Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Hej Skarbeczki :)

no a ja mam pytanie

W IVT są 3 takie czujniki : GT1 pokazujący kiedy włączy się PC ( jak spadnie poniżej tej wartości ) i w nawiasie aktualna ..obie to temp. powrotu . np. 17,4 ( 22,9 ) i jeszcze GT8 i GT9 . pierwszy to wyjście na co w trybie cwu ...drugi to powrót ...też w trybie cwu. Ale przecież PC nie zawsze przygotowuje cwu ( wtedy jest wyższa temp. ) ...

Między tymi czujnikami ( zasilenie i powrót GT8 i GT9 ) powinna być różnica ...i chodzi o to , ze u mnie nie ma i mało tego powrót przewyższa zasilenie o 0,3*C ......i co ? ..........

Nie przyglądałam się aż tak tylko teraz się przyjrzałam i .....są takie kwiateczki:) wyczyściłam filtr ( naparsteczek był trochę brudny ) , wzięłam pompę zewnętrzną na 2 ( była na 3 ) a pompę w PC ( ogrzewanej wody) na 2 Była na 3 ...jest tak samo ...i co ?

podejrzewam też ,że zakładając siłowniki Oni zrezygnowali z precyzyjnego ustawiania przepływów ( jedna pętla krótsza ale tak brudny jest rotametr , że nie widać.. powinien być ustawiony na więcej niż 1,5 ,chyba ? )

chociaż mam ciepło .

 

Wit :) nie martw się jakoś to będzie , najważniejsze ,że wszyscy chcą pomóc :D Ty masz w jedną ja mam w drugą .....damy sobie radę :)

 

ps. ja mam tyle na powrocie 17,4 dziś na zewnątrz 13,4 temp. 24*C w domu . Nabiał trudne pytania zadajesz :) .......jaką ? musiałabym się zastanowić .może Vaillant.? ..jeśli chodzi o legionnllę to ( 70 *C cwu z grzałkami! ), 3 czasy ..trochę drogi moduł internet 2200 , prawie bezgłośna , fajny ma ten bilans energii ( wykres) .......trzeba by się przyjrzeć , nie zastanawiałam się , porównać je wszystkie ...nie wiem , czy ma własną krzywą grzania np. , czy automatycz. zmienia czas z zimowego na letni ..oczywiście COP ich wszystkich to na początku trzeba porównać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Między tymi czujnikami ( zasilenie i powrót GT8 i GT9 ) powinna być różnica ...i chodzi o to , ze u mnie nie ma i mało tego powrót przewyższa zasilenie o 0,3*C ......i co ? ..........

 

Powinna być jak pompa pracuje i chyba wtedy jest? Te czujniki dzieli od siebie jedynie wymiennik ciepła. Od momentu końca cyklu grzania różnica temperatur będzie maleć w miarę wychładzania się wymiennika, co powinno następować szybko bo w końcu konstrukcja ww zakłada jak najefektywniejszą wymianę ciepła. Wyższa temperatura na powrocie może wynikać z wpływu zbiornika cwu, który ma temperaturę wyższą, od strony zasilania jest odcięty przez zawór trójdrogowy ale od strony powrotu nie. Tyle zrozumiałem ze schematu, którego do końca nadal nie rozumiem i w końcu opublikuję żądając wyjaśnień :wink:

 

Bonetko, Ty masz GT4 czy wszystko na jednym obiegu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A&zb :) dziękuję , ze się odezwałeś ...nie mam mieszacza czyli GT4 wszystko jest na jednym obiegu .

Mam prośbę .....wejdż w K2 i tam w 3 przeczytaj ..jakie jest G1 ...i jakie GT8 i GT9 ..trzeba aby wtedy jak jest brak zapotrzebowania na ciepło ....np.po pracy . i w środku mniej więcej i tuż przed włączeniem ( dogrzaniem co. ) wtedy byłoby wiadomo i jak to GT9 odnosi się do GT1 .......oczywiście nie mówimy o trybie stricte cwu ..wtedy one bardzo wzrastają i wtedy jest ta różnica prawidłowa około 5 *C ...( ale sprawdź jak jest u Ciebie i tu )

 

jeszcze jedno pompa ogrzewanej wody pracuje zawsze ( chyba , ze instalator zmieni bo jest obejście i tam można wybrać albo tak albo tak ) i zewnętrzna tez zawsze tzn. cały czas

nie lubię jak czegoś nie wiem albo nie wiem dlaczego tak a nie inaczej ..

gdyby napisane było po polsku to człowiek by się nie zastanawiał dobrze czy żle a tak ........

