Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Ja mam odczyt dla całej energii domu, za okres 03/12/08-03/02/09 - 62 dni

1860 kkWh około 38%I taryfa 62%II taryfa.Domek parter z poddaszem użytkowym,powierzchnia podłogówki 143m plus garaż(grzeje minmalnie na 9C),wczoraj na próbę go odłączyłem. Na cele bytowe jeśli by przyjąć tylko 200kWh/m-c to pozostaje 1460 kWh/2 m-ce dla pracy PC -moc 6,9kW .Temp w domu 20,5-22. Jednak u mnie teraz Pc pracuje 13-13,5h, a w mrozy 2 doby szła 24/24h.

Czy jestem zadowolony? Bardzo, szczegolnie w świetle rózności regulacyjno-ustawieniowych,które miałem jeszcze nie dawno...a może w drugim sezonie będzie mniej( bo zawsze by się chciało lepiej)? :wink:

 

 

"Co jeszcze, jaki wniosek mozna wysnuć ...czy reszta czynników stanowiących o wyniku to tzw. ciepły dom ? czy jeszcze coś "

 

Może strefa klimatyczna i ten ciepły dom ( ciepły w zach-pom mógłby sie okazać tylko wystarczający na Suwalkach) , usytuowanie w terenie i osłoniecie....u mnie na otwartm polu, wiatr bardziej wychładza niz mróz

 

u mnie w największe mrozy pompa chodziła w cyklu 1h pracy 1h przerwy - czyli 12h na dobę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Jack przecież wiesz że żartujemy :)) i to jest z przymrużeniem oka :) dawno nic nie pisałeś ..ja coś tam znalazłam ale nie wiedziałam czy to całość czy tylko za PC.

Ty jesteś w czołówce nawet z tym dogrzewaniem :) ale przecież teraz to sama PC grzeje , ale rekuperator to pewne fory :) Ciekawe o ile ten rekuperator mógł poprawić wynik ?

Klimawku ale tam nic nie było o firmie ...tylko jak doszedł Jack to żeby Go uhonorować i Jego PC to tak napisałam .....to o czym piszesz zawiera się w terminie " ciepły dom ".

Wiecie do prof. Piotrowskiego to nam trochę brakuje :) Tam był dom 250 mkw i 977zł na rok i PC Hibernatus i zuzycie 3.257 kWh za rok i tak biorąc pod uwagę 20% cwu czyli zostaje na co. 2.606 kwh :7 m-cy =372,2 :250 =1,49 kwh na 1 mkw tak mniej więcej ..

A my zaczynamy od 3, 95 ( 3, 70 Jack ) czyli nie jest żle a będzie jeszcze lepiej gdy domki się wysuszą :)

Ja nie mogę stanąć do konkurencji :( bo mnie tam nie ma i wynik byłby przekłamany ( ciekawe czy ja się zbliżę, jak wyjeżdzałam to pozmniejszałam wszystko więc wynik może być nawet lepszy :lol: ale co z tym 12.000 kWh ? może było nie zmniejszać ? )

 

Jack gdyby przyjąć z XII masz 3, 70 ...a ze stycznia ..4, 48 .....

 

no właśnie zastanawiałem się jaki miesiąc braliście do obliczeń - najlepiej lipiec :lol: a tak serio najlepiej średniomiesięczny z całego roku.

 

Oostnio wyjechaliśmy z rodzinką na nartki na 5 dni i niechcący przestawiając pompę na niższe parametry wyłączyłem ją całkiem - wracamy po tych kilku dniach a w domu 12 stopni - na szczęscie uruchomienie pompy o 22 i odpalenie kominka na całą noc dały aki skutek że już o 6 rano było ponad 20 stopni :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sys

Ja nie siedzę przy PC a tylko raz dziennie spisuję wieczorem parametry.

