jednak ..........

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Blanko :D cieszę się , że podjęłaś decyzję . Tu masz współczynnik :

30 cm - 0.124 W/m2K

20 cm - 0.180

10 cm - 0.328

5 cm - 0.556 ( mam nadzieję , że dobry )

 

Każdy robi jak chce. Na pewno istnieje jakaś wartość graniczna powyżej której się nie opłaca. U mnie np. nie mam podłogi na gruncie tylko na keramzycie bo....bałam się żył wodnych :o ,. Musisz zrobić dobrze bo to najważniejsze i bardzo tego pilnować , warstwy, dylatacje ,system ( producent ), sposób ułożenia rurek dł.pętli , przymocowanie rurek , próby ciśnieniowe ,wylewka ( pielęgnacja ) , wygrzewanie ., rozdzielacz ( u mnie za krótki o jedno wejście i w konsekwencji 2 pomiesz. na jednym )

To jest górne żródło i jest bardzo ważne!!!

 

PS. Pech chciał , że nie byłam przy tym ... a wielka szkoda ...wiadomo co tam jest ?..randka w ciemno nie zawsze jest dobra :wink:

 

Wielkie dzięki - ależ z Ciebie błyskawica! Czy ktoś pamięta właśnie ową wartość graniczną - to byłby dobry punkt odniesienia? A co do całego systemu ogrzewania podłogowego - to rzeczywiście po lekturze na jego temat z wzłaszcza na ile rzeczy trzeba zwracac uwagę podczas montażu aż mnie zmroziło - pozostaje tlko modlić się o solidnego wykonawcę... choć wierzę, że z takim mam do czynienia :-). Możesz jeszcze wyjawic o co chodzi z tą pielęgnacją wylewki i rozdzielaczem?

 

Blanka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak widać z przytoczonych wartości współczynnika k największe spadki jego wartości mamy do ok. 20 cm styropianu. Według mnie dalej szkoda już dokładać kolejne centymetry. W ogólnym bilansie cieplnym wpływ kolejnych centymetrów będzie mierny :) Lepiej pieniądze z kolejnych centymetrów styropianu przeznaczyć na poprawę izolacyjności innych elementów konstrukcji. Warto zwrócić baczną uwagę na mostki cieplne - tutaj dużo zależy od wykonawcy (ekipy budowlanej).

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Blanko :D :D proszę bardzo,

 

. Układanie posadzki można rozpocząć dopiero wtedy, gdy wylewka uzyska odpowiednią wytrzymałość. Aby beton mógł dobrze związać się, nie można dopuścić do nadmiernego wysychania jego powierzchni. Przez trzy tygodnie nie powinno się otwierać okien ani drzwi, a w czasie upałów przykryć świeży jastrych folią. Po ok. 21 dniach konieczne jest tzw. wstępne wygrzanie jastrychu, dzięki któremu zostaną z niego usunięte resztki zalegającej głębiej wilgoci.

Natomiast rozdzielacze..... przeważnie robi się 2 skrzynki jedną na dole ( jeśli domek parterowy ) drugą na górze . W skrzynkach są rozdzielacze do których podłącza się pętle ogrzewania podłogowego. Powinny być wyposażone w zawory regulujące itp.i jedna pętla wchodzi do jednego wejscia/ wyjścia ( zasilenie , powrót)

Najpoważniejszym błędem jest układanie zbyt długich obiegów, co wynika czasem z chęci zaoszczędzenia na cenie rozdzielacza i szafki, które kupuje i montuje się w pierwszej kolejności, a czasem po prostu z niewiedzy. Spotyka się pętle przekraczające długość 200 m przy średnicy rur 16 mm, co oznacza, że straty ciśnienia nie są możliwe do zrównoważenia przez pompę obiegową. Taka instalacja nie ma szans dobrze pracować. Może się zdarzyć, że niektóre obiegi wcale nie będą grzały. Jakże ważną informacją jest fakt, że opory przepływu mogą zmaleć o około 30% przy zamianie średnicy rury z 16 na 17 mm. Rozsądnie maksymalną długość obiegu z rury 17x2 mm dla instalacji wykonywanej bez obliczeń hydraulicznych można określić jako 80 - 100 m.

