Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam

 

Ja mam pytanie odnośnie wyregulowania przepływów.

Niestety mam zamontowane rozdzielacza podłogówki bez przepływomierzy. Dowiedzialem sie o istnieniu specjalnych rozdzielaczy z przepływomierzami kilka miesiecy po zamontowaniu.

 

Pętle miałem kładzione o zbliżonej długości ok. 80 m.

Jak teraz mogę wyregulować przepływy. Jaki wpływ ma prawidłowe ustalenie przepływów poszczególnych obwodów dla sprawnosci funkcjonowania ogrzewania i uzyskiwanych temperatur.

 

Drugie pytanie dotyczy pompy obiegowej. Lepiej jest zwiększyć przepływ, poprzez działanie na 2 lub 3 biegu, czy lepiej jest pompowac spokojnie na 1 biegu pompy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odnośnie mocy PC podeprę się autorytetem Terplace http://forum.muratordom.pl/post2408942.htm#2408942

Zauważcie na ile to jest obliczeniową .

Logiczne jest , że PC może długo pracować ale ma być ciepło !!! ( powinna utrzymywać temp. taką jaka założono w projekcie ,,,chodzi o temp .jaką preferują mieszkańcy . U jednych dobiera się na 20*C u innych na np. 23*C ) i konkretnie powinno być pwiedziane , ze jest to np. do -15 a jeśli będzie więcej ona nie wystarczy i należy włączyć grzałkę na te kilka dni w roku . Tylko u Wita ta sytuacja ze specyficznym grzaniem była przed tymi wielkimi mrozami.

Ja chyba wolałabym włączyć w garażu jakiś grzejnik olejowy ( czy inny dla utrzymania temp. min a w domu mieć ciepło, ( czasami nie patrzy się na koszty ...każdy chce mieć ciepło ).

Jestem pewna , że IVT dobierał na 145 mkw a garaż potraktował po macoszemu bo tu uważał że trzeba tylko temp. min.więc go jakby pominął .

Wszystko byłoby ok gdyby tam był grzejnik na to minimum .

TomcioB

bez przepływomierzy ( rotametrów) też można spokojnie wyregulować przepływy ( hydraulicznie ) skoro jest dobrze to po co Ci one ???

Bieg się zmienia jeśli jest zła dT między zasileniem co. a powrotem ( w/g znawców dT =5 ...Hydrolek kiedyś tłumaczył że nie u wszystkich tak się da )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem pewna , że IVT dobierał na 145 mkw a garaż potraktował po macoszemu bo tu uważał że trzeba tylko temp. min.więc go jakby pominął .

I to w/g mnie jest błąd , bo przecież garaż najmocniej wychładza-nawet na minimalnym przepływie.O tą wartość należało zwiększyć moc PC do np 9kW lub wyrzucić ogrzewanie z garażu i pozostawić 7kW.

Jak więc poważna firma mogła to pominąć? :o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bez przepływomierzy ( rotametrów) też można spokojnie wyregulować przepływy ( hydraulicznie ) skoro jest dobrze to po co Ci one ???

Bieg się zmienia jeśli jest zła dT między zasileniem co. a powrotem ( w/g znawców dT =5 ...Hydrolek kiedyś tłumaczył że nie u wszystkich tak się da )

 

Bonetka

 

Tylko problem polega na tym, że wlasnei nie wiem, czy jest dobrze.

Na razie dom jest w trakcie wykańczania, wiec temp. budowlańcom ustawiłem na 12 stopni, a pompa mimo tego ciągnie kW na potęgę. Mam Ziriusa M2-9, powierzchnia podłogówki to ok 210 m2.

Troszkę jestem zmartwiony, bo spodziewalem sie mniejszego zużycia przy takich temperaturach, chociaz dom jeszcze nie jest do konca szczelny, nie ma drzwi wewnętrznych, wiec pomieszczenia tez nie są odizolowane.

 

Pytanie czy dałbym teraz rade podgrzać do tych 21 stopni i ile by mnie to kosztowalo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisałem raz jeszcze do 4 przedstawicieli. Są dwie odpowiedzi/podpowiedzi.

Pierwsza ktora slyszalem od poczatku gdy pojawily sie u mnie problemy z różnymi temp. -

1.krzywa grzewcza wysoko, powyłanczać przedziały i niech leci, wtedy sie to nie sprawdzało, a teraz może bardziej, nie ma mowy o specjalnym wykorzystanui II taryfy (ale lepiej tak i cieplej :) ),zasugerowano mi uzycie dogrzewacza, o wył garażu z układu nie było mowy

2.wariantowa

a)dołozyc czasu w przedziałach wtedy kiedy komfort najgorszy np: z 4,5 do 6,5h ( nawet 7h)grzania po poludniu zmniejszajac tym samym przestoje i okres wychladzania

b)włączyć na 1/3 mocy dogrzewacz ktory pompa automatycznie uruchomi gdy nie będzie dawała rady....na poczatek na 30 minut pracy, ale pozostawić te same co do tej pory przedziały czasu. Tu także nie było mowy o wyizolowaniu garażu z ukladu.