Oswieć odnośnie dalszego twojego wywodu bo nie kumam szczególnie to o bezużyteczności :lol:

Moja pompa pracuje kiedy ja chcę a nie kiedy ona chce. Steruje nią prosty sterownik pokojowy, bo fachowcy nie umieli krzywej ustawic, a jak ustawili to w domu miałem 30C i pompa dalej chodziła :lol:. A jak sobie zazyczyłem sterownik pokojowy to go nie umieli zaaktywowac :lol: Musiałem więc sam to zrobic. Teraz PC zalańcza się 2 razy w ciągu doby i chodzi sobie w taryfie nocnej i to mi wystarcza. Może nie jest to optymalne rozwiązanie, ale gdy komuś się włancza PC 20 razy na dobę to lekka przesada. Moim zdaniem lepiej jest dobrac troche większą PC, bo to tak jakby chciało się jechac skuterkiem za scigaczem 8). Na żyłowaniu pompy chyba nikt nie zaoszczędzi :-?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myslę że Jack się zjawi i wyjasni ..bo gdyby rzeczywiście to 180 zł za PC ( + rekuperator ) za 154 mkw to nie robi to na mnie zupełnie wrażenia . Do 150 to jeszcze jeszcze ale powyżej ? Kiedyś pisałam że jest firma gwarantująca 8 zł z mkw ogrzanie domu na rok ( 154x8=1232 ,- rok licząc po 50 zł lato ( 5 m-cy x 50 =250.... 1232-250:7 m-cy =140 zł ) . Poza tym Jack grzeje bodajże 2 rok a reszta pierwszy to też róznica .

Dobrze byłoby rzeczywiście jeszcze zrobić zestawienie kto puszcza najniżej na podłogówkę przy zachowaniu tych 21-22 , krzywej jestem bardzo ciekawa ( wystarczyłoby co 5 *C ) i wtedy można byłoby zobaczyć kto najniżej i np. porównać warstwy podłogowe ( czy warstwa jastrychu jakoś mocno się przekłada ) . Pewnie Ktoś powie i co z tego jak są ściany ale wtedy moglibyśmy porównać U dla ściany i co tam jeszcze trzeba by było .

 

prąd za 12 miesięcy za wszystko zamknął się kwotą 1.793,- zł. Ogrzewanie działało cały rok. Mieszkamy od 1 maja więc za okres I-IV nie ma w tej kwocie zużycia za cwu oraz prąd na inne cele.

 

Szacuję że koszty samej pompy na potrzeby co i cwu za okres 12 miesięcy wyniosą ok. 1000 zł + 200 zł drewno czyli razem 1.300,- zł / 153m2 a to da mniej niż 9zł / m2. - PRZY CENACH PRĄDU W 2008 ROKU.

 

Właśnie anliza kosztów uświadomiła mi jak wzrosły ceny prądu na przełomie styczeń 2008 - styczeń 2009 - wyszło mi ok. 30% !!! :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[

 

Oostnio wyjechaliśmy z rodzinką na nartki na 5 dni i niechcący przestawiając pompę na niższe parametry wyłączyłem ją całkiem - wracamy po tych kilku dniach a w domu 12 stopni - na szczęscie uruchomienie pompy o 22 i odpalenie kominka na całą noc dały aki skutek że już o 6 rano było ponad 20 stopni :wink:

 

a smsem sie nie dało zaaktywowac :lol: [/code]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sys

Ja nie siedzę przy PC a tylko raz dziennie spisuję wieczorem parametry.

Oswieć odnośnie dalszego twojego wywodu bo nie kumam szczególnie to o bezużyteczności :lol:

Moja pompa pracuje kiedy ja chcę a nie kiedy ona chce. Steruje nią prosty sterownik pokojowy, bo fachowcy nie umieli krzywej ustawic, a jak ustawili to w domu miałem 30C i pompa dalej chodziła :lol:. A jak sobie zazyczyłem sterownik pokojowy to go nie umieli zaaktywowac :lol: Musiałem więc sam to zrobic. Teraz PC zalańcza się 2 razy w ciągu doby i chodzi sobie w taryfie nocnej i to mi wystarcza. Może nie jest to optymalne rozwiązanie, ale gdy komuś się włancza PC 20 razy na dobę to lekka przesada. Moim zdaniem lepiej jest dobrac troche większą PC, bo to tak jakby chciało się jechac skuterkiem za scigaczem 8). Na żyłowaniu pompy chyba nikt nie zaoszczędzi :-?

 

czyli chodzi 22-6 i 13-15? ja tak miałem - bardzo niskie koszty eksploatacji, ale komfort cieplny taki sobie - rano za ciepło, a późnym popołudniem - wieczorkiem za chłodno. Teraz postawilem na komfort mając gdzieś koszty. :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jack ..nie mamy takich danych ..musiało być z tego co jest .....nie każdy notuje , część nie ma podlicznika .częśc nie ma tak długo PC .

