Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Stosowanie pomp elektronicznych ma sens w instalacjach o zmiennych oporach (głownice termostatyczne). Do takich nie powinny należeć instalacje zasilane pompami ciepła!. Instalację grzewczą współpacującą z pompą ciepła optymalizuje się na przepływ. Nie rozumiem skąd więc różnica 75W i 13W. Jak pompy elektroniczne osiągną sprawność >200% to może i tak będzie. Jak narazie należy pamiętać o tym, że komutowanie elektroniczne obniża sprawność silnlinika. Oszczędności (jeśli takie są) to wynikają z tego iż czasem nie jest potrzebna praca silnika z pełną mocą. Ale w przypadku instalacji o stałym spadku ciśnienia wystarczy odpowiedni dobór pompy obiegowej, tym bardziej że redukcja przepływu i oszczędność kilkudziesiętu watów przyniesie negatywne skutki na poziomie kilkuset watów jeśli chodzi o pompę ciepła.

 

Jak nalezy to rozumiec? Nie pownno stosowac sie glowic termostatycznych w instalacji? Mozna stosowac elektryczne zawory na rozdzielaczach, sterowane pokojowymi regulatorami? One chyba "dlawia" powrot, czy nie szkodza calej instalacji jako tekiej?

 

Pzdr.

 

Nie są wskazane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Stosowanie pomp elektronicznych ma sens w instalacjach o zmiennych oporach (głownice termostatyczne). Do takich nie powinny należeć instalacje zasilane pompami ciepła!. Instalację grzewczą współpacującą z pompą ciepła optymalizuje się na przepływ. Nie rozumiem skąd więc różnica 75W i 13W. Jak pompy elektroniczne osiągną sprawność >200% to może i tak będzie. Jak narazie należy pamiętać o tym, że komutowanie elektroniczne obniża sprawność silnlinika. Oszczędności (jeśli takie są) to wynikają z tego iż czasem nie jest potrzebna praca silnika z pełną mocą. Ale w przypadku instalacji o stałym spadku ciśnienia wystarczy odpowiedni dobór pompy obiegowej, tym bardziej że redukcja przepływu i oszczędność kilkudziesiętu watów przyniesie negatywne skutki na poziomie kilkuset watów jeśli chodzi o pompę ciepła.

 

Jak nalezy to rozumiec? Nie pownno stosowac sie glowic termostatycznych w instalacji? Mozna stosowac elektryczne zawory na rozdzielaczach, sterowane pokojowymi regulatorami? One chyba "dlawia" powrot, czy nie szkodza calej instalacji jako tekiej?

 

Pzdr.

 

Nie są wskazane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to kiepsko, bo jak tu automatyzowac cokolwiek jak nie wskazane jest przy PC :cry:

W czym przeszkadzaja regulatory pokojowe dla prawidlowej pracy PC?

Dlawienie powrotu zakloca prace pompy obiegowej co czy samej pompy PC, bo jakos nie zdaje sobie zbytnio sprawy z problemu? Czy wogole jest to problem wart uwagi? Moze sa tak nieistotne zmiany/zaklocenia ze az pomijalne?

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to kiepsko, bo jak tu automatyzowac cokolwiek jak nie wskazane jest przy PC :cry:

W czym przeszkadzaja regulatory pokojowe dla prawidlowej pracy PC?

Dlawienie powrotu zakloca prace pompy obiegowej co czy samej pompy PC, bo jakos nie zdaje sobie zbytnio sprawy z problemu? Czy wogole jest to problem wart uwagi? Moze sa tak nieistotne zmiany/zaklocenia ze az pomijalne?

Pzdr.

To może od początku. Klasyczna instalacja c.o. zasilana z kotła ( na Boga nie z pieca c.o. bo piec to nie urządzenie wodne!) projektowana jest na spadek temperatury 20 °C. Prawidłowo projektowana podłogówka do pompy ciepła powinna byc obliczona na spadek temperatury 5°C. Z tego faktu wynika że przy tej samej mocy instalacji w podłogówce przepływ wody jest 4 razy większt niz w tradycyjnych kaloryferach zasilanych z kotła. I co z tego ? Ano to, że opory przepływu rosna w kwadracie , co po ludzku oznacza że w tej samej instalacji 2 krotne zwiększenie przepływu powoduje 4 krotny wzrost oporów hydraulicznych i pracy pompy obiegowej ! Dlatego upieram się aby instalację wykonac przy minimalnej ilości elementów dławiących ( zawory regulacyjne, rotametry i podobne wodotryski) bo to psuje sprawność instalacji - czyli wymaga większej pracy pompy obiegowej.