 

teraz np. GT1 i GT8 i GT9 jest identyczne 24,6 ....włączenia 18,6

nie grzeje cwu bo do g. 22 mam wyłączone ....cofnę pompy tak jak były na 3 i też zobaczę co jest i jak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam prośbę .....wejdż w K2 i tam w 3 przeczytaj ..jakie jest G1 ...i jakie GT8 i GT9 ..trzeba aby wtedy jak jest brak zapotrzebowania na ciepło ....np.po pracy . i w środku mniej więcej i tuż przed włączeniem ( dogrzaniem co. )

 

To u mnie nie takie proste, bo GT1 nie pokazuje temperatury na powrocie z podłogówki.

 

Najłatwiej to chyba zmierzyć termometrem dotykowym temperaturę głowic rozdzielacza...

 

Te delta 5*C to jak rozumiem wartość średnia w cyklu pomiędzy kolejnymi załączeniami pompy, więc jednorazowe zmierzenie w dowolnym momencie niewiele powie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A&zb ...nic nie szkodzi :)

to chyba tak powinno być i niepotrzebnie wzbudziło moje zaniepokojenie ... ......w rozdzielaczu, oczywiście że mierzyłam i też jest ta różnica 0,2 ale to raczej błąd termometru ( mierzę jednym i przekładam )

grzała cwu GT1 20 ( 24,2 ) GT8... 52,4 GT9 .....47,2 ( do takich doszła max ) ..jak skończyła grzać stanęło na GT 8 i GT9 odpowiednio na 24,9 i 25,1 ........

co prawda GT1 ,,, 24, 2 nie pokrywa się z rozdzielaczem bo tam jest 24,5 ( ale to też może być błąd pomiaru )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś już mi cieplej :D w domu i w sercu też. Coś się zaczyna mi udawać.Wczoraj trochę się nabiegałem przy rozdzielaczach( wyrównywałem temp na powrocie w pętlach) , ciężka/precyzyjna to praca , nie powien :)

no i układ jednak zapowietrzony, kilkadziesiąt razy odpowietrzałem i cos zawsze schodziło.

 

Bonetko

Ja w czasie odpoczynku PCi mam GT1,GT8,GT9 w inedntycznych temp.Gdy grzeje się CWU to między GT8 a GT9 jest do 5C różnicy. Gdy grzeje CO, to o delcie juz wspominałem, a między GT1 a GT9 jest też około 0,3C różnicy.

Apropo, tych sitek - naparstków, trzeba uważać na ich kołnierz, jakieś takie to delikatne robią. Umnie jeden się oderwal/odlutowal. Wtedy juz nie mogłem ponownie go montowac i była akcja, szybko, tanio,pewnie :) tutaj mój wykonawca pokazal sie z lepszej strony. 24H i miałem dostarczone nowe,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wit`ku jak dobrze , ze cieplej :) jesteś bardzo mądry i pracowity,,co prawda wykonałeś pracę instalatora ale jaka satysfakcja :D , ze umiesz i potrafisz. To , ze Ci się uda nie miałam żadnych wątpliwości , z taką chęcią i zapałem ..musiało :)

Dziękuję za uwagi . Po prostu męczyło mnie , ze jest to 0,3 więcej ( ale ja mam miedzy GT9 i GT8 a GT 1 wynik jeszcze inny...wtedy , że się pokryły jak u Ciebie to sytuacja wyjątkowa ) ..bo , że 5 jest ok! jak grzeje cwu to wiedziałam.

 

Pewnie , że TY :D,i pracowity nie wyklucza mądrego ( wiedziałeś jak to zrobić technicznie ). My " brać PC" też będziemy się cieszyć Twoim sukcesem :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ech, taki mądry to nie jestem, pracowity bardziej :D . Nie ma euforii jeszcze, bo do równowagi temp u mnie jeszcze droga długa, ale łazienka.....podniosłem o 1,9C i to mnie cieszy bardzo. Ogólnie nie jest równo, i na pewno nie będe chcial by było rowno. Ale bedę dażyl do tego bym mogł JA :) decydowac gdzie nierowno i jak nierówno , to będzie sukces ....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno temat gdzieś w tym wątku się przewinął, ale bardzo pilnie potrzebuję info.

 

Chciałabym potwierdzić jakie przepusty przez fundamenty i chudziaka mam pozostawić pod kolektor poziomy do pomy ciepła - czy 2 rury o gr. 75mm? Czy to muszą być jakieś specjalne rury? Pompa Thermia Diplomat 10kW, kolektor poziomy gruntowy 556 mb.

 

Z góry dziękuję za radę!