A ten cykl pracy w te mrozy to ustawiłeś sam czy program PC jest taki czy dom jest na tyle akumulacyjny że tak szybko nie traci temeratury ?

Masz o ile pamietam 10 kW do 154 mkw .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[

 

Oostnio wyjechaliśmy z rodzinką na nartki na 5 dni i niechcący przestawiając pompę na niższe parametry wyłączyłem ją całkiem - wracamy po tych kilku dniach a w domu 12 stopni - na szczęscie uruchomienie pompy o 22 i odpalenie kominka na całą noc dały aki skutek że już o 6 rano było ponad 20 stopni :wink:

 

a smsem sie nie dało zaaktywowac :lol: [/code]

 

sms-em aktywujesz aktywator czyt. użytkownika czyli mnie - ale ja byłem za daleko od pompy gubiąc po drodze zasięg :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jack ..nie mamy takich danych ..musiało być z tego co jest .....nie każdy notuje , część nie ma podlicznika .częśc nie ma tak długo PC .

A ten cykl pracy w te mrozy to ustawiłeś sam czy program PC jest taki czy dom jest na tyle akumulacyjny że tak szybko nie traci temeratury ?

Masz o ile pamietam 10 kW do 154 mkw .

 

cykl pracy ustawiłem sam - bo sterownik w ekontechu ubożutki :D

 

dom chyba dobrze ocieplony - bez ogrzewania przez 12h w srogie mrozy - spadek temp. wewnątrz tylko o 1 stopień

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

czyli chodzi 22-6 i 13-15? ja tak miałem - bardzo niskie koszty eksploatacji, ale komfort cieplny taki sobie - rano za ciepło, a późnym popołudniem - wieczorkiem za chłodno. Teraz postawilem na komfort mając gdzieś koszty. :lol:

 

Widzisz nie jest tak do końca, ale trochę racji masz. To wszystko zależy od podłogi i od strat ciepła Twojego domu. Jeśli miałbyś grubą warstwę betonu i ściany dobrze zaizolowane to wynik byłby nie do pobicia :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jack ..nie mamy takich danych ..musiało być z tego co jest .....nie każdy notuje , część nie ma podlicznika .częśc nie ma tak długo PC .

A ten cykl pracy w te mrozy to ustawiłeś sam czy program PC jest taki czy dom jest na tyle akumulacyjny że tak szybko nie traci temeratury ?

Masz o ile pamietam 10 kW do 154 mkw .

 

tak pc 10KW i wydaje mi się że jeśli w tęgie mrozy pompa nie chodzi więcej jak 50% w ciągu doby to chyba jest mocno przewymiarowana. Biorac pod uwagę niskie koszty jakie ponoszę to chyba trochę teza o tym, że najlepiej lekko niedowymiarować pompę zamienia się w mit. Mam poustawiane podbicia w niskiej taryfie i pompa uruchamia się w zimie 4-5 razy na dobę (wiosna-jesień 2-3 razy)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

czyli chodzi 22-6 i 13-15? ja tak miałem - bardzo niskie koszty eksploatacji, ale komfort cieplny taki sobie - rano za ciepło, a późnym popołudniem - wieczorkiem za chłodno. Teraz postawilem na komfort mając gdzieś koszty. :lol:

 

Widzisz nie jest tak do końca, ale trochę racji masz. To wszystko zależy od podłogi i od strat ciepła Twojego domu. Jeśli miałbyś grubą warstwę betonu i ściany dobrze zaizolowane to wynik byłby nie do pobicia :lol:

 

Nie mam drzwi do wiatrołapu (bo teraz okazało się że tak ładniej - były zaplanowane takie na 1,5m) i przez to napewo tracę sporo ciepełka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

tak pc 10KW i wydaje mi się że jeśli w tęgie mrozy pompa nie chodzi więcej jak 50% w ciągu doby to chyba jest mocno przewymiarowana. Biorac pod uwagę niskie koszty jakie ponoszę to chyba trochę teza o tym, że najlepiej lekko niedowymiarować pompę zamienia się w mit. Mam poustawiane podbicia w niskiej taryfie i pompa uruchamia się w zimie 4-5 razy na dobę (wiosna-jesień 2-3 razy)

 

Przecież to jest normalne, że gdy dobierzemy pompę na styk to musi chodzic cały czas, co pomniejsza żywotnośc spręzarki, tak samo jak jej częste włącz- wyłacz. Logiczne też jest, że na tym nic nie zaoszczedzimy, ponieważ tak czy tak musimy dostarczyc to ciepło, które budynek potrzebuje. Logiczne też jest, że w sytuacji kilkudniowych mrozów PC wyżyłowana nie utrzyma temp. przy zasilaniu 35C i będzie dążyc do jej zwiększenia, szczególnie przy sterowniku pogodowym, przez co zmniejsza się jej COP.