U mnie najpierw kupili i zamontowali ( wstawili do ściany ) i okazał się za mały o jedno wejście i dlatego mam 2 pom. na jednym i gdybym chciała ustawić różne temp. w tych pom. to nie mogę bo siłownik jest jeden i w obu musi być identycznie. Niektórzy nie polecają siłowników. ( to taka czapeczka która jest na na mech. jednej pętli rozdzielacza i od niej biegnie kabelek i dalej do regulatora pokojowego i możesz na regl. ustawić sobie temp. i w zależności co ustawisz siłownik albo otworzy albo przymknie albo zamknie przepływ ( wyższa temp. albo nizsza ).

Najlepiej byłoby mieć projekt ogrzewania podłogowego w oparciu o OZC budynku .Wtedy jest dokładnie wyliczone wszystko co i jak . Jak nie ma , to na oko nie zawsze jest dobrze istnieje ryzyko , że może nie być ciepło ( ogólnie w pomieszczeniu , strefy zimnie, przy oknach itd. ) ...

PS. ja mam trochę inne zdanie od reszty odnośnie tego , że pod meblami nie układa się pętli . Wyjątkiem są meble kuchenne .Meble kupujemy z jakaś szczeliną pod nimi i tyle. Dlaczego ? - przy zmianie koncepcji umeblowania jesteśmy uziemieni :(

 

Pońko :D ma jak najbardziej rację odnośnie grubości zalecanego styropianu , chociaż są osoby które robią i 30 ale nie dajmy się zwariować :)

Natomiast odnośnie sterowników ...pytanie jakie warunki dodatkowe ( zegary, manometry, czujniki, presostaty ,itd. ) trzeba by spełnić , żeby móc zastosować taki sterownik?

Sterowniki mogą być różne: Simens,Omron, Unitroniks,Elmark, Need Relpol ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Gosc_gość

Witam

Mogę wtrącić ?? dziękuję :)

pozdrowionka dla wszystkich Pompiarzy :p

(mam nadzieję, że za tych Pompiarzy sie nie obrazicie :wink: )

 

pytanie krótkie:

Czy jak mam dojście bezproblemowe do gazu to ładować sie w PC ??

 

Bo tak wstępnie sobie obmyśliłem, żeby mieć kondensacyjny na gaz

i gdzie się da podłogówka, możliwość podłączenia kolektorów (przygotowana instalacja).

No i obowiązkowo wentylacja z Reku i GWC.

 

Tak czy siak za dużo o PC nie wiem i może mnie temat konkretnie podkręci

jak sobie trochę tu Was poczytam i się na nią zdecyduję ( a mam jeszcze czas). 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Mogę wtrącić ?? dziękuję :)

pozdrowionka dla wszystkich Pompiarzy :p

(mam nadzieję, że za tych Pompiarzy sie nie obrazicie :wink: )

 

pytanie krótkie:

Czy jak mam dojście bezproblemowe do gazu to ładować sie w PC ??

 

Bo tak wstępnie sobie obmyśliłem, żeby mieć kondensacyjny na gaz

i gdzie się da podłogówka, możliwość podłączenia kolektorów (przygotowana instalacja).

No i obowiązkowo wentylacja z Reku i GWC.

 

Tak czy siak za dużo o PC nie wiem i może mnie temat konkretnie podkręci

jak sobie trochę tu Was poczytam i się na nią zdecyduję ( a mam jeszcze czas). 8)

 

gaz w tej chwili może konkurować cenowo z prądem w II taryfie

policz sobie ile kosztuje przyłącze, kocioł itd - Pompe możesz mieć kompletną za jakieś 20000 - 25000 zł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Mam pytanie do użytkowników pomp ciepła i podłogówki. Planujemy zainstalowanie PC i jako ogrzewanie własnie podłogówkę. Zaproponowano nam zamiast jastrychu wylewkę anhydrytową, bo lepsza przewodniość, lepiej otula rurki ogrzewania i takie tam. Tylko ta cena nie jest już taka wspaniała, jak sama wylewka. Czy też macie taką wylewkę, czy zwykły jastrych?

