Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Bonetko dzięki za opinię, nie rozumiem tylko dlaczego przy takiej samej mocy pompy, niektóre firmy proponują 3 odwierty (np.3 x 80) a niektóre 2 x 100. Z czego to wynika?

Do Jesieni 2004

Oferta jaką otrzymałam obejmuje również wod.kan. i przyłącze kanalizacyjne.

Co do podłóg. Byłam strasznym wrogiem podłóg z terakoty (obecnie mam same drewno, nawet w kuchni). Zdarzył mi się dłuższy pobyt w domu z podłogami z terakoty i ogrzewaniem podłogowym i całkowicie zmieniłam zdanie :o Jeżeli w domu chodzi się w miękkim obuwiu, to po jakimś czasie zupełnie się tego nie odczuwa. Teraz postanowiłam - w całym domu podłogówka i terakota :wink:

(choć po cichutku rozważam na poddaszu specjalne panele... :-? )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Helios - no no wod -ka tez... wiec twoja oferta jest ok... też miałam problem bo były osoby ktore za 50 tys wszystko miały...

 

Helios - to jest moja bolączka - terakota - chcialam drewno... do salonu będę szukać jakieś cieniutkie deseczki chociaż w części tam gdzie wypoczynek.... Mowisz że są specjalne panele? bo w sypialniach i na poddaszu chciałabym cosik takiego.

 

dziekuję bonetce oraz grzegorzowi za odpowiedź. Szczerze - ja nieoświecona chłopka myślałam że bez problemu zamiast wżownicy zrobię wielkie grzejniki... okazuje się że jest to problem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Helios ...te odwierty to zależy ile policzyli W z mb ...tam akurat 31 W mb . ( 240 mb ) a dla 200 mb jest to 37,2W /mb ...większa długość całkowita to lepiej chociaż tutaj i tak nie jest żle ( czasami liczą przy pionowym 50W/mb nie patrząc zupełnie na glebę , wiesz że to w zależności od rodzaju podłoża się oblicza ..te 30 W/ mb jest dla suchego , 50 W/mb dla kamienistego , łupka ) . Lepiej też mieć 2 szt niż 3 ( bo czym głębiej tym cieplej i na niestabilność temp. początkowego odcinka są narażone 2 odcinki a nie 3 .) Trzeba mieć dobrą wiertnicę aby wiercić głębiej niż 100m ....w Szwecji i do 200 dają radę i więcej i to w skale :) ....

W/g niektórych publikacji właśnie od 80 m w głąb temp. ( 10 *C ) odchyla się na + by dojść około 120 m do 11, 3 *C

 

nie wiem jakie panele .( nie ma znaczenia czy pod spodem jest podłogówka ,,,chodzi o powierzchnię ) ..ale zawsze są głośniejsze , mam naturalne ale i tak mnie to denerwuje :evil: ( miałam źle zrobiony strop i założyłam takie bo myślałam, że zdejmę i poprawię a co miałam robić odrywać parkiet ? ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja chce miec dla parametrow 35*/30* (zasilanie/powrot) a On namawia mnie do 40*/30*. Podobno rzadziej wlaczy sie pompa i mozna ustawic opoznienie zeby nie wlaczala sie od razu, zalezne jak szybko zacznie sie wychladzac "chalupa"

Jak myslicie co wyjdzie korzystniej dla PC (mniej wlaczen -dluzsze zycie) i dla mniejszego zuzycia en. elektr.?

Wydawalo mi sie ze 35*/30* jest idealnie i zalozylbym dwie taryfy do grzania cwu i co, w ciagu dnia sciany i posadzka oddawaly by cieplo do pomieszczen -moze zle kombinuje?

Wiem ze COP jest najkorzystniejsze dla mojej wersji, ale czy na pewno oznacza to nizsze koszty?

 

Pzdr.

 

40/30 czy 35/30 to jak rozumiem bardziej parametry podłogówki nie pompy. Aby spadek wynosił 10 st.C to chyba pętle muszą być odpowiednio dłuższe, a to bardziej obciąża pompę górnego obiegu i/lub wymaga większej mocy pompy cyrkulacyjnej.

 

W PC masz regulację histerezy krzywej grzewczej - jak ją zwiększysz to będzie się włączała rzadziej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesień :D sa dwa wyjścia ...... albo system mieszający ale w/g mnie droższy nie w zrobieniu ( bo to raz się robi ) tylko w eksploatacji bo trzeba grzać do wyższej i mieszać...albo są dwa obiegi ( podłog i grzejniki ) ale lecą na jednej temp ( identycznej dla jednego i drugiego ) ale warunek jest taki , że musi być odpowiednia moc tych grzejników ( policzone na odpowied. temp. ) czyli jakby przewymiarowane.