Nie uważam, że trzeba przesadnie przewymiarowywac ale 20 % nie zaszkodzi 8) wręcz dużo pomoże:). Mowię tu o domach jednorodzinnych, żeby się znowu kto nie czepiał :lol: [/code]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a&zb

Liczysz dom nierealny.Jedne wymiary zawyżasz inne zaniżasz.

Nie rozstrzygniemy tego w nierealu.Trzeba by porównywać gotowe wymiary i projekty.( parter 20x10-jest taki w ogóle?).Zostawmy to. 8)

 

Liczę dwa porównywalne. Przyjąłem wymiary łatwe do policzenia bez udziału arkusza kalkulacyjnego, ale to nie ma znaczenia bo chodzi o ogólne proporcje. Ja sobie tego nie wymyśliłem tylko przeczytałem w numerze specjalnym Ciepły i Suchy Dom Muratora. Też nie mogłem uwierzyć, liczyłem sam porównując projekt domu z poddaszem użytkowym z własnym i podobnie wyszło.

 

Co do 20 x 10 to jak zamienisz go w najlepszy możliwy czyli kwadrat 14,14 x 14,14 to współczynnik A/V spadnie raptem do 0,95 czyli o 0,2 ale jak obniżysz wysokość z 3 do bardziej realnych 2,7 m to znowu wzrośnie do 1,02. Zasady geometrii są okrutnie uniwersalne :wink:

 

Pozdr

ZB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po prostu dla mnie za sam prad na swiatlo i inne duperele w domu (bez co i cwu) na poziomie 100zl jest wielkoscia do ktorej nigdy sie nie zblizylem..ba rodzice w mieszkaniu 46m2 placa za prad 100zl co miesiac..a maja energooszczedne zarowki itp

sasiad grzeje LPG i sredniorocznie za prad placi 170zl

drugi znajomy ekogroszkiem sredniorocznie 200zl

ja sam mialem rachunki na poziomie 130-150zl (w starym domu w lecie)

 

dlatego sie po prostu dziwie

pozdr

rafal

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do 20 x 10 to jak zamienisz go w najlepszy możliwy czyli kwadrat 14,14 x 14,14 to współczynnik A/V spadnie raptem do 0,95 czyli o 0,2 ale jak obniżysz wysokość z 3 do bardziej realnych 2,7 m to znowu wzrośnie do 1,02. Zasady geometrii są okrutnie uniwersalne :wink:
Współczynnik A/V nie jest najlepszym wskaźnikiem oceny energochłonności budynku. Byłby nim przy założeniu, że wszystkie przegrody mają taka sama temperaturę zewnętrzną.

Jedna przegroda ma na pewno inną temperaturę - podłoga na gruncie. Uwzględniając ten fakt budynek parterowy nie wychodzi już tak niekorzystnie pod względem energetycznym jak na to wskazuje wartość A/V.

Bardziej realny byłby wskaźnik, w którym powierzchnia podłogi byłaby potraktowana współczynnikiem redukcyjnym. Dla temp. zewnętrznej średniej w sezonie grzewczym 0 st. C, temp. wewnętrznej 20 st. C i temperatury gruntu 8 st. C, dT dla ścian i dachy wynosi 20K, zaś dla posadzki na gruncie 12K; współczynnik redukcyjny dla posadzki można by przyjąć 12/20=0,6.