Czy w każdej instalacji optimum jest w okolicach 5 °C ? Nie ! Bo jeśli została zaprojektowana na większy spadek ( lub tak wskazało kaprawe oko p.Bolka) to zwiększenie przepływu sposodowac może duży wzrost poboru mocy, a stosunkowo mały wzrost przepływu nie wpłynie zauważalnie na przyrost sprawnośc ogólnej układu.

Czyli spadek 5°C tak , ale świadomie od początku tak należy ZAPROJEKTOWAĆ instalację. Potem to już płacic i płakać.

 

Nie problem w regulatorze pokojowym , tylko w tym jak on działa. Jeśli jego zadaniem jest utrzymanie temperatury w pomieszczeniu reprezentatywnym dla całego domku to jest to rozwiązanie dobre bo daje sterownikowi pompy ciepła informację o akumulacyjności budynku i łatwo pozwala na wykorzystanie tanich taryf. Jeśli taki regulator dławi lub zamyka przepływ to jest to działanie szkodliwe a nawet niebezpieczne bo zawsze prowadzi do spadku sprawności układu pompy ciepła a w skrajnym przypadku może doprowadzić do jest awaryjnego wyłączenia z powodu zbyt małego przepływu wody przez skraplacz i nadmiernego wzrostu ciśnienia czynnika.

 

Przepraszam jeśli zbyt skomplikowałem sprawę, ale nie owszstkim da się napisac prosto. Prosze o ewentualne pytanie pomocnicze : co poeta miał na myśli ? :D :D :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, ale zapotrzebowanie na temperaturę w domu jest zdecydowanie niecentralne a inaczej pisząc w różnym czasie, w różnych pomieszczeniach jest zdecydowanie różne. Np: po co grzać cały czas w gabinecie jeśli się go używa 2 razy w tygodniu po 2 godziy, po co grzac w pokoju gościnnym jeśli się go używa 3 razy w roku?

 

Jak w takim razie mozna regulować temperaturą w różnych pomieszczeniah niezależnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No coz, chyba faktycznie lepiej odpowiednio zaprojektowac podlogowke na "stale" i zarzadac centralnie -przynajmniej dla efektywniejszej pracy PC.

Niestey zmiana pracy PC wplynie wowczas na cala instalacje i nie da rady nic z tym zrobic. Jesli chodzi o wychladzanie pomieszczen nieuzywanych to nie ryzykowalbym zbytnio, bedzie to mialo wplyw na zapotrezbowanie sasiednich pomieszczen -scianki dzialowe nie naleza do najlepszych izolatorow jak i drzwi wewnetrzne

Kiche to widze w jednym przypadku, gdy wieczorem ide siekapac a chce juz w sypialni obnizyc temp. na noc to w lazience przestaje miec 24*C i zaczyna temp. spadac rowniez -mozna liczyc chyba jedynie na bezwladnosc podlogowki

 

Chcialem miec pelna automatyke, w kazdym pomieszczeniu regulator i elektryczne silowniki z zaworami, ale moze lepiej zrezygnowac z tego i tylko na rozdzielaczu przeplywomierze wrzucic?

Moze jest cos co nadaje sie do podlogowki z PC co mogloby ulatwic zarzadzanie?

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiche to widze w jednym przypadku, gdy wieczorem ide siekapac a chce juz w sypialni obnizyc temp. na noc to w lazience przestaje miec 24*C i zaczyna temp. spadac rowniez -mozna liczyc chyba jedynie na bezwladnosc podlogowki

 

Może po prostu dogrzać łazienkę elektrycznie, 300W grzejnik przez godzinę dziennie przez 8-9 miesięcy w roku to jakieś 35 zł rocznie, plus ew. sterownik za 20 zł jeśli kąpiesz się o stałej porze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mozna dodawac koleine urzadzenia, ale czy po to instaluje PC?

Druga kicha to fakt, ze gdy w jednym pomieszczeniu (tam gdzie jest czujnik) temp. osiagnie zadana to wylaczy PC. Wowczas w innych pokojach wylacza sie ogrzewanie rowniez -stad jakies pomysly na automatyke niezalezna -niecentralna

Tylko prosze nie dodatkowe grzejniki elektryczne :lol: :wink:

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, ale jesli wydaję 70 tyś na CO z pompą ciepła to nie specjalnie mam ochotę jeszcze coś dogrzewać. Łazienki to jest też inny problem - sezon grzewczy w nich jest dłuzszy o 2 miesiące.