Wyczytałam tu na forum, że do grubości styropianu ok. 20 cm daje się 10 cm jastrychu. My przewidujemy 18 cm, więc tak myślę,że 8 cm wystarczy, a panowie fachowcy mówia, że lepiej dać więcej styropianu a mniej wylewki, czyli w naszym przypadku 20 cm styropianu i 6 cm anhydrytu. Więc jak to jest, czy grubość wylewki rzeczywiście nie jest istotna biorąc pod uwagę jej rodzaj i grubość styropianu?

pozdrawiam

andrea_l

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrea

Ja tu tylko sprzątam :) ale powiem tak , styropian to po to się daje odpowiednią warstwę żeby oddzielić strefę zimną jaką jest podłoga na gruncie od ciepłej i żeby to ciepło nie uciekało w dół.

Natomiast grubość wylewki to zupełnie inna sprawa . Jak jest grubsza to bardziej akumulacyjna ( dłużej trzyma ale i wolniej nagrzewa się ) niż cieńsza. W anhydrytowej masz min. warstwę 4,5cm + do tego średnicę zewnętrzną rurki np.17mm to daje =6,20 , ( zalecana warstwa min.nad rurkami to 3cm ) to jest minimum .

Powiadają , że bardziej wytrzymała ( można porównać wytrzymałość na ściskanie i zginanie MPa tej i zwykłej ) , bez-skurczowa , bardziej przewodzi ciepło i co najważniejsze samopoziomująca.

Myślę , że jeśli ekipa jest z głową to i zwykłą zrobi ok ! ( plastyfikator) idealnie gładką itd . Natomiast anhydrytowa dla układającego jest łatwa a dla inwestora pieniężnie trudna .

 

Łukasz H

niestety strona Hibernatusa jest w przebudowie i nie można zobaczyć bebeszków tej PC . Jeśli tak bardzo jesteś ciekawy to na str. 16 w elektrodzie w wątku " pompa ciepła " była dyskusja na temat rozwiązań w niej zastosowanych - poczytaj a nóż się przyda. W Instalatorze też się prezentowali.

Może napisze ktoś kto ją ma.

 

PS. Stwierdziłam , że muszę się rozwijać i dlatego wczoraj zawędrowałam na elektrodę .( bo nie wiem co to ta tuleja niebieska a lubię wiedzieć ...na Jada mi nie wygląda (to coś może bardziej odparowywać ) ....a zawór rozprężny ...może jest poza PC na zewnątrz przy kolektorze? - widziałam takie rozwiązanie -nadal na drodze miedzy skraplaczem a parownikiem ) .

Henoczku jestem pod duuuużym wrażeniem :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź. Nie do końca mnie ona przekonuje, właśnie dlatego ,że w końcu znalazłam to:

 

"wiochman napisał:

Janzar a przy 20 stropianu ile byś dał wylewki?

 

 

przy tej grubości styropianu jastrych min 10 cm

pozdrawiam janzar"

Jest to cytat z wątku

http://forum.muratordom.pl/post1635961.htm?highlight=#1635961

Dlatego też m. in. pytałam, jak to jest u Was?

pozdrawiam

andrea_l

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrea

 

Ja podałam tylko zalecenia najbardziej minimalistyczne takie jakie podaje np.Kreisel. Nie odnosiłam się konkternie do 20 cm.styropianu .

Każdy robi jak chce jeden daje 15cm i 6,5 cm wylewki a drugi 30 i 15 cm .

Zwróciłam tylko uwagę po co się daje styropian i , że należy się zastanowić jaka ta wylewka ma być czy grubsza czy cieńsza i co się z tym wiąże- bardziej akumulacyjna lub mniej .