Zaczne od wariantu 2a) :)

To są oczywiscie sposoby ratowania sytuacji, powodu i możliwości poprawy nie znam ,oprócz dodatkowego kosztu na ogrzewanie, bo kazdy z tych wariantów taki generuje.

 

Moge też palić w kominku po południu...dla rekreacji i ....ratowania sprawy

Teraz widze jak istotne jest okreslenie temp. w jakich chce sie funkcjować.Mnie w obliczeniach nie pytano a i też nie wiedziałem,że jak policzy sie inaczej to potem bedę musiał tu sie wypłakiwać :lol: Liczono u mnie na 20C temp wew.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Ja mam pytanie odnośnie wyregulowania przepływów.

Niestety mam zamontowane rozdzielacza podłogówki bez przepływomierzy. Dowiedzialem sie o istnieniu specjalnych rozdzielaczy z przepływomierzami kilka miesiecy po zamontowaniu.

 

Pętle miałem kładzione o zbliżonej długości ok. 80 m.

Jak teraz mogę wyregulować przepływy. Jaki wpływ ma prawidłowe ustalenie przepływów poszczególnych obwodów dla sprawnosci funkcjonowania ogrzewania i uzyskiwanych temperatur.

 

Drugie pytanie dotyczy pompy obiegowej. Lepiej jest zwiększyć przepływ, poprzez działanie na 2 lub 3 biegu, czy lepiej jest pompowac spokojnie na 1 biegu pompy.

 

 

rozdzielacze z przepływomierzami po to maja przepływomierze, żeby na bieżąco patrzeć, czy regulacja działa, natomiast oba rodzaje - te bez i te z przepływomierzami reguluje się w ten sam sposób - specjalnymi pokrętłami z nastawami przepływów. Przepływomierze tylko pokazują, że nastawione 1,5 litra przepływu to rzeczywiście 1,5 litra, a nie na przykład 7. Innymi słowy ułatwiają kontrolę regulacji, ale to nie nimi się reguluje :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wit ..przepraszam , że Cię tak dreczę ..napisz jeszcze z łaski swojej jaką masz krzywą i czy podbicia kiedykolwiek ...

co tzn. wysoka krzywa ? czyli jaka ? ...2-4 to jest zalecana do podłogówki ....powyżej 4 dla kaloryferów ....i jeśli jest 5 to może przy -30 na zewnątrz się wyłączyć bo graniczna temp. powrotu jest dla IVT 57*C. (za wysokie ciśnienie ) .

Więc jaką masz ? .....czy ona rzeczywiście wysoka? ......ja też kiedys grzałam pierwszy rok i u mnie była wysoka bo 4,5 ( w domu było 28*C ) tylko było poprzykręcane na termostatach i grzejnikach. U Ciebie powiedzmy , że troszkę niedowymairowana ale bez przesady gdyby było wszystko dobrze powinna dawać te 22-23 *C spokojnie ...( przecież długo pracuje i powinny być tego efekty a tu ewidentnie gdzieś ucieka to ciepło !! )

nie może napisać o garażu bo to by znaczyło , że przyznaje się do błędu .....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz mam krzywą na dwa, nie podnioslem równolegle jak ty o 2.Staralem sie zawsze tak ustawiac, by temp wyl wynosila 31-32C na powrocie.Dlaczego tak, nie wiem....tak robiłem.Teraz podbiłem w okolicach -5 i -10 o 2 C.te fabryczne nastawy ktore niedawno przytoczyłaś.

Mnie zasugerowano bym podniosł na 3 krzywą pod warunkiem,że nie mam podbicia, wczesniej miałem podnieść na 4-5( ale tez bylo troszke mniej mrożno)Gdy rożnica temp wewnatrz(pomiędzy zadaną a aktualną) duża to temp wył rosnie, ale w miarę grzania roznica temp. pomiedzy zadaną a aktualną maleje/lub powinna maleć, to i temp wył sie obniża. Zawsze jednak ponad 30C było.I do połowy grudnia to chodziło w ten sposób i w krótszym czasie.