 

Blanka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Blanek

to zależy od rury w której płynie glikol ( czy 25,30,32 ) ale większe otwory i tak muszą być ..wypełnia się rurą osłonową i pianką lub specjalnym takim kołnierzem....

tu na str .5 zobacz spadki, odległości itd.( nie szkodzi , że to Villa )

http://www.econ.szczecin.pl/VILLAInstrinstpl.pdf

tam chyba nie ma odległości....odległość miedzy środkiem jednej a drugiej ( zasilenie/ powrót) min.0,5 m ( żeby jedna od drugiej się nie oziębiała )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kobieta Błyskawica jak zawsze! Dziękuję.

 

O spadku nie wiedziałam...choć wydaje się to teraz oczywiste.

 

Zakładając, że średnice rur kolektora będą nawet 40, jeśli włożę na obecnym etapie 2 rury 75mm to potem ekipa od pompy wsadzi sobie do nich te odpwiednie i to wszystko uszczelni - czy tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno temat gdzieś w tym wątku się przewinął, ale bardzo pilnie potrzebuję info.

 

Chciałabym potwierdzić jakie przepusty przez fundamenty i chudziaka mam pozostawić pod kolektor poziomy do pomy ciepła - czy 2 rury o gr. 75mm? Czy to muszą być jakieś specjalne rury? Pompa Thermia Diplomat 10kW, kolektor poziomy gruntowy 556 mb.

 

Z góry dziękuję za radę!

 

Blanka

 

Taka długość gruntowego kolektora do pompy 10kW sugeruje dość mokry grunt. Jeśli tak nie jest to zweryfikowałbym obliczenia.

 

Prawdopodobnie optymalne będzie podzielenie go na dwa obiegi, dlatego potrzebne będą 4 rury / przepusty a nie dwa. Przepust przez ścianę fundamentową powinien być odpowiednio izolowany - z rysunków w instrukcji IVT wynika że 2 cm grubości otuliną z pianki lub innej wodoodpornej izolacji cieplnej.

 

Można też zakopać rury pod fundamentem, co mi się bardziej podoba, bo im mniej przepustów w ścianach tym lepiej.

 

Rury powinny być takie same jak te z których będzie kolektor, nie wiem czy PEM 40 x 2.4 jest standardem w kolektorach glikolowych?

 

To wszystko powinien wiedzieć instalator i wykonać odpowiednie prace na etapie stanu surowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

raczej tutaj robią 20, 25 ,32 ...( 40 i 38 to raczej do pionowego ) .....ale i tak muszą być większe .........przeważnie robi się studzienkę i jeśli już jest to prowadzi się dwie do budynku ......chyba , ze nie ma i mały kolektor do wtedy do 4 nitek można do środka.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

raczej tutaj robią 20, 25 ,32 ...( 40 i 38 to raczej do pionowego ) .....ale i tak muszą być większe .........przeważnie robi się studzienkę i jeśli już jest to prowadzi się dwie do budynku ......chyba , ze nie ma i mały kolektor do wtedy do 4 nitek można do środka.

 

Ja bym wolał mieć rozdzielacz w środku, pod monitoringiem, każdą nitkę można wygodnie odłączyć,...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację ja też tak mam ( 4 nitki ) .. uważam , ze się chłodzą w tej studzience ...tam też można odłączyć ale trzeba wejść i zimą ....przy dużym kolektorze to może ma rację bytu na ileś tam wejść 16 czy 20 a dlaczego nie zalecają wielu nitek ..tylko dlatego , ze chłodzi się mur i w wielu miejscach to osłabienie ........masz rację , że przez fundament lepiej ..są głębiej ....

tak się jeszcze zastanawiam nad tymi rurami ..tu wolna amerykanka każdy robi z innych .....i dla niektórych 40 to wcale nie za dużo .

jeszcze jedno ...jeśli są przez fundament to mogą być w jednym kawałku i dopiero tam do rozdzielacza a w studzience są już w kawałkach tzn. do studzienki i od studzienki ....niby tak samo ale nie do końca bo w pierwszym sposobie są całe do samego wyjścia nad podłogę ( tzn. do tego rozdzielacza )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

raczej tutaj robią 20, 25 ,32 ...( 40 i 38 to raczej do pionowego ) .....ale i tak muszą być większe .........przeważnie robi się studzienkę i jeśli już jest to prowadzi się dwie do budynku ......chyba , ze nie ma i mały kolektor do wtedy do 4 nitek można do środka.

 

Ja bym wolał mieć rozdzielacz w środku, pod monitoringiem, każdą nitkę można wygodnie odłączyć,...

to nie najlepszy pomysł , rurki są zimne, roszą się , płynie po nich - jednym słowem masakra i syf. Po kiego to w domu. Żadna izolacja tego w 100% nie załatwi.