Ja mam właśnie to drugie rozwiązanie ..na dole podłogówka a na górze grzejniki .

,,a...koszt ....właśnie odwrotnie mnie wyniosły więcej ( doszły łazienkowe ) niż podłogówka .

 

Witajcie ponownie!

Nie wiem, czy u mnie w chacie został zrealizowany optymalny układ ale opowiem jak został zrobiony i co zmieniłbym dzisiaj.

/chata piętrowa 200 m2 w tym salon 60 m2 wysoki na 5,3m z BARDZO dużą ilością okien + 3 sypialnie+pokój do pracy, kuchnia, 3 łazienki/

Wszedzie poza trzema sypialniami jest podłogówka! W sumie położono 1350 m rurek alu-pex w 21 obwodach. W sypialniach są tylko DUŻE kaloryfery a w łazienkach dodatkowo tzw drabinki wyposażone w grzałki elektryczne). Wszystko zasilane jest jednym obiegiem grzewczym bez jakichkolwiek mieszaczy. Dzięki takiemu rozwiązaniu PC pracuje na niskich parametrach (aktualnie zasilanie CO ok. 33'C ładowane tylko w taryfie nocnej) co skutkuje temperaturą 22,5'C w pomieszczeniach.

 

Z czego jestem zadowolony:

- system bez podziałów na różne obiegi łatwiejszy do zbudowania, wyregulowania, bardziej "czytelny" i pracuje na jednej pompie obiegowej (60 Wat),

- PC pracuje na niskich parametrach co daje lepszy współczynnik COP czytaj oszczędności PLN :)

 

Co zmieniłbym:

- zmieniłbym BARDZO duże kaloryfery w sypialniach na podłogówkę /dobrać właściwe panele czy parkiety, które można stosować "przy podłogówce"/ a przepływ wyregulowałbym na rozdzielaczu aby mieć troszeczkę chłodniej niż w pomieszczeniach dziennych. Koszt instalacji z kaloryferami wcale nie jest tańszy /kaloryfer 1,8m x 0,9m+zawór+podejścia ... +montaż swoje kosztuje!)

- w łazienkach ZDECYDOWANIE dodałbym rurki alu-pex dodatkowo w ściany... i to co 10-12 cm. Obecnie w łazienkach nie ma komfortu cieplnego :( Faktem jest, że jesteśmy ciepluchy (22,5'C w pomieszczeniach dziennych) więc w łazience gdyby było ok. 24'C to byłoby przyjemnie.

 

P.S Mam NIBE 1240 o mocy 10kW

 

Pozdrawiam

Bodzio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@a&zb

Nie do konca, podlogowki to 35*/30* a PC 0*/35* -wydaja sie byc najkorzystniejsze dla pracy PC.

Moze okazac sie ze mam za mala powierzchnie podlogi zeby pokryc zapotrzebowanie na "cieplo" dla wspomnianych ustawien i wtedy troszke kiszka :(

Ciekawe jest ze wstepne, proste obliczenie w CO programie pokazuje mi niedobor powierzchni a w programie na stronie KAN wszystko sie "wyrabia" i moc wychodzi troszke wieksza niz zapotrzebowanie. Glownie problem mam w lazience dla temp. 24*C, powierzchni podlogi ogrzewanej 15m2 (odjalem podloge pod wanna i brodzikiem-tam nie chce zeby syfony mi wysuszalo) i zapotrzebowaniu 283W

 

@bonetka

Najkorzystniej "podobno" jest wywiercic otwory glebokosci do 50m dalej niewielki zysk a drogo. Glebiej wierci sie na malych dzialkach, gdy nie ma miejsca zeby odsunac odwierty o co najmniej 5m od siebie. "Podobno" kazdy kolejny metr powyzej 50m to raptem zysk 0,7K -wiec malo oplacalne a cieplo wewnetrzne ziemi wynosi ok. 5*C, wiec czym glebiej to owszem stala temperatura, ale 5*C - wyczytalem na jakis madrych stronach, chyba jakiejs uczelni czy instytutu :lol:

Mnie wierca (dzisiaj zaczynaja fizyczne odwierty) na 100mb dla PC 6 kW

 

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Bodzio-Bydzia

Nie projektowales 24*C w lazience?