Jeśli mi temp ucieka to nie wiem już sam gdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej

 

tak sobie poczytalem co piszecie i troszke w strachu jestem...

petle 16 mam po 95mb a jedna 105

rurki sa wszedzie poza lazienkami co 15cm

jastrych ma srednio 9cm

 

jak sie to zsumuje to u mnie 1 petla ma do wygrzania 16m2 a wiec 1,4m3 posadzki a jesli liczyc 80mb co 10cm i 8cm jastrychu to daje 8m2 i odpowiednio 0,64m3 posadzki a wiec ponad 2x mniej...

 

teraz to ciezko cos porownac... grzane od 10dni i do tego nastawiona na pompie temp 17'

jak wygrzeje jastrych i zaczne normalnie wowczas bedzie mozna cos porownywac

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wit

Krzywa dwa jest krzywą normalną ( zalecana do podłogówki 2-4 ) wcale nie wysoką .....( Kiedyś tu był Robert i miał też IVT i miał krzywą 1,8 )

Krzywa 4 (jest doższa bo wyżej grzeje ) 5 - ta już może powodować ten powrót 57 *C przy -30 ...przy niższej zewnetrznej nie, ale też droższa bo wyżej grzeje i dobrze , że jej nie ustawiłeś ) .

Jeśli przy 2 tyle czasu grzeje to ile więcej potrzeba byłoby jej czasu żeby grzać w/g 3 czy 4 , które to krzywe są bardziej strome .

Na drugi raz IVT niech nie używa argumentu , że krzywa jest wysoka ( ma numery od O do 10 . ale realnie to do 5 chyba , że wyższe numery ale dla mniejszych temp. zewnętrznych ujemnych ...bo jest ten max na powrocie i to szczyt mozliwości PC ) .

Twoja krzywa jest normalna, dla ciepłolubnych nawet niska ( mogłaby być 3 czy 4 ).

Zarzut wysokiej krzywej UPADA . Temp. wyłaczenia 30 -31 ...to jest przecież też mało .....grzejesz na niskich parametrach ...a skoro na niskich i PC ma problem to co byłoby gdybyś grzał na wysokich .

Mówili o 3 ale bez podbicia bo gdybyś o dużo podbił to też temp. powrotu mogłaby być za wysoka ( dla b. wysokich temperat. ujemnych ) zewnętrznych -15 czy ) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wit co do mocy to chyba ok, co ja mam powiedzieć jak sobie wyliczyłem 12kW na dwa razy większą powierzchnię ;-) (jutro rano się okaże czy się nie pomyliłem w wyliczeniach, i czy też ludzie (przedstawiciel NIBE) którzy mi to weryfikowali, nie dali ciała razem ze mną), w nocy będę pilnował czy nie braknie stopniominut i czy nie odblokowywać grzałek, by się "zmrożonym" nie zbudzić.

Co do garażu, zrobiłem u siebie eksperyment:

- nie dałem w ogóle ogrzewania, ani izolacji od gruntu

- garaż mam spory 34m2, z bramą 4,8x2,45m (a co duży samochód mam) standardowo ocieponą 4cm gr

- w garażu w kąciku (w głębi) stoi sobie zbiornik hydroforowy i stacja uzdatniania wody - położyłem na niej termometr by kontrolować syutację i ew. odpalać olejaka ;-)

Ostatnie dni ciągle -4-10 na zewnątrz, dzisiejszej nocy (rano -12,5) a ciągle +12 w środku, garaż z zewnątrz ocieplony jak reszta domu, na pewno dogrzewają go korytarz i pom. gosp. sąsiadujące przez ściany nośne 24cm BK - wliczyłem te straty w kalkulację mocy), od gruntu się nie odizolowałem - przecież ma on te kilka stopni na+ to też jakiś zysk w porównaniu do mroźnego powietrza.

Fakt staram się nie wietrzyć teraz garażu dłużej niż przez chwilę, zobaczymy jutro o poranku (prognoza na -20) czy dalej będę miał tam +.

W każdym razie jak o właściwościach samoregulacji podłogówki poczytałem i posłuchałem, wolałem zaryzykowac i ew. dogrzewać ten garaż olejakiem kilka dni w roku, niż przyspieszać rdzę na samochodzie i ryzykować "wysysanie" mocy z reszty domu.

Ekspertów uprasza się o krytykę lub pochwałę ;-), a jak pomysł zdaje egzamin dam znać (taki jestem optymista, bo w razie czego mogę zawsze przebić się przez ścianę i dorzucić zasilanie dla jednego wielkiego grzejnika i wpiąć go w rozdzielacz podłogówki, to całe 2m rurki i ze 3płytki do wymiany w pom. gospodarczym ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wczytuję sie w te garaże i jak sobie przypomnę to mądrzy ludzie którzy budowali już któryś dom z kolei odradzili mi garaż w bryle domu.

Postawiłem niezależny budynek garażowy .