 

Użycie zamiast cementu anhydrytu (odwodnionego gipsu) umożliwia zrobienie znacznie cieńszego podkładu. Duża płynność zaprawy anhydrytowej ułatwia wylanie jej na większych powierzchniach, zaś w przypadku wodnego ogrzewania podłogowego zaprawa dokładnie otacza rury. Podkład taki nie kurczy się podczas schnięcia, nie jest więc konieczne pozostawianie dylatacji – szczelin zabezpieczających podkład przed niekontrolowanym pękaniem.

 

Anhydryt ma jednak też i wady. Nie jest odporny na działanie wody, nie nadaje się więc do pomieszczeń mokrych.

 

http://alupex.pl/ogrzewanie_podlogowe.php

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo tak wstępnie sobie obmyśliłem, żeby mieć kondensacyjny na gaz

i gdzie się da podłogówka, możliwość podłączenia kolektorów (przygotowana instalacja).

No i obowiązkowo wentylacja z Reku i GWC.

 

Mhm, może jednak przeanalizować kilka rozwiązań podstawowych a potem policzyć czy oszczędności z dodatkowych instalacji zwrócą się w akceptowalnym okresie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Gosc_gość
Bo tak wstępnie sobie obmyśliłem, żeby mieć kondensacyjny na gaz

i gdzie się da podłogówka, możliwość podłączenia kolektorów (przygotowana instalacja).

No i obowiązkowo wentylacja z Reku i GWC.

 

Mhm, może jednak przeanalizować kilka rozwiązań podstawowych a potem policzyć czy oszczędności z dodatkowych instalacji zwrócą się w akceptowalnym okresie.

 

Nie można patrzeć na inwestowanie w jakieś nowoczesne rozwiązania tylko pod względem zwrotu kosztów inwestycji.

Inwestuję w nowoczesne rozwiązania także ( a może przede wszystkim), aby zapewnić sobie podwyższony komfort mieszkania w tym domu.

 

Bo jeśli patrzymy na budowę domu pod względem zwrotu poniesionych kosztów, to mówię krótko - nie opłaca się budować, bo kiedy Ci sie zwróci koszt budowy domu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź. Nie do końca mnie ona przekonuje, właśnie dlatego ,że w końcu znalazłam to:

 

"wiochman napisał:

Janzar a przy 20 stropianu ile byś dał wylewki?

 

 

przy tej grubości styropianu jastrych min 10 cm

pozdrawiam janzar"

Jest to cytat z wątku

http://forum.muratordom.pl/post1635961.htm?highlight=#1635961

Dlatego też m. in. pytałam, jak to jest u Was?

pozdrawiam

andrea_l

 

A jest jakaś zależność pomiędzy grubością styropianu i jastrychu? W typowych projektach jest zwykle odpowiednio 10 i 5 cm, ale nie wiem czy to się przekłada na jakąś uniwersalną proporcję. 20cm+10cm to będzie spory koszt i nie wiem czy aż tyle ma sens. Zazwyczaj na podłogówkę daje się 6-8 cm a 15 cm styropianu to już będzie naprawdę sporo, biorąc pod uwagę że przez podłogę nie ucieka tak wiele jak przez inne przegrody. Co do anhydrytu to może ma większą przewodność ale klasyczna wylewka też ma bardzo dobrą, więc znowu pytanie czyjest sens. Czy rzecznicy anhydrytu byli w stanie przesatwic jego przewagę w jakichs fizycznych jednostkach dających się z kolei przełozyc na komfort użytkowania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo jeśli patrzymy na budowę domu pod względem zwrotu poniesionych kosztów, to mówię krótko - nie opłaca się budować, bo kiedy Ci sie zwróci koszt budowy domu ?

 

Biorąc pod uwagę poniesione koszty i obecną wartość domu wraz z działką to już mi się dawno zwrócił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie można patrzeć na inwestowanie w jakieś nowoczesne rozwiązania tylko pod względem zwrotu kosztów inwestycji.