Ja mam miec z zalozenia dla takiej temp. wlsnie ptrzygotowana podlogowke

Sprawdzalem w mieszkaniu i dla mnie 20*C w pom. dziennych jest juz ponad stan :wink:

Malo przyjemnie robi sie przy 18*C, powyzej jest juz komfort - teraz jest dobry okres zeby potestowac sobie :) przy otwartych oknach i pomierzyc "wlasne granice komfortu"

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piwopijco :)

 

ja niestety też nie badacz ale jeśli coś piszę to opieram się też na jakiś danych ...popatrz na to .......kiedyś Maniak :D ( pracuje w jednej z firm w Szwecji ) a chyba nie można odmówić mu wiedzy bo to jeden z Naszej Trójcy ...wyraźnie napisał też o stracie 15mb początkowej wymiennika czy obojętności temperaturowej tego odcinka , w Solis też ten temat jest podniesiony. Pewnie , że to dużo i uważamy , że tego nie ma ...nie dlatego , że nie ma tylko dlatego , ze to jest drogo gdyby każdy powiększyć na dł. o te 15 metrów....to byłoby drożej.

Nie wiem też czy dobrze rozumiem ...ciepło wewnętrzne ma 5*C tak napisałeś ...to jakim cudem w wymienniku temp. byłoby np. 8 *C skąd ?

http://forum.muratordom.pl/post2272771.htm#2272771

http://forum.muratordom.pl/post2273264.htm#2273264

więc jak podtrzymuję to co napisałam .

Poza tym płaci się za długość całkowitą za 1 mb a nie kawałki . Więc nie jest to prawda , że czym głębiej tym drożej .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na glebokosci 1,4-1,5m jest zysk od slonca. Glebiej jak wiesz slonca jak na lekarstwo (no ciepla ze slonca) stad cieplo ziemi na wiekszych glebokosciach jest stale i wynosi ok. 5*C. Wody moga miec wieksze temp. ale pewnie ze wzgledu odbierania owego ciepla od gruntu -zgaduje

Nie ma ciepla ze slonca to jest stala, te 5*C -ale to nie ja mierzylem czy obliczalem

Jak znajde stronke to wrzuce link

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobrze , to powiedz dlaczego pod budynkami przyjmuje się do obliczeń 8*C ....tam też nie ma słońca ...

popatrzyłeś na wykresy ...kłamią ? aż dwa ?

Myślę , że NAJWIĘKSZY specjalista to SIWY :D w tym temacie ...prosimy ...niech napisze

mam jeszcze coś....wykres....wstawię zaraz jak mi się uda ......

http://www.fulereny.blink.pl/mum/g.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Bodzio-Bydzia

Nie projektowales 24*C w lazience?

Ja mam miec z zalozenia dla takiej temp. wlsnie ptrzygotowana podlogowke

Sprawdzalem w mieszkaniu i dla mnie 20*C w pom. dziennych jest juz ponad stan :wink:

Malo przyjemnie robi sie przy 18*C, powyzej jest juz komfort - teraz jest dobry okres zeby potestowac sobie :) przy otwartych oknach i pomierzyc "wlasne granice komfortu"

 

Pzdr.

 

Łazienki niestety zostały przeprojektowane i część grzewczych powierzchni jest zabudowana i stąd te moje problema. Mnie osobiście 21'C w pomieszczeniach całkowicie wystarcza ale moje dziewczyny lubią gorąc! :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na glebokosci 1,4-1,5m jest zysk od slonca. Glebiej jak wiesz slonca jak na lekarstwo (no ciepla ze slonca) stad cieplo ziemi na wiekszych glebokosciach jest stale i wynosi ok. 5*C. Wody moga miec wieksze temp. ale pewnie ze wzgledu odbierania owego ciepla od gruntu -zgaduje

Nie ma ciepla ze slonca to jest stala, te 5*C -ale to nie ja mierzylem czy obliczalem

Jak znajde stronke to wrzuce link

 

Pzdr.

Nie potrzeba linku - wystarczy "cofnąć" się o kilka stron :lol:

Ale powtórzę:

- Tzw. zero termiczne ziemi w Polsce znajduje się na głębokości od 8 do 10m (poza "szczególnymi" przypadkami np. Cieplice gdzie jest "płyciej") licząc od powierzchni ziemi. To "0" to jest głębokość na której nie ma "penetracji" słonecznej, i panuje stała temperatura, w tym przypadku około 10 stopni celsjusza.

Im głębiej tym cieplej, bo jadro ziemi ogrzewa, ale 0,7stopnia na metr, to nawet w Erze nie ma :lol:

U nas (w Polsce) w zależności od regionu jest to głębokość od 20 do 100m/1stopień. Średnia dla "globu" wynosi 33m/1stopień.