 

Zastanawiam się czy przy tych wszelakich wadach związanych z CO straty nie bedą na tyle duże że niewiele się zaoszczędzi w porównaniau z ogrzewaniem niecentralnym na prąd. Wydaje się że sporo można zaoszczędzić ogrzewając słabiej pomieszczenia w których ciepło nie jest potrzebne w danym momencie. Dotyczy to zwłaszcza dość dużych domów w których mieszka mało ludzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piwopijco

to nie do końca tak , że wyłączy .......np. w IVT jest wpływ tego czujnika na krzywą grzewczą .......on tylko pokazuje , ze w domu jest tyle np. 20 *C i może by mniej zagrzać wodę na co. ...jest podziałka tego wpływu od 0-10 i można sobie wybrać zadawalający poziom tego wpływu. On nie działa tak jak termostat w pomieszczeniu .....to termostat odcina np. 20 *C i koniec...tu jest inaczej .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wychodzi na to samo. Slabiej grzana woda do co ozacza ze do calego domu trafi ta "chlodniejsza" woda a nie tylko do poieszczen ktore nie potrzebuja juz grzania tak intensywnego. Jesli ogrzeje sie do parametrow wskazanych w krzywej to PC wylaczy sie. Dla mnie to sa wady centralnej jednostki i kombinuje co by tu jeszcze usprawnic, tyle ze brak pomyslow. Myslalem do tej pory ze silowniki zalatwiaja sprawe a tu .......klops

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wymyślono jeszcze nic innego jak pogodówka wspierana pokojówką . I tutaj tak jest ...właściwie ten czujnik najbardziej przydaje się gdy inne czynniki wpływają na temp. w budynku np. kominek , wiatr , goście....oczywiście na tę regul. ma wpływ tylko to pomieszczenie w którym znajduje się czujnik ( to nie jest do regulacji poszczególnych pomieszczeń tylko tego jednego - utrzymanie zad. temp + ten wpływ na k.g.) ....a podziałka jest duża i coś można wybrać żeby nas satysfakcjonowało .

nie mam go jeszcze i nie wiem ale może to są jakieś marne ułamki stopnia ....przy zakresie 1 ...więc spokojnie :) ..on tylko.. delikatnie... wpływa na krzywą ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie da się pogodzić sprzecznych interesów. Bardzo elastyczny system pozwalający szybko i niezależnie zmieniać temperaturę w poszczególnych pomieszczeniach musi być kosztowniejszy i w wykonaniu i w eksploatacji, bez względu na rozwiązanie.

 

Pomysł z dodatkowymi grzejnikami elektrycznymi nie jest taki głupi, bo są tanie i zupełnie niezależne od reszty układu, oczywiście oprócz kwestii przepływu ciepła pomiędzy pomieszczeniami, no ale to będzie takie samo w każdym rozwiązaniu.

 

Ja sobie wymyśliłem, być może głupio, że wszędzie jest podłogówka, a dodatkowo jest obieg grzejnikowy - 2 grzejniki w łazience, 1 w pralni i 1 w wiatrołapie przy drzwiach. Łazienkowe mają zainstalowane grzałki elektryczne w razie potrzeby wysuszenia czegoś szybko gdy c.o. jest wyłączone.

 

Jeszcze nie wiem jak to się sprawdzi, bo w sobotę będzie zainstalowany zbiornik buforowy do obiegu grzejnikowego, aby zwiększyć jego pojemność i wydłużyć cykle grzania. Elektryk też musi w końcu dotrzeć i zainstalować podlicznik, i wtedy mogę zacząć się bawić w ustawianie całego tego kłębowiska :o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie :D

tak jak pisalem wczesniej sa wykonywane odwierty u mnie pod pompe ciepla(bezplatne w celu nauki wiercenia i pokazania klijenta chcacym kupic sprzet)

avenir i mialem odwiedziny pana ktory jest przedstawicielem firmy VISSMAN w Poznaniu. Ktory chce kupic wiertnice o malej srednicy i malych gabarytach (nie wszedzie da sie wiercic ciezkim sprzetem) po krotkiej rozmowie i uruchumieniu sprzetu wymiany uwag z wlascicielem zadalem pytanie na osobnosci odnosnie pompy jaka chcem kupic GEOTHERMIE i odpowiedz

jeden wielki szok potwierdzil osadzanie sie oleju w sondach co prowadzi do

zatarcia sprezarki , ale chyba najgozej to sie wypowiadal o firmie Ochsner .

brak jakiego kolwiek serwisu i zainteresowania przedstawicieli na rynek polski,po milej pogawedzce spytalem to co mam wybrac odpowiedz

 

BUDERUSA pompa powietrze -woda

 

i co wy na to ??? :o :o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwne jest tylko to , że Pan z Viess. nie polecał swojej :)

Chciałam tylko zauważyć , że Buderus powietrze/woda to to samo co IVT powietrze/woda .............na temat powietrznych mówiliśmy...