Jeśli nie będzesz grzebał koparką w kolektorze to nic nie grozi a jak cuś to zakręcenie pętli i tak jest działaniem awaryjnym i tymczasowym. W zasadzie też tylko w teorii bo po kilku latach to lepiej zaworów nie ruszać jeśli nie były systematycznie ruszane :o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo mogą się ukręcić i rozszczelnić i wylać zawartość :wink:

podobno od listopada wchodzi do Polski ta PC IVT na powietrze wentylacyjne o której kiedyś rozmawialiśmy ( 9 marca ) i którą Pan Adam mk widział przy pracy i której wystawił bardzo negatywną ocenę .

http://en.ivt.se/products.asp?lngID=454&lngLangID=1

a tu jeszcze takie drobiazgi :

http://en.ivt.se/products.asp?lngID=638&lngLangID=1&framework=

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A można prościej ? :oops:

 

Muszę zostawić jedynie "przejście" pomiędzy kotłownią, gdzie umieszczona zostanie pompa a stroną zewnętrzną budynku, tak aby ekipa instalacyjna, która rozpocznie prace za kilka miesięcy, mogła do nich włożyć/ przeprowadzić juz odpowiednie elementy.

 

Powiedziano mi, że mogą być dwie rury kanalizacyjne 75mm, do których potem wprowadzone zostaną po dwie rurki - i chciałam z Wami to skonsultować.

 

Co do rozdzielacza to na razie mowa była o tym aby był za zewnątrz w studzience, ale zapytam czy mogliby zrobić w środku.

 

Odnośnie długości kolektora: 556 mb to wstępne wyliczenia. Na razie określone zostało zapotrzebowanie domu na ciepło (po tym jak ostatecznie wybraliśmy grubość warstw izolacji, okna, okładziny podłóg, rodzaj kuchenki etc) i zaprojektowana została wstępnie instalacja ogrzewania podłogowego w całym domu (Purmo). Badania gruntu przed nami - jest to pół na pół glina z szarym piachem, grunt umiarkowanie wilgotny, wody gruntowe na poziomie ok 2,5 m. Pompa 10kW Thermia Diplomat Optimum G2.

 

Pozdrawiam,

Blanka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

raczej tutaj robią 20, 25 ,32 ...( 40 i 38 to raczej do pionowego ) .....ale i tak muszą być większe .........przeważnie robi się studzienkę i jeśli już jest to prowadzi się dwie do budynku ......chyba , ze nie ma i mały kolektor do wtedy do 4 nitek można do środka.

 

Ja bym wolał mieć rozdzielacz w środku, pod monitoringiem, każdą nitkę można wygodnie odłączyć,...

to nie najlepszy pomysł , rurki są zimne, roszą się , płynie po nich - jednym słowem masakra i syf. Po kiego to w domu. Żadna izolacja tego w 100% nie załatwi.

Jeśli nie będzesz grzebał koparką w kolektorze to nic nie grozi a jak cuś to zakręcenie pętli i tak jest działaniem awaryjnym i tymczasowym. W zasadzie też tylko w teorii bo po kilku latach to lepiej zaworów nie ruszać jeśli nie były systematycznie ruszane :o

 

Rurki i tak muszą przejść od podłogi aż do króćców na górze pompy więc zawsze ma się co rosić. Dobrze zrobiona studzienka niby jest bezpieczna ale to jednak instalacja na zewnątrz. Dwie szkoły jak zwykle :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Blaniek :) trochę namieszaliśmy , przepraszam ...to zależy ile tego kolektora jeśli ktoś ma np. 4 nitki ( to tylko o 2 więcej niż normalnie bo wchodzi dwie zasilenie i powrót ) to nie opłaca się robić studzienki i jeszcze taką ilość można przeżyć w środku ( u mnie jest zabezpieczone ( grubo ) taką czarną taśmą i nic się nie szroni ani nie skrapla ) tak jest też napisane u różnych producentów (np. max. 3 sekcje Stiebel ) . Większą ilość trzeba do studzienki i do rozdzielacza , tak zalecają .

Ta ilość 556 mb to zależy od gleby ...i gdyby liczyć np. najsłabszą śr. 12,5 W/m2 ( 10-15w/m2 ) to potrzeba byłoby w takim wypadku 640m2 ( policzyłam średnio od 8kW moc chłodnicza )....czym lepsza gleba może być mniej .

To Twoi Panowie będą robić i jeśli powiedzieli , że tak, to tak trzeba zrobić ...ponieważ są duże to każda rura się zmieści do wewnątrz..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...