Co do zalecanej głębokości, to raczej nie wchodzą tu aspekty finansowe, bo tak jak wspomniano wcześniej „płaci się od metra”.

 

Pozdrawiam :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobrze , to powiedz dlaczego pod budynkami przyjmuje się do obliczeń 8*C ....tam też nie ma słońca ...

popatrzyłeś na wykresy ...kłamią ? aż dwa ?

Myślę , że NAJWIĘKSZY specjalista to SIWY :D w tym temacie ...prosimy ...niech napisze

mam jeszcze coś....wykres....wstawię zaraz jak mi się uda ......

 

Widzisz, moge powiedziec ze obydwa klamia a ktos powie ze sa wlasciwe i obaj (obydwoje) bedziemy miec racje.

Stopień geotermiczny, mówiący, co ile metrów w głąb Ziemi, temperatura przyrasta o 1*C waha się on w szerokich granicach, np. od 15 m/1*C (w Budapeszcie) do nawet 144 m/1*C (w Dregfontein w Republice Południowej Afryki)- w przedziale głębokości 200 – 2500 m

To sa inf. z Panstwowego Instytutu Geologicznego

My korzystamy z niskotemp. zrodel o gleb. do 200m wiec moze inaczej rozkladaja sie temperatury

 

Najgorzej gdy w roznych zrodlach spotyka sie sprzeczne informacje, czytalem o wspomnianych 5*C jak rowniez o 10*C -jako stala na pewnej glebokosci. Wole zalozyc wariant gorszy bo mam piasek wilgotny, ale nie jestem pewien bo nie zobacze -wierca w ciagu dnia.

 

Wlasnie dzwonilem do wspomnianego instytutu i chyba podjade i sprawdze sobie co ja tam mam w ziemi :lol:

Moze na podstawie tych informacji bede dokladnie wiedzial jakie zyski wyjda

Dopiero zaczynaja wiercic to mozna w razie czegos dodac jeden otwor

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prostując, na „globie” stopień geotermiczny zawiera się (wartości zmierzone) od 1,5m do 180m.

W naszych warunkach i dla naszych potrzeb, praktycznie bez znaczenia jest wpływ głębokości odwiertu na wydajność (efektywność) termiczną z tego odwiertu – oczywiście mówimy tu o odwiertach stosunkowo płytkich od 30 do 200m.

Praktycznie 4 odwierty po 30 m „dadzą” tyle samo co 2 x 60m lub 1x 120m. Ewentualne zmierzalne różnice będą na granicy błędu pomiaru.

Teoretycznie można wykazać, że w przypadku ciągłego poboru ciepła z ziemi np. dla celów ogrzania CWU w dużych ilościach (np. dla hoteli), większa ilość odwiertów będzie bardziej wydajna od mniejszej a o większej głębokości.

Pomijam tu oczywiście wpływ rozwiązań technicznych na ogólną wydajność z odwiertów (kolektorów) pionowych, bo tu faktycznie może okazać się, że mniej odwiertów ale głębszych w sumie może dać większą wydajność – ale znów nie będą to wielkości „powalające”.

 

Piwopijca – jeśli okaże się, że w Twoim regionie temperatura na głębokości 10m jest niższa niż 10 stopni, a na głębokości 120m wyższa niż 11,5 stopnia, to uroczyście oświadczam (przy świadkach), ze wyślę Ci beczułkę dowolnego, dostępnego w Polsce, piwa – pod warunkiem, że pomiarów dokonano zgodnie z obowiązującą w tym zakresie metodologią. :lol:

 

Ps.

Widzisz, moge powiedziec ze obydwa klamia a ktos powie ze sa wlasciwe i obaj (obydwoje) bedziemy miec racje.

Tylko, takie stwierdzenie może być prawdziwe jeśli dysponuje się równie wiarygodnymi danymi - te wykresy są wynikiem wieloletniej obserwacji i pomiarów dokonanych zgodnie z określoną metodologią, obowiązującą na całym świecie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Wczoraj u mnie podlaczyli tak na 100% podlogowke do ziriusa (bez CWU bo jeszcze nie mieszkam)

 

W tej chwili temp wody na podlogowke to okolo 28-30stopni temp powrotu okolo 22-23 stopni, temp na gornym wskazniku to okolo 70stopni na dolnym okolo 30 stopni

a teraz ze dwa pytania

jakie powinny byc prawidlowy parametr przeplywu na przeplywowkach?