Oschner też znamy :(

ps. ciekawe ile lat ma 1 realizacja firmy Fonko i jak się sprawuje :wink:

http://www.pompy.ciepla.info/content/view/91/133/lang,pl/

http://www.buderus.pl/files/200802141926400.Pompy%20ciep%C5%82a.pdf

od str.9

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to jeszcze raz :D

Nie wiedziałem że buduje się rezydencje z pomieszczeniami używanymi sporadycznie , od wielkiego dzwonu , ja to nazywam pokój Św.Antoniego bo taki był u mojej babci :). Nie mam takich pomieszczeń to i ciemny jestem w zakresie ich eksploatacji.Salun u mnie to legowisko lwa :) . Mozna zakręcić zbędne pętle i zostawic jedną dyżurną. A tak już z czysto ekonomicznego punktu widzenia to nie warto w takich okazjonalnie użytkowanychj pomieszczeniach instalować jakiejkolwiek instalacji c.o. Lepiej kupić klimatyzator z inwersją , czyli w układzie pompy ciepła powietrze- powietrze lub po prostu grzejniki elektryczne . Daje słowo będzie najtaniej bo i pompa ciepła wyjdzie mniejsza

Omawiam tez pewien idealny model instalacji , gdzie jest podłogówka a ewentualne grzejniki (łazienka , garaż) są zasilane parametrami z podłogówki, bez zmieszania.

Dlaczego bez zaworów termostatycznych ? Ja wiem bo miałem : z powodu przepływu 4 razy wiekszego niz w "normalnym" c.o. po prostu szumią niemiłosiernie - tego nie da sie znieść - albo ja jestem jakis nie teges audiofilem. Poza tym podłogówka ma bezwładnośc rzędu 48 godzin , czyli tyle mija po jej wyłaczeniu zanim odczujemy tego skutki. Niestety podobnie jest w druga stronę : trzeba tyle samo ogrzewac aby odczuc skutki :( . Oczywiste zatem że w takim mułowatym układzie żadna dynamiczna regulacja czy osłabienia w cyklu dobowym nie maja sensu.

I kolejna prawda to nawet jeśli zamontujecie wszelkie dostepne na rynku wodotryski i bajery i wydacie na nie kilka kzł , to po jednym sezonie (albo i wcześniej) nikomu nie będzie sie chciało tym kręcić bo układ podłogówki ma cechy samoregulacji.

Wszystko (prawie) mozna ustalic na etapie projektu instalacji co niestety jest niedocenianą rzadkością i stanowi duży procent późniejszych niepowodzeń nadrabianych mocą sprężarki , wzrostem temp. pracy instalacji i spadkiem COP, którym jak pisali juz Wielce Szanowni Przedpiszący zupełnie nie interesują się instalatorzy. Mało tego często nawet instalatorzy o wysokim poziomie wiedzy przewymiarowują pompy ciepła aby uniknąć w przyszłości jakichkolwiek uwag że za zimno, wiedząc że psuja w ten sposób układ i skazuja na duzy spadek rocznego COP. I niekoniecznie robią to z tytułu wyższej ceny wiekszej pompy. Ale to juz inna historyjka ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludziki kochane! Słuchajcie hydrola bo ON 1Prawdę (w 4-ro stopniowej skali góralskiej) głosi. :oops:

Decydując się na ogrzewanie podłogowe trzeba mieć świadomość tego rozwiązania. Ma zalety i wady – z tym, że wada bezwładności może być zaletą.

Liczcie podłogówkę (rozstaw miedzy rurami) dla każdego pomieszczenia osobno mając na uwadze różnicę temperatur jaką chcecie osiągnąć miedzy pomieszczeniami. Powinniście znać swoje preferencje temperaturowe dla sypialni, łazienki, salonu itp. To są praktycznie wielkości stałe.

Dobrze zaprojektowana i wykonana podłogówka jest „samograjem”. A do takiej podłogówki jest właśnie dedykowana pompa ciepła.

Jeśli macie jakieś pomieszczenia okazjonalne np. atelier, to zaprojektujcie w nich podłogówkę na minimalne ogrzewanie, a jak przyjdzie ochota lub potrzeba artystyczna wstawcie i uruchomcie dodatkowe, niezależne od podłogówki ogrzewanie np. konwektor elektryczny.