Dla takich założeń Ared/V

- dla domu kostki 200m2, dwie kondygnacje o wysokości 3m każda. Ared=100x0,6+4x10x6+100=400; V=100*6=600; Ared/V=0,66 (A/V=0,73)

 

- dla domu parterowego 200m2, 10m x 20m o wysokości 3m. Ared=200x0,6+2x10x3+2x20x3+200=500; V=200*3=600; Ared/V=0,83 (A/V=0,97)

 

- dla domu parterowego 200m2, 10m x 20m o wysokości 2,7m. Ared=200x0,6+2x10x2,7+2x20x2,7+200=482; V=200*2,7=540; Ared/V=0,89 (A/V=1,04)

 

No i jeszcze przykład abstrakcyjny, ale bardzo energooszczędny - dom podziemny, tylko dach narażony na czynniki atmosferyczne :

200m2, 10m x 20m o wysokości 3m. Ared=200x0,6+2x10x3*0,6+2x20x3*0,6+200=356; V=200*3=600; Ared/V=0,60 (A/V=0,97)

 

Ten sam przypadek całkowicie pod ziemią :

200m2, 10m x 20m o wysokości 3m. Ared=200x0,6+2x10x3*0,6+2x20x3*0,6+200*0,6=276; V=200*3=600; Ared/V=0,46 (A/V=0,97)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawiazując do kosztów. Zawezmnąłem się i policzyłem. Okres 30.12.2008 - 4.02.2009 czyli można przyjąć miesiąc, najciekawszy dotychczas z uwagi na temp.(max. do -22st)

Wg. licznika (cała chata): 1 693 kWh (I - 28%; II - 72%) co daje przed podwyżką 628 zł brutto, w tym:

PCi (szacunki): 1 061 kWh (zasadniczo II taryfa) 371 zł

c.w.u (podlicznik): 119 kWh, 48 zł.

Czyli na reszte domu zostaje 210 zł, w tym: mata elektryczna, płyta elektryczna,2xlodówka, 2xpralka i reszta dobra.

Średnia temp. -3,4stC (w tym 3-8.01.2009 poniżej -10stC)

Jak pisałem, sporadycznie kominek (w mrozy szczególnie)

PC średnio pracowała 13,8 h/dobę czyli sr. ok 4h w drogiej taryfie.

 

Uwzględniając nowe stawki ZEWT'u trza jeszcze dorzucić do rachunku jakieś 80 zł

 

Bonetka, nie dziękuj że chce mi się pisać. Wczoraj spojrzałem na początek tego wątku (2006 r.) Nie było wówczas tak wielu praktyków jak dzisiaj, tak wielu marek, rodzajów PCi. Pamietam jakie miałem dylematy "co wybrać", "czy się sprawdzi", "ile TO bedzie kosztowało". Myślę, że teraz dokonujący wyboru mają dużo lepiej-dzięki Wam. M.inn. dlatego łaże każdego ranka i notuje (przede wszystkim dla potwierdzenia słuszności decyzji)

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zaniżone zużycie oprócz PC też mi nie pasuje.

Wystarczy przeliczyć ile chłepta TV LCD(plazma) i komputer, a gdzie reszta? :o

:D

Tu chyba masz rację.Osobiście gdybym w obliczeniach przyjął zużycie energii na cele inne niż PC np:250-280 KWh to zużycie na 1m kw było by jeszcze mniejsze u mnie....oczywiście nie tak jak u ciebie i Jack-a. Ale to nie wyścigi...znajomi pytając jak "pompka" się sprawuję, podają mi kwoty za gaz w domach 160-180m 1200-1800zł/2 m-ce(domy wygrzane). Nasze zużycia 4 - 7 KWh/m mogą cieszyć. Teraz prąd zdrożał, ale nasze chatki się odwilgacają.Dziś 30% droższy prąd ,za rok pocichu liczę 20-30% mniejsze zużycie energi ( i bez podwyżek oczywiście) :wink:

 

Jack

Wiem jak to jest gdy osiąga się po mozolnych próbach rezultaty :wink:

Dużo biegałeś przy pętlach?

 

Ja aktualnie trenowałem odłączenie garażu.Ani dT GZ sie nie zmieniło ani czas grzania i temp. w domu.Może trzeba dłużej poczekać.Tylko....moja PC stoi w garażu i tam koło 0C chyba nie powinno być.Stąd przecież ciepła woda do co. i CWU idzie.Gdy znowu mocno przymknę pętle powrotu to jest 9C ale temp powrotu tak niska ,że zastanawiam się czy przez to nie wychładzam całej wody z powrotu z co.Następny dylemat... :) to już mi pisane chyba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...