 

to co mnie martwi to to ze PC chodzi nonstop od chwili wlaczenia podlogowki..temp spadla z zadanej 35 na 26 i po kilku godzinach zaczela sie powoli wspinac..kolo 23 byla na 32 stopnie rano znow spadlo na 31stopni

licznik niestety sie kreci grzalki wylaczylem od razu

czy to jest normalne ze PC tak chodzi?

czy tez po nagrzaniu domu , usunieciu wilgoci bedzie sie to stabilizowalo..i PC wrescie zacznie normalnie pracowac czyli nie 24H/D

pozdr

rafal

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Inko :) spokojnie ...podłogówka musi się wygrzać i wszelka wilgoć technologiczna musi się ulotnić :) to potrwa z kilka dni ...wiesz , ze w niektórych PC są specjalne programy do wygrzewu.

Przepływ? ...ja mam 1,5 L/min ...ale nie należy się tym sugerować....Ktoś się odezwie .....nie martw się , będzie dobrze :)

ps. uważajcie na zdrowie !!!!!!!!!!!! bo choroba to nic przyjemnego :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Wczoraj u mnie podlaczyli tak na 100% podlogowke do ziriusa (bez CWU bo jeszcze nie mieszkam)

 

to co mnie martwi to to ze PC chodzi nonstop od chwili wlaczenia podlogowki..temp spadla z zadanej 35 na 26 i po kilku godzinach zaczela sie powoli wspinac..kolo 23 byla na 32 stopnie rano znow spadlo na 31stopni

licznik niestety sie kreci grzalki wylaczylem od razu

czy to jest normalne ze PC tak chodzi?

czy tez po nagrzaniu domu , usunieciu wilgoci bedzie sie to stabilizowalo..i PC wrescie zacznie normalnie pracowac czyli nie 24H/D

pozdr

rafal

U nas też jak włączyliśmy ogrzewanie podłogowe to pompa chodziła prawie non stop przez dobę w następnej też się często włączała, potem się ustabilizowała. Obecnie włącza sie na 2-3 godzinki co ok 5-6 godzin i to bardziej dogrzewa CWU niż CO. Napiszę coś więcej jak będę miała podlicznik. A i ja mam bufor 300 l a nie 500 i do tego zbiornik 150 l CWU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@a&zb

Nie do konca, podlogowki to 35*/30* a PC 0*/35* -wydaja sie byc najkorzystniejsze dla pracy PC.

Moze okazac sie ze mam za mala powierzchnie podlogi zeby pokryc zapotrzebowanie na "cieplo" dla wspomnianych ustawien i wtedy troszke kiszka :(

Pzdr.

 

Rozumiem różnicę pomiędzy różnicą temp we/wy PC i podłogówki - w tym przypadku chodziło mi jednak wyłącznie o tę drugą. Jeżeli chcesz mieć lepszy współczynnik oddawania energii na obiegu podłogówki to może zmień z 35*/30* na 37,5*/27,5*? - wtedy średnia temp na wyjściu pozostanie taka sama czyli COP nie powinien się pogorszyć? Rzecz jasna to musi mieć swoje granice, bo im niższa temp w obiegu tym wolniej ciepło jest oddawane i jego długość zaczęła by dążyć do nieskończoności.

 

W kwestii powierzchni podłóg w stosunku do zapotrzebowania energetycznego:

1. Czy możesz zmniejszyć zapotrzebowanie zwiększając izolacyjność przegród?

2. Jaką "gęstość" rurek mb/m2 przyjąłeś w tych programach i czy tu już nie ma manewru?

3. Czy można zwiększyć grubość warstwy jastrychu aby podwyższyć akumulację ciepła i czy to mogło by być pomocne? - znowu pytanie gdzie jest granica powyżej której bezwładność układu staje się zbyt duża?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bonetko - mam ogromną prośbę :-? Jak już wspominałam w przyszłym tygodniu mam spotkanie z wykonawcą c.o.i wod.kan. Jakie informacje muszę z niego wydusić i zapisać w umowie?

1) typ pompy (jasne) - jakie dodatkowe wyposażenie powinna mieć?

2) odwierty 3 (dlaczego nie 2 ale głębsze?),

3) podłogówka - jaki system, rodzaj??? jak gęsto rurki??? który system jest dobry i sprawdzony???

4) wod.kan. - z czego?? czy coś jeszcze???

5) serwis, gwarancja, rozruch???

Coś mi się tłucze po pustej głowie , :( że tak jak przy grzejnikach stosowane są termozawory, to coś podobnego możliwe jest przy podłogówce (gdzie? jak?) Jeżeli chcę mięć niższą temperaturę na poddaszu - to mogę "coś przykręcić"??? :x

Boże! Chyba pójdę na wieczorówkę :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...