Po co komplikować proste i skuteczne rozwiązania – nie wspomnę już o dodatkowych kosztach zbędnego „mieszania” w takim układzie.

Zanim podejmiecie decyzję, przemyślcie i przeliczcie dobrze, jakie rozwiązania będą najlepsze dla Was, a nie dla producentów, czy instalatorów. To Wasze pieniądze, i to Wy a nie Oni będziecie ponosili koszty eksploatacji „wspólnego dzieła”.

 

Ufffff - Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

-15 C ? Rekord Świata ! Powinno byc około 0C , masz za mały parownik."Dobijanie" niczego nie zmieni, chyba że było za mało lub jest nieszczelność. Jaki masz wymiennik parownika? Jaki rozmiar dyszy TZR? Nie uruchamiaj pompy tylko reklamuj u dostawcy bo coś jest poważnie skopane. O COP nawet nie warto mówić :-?

 

Chodziło mi oczywiście o granicę prus :)

 

Powtarzam z uporem : dodatkowy wymiennik chroni tylko parownik, który łatwo zabezpieczyc w inny sposób. W żaden sposób nie zabezpieczy zrzutu wody do gruntu i jeśli jest żelazo w ilościach większych niż wymagania dla wody pitnej , boleśnie się o tym przekonasz. Jak wskazuje praktyka sytuacja taka nastąpi pomiedzy 24 grudnia a 6 stycznia w późnych godzinach nocnych. :p

 

Nie wiem jaki mam rozmiar dyszy. Sprawdziłem, dalsze dobijanie nic nie dało, wiec wróciłem do poprzednego stanu. Z tą temperaturą w parowniku, to raczej jest dużo wyższa, bo oszronienie pojawia się tylko na wlocie. Na barometrze przy wężykach pokazywało -10stopni i oczywiście 2,5 bara. Mam za mały przepływ glokolu (6 stopni róznicy 9,5/3,5), bo nie uwzględniłem tego, że glokol ma wiekszą lepkość. Przekombinowałem z oszczędnością energii. Teraz po obu stronach zamontuję pompki UPS 32-80 tak jak zalecał dostawca pompy. Teraz mam jeszcze tylko 70% mocy, ale może jak zwieksze przepływy to osiagnę to co zapewnial dostawca pompy. W sumie, to ja kupiłem tylko pompę, a uruchomienie robię we własnym zakresie przy konsultacji z dostawcą.

Mam jeszcze problem z pompą głebinową, bo potrzebuję około 8m podnoszenia przy przepływie 2500l/min. Kupiłem pompę ESPA, w której mozna zdjąć kilka stopni, co powinno obnizyć pobór prądu. Moża masz w tym temacie dobre rozwiązanie. Myslałem o przerobieniu bompy obiegowej UPS 32-80 na glebinową przez dostosowanie jej do zatopienia w studni.

Masz rację jeżeli chodzi o wymiennik zabezpieczający, ale dostawca pompy nie chciał ryzykować, a ja wymiennik zabezpieczajacy już miałem. Chciałem jego zastosować bezpośrednio do pompy, ale tez nie chcieli ryzykować twierdzac, że trudno będzie go chronić przed zamarzaniem.

Bardzo dziekuję za informacje od Ciebie, które okazaly się bardzo cenne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mówione było , ze najbardziej ekonomicznie to bez mieszania wszystko na jednej temp. ( możliwie najniższej ) , przecież ścienne też można zrobić na tej samej i grzejniki też tylko trzeba umieć to zrobić .....( ja nie mam ściennego ale mam grzejniki na górze i tak mam ...powyrzucałam siłowniki i pootwierałam wszystko na max. i jest ok! , mam tylko przepływomierze ....bo już bez nich dla moich Panów byłaby kaplica :) , poza tym dawno ich nie było a sama zdejmować ..trochę bym się bała ...bo później trzeba dopuszczać wody i od nowa regulować ...co prawda uparta baba jestem i czemu nie :) )

systemy z mieszaczem eksploatacyjnie są droższe i tyle .

Sterować ...przecież steruje się z PC czyli centralnie bo co to komplikować .

Ale tu jest wolna amerykanka i każdy zrobi sobie jak chce.

Starałam się pokazać ( wypowiedzi wszystkich Praktyków ) , zacytować , udowodnić np. te 5 *C .....nic więcej zrobić już się nie da ..można tylko do znudzenia powtarzać to samo ......

 

Am a co tzn. na zwykłych grzejnikach ? jeśli myślisz o temp .55 *C to zapomnij o małych r-kach za energię

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...