Inwestuję w nowoczesne rozwiązania także ( a może przede wszystkim), aby zapewnić sobie podwyższony komfort mieszkania w tym domu.

 

Zgadzam się że nie można. Nie rozumiem jednak w jaki sposób ten komfort poprawią zainstalowane wyjścia do kolektorów pc jeśli wybierzesz piec gazowy. Zakładając, że nie dysponuje się nieograniczoną kwotą pieniędzy, każdą kolejną instalację rozpatruje się jako alternatywę, czyli np. zamiast rekuperatora może lepiej wybrać np. odkurzacz centralny? Opinie na temat komfortu dzięki reku też są podzielone, jakoś trudno mi uwierzyć że nie będzie słychać w nocy w sypialni szumu z instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdy wieje wiatr, nawet sredni a mamy wentylacje grawitacyjna to uwazasz ze nie slychac w szumu wiatru w pomieszczeniach gdzie jest "kratka"?

Ja mam w tej chwili grawitacyjna w mieszkaniu, juz nie moge sie doczekac wentylacji mechanicznej (ja robie z reku, ale to juz mniej istotne w zagadnieniu), wlasnie zeby zlikwidowac ten halas z zewnatrz, nie musiec zostawiac otwartego okna zeby nie bylo za goraco i powietrze jakies wpadalo - niestety grawitacja u mnie lichutko dziala

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Gosc_gość
Nie można patrzeć na inwestowanie w jakieś nowoczesne rozwiązania tylko pod względem zwrotu kosztów inwestycji.

Inwestuję w nowoczesne rozwiązania także ( a może przede wszystkim), aby zapewnić sobie podwyższony komfort mieszkania w tym domu.

 

Zgadzam się że nie można. Nie rozumiem jednak w jaki sposób ten komfort poprawią zainstalowane wyjścia do kolektorów pc jeśli wybierzesz piec gazowy. Zakładając, że nie dysponuje się nieograniczoną kwotą pieniędzy, każdą kolejną instalację rozpatruje się jako alternatywę, czyli np. zamiast rekuperatora może lepiej wybrać np. odkurzacz centralny? Opinie na temat komfortu dzięki reku też są podzielone, jakoś trudno mi uwierzyć że nie będzie słychać w nocy w sypialni szumu z instalacji.

 

Przygotowanie instalacji pod kolektory nie poprawia komfortu, ale chcę mieć to zrobione ( niewielki nakład finansowy) gdy kolektory przejdą następną fazę technologiczną, będą bardziej wydajne niż te obecnie i będą mogły w większym % wspomagać C.O. ( a nie tylko C.W.U.) a może całkowicie zastąpi kociołek ( lub nawet PC). W gotowym domu poprowadzić instalacje dla nich pod dach jest dosyć kłopotliwe.

Co do reku to się z Tobą nie zgodzę.

W kwestii szumu w nocy to sie mylisz. Byłem w takim domu z reku ( ba nawet spałem w nocy) i nie było słychać żadnego szumu ( wyspałem się jak niedźwiedź w zimie). Dom parterowy i centrala była umieszczona na poddaszu nieużytkowym, poddasze oczywiście odpowiednio zaizolowane. Przy otwartym wyłazie na te poddasze słychać tylko w nocy lekki szum, a w dzień to już musi być totalna cisza, żeby tą centralę usłyszeć.

Poza tym niezaprzeczalnym atutem wentylacji mechanicznej z reku jest fakt niezaprzeczalny, że w upalne dni ta wentylacja po prostu działa, w przeciwieństwie do grawitacyjnej. A w połączeniu z GWC daje przyjemne chłodne ( chłodniejsze niż to na zewnątrz) powietrze. W zimie natomiast wpada Ci do domu ciepłe powietrze, a nie lodowate jak w przypadku grawitacyjnej.

A swoją drogą odkurzacz centralny też zainstaluję, bo już mam dosyć hałasującego jamnika co się ciągnie za rurą i zamiast odkurzać to kurzy po całym domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...