Nie żebym się z was naśmiewał-nic z tych rzeczy. :cry: Kazdy ma coś co zrobiłby teraz inaczej.

To pod rozwagę tym co dopiero zaczynają lub wybierają projekt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wit,

a ogólnie to też się trochę martwię, bo u mnie przy obecnej pogodzie PC chodzi 20h na dobę (1h na CWU, reszta CO), tyle, że jestem więcej niż pewny, że to wina moja i tempa budowy, jak wyłączę wentylację to te hektolitry wody pojawiają się na oknach po 2-3h, i wiem że na ten sezon przydałoby się 24kW mocy by to wysuszyć, cóż, jedyna nadzieja że jednak zima będzie lekka i po obecnych przymrozkach, odpuści nam nasze "grzeszki".

Twoje próby utrzymania się w II taryfie są godne podziwu, ale raczej niewykonalne, ja od razu z założenia odpuściłem to na pierwszy sezon, jak popatrzyłem co się dzieje przy wygrzewaniu posadzek, gdzie za oknem było około +10C.

Pocieszam się, że kilka lat temu w pierwszym domku, wygrzanie posadzek i pierwsze 2 miesiące grzania pochłonęły 2000litrów oleju opałowego, która to ilość przez kolejne lata starczała na rok grzania CO i CWU (łącznie z pamiętną zimą sprzed 3 lat, gdzie dwie noce pod rząd miałem -34 na zewnątrz). A i tamten domek zgodnie z "regułami sztuki" sezonował się w SO przez ponad rok przed zamieszkaniem, kociołek miał 24kW mocy na o 1/3 mniejszą, a równie dobrze ocieploną powierzchnię do ogrzania.

Następny sezon, będzie normalny, teraz grzej i wietrz/wentyluj zaciskając zęby i odkładając na rachunek za prąd. W PC ani regulacji podłogówki nie ma co szukać winy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowością (niby) sa pompy z regulowaną w zależności od potrzeb moca grzewczą. Zainteresowała mnie pompa Nibe fighter 1250. Planowałem zakup 1240 ale zaciekawiła mnie ta autoregulacja mocy grzewczej w 1250 ?!! Chociaż różnica ok 13k gasi moja ciekawość... :-?

Co Wy na to? Co myślicie na temat tych nowości??? :o

 

Chyba na razie brak danych rzeczywistych , a nie katalogowych. :(

Czas i użytkownicy pokażą co to jest warte. :D

 

Mnie interesuje 1150, różnica w cenie mniejsza bo tylko 5-6 tys. Ale przy pompie 1140 15kW jest podany COP 4,5 a przy 1150 nie podali COP !!!

 

Profesjonalny produkt a nie umieją policzyć COP ?? A może się wstydzą ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam forumowiczów!

Wciągnęła mnie tocząca się tu dyskusja, tym bardziej że od niedawna jestem szczęśliwym użytkownikiem IVT Greenline HT Plus C7. Póki co testuję działanie PC i DZ przy niezmiernie długich czasach pracy i mam ciekawe spostrzeżenia ;)

Wit74 - wg mnie istotna przyczyna tkwi w ogrzewaniu garażu (lub niestety w powstałych mostkach termicznych). Ze swej natury garaże są pomieszczeniami z których ciepło ucieka najszybciej, a to przekłada się na wyziębianie wody w CO.

Przeczytałem dziś dość interesujący artykuł http://www.budujemydom.pl/artykuly/649_jak_budowac_-_to_z_pompa/2/ - polecam.

 

Black&Zaba - w pełni się z Tobą zgadzam. U mnie tynki były kładzione pod koniec października (600m2), a wylewka na podłodze (200m2) 12 listopada. Oczywiście kolejny miesiąc spędziłem na osuszaniu pomieszczenia kotłowni, tak aby dało się położyć płytki (grzejnik 2kW, osuszacz powietrza, wszystkożerna koza.... i pełno wody na szybach).

 

A co u mnie? W tej chwili (niestety) brak ocieplenia poddasza i siarczyste mrozy powodują że PC uruchomiła mi się raz..... w chwili jej uruchomienia. Temperatura zasilania CO 22,3 a powrotu 16,9. Pod koniec słonecznego dnia ( temp zew. -6 -8*C) na parterze 13-14*C za to wilgotność już! na przyzwoitym poziomie 65%.

Początkowo zakładałem brak ogrzewania w garażu, aczkolwiek po jakimś czasie stwierdziłem że jednak warto utrzymać temperaturę powyżej 0*C i dałem grzejnik płytowy 600x1000. Prócz niego w budynku będą jeszcze dwa grzejniki rurkowe z grzałkami 300W do suszenia ręczników - wszystko zasilane temperaturą taką samą jak podłogówka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...